• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Spanien, Portugal, Grekland mm anses vara fattiga & får stöd från EU. Inte beror det på deras militära aktiviteter. Orsaken har visat sig vara att dessa länders invånare vill äta utav den statliga kakan men ingen vill bidraga med att betala skatt utan byter tjänster & betalar svart. Jag läste (kommer inte ihåg var) att då Italien skulle införa euro så köptes väldigt mycket kapitalvaror, fastigheter etc. Detta tolkades som att det fanns mycket oredovisade pengar som behövde förbrukas innan dom tappade sitt värde. Vissa länder har också väldigt låg pensionsålder jämfört med övriga EU. Tyskland & Angela Merkel påpekade detta då dessa länder skulle stödjas & krävde även att dom vidtog åtgärder för att komma tillrätta med problemen.

Bennie
Dessa länder är med i NATO.
Här i Spanien har Amerikanarna en stor bas, med ett stort flygfält & flotta. Rota heter det, och ser man ett flyg sá är det nästan alltid därifrán. Sá landets ekonomi har inte mycket att göra med dessa Nato flyg.

Bilagor

• Base-Naval-de-Rota.jpg
    Base-Naval-de-Rota.jpg
    61,7 KB · Visningar: 22

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Mitt inlägg gällde i första hand Grekland & dess luftförsvar visavi dålig ekonomi. Att sedan Italien, Portugal & Spanien kom med beror på att dessa länder har enligt vad vi i Sverige fått till oss också har ekonomiska problem. Portugal & Grekland skall jag erkänna vet jag inte mycket om men både Italien & Spanien har flera internationellt kända & väletablerade industrier inom bl.a fordons- & flygsektorn (som jag själv arbetat med) vilket borde inbringa en hel del pengar till landet.

Bennie

F

F.d. 55338

Guest

1. Hej Jappe. Kul du har hittat fram till "ditt" Portugal. Ha det bra hos de trevliga människorna där. Du kommer säkert att platsa hos gubbarna på "jugar"sofforna!! Många hälsningar från Torre del Mar. Lizzy o Ove i solen.:msn_sun::bye:
    Jag tog resebilen ner till byn idag och på vägen passerade jag "Smoky Joe" där turisterna (mest engelsmän) gottade sig i eftermiddagssolen.
Visa bilaga 78892

En fin allé i centrum

Visa bilaga 78893

där de här tre gubbarna

Visa bilaga 78894

uppmärksammade mig på att jag hade parkerat i en taxizon så jag flyttade bilen. Inte lika svårt att hitta parkeringsplats här som det är i spanska städer.

De mest fotograferade byggnaderna i stan är nog de två marknadshallarna nere i hamnen.

Visa bilaga 78896

Visa bilaga 78897

Fiskebåt med latinsegel?

Visa bilaga 78895

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Här vimlar det av hjälpsamma människor! Klockan 10 i morse lämnade jag in resebilen hos "kamremsmannen" och kl. 18:00 blev jag lite orolig. Ingen bil, inget hem, 300 mil "away from home"! Jag kände mig faktiskt hemlös och temperaturen föll sakta ner mot 7 grader så jag började frysa litegrann. Jag kände mig nästan som "Flickan med svavelstickorna". Så småningom kom bilen åkandes från verkstan och när jag fick se räkningen svimmade jag, nästan! :D:D:D

Jappe

F

F.d. 55338

Guest

Här vimlar det av hjälpsamma människor! Klockan 10 i morse lämnade jag in resebilen hos "kamremsmannen" och kl. 18:00 blev jag lite orolig. Ingen bil, inget hem, 300 mil "away from home"! Jag kände mig faktiskt hemlös och temperaturen föll sakta ner mot 7 grader så jag började frysa litegrann. Jag kände mig nästan som "Flickan med svavelstickorna". Så småningom kom bilen åkandes från verkstan och när jag fick se räkningen svimmade jag, nästan! :D:D:D

Hej igen. Fick inte "kamremsmannen" förtroendet att byta dina "formidala" stötdämpare??? Och du det blev väl rena rama fyndpriset på rembytet??? Gunga vidare o gasa på,för nu ryker det väl inte så mycket om "limon"?? Ove:msn_sunglasses::msn_beer::bye:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025

Då måste du bara avslöja kostnaden. Kanske värt att åka ner och byta?
Lennart
Jag (lite Google-skadad), snubblade över priset för kamremsbyte med vattenpump (Peugeot 1,6) någonstans i Portugal: "Kit correia de distribuição + bomba de água, ficou por 470€", dvs. kamrem inkl. vattenpump kan kosta upp till 4 400:- SEK, helt beroende på plats & verkstad. Kan vara betydligt billigare... Nu får vi se om Jappe "känner för" att avslöja den hemliga transaktionen.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Hemliga transaktioner ska man väl inte avslöja! Jag kan säga såpass som att det var så billigt så att läsaren riskerar att sätta kvällsgröten i halsen om jag avslöjar priset och det vill jag ju inte. För övrigt har jag inte en Peugeot 1,6 utan en 2,5TDi.

Kvällsbild (800ASA på fri hand) från Camping Olhao. Medioker kan tyckas, men eftersom himlen jämt är molnfri här så blir det inga vackra färgformationer. Den får duga!

recep.jpg

T

Teddi

Guest

hallå gubben! hoppas du mår bra,,ta de easy,,

här har du,,

calle malaga 3,,torre,,hittar du inte ?? då vete fan?? ring innan,,eller va du vill,,
lugna puckar!!!

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

När du är mellan Albufeira o Carvoeiro tycker jag du ska svänga ner till mitt favoritställe, det lilla kapellet "Vår Fru på Klippan" Nossa Senora da Rocha. Har inte rätta koordinaterna just nu, men du hittar det på GoogleMap om du kopierar in
37.09651782180345, -8.386714721009858
i sökfältet.

Går att övernatta där på stensatta parkeringen enstaka natt om man vill, eller på grusparkeringen (lite mer avskilt) precis bredvid. Där står man på kanten av höga klippan med spektakulär utsikt över havet o kapellet.

Till den här stranden på västra sidan är det precis 100 trappsteg ner i en klippskreva, till stranden på andra sidan är det asfalterad brant väg. Där finns en trevlig strandrest. o Caféet vid kapellet har wifi. Skulle tro det är öppet, iaf var det så i slutet av nov förra året.
BassiAlgarve.jpg

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag lämnade ett kallt och blåsigt Olhao och for till ett varmt och skönt Alvor där campingen hade en enastående fin WiFi! Inte så vanligt här!
Gaspannan funkar inte så jag måste foga mig och ta in på camping för att inte behöva frysa på natten. Alvor lär vara en fin by, få se i morgon!

En katt utanför matbutiken fick lite Leerdamer "orginal" och lät sig väl smaka!

svuk.jpg

"Hemkommen" smakade jag också på Leerdamern och den var ganska så usel! Som vanligt gäller att lokalproducerat bör köpas lokalt och förtäras lokalt!

I morgon ska jag försöka få tändning på pannan så jag slipper campa för att inte riskera att frysa på natten. Gasen kommer fram, det känns på lukten!

Jappe

GöranH

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022

När du är mellan Albufeira o Carvoeiro tycker jag du ska svänga ner till mitt favoritställe, det lilla kapellet "Vår Fru på Klippan" Nossa Senora da Rocha. Har inte rätta koordinaterna just nu, men du hittar det på GoogleMap om du kopierar in
37.09651782180345, -8.386714721009858
i sökfältet.

Går att övernatta där på stensatta parkeringen enstaka natt om man vill, eller på grusparkeringen (lite mer avskilt) precis bredvid. Där står man på kanten av höga klippan med spektakulär utsikt över havet o kapellet.

Till den här stranden på västra sidan är det precis 100 trappsteg ner i en klippskreva, till stranden på andra sidan är det asfalterad brant väg. Där finns en trevlig strandrest. o Caféet vid kapellet har wifi. Skulle tro det är öppet, iaf var det så i slutet av nov förra året.
Visa bilaga 78950

Glöm inte handbromsen....

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Den här stackars grisen låg och sov utanför bilen när jag tittade ut i morse.

pig.jpg

Ett väldigt ensamt tydligt deprimerat hängbukssvin som vandrade runt på campingen. Vad jag vet så är grisar väldigt sociala djur som hellre umgås med andra grisar är med campinggästerna.

pig2.jpg

Jag får ta upp det med "the manager" som jag träffade i baren igår. Han kanske inte är så insatt i sådana här frågor. Grisen heter "Olivia" så hon saknar säkert en manlig grispartner!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 55554

Guest

När vi stod vid Gibraltar så fanns det en Tysk som hade ett hängbukssvin som vandrade runt platsen.

Jojje

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

We wish you all luck men var försiktig!
Man kan aldrig veta vad swingers kan ta sig till.

F

F.d. 13415

Guest

Luck? who needs luck when whit Swingers?

Äntligen fann vi Jappes Camping. Men allt vi såg var hjulspåren efter hans plåtis... tre glada gubbar visste att han visst lämnat stället. Jakten går vidare.

nybergs finner man dock inga Swingers.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Engelskt grillparty med "swingers" blev inte vad jag förväntat mig. Det började bra med grillat och Sangria

part 1.jpg

men sedan tog damerna över dansgolvet med mystiska keltiska (?) formationsdanser där en mängd handrörelser ingick. Alla gjorde samma rörelser. Inga gubbar på golvet!

part 2.jpg

En tålig hund som tvingats dit försökte komma ifrån oljudet.

part 3 hu.jpg.

Jag försökte bugga med en dam men det gick inte alls! "I don't jive" sa hon och slank undan! Inga engelsmän buggar, verkade det som!
När karaoken började blev det för engelskt så jag drog hem till mitt mobila hem. Fortfarande kan man höra hemska ljud från festplatsen!

4 part ka.jpg

Intressant afton, dock.

Jappe

Toppen