• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Tog med oss till Teneriffa vår Ipad för att ev. kunna använda IGO där, men märkte att det ej fungerar son den skall. Bara 16 länder kommer fram. Även Norden är borta. Har varit borta 4 veckor och inte följt om du kanske har skrivit om detta.
Har det hänt något och vad skall man göra?
Tacksam om du kan hjälpa oss.

Svaret är att Norden och Iberia måste laddas ned separat efter uppdateringen.
Under Shop i appen!
Anledningen är Apples 2GB-regel!

boerse

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024

Var hittar jag uppdateringen och prenumrationen på IGO? 95 SEK är billigt

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

iGO Western Europe kostar strax under 300, uppdateringar är gratis, 95 kr tror jag är fartkameravarningar, finns under Shop i appen.

BenkeUppsala

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6500
Medlemskap
2024

Hej "Knarrevik", har du någon erfarenhet av iPad 4 wifi only, med GPS tillsatsen Bad-Elf. Har hör att den skall vara rätt ok.
Det borde väl vara som att använda en sim-iPad och strunta i SIM kort, ladda ner kartorna så att man har dom i paddan. Sen borde väl edempelvis iGo fungera ok ?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nej, jag har ingen erfarenhet av Bad-Elf men det finns en hel del att läsa om den.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025

Hej Anders (knarrevik) & tack för alla goda tips/råd/inlägg om det "elektriska"! Du har påverkat mig till den grad att nu sitter jag hemma med en mini-platta (inkl. tangentbord, 4G osv...) och ska beställa IGO kartor. Vi tänker inte resa till Ukraina utan vi rör oss mestadels inom Europa. Visst lockar Marocko som ligger "utanför", men den dagen den sorgen...
Min fråga till dig är: är det vettigt att satsa på IGO Western Europe, eller är kartorna i IGO Europe av nyare datum? Med andra ord, finns det skillnader mellan Europakartor i dessa utgåvor? Det borde bli skillnad i alla fall i filstorleken, men det har jag plats till (128 GB), så frågan gäller inte filstorlek.

F

F.d. 4220

Guest

Jag svarar istället. Det skall inte spela någon roll, kartuppdateringarna sker allt eftersom på båda.

Om du bara reser i de länder som ingår i Västeuropa så räcker den uppdateringen. Om du funderar på att besöka någon av de övriga kan det vara idé att ta hela Europa.

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Håller med STACT, kartorna på båda uppdateras kontinuerligt. Dessutom är Western Europe hälften så dyr, knappt 300:-.

Norden och Iberia (Spanien och Portugal) laddas ned i efterhand i appen.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025

Nu har jag fått lite tid över och kollat skillnaden mellan IGO Europe och IGO Western Europe. Blev lite överraskad när jag upptäckte att vissa intressanta länder saknades i West Europe. Själv har jag planer på att så småningom ta en sväng genom:

1) Slovenien - Croatien - Albanien - Macedonia - Grekland (Vinprovning-runda : )
2) Polen - Tjeckien - Slovakien - Ungern - Serbien - Montenegro (Pilsner-nostalgi-runda : )

Då kan det verkligen vara värt varenda krona att tanka ner IGO Europe! Dessa länder saknas: Albania, Bosnia and Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Czech Republic, Macedonia, Greece, Hungary, Latvia, Lithuania, Monaco, Montenegro, Poland, Romania, Serbia, Slovakia, Slovenia, Turkey, Ukraine

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Man kan även köpa Western och Eastern Europe till samma pris som hela Europa.
Bra för dem som vill komplettera i efterhand.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025

Hej Anders! Håller på och tankar ner resten av kartor som inte fick plats med en gång (väldigt smidigt och relativt snabbt) och undrar:
1) Finns det någon "gratis" modul som man inte ska tanka ner av någon anledning?
2) Voice modulerna (t.ex. 16 Voices for free), är det något man bör ha nu när jag väl håller på med?
3) "Livetrafik för Västeuropa", kan detta tillföra något längre fram, eller är det bara att krångla till det?
4) Några andra praktiska tips?

Har tillräckligt med minne så det är ingen "broms" för att behöva tänka på datamängden.

Tack på förhand : )

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ladda ned gratismodulerna, de tillför en hel del.
Voicemodulerna har jag inte stött på så jag vet inte vad de går ut på.
Livetrafik kräver uppkoppling så nyttan är nog inte så stor utrikes.
Tänk på att undvika kortaste vägen, särskilt med husbil.

iGO innehåller mycket mer än man ser vid första anblicken, så testa ruttinställningar och ruttalternativ i god tid före resan.

image.jpg

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025

Helt suveränt Anders, ska bli kul att se dig "Live" i Gbg & tacka för allt stöd : )
Nu har jag lite att plöja igenom innan det sätter sig...

F

F.d. 25764

Guest

Jag laddade ner Appen med Igo Primo Europa .
Skandinavien är inte med någon som vet vad jag gjort för fel ?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Du gör inget fel!
När du installerade iGO fick du ett meddelande att bl a. kartorna för Norden occh Iberia skall laddas ned i efterhand under "Shop" i appen.

Detta pga Apples 2GB-regel, vilket innebär att vissa kartor inte ryms i den ursprungliga nedladdningen.

Där finns också diverse gratismoduler som gör navigeringen lättare. Ladda ned dem också!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025

Helt rätt Anders! IGO Europe med gratis tillbehör tog 2,8 GB i minipaddans minne vilket förklarar "olägenheten" med att behöva tanka ner resterande 0,8 GB separat (pga 2 GB tankningsbegränsning). Man klickar på shoppingkorgen och "hämtar gratis" resterande Iberia & Norden där!

boerse

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024

Uppdateringarna från igo har jag koll på och det funkar bra. Vad jag skulle önska är en databas med allt annat som man behöver som husbilsägare. Ställplatser, tömning, camping med mera. Är en uppsjö av filer som också behöver uppdateras. Någon som har ett bra förslag? Helst att jag får det med från Igo när jag uppdaterar kartor...:wink: alltför mkt strul att själv hålla detta uppdaterat.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det finns två oumbärliga appar som båda fungerar offline, nämligen Mobil Life + som visar kontinentens ställplatser med utförlig beskrivning samt POIViewer som enkelt kan importera intressepunkter av alla slag och visar dem med bilder och för det mesta också med Streetview och har kopling till de flesta navigeringsappar. Att krångla med att lägga in POI i navigeringsappar och GPS:er blir därmed överflödigt.

Toppen