• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Kepworth 12v 100Ah LIFEPO4

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
Någon som känner till Kepworth
Jag ställde en fråga om batteriet har low temp och high temp sensor men fick till svar att det sköts av BMS?

Fick även dessa specar. Vad jag förstår så är det svårt att utläsa från detta och hennes svar om det verkligen finns Low temp sensor.
Någon här som har erfarenhet av Kepworth?


Below are the detailed specifications for the 12V 100AH Lifepo4 battery.
Capacity:100Ah
Nominal voltage: 12V
Max Protection Voltage: 14.6V
End Voltage: 10V
Certificate: CE ROHS MSDS UN38.3
Upgrade Parts/Accessories: Grade A
Voltage Protection Board(BMS): Yes
Instantaneous discharge current: 100A≥200A
Continuous discharge current: 100A≥100A
Cycles Life: 2000 Cycles-100% 6000 Cycles-70%
Max Charge Current: 50A
Working temperature : -20 ~ 60 ℃
Charge Temperature: 0-~ 45 ℃
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kolla här:
 

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Har ju postat i kostnads-tråden för LifePo4 om detta köp, men tänkte uppdatera även här i "märkestråden" så medlemmar - vid behov - kan hitta info om Kepworth på ett och samma ställe. Hoppas det är ok med en medveten "dubbelpostning"

Hursomhelst:
Beställde för några veckor sedan ett Kepworth 100Ah Bluetooth Lifepo4 från säljaren MOSEWORTH SE på Amazon. Blev just detta för att det (förhoppningsvis) ska rymmas under stolen på fiaten.

Notering: hade tidigare beställt ett likadant från en Ebay-säljare men det slutade snöpligt med att de meddelade att de hade slut på lagret - trots att det var listat när jag beställde. Så det blev återköp o pengarna tillbaka. Det var dock lite billigare än detta.

Frakten gick hyfsat snabbt på lite drygt en vecka.
Batteriet var ok packat och oskadat. Allt var med enligt beskrivningen på säljsidan.
Så långt allt väl, men:

Började med att mäta upp på polerna och fick konstiga 8.1V på multimetern. Smått orolig kontaktade jag supporten och fick förvånansvärt snabbt svar på begriplig engelska. Följde deras tips om att ansluta laddaren och installera och koppla BMS-appen. Detta gick också smidigt med hjälp av QR-kod och appen anslöt blåtand till BMS utan problem.
Då visade sig att batteriet var nästan fulladdat och cellerna balanserade. Puh! Det fick gå till 100% varpå jag kopplade loss laddaren. Ny mätning och... bara 8.7volt?! Vad tusan?!
Nya meddelanden fram och tillbaka med supporten. När de fick se skärmdumpar från appen påpekade de att en inställning kallad "DisMos" var inaktiverad och jag ombads aktivera den. Men: det gick inte, då jag inte hade åtkomst till att ändra något i appen med mitt nyregistrerade konto. Bara se men inte röra.

Fick nya kontouppgifter från supporten som i ett trollslag låste upp appen. Och nu kunde jag aktivera "DisMos" och vips hade jag bra med spänning på polerna. "DisMos" är alltså inställningen för att tillåta urladdning. Väldigt märkligt att en var inaktiverad och att appen var helt låst innan jag fick ny inloggning.
Med upplåst app gick jag igenom inställningarna och insåg att rätt mycket var rätt fel. Bland annat var lowtemp protection för laddning satt till -10c!

Har nu försökt ställa in det viktigaste efter tips här i forumet och guider på nätet.

Och förhoppningsvis har jag ett batteri som går att stoppa in under stolen och ersätta en trött blyklump senare i vår när kärran tinat fram.
Ska innan dess försöka hinna göra några laddcykler för att se att allt lirar. ...Hur man nu laddar ur ett 100ah batteri utan att ansluta det till en husbil? Har inga bra 12voltsförbrukare hemma verkar det som...

Erfarenheter så långt alltså:
+
Hyfsad snabb leverans
Bra packat
Batteriet känns stabilt o gediget byggt (vet förstås inget om hur det ser ut inuti)
Smidig appinstallation och bluetoothuppkoppling (har en Samsung androidtelefon)
Appen verkar ganska lättanvänd när den väl är upplåst
Hyfsat snabb och förståelig support (på engelska)

-
Felinställt batteri vid leverans (låst för urladdning)
BMS-Appen låst och gick inte använda med nyregistrerat eget konto.
Flera viktiga parametrar i BMS:et felinställt. Bla lågtempskydd vid laddning
Medföljande laddare känns inte förtroendeingivande. Funkar men jag vågar nog inte ladda med den oövervakat.

Uppdateringar om detta batteri och installation mm följer lite närsomhelst och hursomhelst.

2024-03-28_141908.png
I kartongen

2024-03-28_142017.png


DisMos OFF gjorde ingen glad...
 

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
Hej!
Har ju postat i kostnads-tråden för LifePo4 om detta köp, men tänkte uppdatera även här i "märkestråden" så medlemmar - vid behov - kan hitta info om Kepworth på ett och samma ställe. Hoppas det är ok med en medveten "dubbelpostning"

Hursomhelst:
Beställde för några veckor sedan ett Kepworth 100Ah Bluetooth Lifepo4 från säljaren MOSEWORTH SE på Amazon. Blev just detta för att det (förhoppningsvis) ska rymmas under stolen på fiaten.

Notering: hade tidigare beställt ett likadant från en Ebay-säljare men det slutade snöpligt med att de meddelade att de hade slut på lagret - trots att det var listat när jag beställde. Så det blev återköp o pengarna tillbaka. Det var dock lite billigare än detta.

Frakten gick hyfsat snabbt på lite drygt en vecka.
Batteriet var ok packat och oskadat. Allt var med enligt beskrivningen på säljsidan.
Så långt allt väl, men:

Började med att mäta upp på polerna och fick konstiga 8.1V på multimetern. Smått orolig kontaktade jag supporten och fick förvånansvärt snabbt svar på begriplig engelska. Följde deras tips om att ansluta laddaren och installera och koppla BMS-appen. Detta gick också smidigt med hjälp av QR-kod och appen anslöt blåtand till BMS utan problem.
Då visade sig att batteriet var nästan fulladdat och cellerna balanserade. Puh! Det fick gå till 100% varpå jag kopplade loss laddaren. Ny mätning och... bara 8.7volt?! Vad tusan?!
Nya meddelanden fram och tillbaka med supporten. När de fick se skärmdumpar från appen påpekade de att en inställning kallad "DisMos" var inaktiverad och jag ombads aktivera den. Men: det gick inte, då jag inte hade åtkomst till att ändra något i appen med mitt nyregistrerade konto. Bara se men inte röra.

Fick nya kontouppgifter från supporten som i ett trollslag låste upp appen. Och nu kunde jag aktivera "DisMos" och vips hade jag bra med spänning på polerna. "DisMos" är alltså inställningen för att tillåta urladdning. Väldigt märkligt att en var inaktiverad och att appen var helt låst innan jag fick ny inloggning.
Med upplåst app gick jag igenom inställningarna och insåg att rätt mycket var rätt fel. Bland annat var lowtemp protection för laddning satt till -10c!

Har nu försökt ställa in det viktigaste efter tips här i forumet och guider på nätet.

Och förhoppningsvis har jag ett batteri som går att stoppa in under stolen och ersätta en trött blyklump senare i vår när kärran tinat fram.
Ska innan dess försöka hinna göra några laddcykler för att se att allt lirar. ...Hur man nu laddar ur ett 100ah batteri utan att ansluta det till en husbil? Har inga bra 12voltsförbrukare hemma verkar det som...

Erfarenheter så långt alltså:
+
Hyfsad snabb leverans
Bra packat
Batteriet känns stabilt o gediget byggt (vet förstås inget om hur det ser ut inuti)
Smidig appinstallation och bluetoothuppkoppling (har en Samsung androidtelefon)
Appen verkar ganska lättanvänd när den väl är upplåst
Hyfsat snabb och förståelig support (på engelska)

-
Felinställt batteri vid leverans (låst för urladdning)
BMS-Appen låst och gick inte använda med nyregistrerat eget konto.
Flera viktiga parametrar i BMS:et felinställt. Bla lågtempskydd vid laddning
Medföljande laddare känns inte förtroendeingivande. Funkar men jag vågar nog inte ladda med den oövervakat.

Uppdateringar om detta batteri och installation mm följer lite närsomhelst och hursomhelst.

Visa bilaga 232920
I kartongen

Visa bilaga 232922


DisMos OFF gjorde ingen glad...
Följer och ser hur det går att få in under stolen...
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
När du har appen kan du ju bevaka om laddaren fungerar som den ska, bms ska ju skydda från det mesta så du har ju dubbel säkerhet. En sk elkamin för 12 volt drar ju ut med 10A bra test bara att räkna timmarna.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Efter lite mer provkörning visade det sig att de två knapparna för "Balance" och "Protection" enbart är indikatörer och tänds när cellerna balanseras och när överladdningsskyddet aktiveras automatiskt vilket det gjorde när det laddats fullt. Alltså sköts och aktiveras dessa inställningar på andra sidor/menyer i appen och det verkar rätt inställt.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Fördjupade mig lite mer i medföljande manual och det viktigaste låg förstås sist :) . Blir till att köra några ur- och uppladdningar för att BMS:et/appen ska kalibreras ok, om jag försått rätt.

""
SOC: Battery SOC, also known as the state of charge, is used to reflect the remaining capacity of a battery. Its numerical value is defined as the ratio of remaining capacity to battery capacity, commonly expressed as a percentage.

The state of charge of a battery can only be predicted using formulas based on certain external characteristics of the battery, such as internal resistance, open circuit voltage, temperature, current, and other related parameters, and is not an accurate value.

Bluetooth battery SOC calibration requires the adequate charge and discharge cycling testing of the battery to obtain a more accurate estimate.
The calibration method is to completely discharge the battery, with a discharge current of less than 0.2C, and then charge the battery. The same charging current must also be controlled within 0.2C.

After being fully charged, another cycle should be performed using the same method to obtain a more accurate estimation value.
""
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Fördjupade mig lite mer i medföljande manual och det viktigaste låg förstås sist :) . Blir till att köra några ur- och uppladdningar för att BMS:et/appen ska kalibreras ok, om jag försått rätt.

""
SOC: Battery SOC, also known as the state of charge, is used to reflect the remaining capacity of a battery. Its numerical value is defined as the ratio of remaining capacity to battery capacity, commonly expressed as a percentage.

The state of charge of a battery can only be predicted using formulas based on certain external characteristics of the battery, such as internal resistance, open circuit voltage, temperature, current, and other related parameters, and is not an accurate value.

Bluetooth battery SOC calibration requires the adequate charge and discharge cycling testing of the battery to obtain a more accurate estimate.
The calibration method is to completely discharge the battery, with a discharge current of less than 0.2C, and then charge the battery. The same charging current must also be controlled within 0.2C.

After being fully charged, another cycle should be performed using the same method to obtain a more accurate estimation value.
""
Du ska kanske fundera på att installera en shunt i bilen. Det kan nog vara svårt att kalibrera batteriet för att få till rätt SOC när man är ute på rull med bilen.
 
Toppen