• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur stor nackdel med > 3500 kg

Status
Stängd för vidare inlägg.

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Tråden om Spanien handlade väl inte om tunga husbilar och även i övrigt tycker jag att du börjar spåra ur, vad har du för stöd för att ägare av lättare bilar är mer laglydiga än andra? Källhänvisning, tack.

aake

I det inlägget syftade jag inte på lättare eller tyngre bilar överhuvudtaget, var fick det ifrån? Det jag skrev om var efterlevnad av regler, (vilket finns betydligt fler att hålla koll på för ägare av tyngre bilar, men det hör inte till detta inlägg)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Hej Mats,
Håller med dig (för en gångs skull) men förmodligen finns det nog inte någon som någon gång fuskat med något av det du räknar upp.....

Jo jag.
Jag har lyckats med 7 av de 9 exempel som MatsJ räknade upp... Några av misstag och några mer eller mindre medvetet. skamsen.gif
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

I det inlägget syftade jag inte på lättare eller tyngre bilar överhuvudtaget, var fick det ifrån? Det jag skrev om var efterlevnad av regler, (vilket finns betydligt fler att hålla koll på för ägare av tyngre bilar, men det hör inte till detta inlägg)

Tråkigt om jag misstolkade dig, men lätt till när du i ditt inlägg lägger in ett citat om att just ägare till tyngre bilar inte bryr sig om regler.
Och dessutom trodde jag att du fortfarande höll dig till trådens tema, men du kanske också tycker att du fått fram ditt budskap vid detta laget?

aake
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Ja, jag är helt färdig i den här tråden tills det kommer något nytt att tillägga som ännu inte tagits upp. Men den lever ju vidare av sig själv utan min medverkan, så när detta ämne dök upp så ville jag bara inflika en personlig reflektion på det. Utan att det handlade om 3500 kg...
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Hej denna tråd börjar likna en pajkastning i sandlådsstadie i mina ögon,jag tror folk i dessa tider är så upplysta att dom tar rätt i vad dom vill och kan köpa.
Dom som köper stora bilar kanske är vana med storleken och dom som köper små vill ha såna,jag tror att vi alla har en önskan att ha en bra ledighet och inte massa trams om olika byggen.Ha en skön och fin sommar önskar en med Stor:wub::wub:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Fast pratar man med husbils ägare med stora bilar så säger de flesta d v s mer än 90-95% att de antingen inte känner till det man berättar för dom eller att de inte bryr sig och det tycker jag är att sticka huvudet i sanden och hoppas på det bästa och visseligen fungerar det för det mesta också så allt rullar på normalt.
Försök bara inte bagatilisera allt det innebär med körkort, fartbestämmelser, vikter, konsumtion, färjekostnader, bropassager, tunnelavgifter, besiktningar, skatt, osv. Sedan kommer såklart ofta sådant till som dyrare service på saker som går sönder osv.
90-95%, tycker, bagatellisera ... etc, du har verkligen en negativ uppfattning om husbilister baserat på "din svepande sk statistik(?)" om oss andra = dvs vi med husbilar >3,5 ton - patetiskt (känner inte igen mig)!
Jag tar avstånd från ditt tyckande och utpekande av oss med husbilar >3,5 ton! Se inlägg 144 och 152 där jag beskriver MIN syn på >3,5 ton, andra får får svara för sig.

I klartext påstår du som jag tycker(!), på lösa grunder(!) att;

¤ 90-95% av oss skulle vara mindre vetande och eller inte bry oss pga att vi kör HB >3,5 ton, medan kollegor som kör HB <3.5 ton enligt dig skulle vara mer vetande och ansvarstagande av någon obegriplig anledning(?)!

¤ ditt tyckande om oss (HB >3,5 ton) är märkligt när du utpekar oss med att bara sticka huvudet i sanden(?) och hoppas(?) på det bästa(?)! I motsats till andra underförstått ... ??

¤ bagatellisera åtlydandet av lagar och kostnader är två helt skilda problem, men ... ;
¤¤ lagar - gäller alla som framför ett fordon, i min värld så har då alla den utbildning/erfarenhet som behövs för aktuellt fordon!
¤¤ kostnader - enligt inlägg 144 ovan vill jag påstå att INGET husbilsinnehav är fritt från kompromisser, det tror jag faktiskt att fler mig insett och kunnat hantera. Merkostnaden för HB >3,5 ton, är marginell om man räknar på totalkostnaden för husbilsinnehav inkl utnyttjande!

De flesta av de kostnader som räknas upp skiljer fö inte på husbilsvikt utan är likartade för alla - valbara kostnader, upp till var och en att avgöra oavsett husbil (av oss som tänkande människor)!
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Importerade vår Dethleffs I DBM i höstas. I Tyskland var den registrerad med 3500kg totalvikt, men insåg att det inte skulle funka att köra lagligt.

