• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

Arne44

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14454
Medlemskap
2025
Gjorde ett kapacitetstest på min hembyggda powerbank med 280Ah lågprisceller, igår. Laddade först fullt med en biltema-laddare, Daly avbröt.
Belastade med 10A, pågick i 26h22m.
Daly BMS avbröt efter 265Ah/3359Wh.
Batteri monitorn visar då 11,88V och SoC 6,6%, hade en celldiff. vid start på 200mV, samt det var bara +9C i garaget.
Man får väl vara nöjd misstänker jag.
Visa bilaga 227639
Visa bilaga 227640
Visa bilaga 227641
vart köpte du dom gråa kontaktstycket/skarvkont??
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har haft husbilen ute i solen ett par dygn i hopp om att få till balansering av batteriet via solen, men har ändå 200mV i diff. Cell1 ligger efter de andra.
Körde tillbaka Doris till garaget och monterade min Heltec active balancer, den startade, men gör ett blygsamt jobb med balanseringen.
Dock blir den mycket varm, så pass att den vill jag inte ha i min batterilåda.
Anslöt min 3,65V 5A laddare på cell1, hoppas den nått 3,65V imorgon, sen ska alla cellerna få denna behandling. Efter det hoppas jag slippa balansera igen i år, detta blir första balanseringen sen jag byggde batteriet 2020.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har haft husbilen ute i solen ett par dygn i hopp om att få till balansering av batteriet via solen, men har ändå 200mV i diff. Cell1 ligger efter de andra.
Körde tillbaka Doris till garaget och monterade min Heltec active balancer, den startade, men gör ett blygsamt jobb med balanseringen.
Dock blir den mycket varm, så pass att den vill jag inte ha i min batterilåda.
Anslöt min 3,65V 5A laddare på cell1, hoppas den nått 3,65V imorgon, sen ska alla cellerna få denna behandling. Efter det hoppas jag slippa balansera igen i år, detta blir första balanseringen sen jag byggde batteriet 2020.

Sen jag installerade en Daly ballancer på varje batteri så har jag inte behövt tänka mer på obalans...
Du behöver inte ha en Daly BMS, då dessa ballancer arbetar helt fristående ifrån bms:n... :spinny:;)

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sen jag installerade en Daly ballancer på varje batteri så har jag inte behövt tänka mer på obalans...
Du behöver inte ha en Daly BMS, då dessa ballancer arbetar helt fristående ifrån bms:n... :spinny:;)

Har du reagerat på hur kraftig värmeutveckling dina balanserare ger?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har haft husbilen ute i solen ett par dygn i hopp om att få till balansering av batteriet via solen, men har ändå 200mV i diff. Cell1 ligger efter de andra.
Körde tillbaka Doris till garaget och monterade min Heltec active balancer, den startade, men gör ett blygsamt jobb med balanseringen.
Dock blir den mycket varm, så pass att den vill jag inte ha i min batterilåda.
Anslöt min 3,65V 5A laddare på cell1, hoppas den nått 3,65V imorgon, sen ska alla cellerna få denna behandling. Efter det hoppas jag slippa balansera igen i år, detta blir första balanseringen sen jag byggde batteriet 2020.

Är detta ditt Winstonbatteri med BMS123?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har du inte laddat batteriet på länge? Vårt batteri håller BMS123 inom mycket stränga gränser hela tiden 0,02-0,03V skillnad från lägsta till högsta.
Vi får se nu när balansen är återställd, då borde 123 fixa det. Jag misstänker att balanseringen inte startar när fullaste cellen hinner bryta laddningen vid 3,65V innan den djupast tömda cellen nått upp till by-pass 3,5V, min cell som låg efter mest kom bara upp i 3,44V.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi får se nu när balansen är återställd, då borde 123 fixa det. Jag misstänker att balanseringen inte startar när fullaste cellen hinner bryta laddningen vid 3,65V innan den djupast tömda cellen nått upp till by-pass 3,5V, min cell som låg efter mest kom bara upp i 3,44V.

Jag ställde upp brytpunkten till 14,8/3,7V med laddaren på 14,4/3,65V för att få lite mera distans mellan laddarens spänning och brytspänningen, då upphörde sådana problem helt. Winstoncellerna tål ju det.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ett intressant klipp om parallellkopplade LFP-batterier med olika SoC.
Även nackdelen med konstant balansering inkopplad.

Tack Peter...
Det är det jag har tidigare skrivit att två eller flera lifepo4 batteri behöver inte vara i samma Soc när man parallell kopplar dem... Bara de har en egen BMS så sköter den allt...
Intressant detta med konstant ballancering..... Jag har hör från flera att de använder sig av konstant ballancer....:bye:
 
Toppen