• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hade jag haft bara en ren dc/dc-laddare så hade jag kopplat bort den för länge sedan, men jag blir nyfiken på vad jag kan få för laddström till mitt LFP, min generator är på 180A. Hoppas jag får tummen ur och testar nån gång.

Intressant att tempen inte ens kommer upp i 90C vid relativt hög ström på tomgång i 1h.

 

Lenny

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34280
Medlemskap
2024
Byggde en elbil 2010 med 45 st thundersky LiFeYPO4 160 Ah. Får byta 1 st nu i vinter. Har bytt 2st under åren.
Dom ligger mellan 120 -140Ah nu. Jämför storleken på EVE 280ah mot 160Ah thundersky.
Har inte kört bilen på vintern så vet inte om laddningen fungerar vintertid. Men har en värmekabel under ifall
 

Bilagor

  • 160 vs 280.jpg
    160 vs 280.jpg
    1,6 MB · Visningar: 27
  • 45 thunderky160ah.jpg
    45 thunderky160ah.jpg
    5,4 MB · Visningar: 27
  • EVE12v.jpg
    EVE12v.jpg
    5,1 MB · Visningar: 27

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Byggde en elbil 2010 med 45 st thundersky LiFeYPO4 160 Ah. Får byta 1 st nu i vinter. Har bytt 2st under åren.
Dom ligger mellan 120 -140Ah nu. Jämför storleken på EVE 280ah mot 160Ah thundersky.
Har inte kört bilen på vintern så vet inte om laddningen fungerar vintertid. Men har en värmekabel under ifall

Trevligt, ja vilken skillnad!
Har du koll på antal cykler du uppnått på ditt batteri?
 

Lenny

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34280
Medlemskap
2024
Nej första åren skrev jag upp varje laddning men ledsnade på det.
Ett batteri var ju dåligt så jag har lyft ur alla och laddat ett batteri i taget till3,5 volt ,
sedan laddat ur dom en och en till 2,7 volt. Här har jag parallellkopplat alla och laddat upp till 3,5 volt igen .
det tog en vecka med mina små laddare. Skickar med ett kort på motorutrymmet
 

Bilagor

  • winston thundersky.jpg
    winston thundersky.jpg
    4,5 MB · Visningar: 47
  • Motor.jpg
    Motor.jpg
    5,1 MB · Visningar: 49

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nej första åren skrev jag upp varje laddning men ledsnade på det.
Ett batteri var ju dåligt så jag har lyft ur alla och laddat ett batteri i taget till3,5 volt ,
sedan laddat ur dom en och en till 2,7 volt. Här har jag parallellkopplat alla och laddat upp till 3,5 volt igen .
det tog en vecka med mina små laddare. Skickar med ett kort på motorutrymmet
Häftigt!
Vilken spänning kör du på till motorn?
Hur många kWh innehåller paketet?

Känner du till en VW City Stromer (Golf mk1) i usa med Winston celler?
Sist jag läste om den för några år sedan så hade de cyklat cellerna över 8000 gånger, inte illa.
 
Senast ändrad:

Lenny

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34280
Medlemskap
2024
Jag har 144 volt. Har maxat till 250A men går att ta ut 1000A ca 200hk men då går något garanterat sönder Det går att läsa om min bil här Lennart Senby's 1991 Ford Express
Det finns många elfordon och batterier och idéer om någon vill bygga något fordon
Vore kul om det konverteras något till en mindre husbil.
Tyckte jag såg den där vw City Stromer på den sidan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har 144 volt. Har maxat till 250A men går att ta ut 1000A ca 200hk men då går något garanterat sönder Det går att läsa om min bil här Lennart Senby's 1991 Ford Express
Det finns många elfordon och batterier och idéer om någon vill bygga något fordon
Vore kul om det konverteras något till en mindre husbil.
Tyckte jag såg den där vw City Stromer på den sidan
Schysst bygge Lenny :cool:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Och här kommer en pryl som jag egentligen skulle ha köpt innan jag köpte mina första lithium celler...
En internal resistance meter... YR-1035+... Nu hittar man dem för ca 25:-€ på nätet..

Eftersom jag inte har någon utbildning i ämnet så blev det fullt av frågetecken i mitt huvud efter att jag mottagit mätaren...

Så jag letade på Youtube..
Och där hittade jag denna lärorika videon.. :spinny:. Se länk längre ner..

IMG_20240225_190757.jpg

 
Senast ändrad:

jokkling

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Ale
HBK-Nr
34085
Medlemskap
2024
Hej! Här verkar finnas väldigt mycket samlad kunskap kring att bygga egna lifepo4 batterier, så jag hoppas det är ok att jag lånar tråden lite.

Jag hittade dessa celler som skickas inom EU:

Jag förstår självklart att detta inte är de bästa cellerna, men har heller inte riktigt koll på vad som gör sämre celler sämre. Jag kan leva med att inte få ut hela 280Ah och jag kan leva med att dom inte håller för lika många cykler. Vad för andra problem kan jag få med billiga celler?

Jag ska använda dom i husbilen med solpaneler och oftast väldigt små laster, men någon gång om dagen köra vattenkokare eller kaffebryggare via inverter.

Söker även tips på en passande 4S BMS som klarar:
- 200A
- Low temp protect
- High temp protect
- Aktiv balansering
(- gärna BT eller UART för koppling till Home Assistant)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mitt tips är:
för 826 kr styck + frakt


Med BMS:
Kostar 1330 kr.

Se även:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Oavsett ifall cellerna är billiga så det man kan råka ut för är att man får 4st dåligt matchade celler, den cell med lägst kapacitet avgör batteriets totala kapacitet, men generellt är det inte vanligt att begagnade celler är ojämna.
Du har fått bra tips ovan, Lycka till :)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vet du om den har low temp protect eller tom cut-off? Det står ingenting om det i beskrivningen.
Den har både protect och cutoff. Jag har den JK-BMS i min husbil och den fungerar bra. Köp den med Värme styrning ifall du vill montera värmeplattor. HC tror jag den hette på slutet. Balanseringen fungerar perfekt även för ojämna celler.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

jokkling

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Ale
HBK-Nr
34085
Medlemskap
2024
Jag har den även inne i min HomeAssistant via en ESP32 och blåtand. Kan visa och även justera de mesta parametrar via HA.
Ser lovande ut!
Hur tycker du att BMS’ens värde för SOC funkar? Behöver man extern shunt, typ Victron, eller är BMS’ens inbyggda bra nog för att se kapaciteten på batteriet?
 
Toppen