• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.115
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag köpte denna på 60A duo, den har fläkt och bluetooth...
Enda nackdel är att den börja inte ladda startbatteriet förrän det är nere på 12.6v...

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out!
€333.32 | MPPT Controller 12V 60A 50A For Off-grid Power Generation System Support BT APP Solar Energy Charger
Har du märkt ifall den producerar mycket värme runt 20A laddning?
Tanken är att hitta en svalare ersättare till den varma Renogyn
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.774
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Har du märkt ifall den producerar mycket värme runt 20A laddning?
Tanken är att hitta en svalare ersättare till den varma Renogyn
Jag köpte ju en 60A för jag misstänker att det är bättre än att köpa en på typ 20-30A som får jobba på max hela tiden...
Än så länge har jag inte märkt av att den skapar värme... Som mest har den laddat med 30A...hör bara ett svagt ljud från fläkten.. Om jag öppnar upp där den sitter... Annars hör jag inte den..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.115
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Har nu bytt BMS till ett JK bms på 300A, det blev bra.
Har samtidigt haft ur EBL119 då jag kopplat tillbaka till originalkopplat.

Nu får jag inte igång 12V till bodelen via brytaren IT 901 A.
Har spänning in till ebl från både start och bodel.
Har spänning på 2st stift till IT 901 A, men inget händer när man slår till på brytaren.

Kan man "trigga" igång 12V till bodelen på EBL119?

Fann ingen bra bild på kopplingsschema till ebl119.

20250212_125549~2.JPG
20250212_132041.JPG
20250212_131601.JPG
Skärmbild 2025-02-12 143235.png
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.696
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Har nu bytt BMS till ett JK bms på 300A, det blev bra.
Har samtidigt haft ur EBL119 då jag kopplat tillbaka till originalkopplat.

Nu får jag inte igång 12V till bodelen via brytaren IT 901 A.
Har spänning in till ebl från både start och bodel.
Har spänning på 2st stift till IT 901 A, men inget händer när man slår till på brytaren.

Kan man "trigga" igång 12V till bodelen på EBL119?

Fann ingen bra bild på kopplingsschema till ebl119.

Visa bilaga 237828
Visa bilaga 237825
Visa bilaga 237827
Visa bilaga 237829
Antagligen aktiveras ett impulsrelä i EBL när man trycker på knappen. Någon av anslutningskontakterna kan glappa på baksidan av EBL. Vart tar flatkabeln vägen?
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2025
Kabeln som är avsäkrad med 2A går till pin 5 på block 2 och matar BW99 modulen i EBL.
Om inte den går fram så funkar inte de bistabila huvud reläerna, se gula signal vägen, den går även vidare upp till panelen, det var där Peter kunde mäta o se att den saknades.

Schemat nedan är för EBL99, men denna del är likadan i EBL119.

Mvh
Anders

1739390369016.png
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.115
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Har monterat en Victron IP22, 12-30,
230V laddare till bobatteriet i vinter.
Hämtade hem husbilen igår och startade 230V laddning.
Blir idag lite fundersam över de relativt höga Ah i Abs- och Float-fasen.
Har ni andra med en Victron smart 230V-laddare liknande erfarenheter?

Inga ytterligare förbrukare igång än de under vintersömnen utan laddning, typ kamera och router, som mitt nya JK-BMS för övrigt inte registrerar, soc fortfarande 100% innan laddcykeln startades.

Screenshot_20250416-133944.png
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.115
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Har du startbatteriet med i kretsen?.....
Ja, men jag har inte klurat ut hur det laddas, Victron är ansluten på bobatteri-sidan på ebl, samt det verkar bara vara typ float-spänning till startbatteriet, ebl119 är också med, men jag har plockat ur säkringen för laddning på EBL.
Victron verkar lämna bulk väldigt tidigt för mej, har väl ingen större betydelse då den öser på för fullt även i abs, lite märkligt beteende bara, och var nyfiken ifall nån annan observerat detsamma.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.696
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Ja, men jag har inte klurat ut hur det laddas, Victron är ansluten på bobatteri-sidan på ebl, samt det verkar bara vara typ float-spänning till startbatteriet, ebl119 är också med, men jag har plockat ur säkringen för laddning på EBL.
Victron verkar lämna bulk väldigt tidigt för mej, har väl ingen större betydelse då den öser på för fullt även i abs, lite märkligt beteende bara, och var nyfiken ifall nån annan observerat detsamma.
Float kan du stänga av, sätt spänningen på 0V. Ställ in ABS på fixed time. Du kan behöva testa dig fram hur lång tid ABS ska vara inställd på. Nu ser det ut som att din laddare laddar en hel del i Float fasen. Med Float avstängd kan du behöva öka på ABS tiden.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.115
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag hade önskat att den ligger kvar i bulk lite längre, kör i custom-läge,
nu spelar det troligen ingen roll då den ger 30A även i abs.(14,7V)
Float har jag satt till 13,8V
Storage hade jag satt på 13,0V då var ladd-strömmen 0,2A.
Men ändrade den till 13,3V nu.
Då började den ladda en liten ström, men går ändå minus på batteriet.
Borde jag höja Storage mer?

Screenshot_20250416-174905.png
Screenshot_20250416-174951.png
 

Jonas.S

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
32972
Medlemskap
2025
Jag hade önskat att den ligger kvar i bulk lite längre, kör i custom-läge,
nu spelar det troligen ingen roll då den ger 30A även i abs.(14,7V)
Float har jag satt till 13,8V
Storage hade jag satt på 13,0V då var ladd-strömmen 0,2A.
Men ändrade den till 13,3V nu.
Då började den ladda en liten ström, men går ändå minus på batteriet.
Borde jag höja Storage mer?

Visa bilaga 238754
Visa bilaga 238755
Bulk som är ett Constant Current läge övergår till Abs läge = Constant Voltage, när batteriet når din inställda max spänning. Därifrån sjunker laddnings strömmen, alltmedan spänningen ligger kvar.
Sjunker inte laddströmmen för dig i Abs läget och varför vill du ligga kvar längre i Bulk läge?
När man är i Abs laddar man med så mycket ström det är möjligt för batteriet utan att gå över max spänning.

Att det laddar ur ditt bobatteri samtidigt som laddaren visar att den också ger ström gissar jag är spänningsutjämning mot ditt startbatteri, förutsatt att du inte har så hög förbrukning då. Hur ser det ut efter längre tid i Storage?
 
Toppen