• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 5106

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Blir det ett utdragbart "utomhuskök" i bussen
new_impress.gif

Ja då så: SÅ ska dom tas.....(Bussarna alltså )
slider_score10.gif
Heja heja !!

F

F.d. 53078

Guest

Tack Padre bra då kommer den snart hit.
Nej du är inte delägare, men man kan säga att du är sponsor:twitcy:Detta innebär att jag bjuder dig på en öl i den när du kommer....

F

F.d. 53078

Guest

Jobbet med bussen går sakta.
Har mycket att göra på jobbet, men takluckorna här kommit på plats.
Orginal luckan är nu transparent och släpper in ljus. Det får nog sys en gardin som täcker för solen på sommaren för att det inte skall bli för varmt.

Det är snart dax att börja med elen i bodelen. Så jag letade fram en gammal 12V generator som jag skall se om man kan koppla in till någon rem.
Hjulet måste bytas säkerligen måste det tillverkas ett. Det ser inte svårt ut att tillverka hålet är inte koniskt utan det sitter bara fast med en mutter.

Bilagor

• SDC10977.JPG
    SDC10977.JPG
    1,3 MB · Visningar: 9
  • SDC10978.JPG
    SDC10978.JPG
    1,2 MB · Visningar: 6
  • SDC10975.JPG
    SDC10975.JPG
    1,3 MB · Visningar: 9
  • SDC10976.JPG
    SDC10976.JPG
    1,3 MB · Visningar: 8
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest

Tiden går fort och det ser ut som om man inget gör, när man inte kan se förändringarna.
Tid har gått åt att bygga en hönsgård på kortsidan av verkstaden för att få "gratis" ägg.
40 kycklingar skall snart börja att värpa hoppas jag. Innan hade vi 3 höns som sprang omkring med 2 ankor i hästhagen. Äggen hittade man ofta söndertrampade av hästarna.

Köket i bussen börjar att ta form, överskåpen som fattades har nu kommit på plats. Dörrarna fattas fortfarande då jag inte har hittat lämpliga gångjärn.
Jag får väl beställa på reimo som Bror rekomenderade.

Tänkte att jagskulle kunna göra jobb hemma på kvällarna så jag har tagit en bit Olivstamm som skall bli en växelknopp. jag skall prova att göra den helt för hand utan CNC maskiner. Den som ändå hade några träverktyg åtminstonde en hajtandsåg och....... kanske kan sätta den i svarven..

Bilagor

• SDC10984.JPG
    SDC10984.JPG
    1,3 MB · Visningar: 11
  • SDC10985.JPG
    SDC10985.JPG
    1,2 MB · Visningar: 10
  • SDC10983.JPG
    SDC10983.JPG
    1,3 MB · Visningar: 7
  • SDC10986.JPG
    SDC10986.JPG
    1,2 MB · Visningar: 7
F

F.d. 53078

Guest

Hastighetsmätaren kom och jag har provat den med en encoder och den ser ut att fungera som lovad reklam.
1 vecka ifrån USA till klund i Sverige med tull och post.
Borde skicka den Spanska tullen på kurs till Sverige.
Växelspaksknoppen är klar för lack och fastsättning det blev i svarven, men för hand med backpärr. Den gjordes av färsk olivträ och har börjat att spricka lite nu när den har torkat. Kanske skall trycka in lite vax i sprickorna innan lacken
Han som syr stolarna har ryktet att vara väldigt mañana så jag skall nu ringa och stressa honom varje dag tills det blir klart

Bilagor

• DSC00191.JPG
    DSC00191.JPG
    580,9 KB · Visningar: 4
  • DSC00193.JPG
    DSC00193.JPG
    596,7 KB · Visningar: 3
F

F.d. 53078

Guest

Jagförstår inte vad du menar. skall man pensla hela biten med trälim efter det att man har svarvat den?

Efter att ha finslipat, vaxat och polerat den så visade det sig att halsen blevför liten så jag skall göra om den i kväll med en tjockare och längre hals.
Att den har sprickor ger en tjusning och autentisk look, så dom behåller jag.
Det där med limmet vill jag lära mig till andra projekt.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Lim på ändträet när man torkar svarvvirke är ett gammalt bra knep för att hindra fukten att går ur fibrerna för snabbt.
Sprickorna uppstår när vattnet går ur årsringarnas fibrerna för fort så att omkretsen minskar och stocken spricker radiellt.
En del rekommenderade att gnida in ändträet med kokt potatis för att nå samma effetkt. Allra bäst för att slippa torksprickor är att lägga träbiten i propylenglykol. Då sker ett utbyte mellan vatten och glykolen så att man slipper torksprickor.
EssoJ

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Jagförstår inte vad du menar. skall man pensla hela biten med trälim efter det att man har svarvat den?

Efter att ha finslipat, vaxat och polerat den så visade det sig att halsen blevför liten så jag skall göra om den i kväll med en tjockare och längre hals.
Att den har sprickor ger en tjusning och autentisk look, så dom behåller jag.
Det där med limmet vill jag lära mig till andra projekt.
Nopp, det är bara ändträet du ska limma. EssoJ förklarar rätt bra vad som händer. Och så ska man bara jobba med torrt virke......
Calle

F

F.d. 18017

Guest

Hastighetsmätaren kom och jag har provat den med en encoder och den ser ut att fungera som lovad reklam.
Hur kommer det sig att du vill ha en hastighetsmätare med knasskala?
Tänker du hålla 100 på hundraväg för att få 60% extra eller? :)

F

F.d. 53078

Guest

Km/h Mätrna visar 0-260 eller 0- 320 Km/h. Vilket är alldeles för mycketför ett fordon på 7500kg
Detta innebär att jag bara utnyttjar mätaren fram till klockan 10 där 100 km/h ligger.

Använder jag en Mph mätare så visar den hela skalan ut.
Eftersom den är programerbar så programerar jag den som om det vore Km istället för Miles. D.v.s kör jag i 80Km/h så visar mätaren 80Mp/h. Det rätta vore att byta texten MPH till KMH. Men då måste jag öppna den med ringen som sluter locket och det vill jag inte. Orginalmätaren var jättestor med tacometer och visade 0- 125 Km/h. Att köra fortare än 120 kommer jag inta att göra. Tror att motorn stryper vid 100km/h som motsvarar 1500 rpm

F

F.d. 53078

Guest

Har hittat ett bra ställe att sätta fast 12V generatorn den får överta platsen som den stora A/C pumpen har suttit. generatorn får en ny remskiva samma storlek som orginalgeneratorn har då snurrar dom lika fort. Det står inget varvtal på den och jag vet ej hur stor betydelse detta har. I alla fall så tänker jag inte att koppla inden direkt till baterrierna utan jag kommer att använda laddregulatorer för vart batteri. Kan ju lika gärna köra in 24V, men det är skönt att ha detta helt separerat. Ett av batterierna kommer i alla fall att försörja bildelen med dom 12V spänningar som beh¤vs radions minne GPS back kamera mm. Är nu nyckeln urtagen så är tomgångsströmmen 0.00mA. Det kanske är lite lyxigt med två 250A batterier till bara ljus och start, men dessa fick jag nya med på köpet. Har funderat på att separera dom och använde dom till bodelen och köpa två 100A batterier till starten, men jag vill inte ha startbatterier till bodelen. Där får det bli fritidsbatterier som separeras med kraftiga dioder. Ett till kylskåp ett till TV ett till ljus och resten.
Och alla laddas med hjälp av solpaneler. Kylskåpets strömförsörjning kommer att bli kraftigt överdimentionerad för att undvika den fruktansvärda tanken av att inte ha kall öl. Och att inte behöva tömma kylen när man inte använder husbilen.

Hastighetsmätaren har kommit på plats nu fungerande med 24 V istället för 12V. Matnings spänningen reduceradmed en 7812 och pulserna ifrån lådan isolerad med optokoplare.

Växelknoppen har jag satt fast med ett inoxrör så jag slapp att tillverka en ny, Knappen upptill skall försänkas och limmas fastmed något lämpligt lim.

Fotona blev lite dåliga får skylla på kameran fast det är fotografen det är fel på

Bilagor

• SDC10988.JPG
    SDC10988.JPG
    1,3 MB · Visningar: 6
  • SDC10989.JPG
    SDC10989.JPG
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest

Idag ringde tapetseraren och ville prova dynorna innan sömmarna slutfördes
Jag ser nu att det snart närmar sig för slutbesiktningen på Bilprovningen. Detta kan först ske 3-4 veckor efter besiktningsmannens slutgodkännande. Nu fattas det bara att godkänna sittdynorna som är det mest krångliga eftersom dom inte är original med ett godkännande ifrån fabrik.

Har jobbat med bromsarna som inte håller trycket mer än i några timmar.
Har dragit åt allt, men detläcker i alla fall så nu har jag beställt nya gummi pckningar till alla kopplingar och skall e om detta hjälper. Trycket borde väl hålla i några dagar

Bilagor

• SDC10990.JPG
    SDC10990.JPG
  • SDC10991.JPG
    SDC10991.JPG
    1,3 MB · Visningar: 4
  • SDC10995.JPG
    SDC10995.JPG
    863,8 KB · Visningar: 5
F

F.d. 53078

Guest

Det där med att jobba med trä var inte så lätt som jag trodde. Undrar varför min slöjdlärare gav mig så högt betyg, kanske berodde på att jag lämnade bort min svarvade lampan på lack.

Bordet som jag fräste ut för att lätta på vikten har mot min förvåning slagit sig och blivit runt. Tror att det var Björk limmträ. Vad kan man g¤ra åt detta? Måste man tillverka ett sådant där dåligt ihåligt bord av papper och fanér?

Dom enda gångjärn som jag har lyckats att hitta är stora och passade bra till toaletten och garderoben. Nu passar aluminiumlisten perfekt och dörren går att öppna. Dessa gångjärnen blir för stora till köksluckorna men jag letarvidare på nätet om jag kan hitta något. Annar så har jag hittat ett som går att modifiera så att det passar.
För att motera gångjänen så var jag tvungen att köpa ett stämmjärn det var så dåligtatt jag var tvungen att härda det och slipa det. Stanley är nog inte var det har varit. Det hade nog varit mer idé att tillverka ett sådantsom farfar använde med ett trähandtag.

Gummipackningarna till bromsarna är nu utbytta och det verkar som om att trycket håller lite längre nu. Skönt med ett kryss till på färdiglistan.

Står nu i valet och kvalet att tillverka ett elblock, men kan inte hitta några fördelar. En huvudströmbrytare laddare med solceller och bilens generator
samt en batteritankmätare vad mer behöver man?
Sedan har jag en tankmätare till färskvattnet och varningslampa till grå och svartvattnet när dom är till 75%. Kylskåpet är ju helt oberoende och fungerar med en egen solpanel och batteri.
Så vad har jag för fördelar med ett elblock?
Jag kommer inte att instalera någon växelriktare. Skulle det behövas så har jag en liggande som går att koppla in direkt till batteriet.

Hittade i garaget när jag städade några bubblor till vattenpass tänkte att dessa kunde jagsätta fast någonstans så att man ken se om man parkerar rakt.

Igår tog jag en försäkring som gäller i tre månader det är en trafikförsäkring och gäller endast provkörning och transport till och ifrån verkstäder och bilprovning m.m.
Så nu idag på morgonen har jag kör en provtur på motorvägen och provat b.l.a hastighetskontrollen med radarn och till min förvåning den fungerar helt perfekt. Nu har jaginte justerat hastighetsmätaren ännu men jag använde GPSen och det gick fint. Jag körde till Torremolinos och tillbaka och den höll hastigheten perfekt bakom en stor kranbil.
Fast bakom en Vespa i uppförsbacken gick det inte han körde nog för långt till höger. Jag är nöjd detär ingen autopilot utan en farthållare.

Motorn stryper i 90Km/t och det skall jag höja till 100-105.
Jag körde upp i en backe liknande hallandsåsen och motorn höll sitt RPM utan något som helst problem. Den startar i 2an och växlade upp till 5an som är programerad till högsta relation 1:1. Eftersom motorn har kraft så skulle det vara gott med en överväxel, men man kan ite få allt.
Det enda som inte fungerade är kickdownen som inte ville öppna. Troligen något problem med elektromekaniken. Dert känns inte som om att jag är i behov av kickdown i en tung husbuss. Känner jag att den behövs så får jag tillverka en ny solenoid till gaspedalen.

Bilagor

• SDC11006.JPG
    SDC11006.JPG
  • SDC11008.JPG
    SDC11008.JPG
  • SDC11010.JPG
    SDC11010.JPG
  • SDC11015.JPG
    SDC11015.JPG

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Det är nog så att du hade behövt ett lager på undersidan som kunde hålla emot när översidans fibrer rör sig.
När man fanerar en yta måste man läga ett motfaner på undersidan annars har man tillverkat något som likna en bimetalltermostat. Den består ju av två material som förstärker varandra i böjningen. Det där känner du säkert till, men den kan vara en uppfriskning av skolans fysik för någon annan.
När du fräste urtagen i undersidan försvann det en massa träfibrer som kunde hålla emot rörelsen i ovansidan. Du skulle kunna pröva med att försöka pressa tillbaka böjningen och under press limma någon typ av skiva på undersidan som klara av att hålla emot.

Ett alternativ är att fräsa in en aluminiumlist på tvärs mot undersidans fiberriktning. Aluminimlisten skall inte ligga platt mot ytan utan fräsas in med den smala sidan in i träet. På gamla dörrar och bordsskivor kan man inbland hitta en trälist som är kilformigt infälld tvärs över under/in-sidans fiberriktning. Den har samma fuktion som motfaner, att hålla ytan plan.

EssoJ

Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest

Det är ingen fanér det är en limträskiva köksbänk från IKEA.
Men som du säger så kanske jag kan pressa den rätt och limma fast en tunnskiva på undersidan. Det är nog en bra idé..

F

F.d. 5106

Guest

Det tar sig Juan !! måste ha kännts bra att få åka ut på vägarna för provkörning efter allt slit . Grattis !

Angående Ikeas limträskiva, vi köpte en sådan som vi skulle ha till en arbetsbänk, den slog sig också, utan att vi rört den :twitcy: Du har väl god lastkapacitet ? varför inte bygga på en riktigt köksbänkskiva.

F

F.d. 53078

Guest

Jag skulle kanske ha oljat in den med någon olja med en gång. Eller lacka den på undersidan.
Jag kommer ihåg att försäljaren på IKEA ville sälja på mig nån sorts olja.
Finns det något gammalt hederligt recept?
Det kan ju knappast vara ett enbart IKEA problem. Tråkigt att behöva köpa en ny när jaghar lagt ned mycket jobb på denna.

Toppen