• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Portugal

Om ni klickar på bilden ett par gånger så ser ni fiskaren!

Visa bilaga 79338

Jag hade nog inte vågat ställa mig där för att fiska! Platsen ligger inte så långt från Portugals västligaste udde, Cabo de San Vicente.

Jappe

Hans håv måste ha ett väldigt långt skaft

JOE :yes:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Praia da Barriga har en väldigt fint placerad restaurang som är den enda byggnaden i viken. Där kan man sitta i timmar och titta på vågorna. Stor variation på showen! När jag var där så blåste det nästan ingenting men med lite mer vind så blir det säkert ett makalöst skådespel som naturen bjuder på!

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

Vägen dit från Vila do Bispo, nära Sagres, är lite trixig men inte värre än att de flesta skulle våga sig på den!

Jappe

OBS! Praia da Barriga ligger vid Atlantkusten på västra sidan av Portugal!

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Dina bilder på sol och blå himmel piggar upp i gråvädret här hemma.
Regn, blåst och ett evigt mörker gör att man längtar till mer civiliserade trakter så här års.

Gärna lite fler bilder om uppkopplingen tillåter!

PS! Ta gärna med den andra kameran också även om den saknar genomsiktsökare, tror att den klarar differensen mellan sol och skugga bättre.
Kanske t.o.m. har HDR-program?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det finns mycket god mat i Spanien men de internationella sockerbolagen med Danone och Unilever i spetsen tvingar in sig på hyllorna i livsmedelsaffärerna med sin förföriska reklam och andra metoder! Nestlé är naturligtvis med i gänget också liksom läskeblasktillverkarna. Hyllmeter efter hyllmeter med sojaprodukter (tror jag) i små plastburkar som jag inte skulle våga smaka på ens.

dano.jpg

Vad är det med folk nuförtiden. Reklamen är ju till för att vilseleda konsumenterna, inte upplysa dem! Veta de icke detta?

Jag ville ha lite grädde till såsen idag men då blev det svårt! Den beskäftiga expediten förklarade stolt att de minsann hade två olika sorters grädde varav den ena kom från det fina och världsberömda bolaget Nestlé. Nestlés sojasoppa undvek jag naturligtvis men den andra sorten med utgångsdatum om ett halvår köpte jag. Kotletterna var superba och billiga men "grädden" smakade konstigt, dock inte konstigare än att jag vågade äta den.

Jag ser fram mot morgondagens frukost med jättegod äggröra och bacon som smakar som bacon ska göra, utan rökarom och andra konstigheter som har förstört baconet i Sverige! Vad är det med dagens svenska konsumenter? Varför köper de sådan "mat"?

Upprörd Jappe

Senast ändrad:

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022

Ja du, Det där med grädde var ett problem för oss där nere.

Köpte grädde (nata) med lång hållbarhet och den smakade som gräddfil.

Fick reda på att nata liquido skulle vara bra och det var den också.

Men resor är ju till för att upptäcka allsköns saker så lycka till!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025

Tack för alla fina bilder Jappe, vi är avundsjuka på dig, men, men snart... Jag bjuder på några bilder från Haga Nygatan, Gbg om du tycker det är för varmt hos dig... : )

Bilagor

• Haga_Nygata-2013-12-15.jpg
    Haga_Nygata-2013-12-15.jpg
    322,9 KB · Visningar: 4
  • Haga_1-2013-12-15.jpg
    Haga_1-2013-12-15.jpg
    468,9 KB · Visningar: 4
  • Haga-2013-12-15.jpg
    Haga-2013-12-15.jpg
    571,7 KB · Visningar: 5
  • tomtar.jpg
    tomtar.jpg
    472,2 KB · Visningar: 3

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Hur går det med värmen? Har du fått den fixad? Jag har inte sett något här om det.

79148d1386773962t-col.jpg

Har du hittat alternativ uppvärmning? (förutom Olivia). :)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har ju elpatron i värmeberedaren som fungerar utmärkt. Kruxet är att jag känner mig rörelsehindrad när jag står fjättrad vid en elstolpe på nätterna.

kru.jpg

Elpatronen är på 1500 watt men 6-ampèresproppen håller ändå. Likadant med Ctek-laddaren som ger 7,5A som jag använder dagtid ibland! I morgon drar jag mot Albufeiratrakten som jag är lite nyfiken på.

Kommer tid, kommer råd! Om framtiden veta vi intet!

Jappe

F

F.d. 53078

Guest

Fjättrad vid elstolpe hmm

Jappe nu har du missupfattat det hela, du skall sova i husbilen och inte vid en elstolpe.
En dumm frága Har du butan eller propangas. Har du butan sá lát den stá inne i värmen och prova sedan om din gasvärmare fungerar eller exploderar.
Ok undvik explotion den ger endast en kort värme.
Min far hade samma problem och värmen fungerade inte, men spisen funkade. Han fick lána en propan och sedan var det löst

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Befinner mig på Silves Camper Park för att få tillgång till el och wifi. 6€ kan det vara värt nu när jag inte vågar använda gaspannan, tyckte jag. Som vanligt krångel med nätverkskort och uppkopplingar och konfigurationer och fan och hans moster. Elektroniska monstruösa ting gjorda för att förarga användarna. Ständiga uppdateringar; går det inte att göra något färdigt idag? Tydligen pajade ställplatsens internetuppkoppling så jag blev tvungen att engagera Vodafones Europasimkort för att komma ut på nätet och det fungerar faktiskt. Giv mig styrka!

Jag tror jag ska göra en sammanställning på lämpliga övernattningsställplatser på vägen till Sagres i Portugal + trevliga ställplatser och även några campingplatser efter routen. Gratisvägar genom Frankrike och Spanien/Portugal ska jag också notera PÅ PAPPER så att jag slipper krångla med all j - a elektronik varje gång jag ska övervintra söderut! Har ni tur så ger jag ut en bok i ämnet! :D

Jag körde förbi gratisställplatserna i Silves på väg mot CamperParken. Massor med husbilar, många svenska.

si.jpg

Där skulle jag naturligtvis också stått om gaspannan fungerat! Betala pengar för nattparkering i Portugal ska man inte behöva göra!

Nu krånglar Vodafones uppkoppling också!! Få se om jag får iväg det här i kväll! Mina nerverna!

Jappe

Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Elektroniken är till för att du ska lära dej något av den Jappe! Finns väl ingen anledning att höja blodtrycket pga såna materiella ting!

Ha det bra och fortsätt rapportera så hoppas jag vi ses när du är i Sverige igen!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kanske kan vi hoppas på att svenska operatörer inte lyckas sätta käppar i hjulet för EU:s strävan efter slopade roamingavgifter?

Toppen