Sv: Husbilsbygge av buss
Har hittat ett bra ställe att sätta fast 12V generatorn den får överta platsen som den stora A/C pumpen har suttit. generatorn får en ny remskiva samma storlek som orginalgeneratorn har då snurrar dom lika fort. Det står inget varvtal på den och jag vet ej hur stor betydelse detta har. I alla fall så tänker jag inte att koppla inden direkt till baterrierna utan jag kommer att använda laddregulatorer för vart batteri. Kan ju lika gärna köra in 24V, men det är skönt att ha detta helt separerat. Ett av batterierna kommer i alla fall att försörja bildelen med dom 12V spänningar som beh¤vs radions minne GPS back kamera mm. Är nu nyckeln urtagen så är tomgångsströmmen 0.00mA. Det kanske är lite lyxigt med två 250A batterier till bara ljus och start, men dessa fick jag nya med på köpet. Har funderat på att separera dom och använde dom till bodelen och köpa två 100A batterier till starten, men jag vill inte ha startbatterier till bodelen. Där får det bli fritidsbatterier som separeras med kraftiga dioder. Ett till kylskåp ett till TV ett till ljus och resten.
Och alla laddas med hjälp av solpaneler. Kylskåpets strömförsörjning kommer att bli kraftigt överdimentionerad för att undvika den fruktansvärda tanken av att inte ha kall öl. Och att inte behöva tömma kylen när man inte använder husbilen.
Hastighetsmätaren har kommit på plats nu fungerande med 24 V istället för 12V. Matnings spänningen reduceradmed en 7812 och pulserna ifrån lådan isolerad med optokoplare.
Växelknoppen har jag satt fast med ett inoxrör så jag slapp att tillverka en ny, Knappen upptill skall försänkas och limmas fastmed något lämpligt lim.
Fotona blev lite dåliga får skylla på kameran fast det är fotografen det är fel på