• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.704
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Var intressant det där med 0 - 100% användning. Man har ju läst att många ställer in som han sa mellan 20-80% även bara laddar den till typ 90%

Exakt, det är mycket vanligt att man blandar ihop egenskaperna/skötselråd hos de olika Litium-kemierna som finns i batterier.
Att stoppa laddningen till ett LFP på 90% kommer att ge obalans i batteriet som ytterligare sänker kapaciteten.

Även bra att han tar upp det här med självurladdningen, ifall man t.ex lämnar ett batteri urladdat.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.613
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tänkte rensa upp lite i husbilens "bobatterilåda" i vinter.
Tanken är att mina 2st 123smart relä och mitt 123bms hamnar på hyllan, och ett JK-bms på 300A med tillhörande display som jag beställde igår, åker in i lådan.
Blir så förbannat avundsjuk på er med stora och lättillgängliga platser för era batterier och 12 volt-installationer. Jag har så trångt under passagerarstolen, att jag knappt ens har plats att ladda batteriet fullt!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.060
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Will tar verkligen död på många ”sanningar” som figurerat både på detta och andra forum.

En sak som jag skulle vilja lägga till är att lita inte på SOC-värdet (hur många procent som batteriet är laddat till) efter en längre tids lagring. Självurladdning och små strömuttag registreras kanske inte av BMS. Hade ett batteri som var laddat till 99-100%. Efter sex månader visade BMS att det fortfarande var fulladdat. Satte ändå batteriet på laddning och då visade det sig att det var nere på 75%.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.704
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Här kommer ett till klipp med goda råd från Will angående laddning och balansering av LFP-batterier.
Intressant att han nämner det besvärliga i att balansera budget dropin med billiga bms i, det kan ta veckor av cykling innan man lyckas balansera dem.
Har man ett labaggregat så är det till stor hjälp att kunna ställa in en låg laddström på dessa batterier.
Så följ hans råd och ladda till 100%!

 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.203
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Några LFP skötselråd från Will

Intressant. Uppmaningen att ladda fullt så ofta man kan tolkar iaf inte jag helt bokstavligt för han säger också att man skall hålla laddningen vid (över?) 50% om man har batteriet ”in storage” och det är väl precis vad det är handlar om när husbilen är avställd för vintern. Alltså fortsätter jag att släppa ner nivån innan vinteravställningen och kopplar sedan bort dem, och låter underhållsladdningen enbart vara för startbatteriet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.704
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag försöker också ladda upp mitt till 100% (lyckas ibland) när husbilen står i garaget, jag har ju ingen fast 230V laddare igång i husbilen.
Sen har jag några förbrukare igång 24/7.
Så jag har en 10A Biltema-laddare ansluten konstant på startbatteriet, då vaknar min DC/DC-laddare och laddar kanske upp en 10-15% i bobatteriet innan den går över i underhållsladdning, så varje gång jag är ner till garaget så startar jag om den laddaren och fyller på lite i bobatteriet igen.

Har 2st 230V laddare liggandes 30+40A, kanske jag får tummen ur och monterar dem denna vinter, har faktiskt inte känt något större behov av extern laddning ännu sedan bytet till LFP för 4år sedan.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.613
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag försöker också ladda upp mitt till 100% (lyckas ibland) när husbilen står i garaget, jag har ju ingen fast 230V laddare igång i husbilen.
Sen har jag några förbrukare igång 24/7.
Så jag har en 10A Biltema-laddare ansluten konstant på startbatteriet, då vaknar min DC/DC-laddare och laddar kanske upp en 10-15% i bobatteriet innan den går över i underhållsladdning, så varje gång jag är ner till garaget så startar jag om den laddaren och fyller på lite i bobatteriet igen.

Har 2st 230V laddare liggandes 30+40A, kanske jag får tummen ur och monterar dem denna vinter, har faktiskt inte känt något större behov av extern laddning ännu sedan bytet till LFP för 4år sedan.
Behovet kanske uppstår den dagen du kör ut från garaget! :cool::D
 
Toppen