• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Kepworth 12v 100Ah LIFEPO4

pelle_andersson

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2025
Någon som känner till Kepworth
Jag ställde en fråga om batteriet har low temp och high temp sensor men fick till svar att det sköts av BMS?

Fick även dessa specar. Vad jag förstår så är det svårt att utläsa från detta och hennes svar om det verkligen finns Low temp sensor.
Någon här som har erfarenhet av Kepworth?

Below are the detailed specifications for the 12V 100AH Lifepo4 battery.
Capacity:100Ah
Nominal voltage: 12V
Max Protection Voltage: 14.6V
End Voltage: 10V
Certificate: CE ROHS MSDS UN38.3
Upgrade Parts/Accessories: Grade A
Voltage Protection Board(BMS): Yes
Instantaneous discharge current: 100A≥200A
Continuous discharge current: 100A≥100A
Cycles Life: 2000 Cycles-100% 6000 Cycles-70%
Max Charge Current: 50A
Working temperature : -20 ~ 60 ℃
Charge Temperature: 0-~ 45 ℃

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Jag skulle behöva ansluta landström till husbilen för att ladda startbatteriet.
Jag vill dock inte mina två Kepworth ska laddas.
Båda dessa batterier har en tryckbrytare. Är det så att brytaren stänger av både laddning och urladdning?

Bilagor

• IMG_0823.jpeg
    IMG_0823.jpeg
    373,3 KB · Visningar: 10

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Båda dessa batterier har en tryckbrytare. Är det så att brytaren stänger av både laddning och urladdning?
Varför inte koppla en lös laddare till startbatteriet. Går lätt att göra med + i starthjälputtaget i motorrummet och -till blocket

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Edit: tydligen är brytaren enbart till för ett usb-uttag.
Dock kan en hel del EBL få problem ifall du kopplar bort batteriet med EBL igång.
Så mitt råd är att du stänger av EBL innan du stänger av bobatteriet.
Ifall din bil nu har ett EBL xxx.

Senast ändrad:

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Ja din strömbrytare på batteriet ska stänga av bms'et helt, och bryta all laddning/urladdning.
Dock kan en hel del EBL få problem ifall du kopplar bort batteriet med EBL igång.
Så mitt råd är att du stänger av EBL innan du stänger av bobatteriet.
Ifall din bil nu har ett EBL xxx.
Jag har en Truma EBL, men oavsett fabrikat så stängs den väl normalt av på manöverpanelen?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har en Truma EBL, men oavsett fabrikat så stängs den väl normalt av på manöverpanelen?

Jag har bara erfarenhet av Schaudt EBL, och dessa har en huvudbrytare på själva blocket som måste slås över till off innan man kopplar loss något av batterierna.

Vad som ev. händer med en Truma-elcentral har jag ingen aning om.

T68

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2025
Har för mig att man kan stänga av laddningen på Kepworth på bms:et via bluetooth.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025

Hasse-K

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2025
Någon som känner till Kepworth
Jag ställde en fråga om batteriet har low temp och high temp sensor men fick till svar att det sköts av BMS?

Fick även dessa specar. Vad jag förstår så är det svårt att utläsa från detta och hennes svar om det verkligen finns Low temp sensor.
Någon här som har erfarenhet av Kepworth?

Below are the detailed specifications for the 12V 100AH Lifepo4 battery.
Capacity:100Ah
Nominal voltage: 12V
Max Protection Voltage: 14.6V
End Voltage: 10V
Certificate: CE ROHS MSDS UN38.3
Upgrade Parts/Accessories: Grade A
Voltage Protection Board(BMS): Yes
Instantaneous discharge current: 100A≥200A
Continuous discharge current: 100A≥100A
Cycles Life: 2000 Cycles-100% 6000 Cycles-70%
Max Charge Current: 50A
Working temperature : -20 ~ 60 ℃
Charge Temperature: 0-~ 45 ℃
Jag har haft mitt i snart två år och det har funkat kanon. Har aldrig laddat i minusgrader så jag vet inte om det finns någon Low temp sensor.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Mitt kepworth stänger av laddningen när det blir kallare än 0 grader (eller den gräns man själv ställer in i BMSet)
Är det så att BMS stänger av bara laddningen? Dvs man kan förbruka ändå? I så fall är det alltså att bara glömma bort hur det fungerar, starta resan och förbruka och när värmen i batteriet kommit upp tillräckligt så startar laddningen (under förutsättningen att man då kör eller har solpanel och sol).

Sten Rowa

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2025
Är det så att BMS stänger av bara laddningen? Dvs man kan förbruka ändå? I så fall är det alltså att bara glömma bort hur det fungerar, starta resan och förbruka och när värmen i batteriet kommit upp tillräckligt så startar laddningen (under förutsättningen att man då kör eller har solpanel och sol).
Jag har ett Keepwort batteri, inställning i bms kan stänga in ström och öppna för uttag.

T68

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2025
Ja så tolkar jag det

Toppen