• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Var intressant det där med 0 - 100% användning. Man har ju läst att många ställer in som han sa mellan 20-80% även bara laddar den till typ 90%

Exakt, det är mycket vanligt att man blandar ihop egenskaperna/skötselråd hos de olika Litium-kemierna som finns i batterier.
Att stoppa laddningen till ett LFP på 90% kommer att ge obalans i batteriet som ytterligare sänker kapaciteten.

Även bra att han tar upp det här med självurladdningen, ifall man t.ex lämnar ett batteri urladdat.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tänkte rensa upp lite i husbilens "bobatterilåda" i vinter.
Tanken är att mina 2st 123smart relä och mitt 123bms hamnar på hyllan, och ett JK-bms på 300A med tillhörande display som jag beställde igår, åker in i lådan.
Blir så förbannat avundsjuk på er med stora och lättillgängliga platser för era batterier och 12 volt-installationer. Jag har så trångt under passagerarstolen, att jag knappt ens har plats att ladda batteriet fullt!

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Will tar verkligen död på många ”sanningar” som figurerat både på detta och andra forum.

En sak som jag skulle vilja lägga till är att lita inte på SOC-värdet (hur många procent som batteriet är laddat till) efter en längre tids lagring. Självurladdning och små strömuttag registreras kanske inte av BMS. Hade ett batteri som var laddat till 99-100%. Efter sex månader visade BMS att det fortfarande var fulladdat. Satte ändå batteriet på laddning och då visade det sig att det var nere på 75%.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Här kommer ett till klipp med goda råd från Will angående laddning och balansering av LFP-batterier.
Intressant att han nämner det besvärliga i att balansera budget dropin med billiga bms i, det kan ta veckor av cykling innan man lyckas balansera dem.
Har man ett labaggregat så är det till stor hjälp att kunna ställa in en låg laddström på dessa batterier.
Så följ hans råd och ladda till 100%!

Toppen