• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

F

F.d. 55519

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Man får inte ens stanna här och ändå är det uppställningsplats. Förstår ingenting!!! Är tavlan felvänd, fejkbild, eller...? Jappe, en förklaring tack... : )

Det er ulovlig å stå her nå! Det er en plass på andre siden av gaten men den er mørk og trist (likevel full).

Det er ingen stellplass, de tar seg til rette (ulovlig). Tavlan er ikke fel/fejkad, og de jages bort nesten hver dag. 90% franske og engelske biler.

Vi betaler heller noen få euro for å stå på campingen i Olhao og ha uteplass, toalett, dusj, tømming, ferskvann, og mulighet for vaskemaskin. Trivlige naboer og hyggelig miljø!!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Verkar vara en sport bland en del att stå på en taskig ställplats för att spara några euro.

Det är ingen sport! Folk är olika! Själv trivs jag bäst på ställplatser. Jag tycker om friheten att komma och åka när jag vill och jag tycker mig märka att fricamparna är öppnare och frimodigare än camparna. En stor skillnad är att campingarna här nere ofta är "nerlusade" med en massa stora träd som skymmer solen. Det fungerar säkert bra under den varma årstiden men inte så här års! Solen är viktig för att solcellerna ska fungera bra! Ren energi är inte fel!

uts.jpg

Så här ser det ut när jag öppnar sidodörren på morgnarna. Det brukar vara mycket finare utsikt på ställplatserna eftersom de ofta är tillkomna efter fricamparnas önskemål och inte efter campingägarnas önskemål!

Det är ingen sport att stå på en ställplats för att spara några euro! Möjligen kan det vara en sport att hitta trevliga ställplatser. Att man sparar lite pengar samtidigt är inte fel!

Att jag står på camping just nu beror bara på en sak, nämligen att gasolpannan behagar strejka för nätterna kan vara rejält kalla så här års!

Gott Nytt År på er, både fricampare och campare och alla ni andra också givetvis!

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Knarrevik! Min bild, fotograferad med Canon G1X, återger verkligheten med en fisblå camparmorgonhimmel och inte en dramatiserad bild med konstlade effekter! :D

Jappe

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025

All respekt för frikamping Jappe, det är vår tanke också och därför satsar vi på kostsam utrustning, men aldrig att bryta mot förbud i främmande länder. Det finns säkert en anledning till varför man sätter P-förbud. Det måste finnas ställen där man får både ljus uppifrån och är tillåtet att övernatta, gäller bara att leta vidare. Gott Nytt År på dig med förhoppning om att du får ordning på pannan... : )

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Knarrevik! Min bild, fotograferad med Canon G1X, återger verkligheten med en fisblå camparmorgonhimmel och inte en dramatiserad bild med konstlade effekter! :D

Jappe

All information finns i den ursprungliga bilden. Det är inte bara RAW-bilder utan även jpg som innehåller mer information än man tror.

Det beror också på vad kameran mäter på.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag är bara en enkel gatufotograf som är glad om ljuset räcker till för att dokumentera något med kamerans hjälp. Du, däremot, är den borne konstnären som vill skapa vackra bilder med hjälp av fototekniken + div. andra tekniker. Skillnaden mellan oss är enorm! Jag trycker på knappen; du målar konstverk med kameran!

Jag gillar de bilder (inte alla dock) där du får fram märkvärdigt vackra kompositioner när du med kamerans hjälp trollar med ljuset!. HDR-tekniken är ett fint hjälpmedel när man hjälpa det mänskliga ögat att uppfatta nyanser i lågdagrarna exempelvis o.s.v. o.s.v.

Gott Nytt År och skål på dig, din gamle get! :D

Jappe

PS. Det slog mig att uttrycket "din gamle get" kanske var lite väl vanvördigt så jag ändrar det till "din gamle ipadda". :D

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Åja, nu är du alltför ödmjuk!
Jag har sett många bra Jappebilder även om den sista kunnat bli bättre med en annan mätpunkt.

Numera använder jag mig av knäpptekniken, dvs tar många bilder och hoppas att någon blir bra. Hittar jag någon bra bild är det enkelt med iPad och fotoappen Snapseed att dra i några spakar för att få bilden som jag vill ha den.

Appen Snapseed är värd ett eget kapitel, den kan mycket mer än man tror vid första anblicken. En medioker bild kan göras ganska bra på några få sekunder.

Gott Nytt År på dig också, jag önskar att jag vore på samma breddgrader.

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag provade att mäta ljuset i de mörkare partierna i aktuell bild men då försvann de få nyanser som fanns på himlen, uppfattade jag det som.

Strunt i det, bara en illustration (snapshot) till en gråkulen morgon i Portugal!

Jappe

F

F.d. 25023

Guest

Verkar vara en sport bland en del att stå på en taskig ställplats för att spara några euro.

Det är nog inte att spara, utan för att vara nära stan! Campingen i Olhao är långt borta...

Det går bra att parkera på P-platsen på samma sidan gatan men till höger, mittemot polisstationen, står alltid där när in Olhao.

jyrki

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag var i Quarteira och kikade på ställplatser idag och där fanns flera platser som hade utmärkts med campingförbudsskyltar.

2 förbstavl.jpg

Frågan är hur skylten ska tolkas! Väldigt tydligt är att tältning liksom camping med husvagn är förbjudet. På skylten finns ingen husbil med så att parkera med husbil bör ju vara tillåtet. Så uppfattade i alla fall det här gänget skyltens budskap. Vill man hårddra detta så kan ju skylten betraktas som en ställplatsskylt för husbilar! :D Platsen ligger nära centrum i Quarteira. N37 04 14 W8 06 31.

3 gäng.jpg

Det finns en "riktig" ställplats i Quarteira också där övernattning kostar 2€, vatten 2€ och el (15 platser) 2€. 2+2+2 alltså!

3,5 riktig.jpg

På vägen tillbaka till Olhao Camping passerade jag Faro, en stad med en magnifik blandning av gammalt och nytt, slum och finess!

4 Faro.jpg

Utanför husbilen har norrmännen på "Karl Johan", den del av campingen där norrmän samlas, någon sorts eldfest där jag försökte fånga stämningen i en bild.

1 eldfest.jpg

Toppen