• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Kepworth 12v 100Ah LIFEPO4

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
Någon som känner till Kepworth
Jag ställde en fråga om batteriet har low temp och high temp sensor men fick till svar att det sköts av BMS?

Fick även dessa specar. Vad jag förstår så är det svårt att utläsa från detta och hennes svar om det verkligen finns Low temp sensor.
Någon här som har erfarenhet av Kepworth?


Below are the detailed specifications for the 12V 100AH Lifepo4 battery.
Capacity:100Ah
Nominal voltage: 12V
Max Protection Voltage: 14.6V
End Voltage: 10V
Certificate: CE ROHS MSDS UN38.3
Upgrade Parts/Accessories: Grade A
Voltage Protection Board(BMS): Yes
Instantaneous discharge current: 100A≥200A
Continuous discharge current: 100A≥100A
Cycles Life: 2000 Cycles-100% 6000 Cycles-70%
Max Charge Current: 50A
Working temperature : -20 ~ 60 ℃
Charge Temperature: 0-~ 45 ℃
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
964
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Vågade för första gången ansluta 230v till bilen med minusgrader ute (behöver underhållsladda motorbatteriet lite) sedan bytet till lfp.
Puh och liten suck av lättnad: lågtempskyddet i BMS:et verkar funka som det ska i Kepworth:et
Jag har samma batteri i min bil. Suttit monterat i tre månader. Jag ser att du har 2 cycler sedan april månad. Mitt batteri har gjort 22 cycler. Vad kan det bero på att skillnaden är så stor.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.042
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2025
Jag har samma batteri i min bil. Suttit monterat i tre månader. Jag ser att du har 2 cycler sedan april månad. Mitt batteri har gjort 22 cycler. Vad kan det bero på att skillnaden är så stor.
Oklart. Men en orsak kan vara att vår bil stod på verkstaden halva juni och hela juli pga kopplingshaveri.
Sen så fricampar vi inte så länge mellan körningar så batteriet hinner laddas på igen innan nivån sjunker till bms:ets inställning för att räkna en full cykel.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
964
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Oklart. Men en orsak kan vara att vår bil stod på verkstaden halva juni och hela juli pga kopplingshaveri.
Sen så fricampar vi inte så länge mellan körningar så batteriet hinner laddas på igen innan nivån sjunker till bms:ets inställning för att räkna en full cykel.
Jag är ju egentligen helt novis på Litium batteri. Vad jag förstår så är ju en cykler ett mått på hur mycket som förbrukats av batteriets totala kapacitet. Vad jag kan se så ligger jag mellan 50% till 100% SOC. En full cykel borde väl räknas från ett mycket lägre SOC. Kan ju även vara en inställning på BMS.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.521
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Har inte tillgång till bms/batteriet nu men vill minnas att det är inställt på att det ska ned till 20% för att det ska bli en ny cykel.
Mitt står på 80000mAh. Första gången jag kollar på detta värde.
Jag har nu satt det på 20000mAh.
Bra eller felaktigt?
Mitt står inomhus i 23ºC och är laddat till 74%.
Ha det gott
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.060
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Så här brukar en cykel beräknas.

Ger ett par exempel.

Batteriet är laddat till 100%. När batteriet laddat ur till ”noll” och laddats upp till 100% igen är det en cykel.

Batteriet är laddat till 50%. När batteriet laddat ur till ”noll”, laddats upp till 100% och laddats ur till 50% är det en cykel.

En cykel är således en hel urladdning och en hel uppladdning av batteriets totala kapacitet.

Säkert inte glasklart men ett försök till förklaring .
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.613
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Så här brukar en cykel beräknas.

Ger ett par exempel.

Batteriet är laddat till 100%. När batteriet laddat ur till ”noll” och laddats upp till 100% igen är det en cykel.

Batteriet är laddat till 50%. När batteriet laddat ur till ”noll”, laddats upp till 100% och laddats ur till 50% är det en cykel.

En cykel är således en hel urladdning och en hel uppladdning av batteriets totala kapacitet.

Säkert inte glasklart men ett försök till förklaring .
Likaså om ett batteri laddas fullt två gånger från halvfullt, är det EN cykel. Dvs när den samlade laddningsgraden når 100% av SOC, oavsett vilken nivå den startar på och hur många laddningstillfällen som krävs.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.703
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Idag spelar antal cykler i LiFePO4 batterier en liten roll monterade i campingfordon, (i en fast off grid anläggning där kanske batterierna cyklas varje dygn kan antal cykler spela roll).
Det första som kommer att krångla eller lägga av är troligtvis bms'et, och det troligen långt innan man tappat typ20% i kapacitet på cellerna.
Kan tänka mig att en flitig husbilsägare kanske når 100st cykler per år, då tar det mellan 15-100år att komma ner på 80% av ursprungliga kapaciteten på cellerna genom cykling.
Vid 80% av ursprunglig kapacitet räknas ett Litiumbatteri som förbrukat, men går givetvis fortsatt att användas i en husbil.
Det är alltså inget problem för oss.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.613
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Idag spelar antal cykler i LiFePO4 batterier en liten roll monterade i campingfordon, (i en fast off grid anläggning där kanske batterierna cyklas varje dygn kan antal cykler spela roll).
Det första som kommer att krångla eller lägga av är troligtvis bms'et, och det troligen långt innan man tappat typ20% i kapacitet på cellerna.
Kan tänka mig att en flitig husbilsägare kanske når 100st cykler per år, då tar det mellan 15-100år att komma ner på 80% av ursprungliga kapaciteten på cellerna genom cykling.
Vid 80% av ursprunglig kapacitet räknas ett Litiumbatteri som förbrukat, men går givetvis fortsatt att användas i en husbil.
Det är alltså inget problem för oss.
Sant. I mitt förra LiFePo4 dropin kraschade BMS, innan batteriet uppnått 3 år och 100 cykler, av 4000 - 6000 beräknade. Så visst är elektronik som BMS och Bluetooth betydligt känsligare än cellerna. Men det är ändå kul att veta hur cyklerna beräknas. Annars blir siffran helt obegriplig.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Sant. I mitt förra LiFePo4 dropin kraschade BMS, innan batteriet uppnått 3 år och 100 cykler, av 4000 - 6000 beräknade. Så visst är elektronik som BMS och Bluetooth betydligt känsligare än cellerna. Men det är ändå kul att veta hur cyklerna beräknas. Annars blir siffran helt obegriplig.
Kan man då byta BMS så att batteriet kan leva vidare? Eller finns det "externa" BMS att koppla in? Eller man kanske kört helt utan? Gjorde man inte så från början?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.703
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Kan man då byta BMS så att batteriet kan leva vidare? Eller finns det "externa" BMS att koppla in? Eller man kanske kört helt utan? Gjorde man inte så från början?
Det finns en del "smarta byggen" som man kan öppna enkelt med några skruvar. Då är det enkelt att komma åt elektroniken, de limmade batterierna går också att öppna, men inte enkelt, då är det våld som gäller.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.613
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kan man då byta BMS så att batteriet kan leva vidare? Eller finns det "externa" BMS att koppla in? Eller man kanske kört helt utan? Gjorde man inte så från början?
Jodå. Med rent våld kan du plocka ut de fullt fungerande och oskadda 4 cellerna ur ett dropinbatteri. Men det är klokt att veta vad man gör. Sedan ska de kopplas samman med och förses med ny elektronik, inte minst en ny BMS, i en ny låda, den gamla är förmodligen oanvändbar. Men du kan inte nå cellerna utan att bryta dig in i lådan. Det kraschade BMS:et stänger effektivt. Batteriet är dött.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.703
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Absolut! Men för många av oss är där en tröskel. För några av oss är den oöverstiglig. Bygga ett LiFePo4 är inte dirket snutet ur näsan!
Jag visste Nada om LFP-batterier för 4år sedan när jag byggde mitt bobatteri, fick ovärdelig hjälp, tips och råd här på hbk av flera kunniga.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.042
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2025
Var inne på att bygga själv men var orolig att det skulle vara krångligt att få till det bra på det begränsade utrymmet under stolen där det måste sitta (plåtis). Också krångligt att komma åt för fix o justeringar som nog är oundvikligt om man bygger själv.
Så det fick bli ett Kepworth dropin.

Hade det varit mer / bättre utrymme hade jag sannolikt gjort ett hembygge. Verkar inte alltför krångligt om man lär sig grunderna först.
 

CCM

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Härnösand
Mitt står på 80000mAh. Första gången jag kollar på detta värde.
Jag har nu satt det på 20000mAh.
Bra eller felaktigt?
Mitt står inomhus i 23ºC och är laddat till 74%.
Ha det gott
Jag tror den ska stå på 80 000 på ditt batteri. Då är det 20% kvar och då startar det en ny cykel. Ställer du den på 20 000 då startar en ny cykel när det är 80% kvar.

Jag har ett batteri på 120AH och kontaktade supporten och fick den förklaringen. Där av att värdet genereras automatiskt.
 
Toppen