• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur stor nackdel med > 3500 kg

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 58939

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Som ytterligare konsumentupplysning följer här en sammanställning av skillnad i tillåten hastighet för husbilar över resp under 3,5 ton (dvs hur mycket en uppviktad husbil måste sänka hastigheten i respektive land):

Belgien:
Motortrafikled & motorväg: - 30 km/h

Danmark:
Landsväg och motortrafikled: - 10 km/h (på vissa sträckor - 20 km/h)
Motorväg: - 30 km/h (på vissa sträckor - 50 km/h)

Frankrike:
Landsväg och motortrafikled: - 10 km/h
Motorväg: - 20 km/h

Italien:
Landsväg: - 10 km/h
Motortrafikled och motorväg: - 30 km/h

Kroatien:
Landsväg: - 10 km/h
Motortrafikled: - 30 km/h
Motorväg: - 40 km/h

Litauen:
Landsväg och motortrafikled: - 10 km/h

Luxemburg:
Landsväg: - 15 km/h
Motorväg: - 40 km/h

Norge:
Landsväg: - 10 km/h (annan skyltning förekommer)
Motortrafikled och motorväg: - 20 km/h (annan skyltning förekommer)

Portugal:
Landsväg och motortrafikled: - 10 km/h
Motorväg: - 20 km/h

Rumänien:
Motortrafikled: - 10 km/h
Motorväg: - 30 km/h

Schweiz:
Landsväg och motorväg: - 20 km/h

Slovenien:
Landsväg: - 10 km/h
Motortrafikled: - 20 km/h
Motorväg: - 50 km/h

Tjeckien:
Landsväg: - 10 km/h
Motortrafikled/motorväg: - 50 km/h

Tyskland:
Landsväg: - 20 km/h
Motorväg: - 30 km/h eller mer (vid fri fart för lätta husbilar)

Österrike:
Landsväg: - 30 km/h
Motorväg: - 50 km/h
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

När man kollar på sängplatser så får man räkna med att det kommer att vara svårt att klättra i framtiden och tvärsängar bör undvikas, längsgående sängar är nog framtidens lösning. lågt insteg utan elsteg som skutes ut. /Bernt

För äldre/rörelsehindrade är det säkert bra/nödvändigt.

Personligen tycker jag det är helidiotiskt, hellre högre säng bak på tvären med stort garage och större dinette/kök på samma längd.

Peter :)
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Som ytterligare konsumentupplysning följer här en sammanställning av skillnad i tillåten hastighet för husbilar över resp under 3,5 ton (dvs hur mycket en uppviktad husbil måste sänka hastigheten i respektive land):
Du har nog missat något.
Har du bråttom söderut på semestern så ta flyget eller en snabb vanlig personbil.....

För övrigt så tror jag ändå att jag kommer snabbare ner med min tyngre husbil än din om du håller maxfart .

Min bil drar då mindre bränsle och dessutom har jag 120 liters bränsletank så jag behöver inte tanka så ofta som du.....
 
F

F.d. 58939

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

För att samla alla konsumentfakta om nackdelarna med > 3,5 ton här:

Husbil > 3,5 ton får inte köras med B-kort utfärdat efter 1996
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Personligen tycker jag det är helidiotiskt, hellre högre säng bak på tvären med stort garage och större dinette/kök på samma längd.

Peter :)
Har langsgående enkeltsenger og større garage enn samme bil med sengen på tverr :D - det er litt rom under fotendene på senga ellers samme. Eneste sted det er redusert plass er 2 plasser mindre i sittegruppen - 7 i stedet for 9, allt annet likt. Om en vil finnes det en tilvalgsmadrass for et barn mellom enkeltsengene.
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Jag vill först påpeka att detta var JAG nöjd med när vi åkte på norska sidan
( E6:an ) upp till Lofoten i somras.
Min husbil är en 3,5-tonarre och när jag passerade tullarna så betalade de som hade tyngre bilar dubbelt, och någon enstaka gång, tre gånger så mycket som mig.

Med vänlig hälsning.
Walle
 
F

F.d. 58939

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Min husbil är en 3,5-tonarre och när jag passerade tullarna så betalade de som hade tyngre bilar dubbelt, och någon enstaka gång, tre gånger så mycket som mig.

Det gör alltid mig mycket nöjd också :D

(Ja, jag är utvandrad smålänning ;))
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2026
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

5×7568 =37840kr i skattebefrielse ser jag som en fördel med min tunga bil,nästan 38000 som väl täcker vägavgifter och annat som tas upp som negativt med +3,5 ton.

lars
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Ett bekymmer är att det inte finns någon som är reggade för 5+1 i de lägre viktklasserna.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Den stora fördelen med en vikt över 3,5 är att resten av familjen ( med packning) kan följa med på semestern,,,,,, :twitcy:

Jag har postat tidigare om hur mycket vi har med oss... Men du kan ju gissa själv med två barn, 4 cyklar etc etc för 4 veckor vid medelhavet, Inga problem!!!
Det är ju inget självändamål att ha tyngre än 3.5t, eller ? Klarar man sig så är det väl mer "grattis till ett bra köp" ?

Peter :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen