• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

En olycka kommer sällan ensam! I morse fick jag både tändning och gas till pannan vilket resulterade i en rejäl smäll som fick mig att omedelbart avbryta vidare försök. "Gasmannen" har inte tid förrän nästa vecka på torsdag! Till råga på eländet så bröts strömmen på campingen så nu blir det svårt att få igång någon värme i bilen. Här är kallt som bara den! Vinterskorna glömde jag hemma!

col.jpg

För att överhuvudtaget komma ut på nätet var jag tvungen att använda Vodafones Europasimkort som som vanligt hade dragit mig på pengar fast jag inte använt det den senaste tiden!

Olyckorna hopa sig! Hur ska detta sluta?

Giv mig styrka!

Jappe

Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024

Jappe..

Det låter som att din gaspanna (brännare) levererar förmycket gas!

Testa att ha regleringsventilen (effektvredet) på pannan mindre än halvöppet och testa att starta den. Gör detta test några gånger, men låt pannan vädra lite emellan. Om detta fungerar så kan det vara som så att din gas regulator börjar ge upp det och ger för mycket tryck i systemet. Detta ger i sin tur alldeles för mycket flöde när du försöker att tända, vilket blåser ut lågan (enkelt förklarat).

Har du dessutom butan i flaskan så har det en lägre flampunkt jämfört med propan. Om du då har samma (höga) flöde nu med Butan så kan det också inverka på att det blir "svårantänt".

har du gnista och känner att det flödar, då är det troligen detta problem. Sen kan du också kolla att avgasröret inte är täppt på något sätt och insuget. Mycket annat kan det inte vara ;)

//Freddy

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024

Det borde inte vara täppt i skorstenen nu. All sot flög till grannen.
Jag tror/gissar på flödet. Gas o gnista finns. Var försiktig med kanonen Jappe!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag skruvade ut en liten grunka som tydligen ska leverera gnistan till tändningen, en kort (10 - 15 mm), tunn (1 - 2 mm) böjd stav men hur den fungerar vet jag inte! Uppstår gnistan i själva staven eller mellan staven och någonting annat i pannan? Borde man inte kunna se själva gnistan i skvallerfönstret samtidigt som man hör det klickande, mycket tydliga ljudet eller kommer ljudet från magnetventilen där gasen släpps in i pannan? Piezotändning ska det vara, men vad betyder det?

Jappe :confused:

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024

Om du har en knapp för att testa att tända så blir det en gnista mellan spetsarna. Om du har den ute och gör ett start försök med gaskranen stängd så ser du om det kommer en gnista. Om det inte kommer en gnista så är det troligen en säkring eller oxid som ger dålig kontakt till denna tändare. Rengör kopplingarna till "tändstiftet" och kolla att säkringen är hel.

Om den ger gnista så är det troligen att det blåser för mycket gas just vid tändögonblicket. Detta justerar du ner med kranen som går till pannan. Sen testar du att starta pannan och sakta öka gaskranen. Om du får en låga men som slocknar ganska snart samt att gasen stängs av så är det den lilla sensorn som är kass, den som blir varm av lågan och som stänger ventilen för att inte fylla bilen med gas.Klickandet du hör skall vara kontinuerligt tills pannan har tänt och värmt upp givaren som sedan håller magnet ventilen öppen för gasen. Om det bara är ett klick är det troligen bara magnetventilen till gasen.

Ser nu att du har bara en del av stiftet ute, detta ger en gnista mot brännaren som fungerar som jordpunkt. Om du vill testa gnistan så skall du hålla den ett par mm från ett jordat plan på pannan när du försöker att starta pannan, då skall det bli en gnista.

//Freddy

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Min panna har ingen kran förutom den som finns på gasoltanken. Det är antingen "av eller på" per temostat.

Ska kolla "tändstiftet" i morgon utan gas i närheten! Spännande! Hör jag inte av mig efter det så vet ni.....

Jappe

:music-icon: Fly me to the Moon :music-icon:

Tycker du fått bra råd. Gnista där med lite gas. Ta det försiktigt. Vet du inte vad du gör så vänta på "gasolmannen".

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Kul att höra att du lever.
Jaha! du var smart nog att vara feg. Klokt drag... Även här på Costa Tropical kryper temperaturen ner till 12 grader på natten. Men dagarna är helt ok.

costa_tropical.jpg

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Hela dagen har gått åt till att försöka få ordning på en nätverkspryl. Till slut gav jag upp och anslöt en hisklig apparat som jag köpt i Kina och då fungerade det plötsligt.

net.jpg

Få se hur länge; jag litar inte på elektroniken.

Två cyklister av den mer strapatssökande sorten hann precis få upp tältet innan duggregnet övergick till en rejäl skur!

cyk1.jpg

cyk2.jpg

cyk3.jpg

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Om ni klickar på bilden ett par gånger så ser ni fiskaren!

fisk.jpg

Jag hade nog inte vågat ställa mig där för att fiska! Platsen ligger inte så långt från Algarves västligaste udde, Cabo de San Vicente som man också kan kalla Europas sydvästligaste punkt.

Jappe

Senast ändrad:
Toppen