Tjänstevikten är 3095, men tror inte det inkluderar markisen (52kg) , parabol (11kg), AC (33kg) och cykelställ (10kg) så valde att höja totalvikten till 3850kg.

Körde förbi vågen idag så passade på att väga bilen med det mesta campingutrustningen i, 75% diesel fast utan extrakläder och mat.
Med mig i blev det 3350kg. Lägger man till vatten 120kg ( man kan köra med mindre vatten), cyklar 40 kg, sambon 75kg så är vi redan där över 3500kg, så är glad att jag valde den högre vikten vilket ger oss möjlighet att få med lite mat och någon av sönerna om de vill. Åker båda med så blir det till att banta väck något annat.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Detta skulle kunna vara en intressant tråd för de som inte riktigt vet vilken storlek på HB som skulle kunna passa deras behov. Istället har det blivit lite tjafs & några påhopp, lite synd eftersom ämnet är aktuellt & väldigt intressant. Valet för vad man skall välja är för mej väldigt lätt. Att slippa risken för överlast & en rymligare bodel gjorde att vi har hämtat hem en HB på 7,5 m & 4,5 ton. Sedan tycker ju vi att Montreal's motto "Resan är målet!" också är vårat sätt att uppleva HB-resandet på som för oss innebär rymlighet & comfort. Det finns inget negativt med för stor eller för liten HB eftersom det är innehavarens egna uppfattning som avgör. Likaså detta med kostnader är väl att betrakta som ett marginellt problem, att äga en husbil är ju bekant inte speciellt billigt oavsett storlek eller årsmodell. Viktbegränsningar på gator & till sevärdheter är för oss inte heller ett problem, man är ju långledig & har all tid i världen.

Bennie
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Instämmer helt med Bennsan om tråden som sådan.

Det som är störst behov av är en tråd eller faktaruta med alla + och - listade rakt upp och ner kort och koncist utan några som helst personliga färgningar eller värderingar, det hade varit guld värt för ett ämnesforum som detta.
Idag är det mycket svårt för den som står i valet och kvalet och själv ska välja att få en samlad bild av vad som finns i vågskålarna så att de själva kan värdera det efter sina privata förutsättningar.

Med gällande lagar och regler klara för sig så blir det enkelt att söka vidare och fördjupa sig i alla ändlösa diskussioner med färgade åsikter, personliga betydelser och personliga tillämpningar i praktiken inom varje enskilt område om man vill det.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Nu är det många som inte har möjlighet att välja en stor bil, man måste
titta vad som finns i börsen(svårt för många att förstå). En mindre och
lättare bil är så mycket billigare.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Har man redan gjort bedömningen att en HB över 3,5 Ton är det man behöver pga lastkapaciteten (stor familj) så är ju valet reda gjort, alltså en HB över 3,5 Ton eller ingenting. Förresten, att köpa en HB över 3,5 Ton behöver inte betyda att det blir dyrare. Man kan ju som jag köpa en begagnad.

Bennie
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Många i vårt land drömmer om att kunna köpa en begagnad husbil,
tyvärr blir det för många bara en dröm. Detta är nog svårt för många
i detta forum att ta in.
Ber så mycket om ursäkt för urspårningen.

Tommy R
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Intressant diskussion det här.

Jag kan ändå inte komma ifrån det självklara och som redan nämnts tidigare i tråden: Det finns inga fördelar i sig med att bilen väger mer än 3500Kg. Faktiskt bara en hel del nackdelar. Möjligen kan det vara att man med de nya sjuka reglerna kanske kvalar in för skattebefrielse och slipper betala skatt.

Sen är det ju självklart att konsekvensen av att välja en rymligare bil och som lastar mycket förmodligen blir att totalvikten överstiger 3500Kg men det är fortfarande ingen fördel i sig att den väger mer.
Hittar man en bil man trivs med, som lastar tillräckligt för det egna behovet och dessutom ligger under 3500Kg är det bingo och absolut det bästa.

För egen del låter jag behov och trivsel styra. Totalvikt över eller under 3500Kg är sekundärt och något vi anpassar oss efter. Värre än så tycker jag inte nackdelarna med den högre vikten är.
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Hejsan !

Jag håller med To+Go att det kan handla om en kostnadsfråga , som nyblive ägare utgick jag ifrån hur många ska åka och hur mycket får jag lasta.
Har lastförmåga på 975 kg vilket jag tror inte kommer att vara några problem att hålla.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Många i vårt land drömmer om att kunna köpa en begagnad husbil,
tyvärr blir det för många bara en dröm. Detta är nog svårt för många
i detta forum att ta in.
Ber så mycket om ursäkt för urspårningen.

