• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

It took some time You know, but now the people around this place have learnt to treat me with respect! They call me Mr Clint from Orust!

cli.jpg

Tomorrow I'll check the other parts of the town I think, but as allways you have to concider the fact that there are factors around manipulating your thinking and behaviours! Go with the Gods or without, c'est la question! Futhermore, which Gods are the right stuff, or should I say the proper Gods, in my part of the world??

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest

You are thinking, what's a HBK tradesman doing out here? You know they are all left wingers out there, left of living. At least that is what people
think. That is not really the case. There are a lot of driving people, a lot of living, in Portugal. It is just that the living people by the nature of the word itself play closer to the normal. They do not go around hot dogging it. But they are there, believe me, they are there. I just think, in fact, some of them around town, I saw Jappe, a lot of people around in Fuengirola. Terrific guy. These people are all like minded, like all of us. So I so I've got Mr. Jappe sitting here. And he's caravan was going to ask him a couple of questions. But you know about I remember when Mr. Jappe come out in Europe. And though I was a big supporter, I was watching that day when he come to Iberia and they were talking about hope and change and they were talking about, yes we can, and it was dark outdoors, and it was nice, and people
were lighting candles. They were saying, I just thought, this was great.
Everybody is trying, but hospital nurses was crying.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Just kommen till Portugal så tycker jag mig i alla fall skönja någon sorts inställning till livet som skiljer sig markant från de flesta länders i Europa. Osäker givetvis, men jag har fått för mig att så länge man inte tillhör pengaaristokratin så behandlas man med respekt bland vanligt folk, buse, turist eller whatever! Här finns naturligtvis influenser från EU som vill göra alla människor i Europa till Monetariatets slavar med Luther som god förebild men jag har fått för mig, efter bara kort tids vistelse i detta härliga land, att man värjer sig från all yttre onödig påverkan med kraft! Var kraften kommer ifrån vet jag inte men jag forskar lugnt och orubbligt vidare i detta kolossalt intressanta ämne!

Saker och ting kan ändra sig, även jag, så om framtiden veta vi intet, som vanligt!

fe.jpg

Tankarna och perspektiven svindlar! Som nybörjare i Portugal gör det mig lite osäker! Ligger verkligen Portugal i Europa (EU)? Jag kan tänka mig att Amstel i Grekland upplever något liknande om dessa "grundmurade" kulturländer som inte ens EU rår på!

Jappe

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Hej! Vad du är opurtun och hyllar Iberiens västra provins till skyarna. Hoppas det inte beror på Portvinets effekter. Det är nästan så att jag skönjer en viss religiös berusning i ditt anförande.

Kanske du känner av anor från de gamla hominiderna. Men det var ändå Portus Cale som var grunden i Lusitania. Men det är kanske den Celtiska närvaron som präglat Portugalien. För inte kan det ha varit den Moriska överhögheten som Alfonso den 6:e kväste som skapat känslan.

baetica.jpg

Vi ses i Andalusien.

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Skit i historien! Fånga dagen! Vi lever nu! I varje fall jag! Om morgondagen veta vi intet! Historia handlar sällan om de förtryckta vanliga människorna! Minns våra egna "hjältekonungar" som med div. inhyrda legoknektar härjade vilt i Europa under "Stormaktstiden" när kyrkan välsignade vapnen!

images

images

Weapons don't tickle, they kill! Kind of nice if You like that kind of stuff, of course!!

Jappe

Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024

Historia handlar sällan om de förtryckta vanliga människorna! Minns våra egna "hjältekonungar" som med div. inhyrda legoknektar härjade vilt i Europa under "Stormaktstiden" när kyrkan välsignade vapnen!
Och gjorde Sverige till ett av de fattigaste länder i Europa!
Och då hamnar vi i Grekland igen!
Jag är vid Kalamata, här finns ett militärt flygfält och där startar och landar Grekiska stridsflygplan lika ofta på en dag som de gör i hela Sverige på en månad (på ett år kanske?). Här flygs oavbrutet! Det har de råd med, de fattiga Grekerna!
You're still on the right track! :D
Julian

Senast ändrad:
F

F.d. 53267

Guest

Och gjorde Sverige till ett av de fattigaste länder i Europa!
Och då hamnar vi i Grekland igen!
Jag är vid Kalamata, här finns ett militärt flygfält och där startar och landar Grekiska stridsflygplan lika ofta på en dag som de gör i hela Sverige på en månad (på ett år kanske?). Här flygs oavbrutet! Det har de råd med, de fattiga Grekerna!
You're still on the right track! :D
Julian

Jag bodde i Los Alcazares på Costa Blanca en månad och det var likadant
där. Från det intilliggande flygfältet startade det stridsflygplan flera gånger
om dagen och som mest kunde det vara 7 st. i luften samtidigt.
Det har tydligen även det fattiga Spanien råd med.
Men det är väl till Försvaret som en del av "Räddningspengarna" går.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Spanien, Portugal, Grekland mm anses vara fattiga & får stöd från EU. Inte beror det på deras militära aktiviteter. Orsaken har visat sig vara att dessa länders invånare vill äta utav den statliga kakan men ingen vill bidraga med att betala skatt utan byter tjänster & betalar svart. Jag läste (kommer inte ihåg var) att då Italien skulle införa euro så köptes väldigt mycket kapitalvaror, fastigheter etc. Detta tolkades som att det fanns mycket oredovisade pengar som behövde förbrukas innan dom tappade sitt värde. Vissa länder har också väldigt låg pensionsålder jämfört med övriga EU. Tyskland & Angela Merkel påpekade detta då dessa länder skulle stödjas & krävde även att dom vidtog åtgärder för att komma tillrätta med problemen.

Bennie

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag tog resebilen ner till byn idag och på vägen passerade jag "Smoky Joe" där turisterna (mest engelsmän) gottade sig i eftermiddagssolen.

1 öl i em.sol.jpg

En fin allé i centrum

2 Allé i centrum.jpg

där de här tre gubbarna

2,5 tre gubbs.jpg

uppmärksammade mig på att jag hade parkerat i en taxizon så jag flyttade bilen. Inte lika svårt att hitta parkeringsplats här som det är i spanska städer.

De mest fotograferade byggnaderna i stan är nog de två marknadshallarna nere i hamnen.

4 markn.jpg

5 makn 2.jpg

Fiskebåt med latinsegel?

3 fiskebåt.jpg

MayoWalle

FD HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023

Angela Merkel är väldigt bra på att påpeka. Nu "påpekar" hon bara inte utan har lagt ett förslag till Förbundsdagen att även Tyskland ska införa vägtullar! Detta kommer med stor sannolikhet att gå igenom!
Då får vi åka en del "kostigar" ända från norra Tyskland till södra Spanien och/eller Portugal för att inte skinnas på vägavgifter.
Till sist en undran........ Har du aldrig sett flygplan från tyska försvaret i luften över Tyskland? I så fall så är det konstigt för Tyskarna är ett mycket hängivet NATO-land som blir rikligt belönat för detta stöd till Jänkarna.
Hälsningar från Walle som kom hem i fredags från Santa Pola. Startade hemresan den 19:de och mellanlandade i Peniscola och på ett par ställplatser i Frankrike. Vädret under hemresan var inget att hurra för. BLÅSIGT längs hela medelhavskusten. Snö i höjd med och norr om Lyon!!!
Lite behagligare vid julshopping i Heiligenhafen.
Bara så ni vet........prognosen för Värmland i morrn säger 7+. Inte illa!
Ha det gott "Där nere"!!!!!!

Om vi inte hörs så.......God Jul och Gott Nytt År!

P.S. Jappe....jag önskar jag kunde blåsa lite frisk "värmlandsluft" ner till Dig där Du är nu men eftersom det är omöjligt så får Du mer är gärna mellanlanda hos mig till sommaren om Du har vägarna förbi!
Tömning, el och vat....(dryck) ingår! D.S.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Angela Merkel är väldigt bra på att påpeka. Nu "påpekar" hon bara inte utan har lagt ett förslag till Förbundsdagen att även Tyskland ska införa vägtullar! Detta kommer med stor sannolikhet att gå igenom!
Då får vi åka en del "kostigar" ända från norra Tyskland till södra Spanien och/eller Portugal för att inte skinnas på vägavgifter.
Till sist en undran........ Har du aldrig sett flygplan från tyska försvaret i luften över Tyskland? I så fall så är det konstigt för Tyskarna är ett mycket hängivet NATO-land som blir rikligt belönat för detta stöd till Jänkarna.
Hälsningar från Walle som kom hem i fredags från Santa Pola. Startade hemresan den 19:de och mellanlandade i Peniscola och på ett par ställplatser i Frankrike. Vädret under hemresan var inget att hurra för. BLÅSIGT längs hela medelhavskusten. Snö i höjd med och norr om Lyon!!!

P.S. Jappe....jag önskar jag kunde blåsa lite frisk "värmlandsluft" ner till Dig där Du är nu men eftersom det är omöjligt så får Du mer är gärna mellanlanda hos mig till sommaren om Du har vägarna förbi!

Det är ju ganska stor skillnad på de sydeuropeiska problemländerna och Tyskland, för Tyskland har råd att flyga, och betalar dessutom en stor del av lånen/stöden till problemländerna! ;)

T

Teddi

Guest

It took some time You know, but now the people around this place have learnt to treat me with respect! They call me Mr Clint from Orust!

Visa bilaga 78855

Tomorrow I'll check the other parts of the town I think, but as allways you have to concider the fact that there are factors around manipulating your thinking and behaviours! Go with the Gods or without, c'est la question! Futhermore, which Gods are the right stuff, or should I say the proper Gods, in my part of the world??

Jappe

är detta MANNEN? the devil of spain?? ska du ha mina koordinater?? eller ska vi gå på tjurfrälsning??:D:D

F

F.d. 25023

Guest

Vår 8 åriga erfarenhet är nog att de tyska vägarna utanför autobahn är inte några "kostigar". Vi åker oftast hellre på dem än på autobahn drabbad av köer. Lika snabbt framme men trevligare i husbilsfart (90-110).

Lika som i Frankrike, där det finns många rondeller på vanliga vägar, men om man är lite nyfiken hittar man de fina alternativen utanför betalvägarna.

Det gäller bara att vara nyfiken, öppen för nytt och våga prova annat...

hälsning jyrki:)

T

Teddi

Guest

de får du se när du kommer,, om du vågar..:D:santa-3-icon::santa-5-icon:

N 38grader 00 lite mindre grader 20.25

w 000 lite grader 39 10 01

välkommen gubben,,spikrakt till våran altan,,med gin-whiskey,massage,,plus tysk bratwurst,,:D

Toppen