Tommy R

+1 på den, det är kanske rätt naturligt att man med tanke på medelåldern här inne förutsätter att "alla" har husbilar nyare än 5 år, det skiner ju igenom vid många tillfällen tex det diskuteras att hämta ut en grön miljöplakett (vilket få husbilar äldre än 2007 kan få) eller vikta upp bilen då "normen" antas vara ett ducato maxichassie med alco bakdel.

Nu har jag/vi förmånen att ha bra inkomster men våran 15år gamla husbil grävde ändå ett bra hål i kassan när man börjar från noll och har hus och småbarn (och "racerbil").

Det är ju inte sällan man läser om någon som vill ha tips om en husbil för säg max 200 tusen och får det ena tipset efter det andra på halvmiljonersbilar!

//Peter
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Många i vårt land drömmer om att kunna köpa en begagnad husbil,
tyvärr blir det för många bara en dröm. Detta är nog svårt för många
i detta forum att ta in.
Ber så mycket om ursäkt för urspårningen.

Tommy R

Du underskattar både vår erfarenhet och vår inlevelseförmåga!

Eftersom tråden redan spårat ur några varv så kan jag berätta att jag varje vecka träffar människor som drömmer om en begagnad cykel. Detta på ett språkkafe där vi ett antal pensionerade läkare försöker stötta utblottade kollegor (läkare, sköterskor och psykologer) från krigets Syrien. Det är nämligen så pass dyrt att åka buss från flyktingförläggningarna in till Östersund att det krävs flera dagars sparande av dagpenningen (24:-/dag) för att kunna kosta på sig en resa in till biblioteket, då blir en cykel ett rejält lyft även om det är några mil att trampa.

F.ö. så vill jag återigen berätta att vår första husbil var både lätt och billig. Hembygge 1979 på en några år gammal skåpbil, en MB 206D, vilken jag köpte för 14´ och lade ner några hundra timmar av arbete på. Den rullade sedan åtskilliga tusen mil året runt och jag fick igen pengarna med ränta när jag sålde efter mer än tio år.
Nordtröndelag.jpg

aake
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

När vi leta ny husbil 2012 så gjorde jag en enkel ovetenskaplig sammanställning på vikter som vi i princip inte vill/kan ge avkall på.
Vi har två hundar samt två barnbarn som vi också vill ska kunna följa med lite då och då.
Vi hamna då på 535 kilo.
Och i slutändan blev det ännu mer p.g.a. andra tillval som inte ingick i tjänstevikten.

Sen ville vi helst ha långbäddar och i researchprocessen beslutade vi oss också för helintegrerad bil.
Men om jag minns rätt så var det inte så stor skillnad i vikt mellan hel eller halvintegrerad.

Av de bilar vi "föll" för så hade det blivit alldeles för lite marginal med en 3,5 tons husbil.

image.jpeg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Eftersom tråden redan har spårat ur (håller med aake), då får jag väl också bidra med några kommentarer ur grodperspektivet!

3,5t (jag syftar på plåtismodeller upp till 6 m) är litet, trångt, det är bara att glömma barnbarnen med alla sina leksaker och flertalet av egna utsvävningar. Så ÄR det om jag ska vara ärlig och "erkänna" både för mig själv och andra!
Att det skulle bli "trångt" de visste vi redan från början (men vi fick i alla fall plats med långbäddar, gasolspis med ugn, osv...).
Att det skulle bli problem med vikten, det kunde vi ana ganska tidigt (ty, det var jo vi själva som ville ha 2 solceller, 2 batterier, m.m.). Att hamstra förnödenheter i Tyskland, även om reservhjulet ligger hemma i källaren, är ingenting man har på dagordningen.

Och ändå, med facit i hand, vi skulle inte vilja byta till något annat, varken större eller mindre. Vi har det mesta vi behöver, men inte mer! Det som kanske är nackdel i den enes ögon kan vara fördel i någon annans. Mitt råd till alla köpsugna är, läs vad alla skriver (alla har rätt), filtrera bort det du inte gillar och bilda dig en egen uppfattning. Gör du fel vid 1:a köpet, kämpa på och rätta till det vid ditt 2:a köp. Det kostar självklart, men då har du i alla fall ingen att skylla på, bara dig själv!
 
F

F.d. 15918

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

För vår del var det enkelt, med fru 2 tonåringar och en sjuåring behövde vi 4 bältade passagerare plus utrymme, om man kollar runt på begagnatmarknaden så är de flesta under 3500 kg endast registrerade för 3 passagerare. Att vägavgifterna är dyrare och att hastigheten är lägre ibland i europa är sekundärt för oss.

//Nisse
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen