• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur stor nackdel med > 3500 kg

Status
Stängd för vidare inlägg.

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Jag som startade inlägget. Vi fastnade för en bil med totalvikt 4250 kg. Avgörande var komfort och vettig lastvikt.
ERIKPER

Hur mycket lastvikt innebär det och har du på papper (kontrollerat?) vad som gäller för den bil du valde? Skall du åka bara i Sverige har det ingen betydelse på vikten för det är först utomlands kostnaderna börjar ticka på ordentligt. Lycka till med nya bilen.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Man undrar hur många av de som har långa rader av synpunkter på bilar tyngre än 3,5 ton har eller har haft någon sådan bil?

Och hur mycket de har kört utanför Sverige med en sådan?

Vissa verkar ha väldigt stor erfarenhet att döma av alla inlägg som beskriver de ”enorma” nackdelarna med en tyngre bil.

Många av oss som har denna erfarenhet upplever i princip inga nackdelar alls undantaget lite högre kostnader, vilka för min del handlar om kanske någon tusenlapp/år.

Eftersom vi är på typ semesterresa när vi åker husbil har vi inte särskilt bråttom och behöver, om vi inte vill, betala några extra vägavgifter över huvud taget. Vi tycker det finns mycket att se utefter vägarna utanför motorvägssystemen.

Den senaste resan till Rom kostade drygt 100:- vid passage av Österrike, där vi ena vägen, av lathet, använde motorvägen vid Brenner. Österrike är för övrigt ett fint husbilsland med vacker natur och fina vägar utanför motorvägarna.

När vi kör Autobahn försöker vi planera att köra lördagar och söndagar när det är så gott som lastbilsfritt.

Emellanåt tullar man kanske lite på reglerna, speciellt vid omkörningar, när man inte vill vara i vägen för någon som kommer bakifrån..

Att någon väljer en lättare bil har jag absolut inga synpunkter på, även om det finns nackdelar även med sådana..

Det måste vara upp till var och en att välja vilken komfort eller storlek på bil man vill ha utan en massa pekpinnar. Behoven är inte likadana för alla.
 
Senast redigerad av en moderator:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Du har helt säkert valt absolut rätt bil för dig Sören, och bör absolut känna dig nöjd och lycklig med det.

Men att lagar och regler är som de är, är inga "pekpinnar" och ingenting man kan tycka bort och ska absolut inte mörkas bara för att man inte gillar att höra talas om dem. Lagar och paragrafer är objektiv fakta, som varken du, jag eller någon annan här kan ändra på med subjektiva tyckanden hur mycket vi än skulle vilja.

Att upplysa om vad lagen säger om alternativen för de som står i valet och kvalet mellan över eller under 3500 kg är vad forum som dessa är till för. Får de som frågar alla kort upplagda på bordet _innan_ valet så har de alla förutsättningar att göra rätt val för sig själva, precis som du har gjort, och precis som trådskaparen i andra tråden gjorde, och slipper behöva ångra sig efteråt för att de missat någon väsentlig information som varit viktig just för dem. Då väljer de för- och nackdelar efter sina behov och inte efter någon annans. Alla har vi olika prioriteringar, och ingen kan bestämma för någon annan, det bästa vi kan göra är att vara öppna med vilka förutsättningar som gäller, för alla.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Vi är alla olika i tyckande, smak och vilja, när det gäller att t.ex acceptera lagar, kostnader och bekvämlighet. Det finns hur många inriktningar som helst av husbilister, vilket syns på den stora floran med olika husbilar på vägarna.

Just vi, vill ha gott om utrymme i husbilen! Den ska bla vara bekväm att leva i och köra, samt kunna lastas utan problem. Vår husbil, en 5-tons med boggi och aut, uppfyller de flesta av våra "krav" på avkoppling, resande, sovande och medtaget "bra att ha"! Vi ser de kompromisser som vi självklart tagit ställning till som obetydliga i vår helhetssyn på husbilslivet!

En mindre/lättare husbil skulle inte vara intressant för oss, då skulle vi hellre "bränna" de disponibla pengarna på andra former av fritidsliv och resor.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Inget fel i att redogöra för de trafikregler som gäller i Europa, det har jag inte haft några synpunkter på, sånär som att man kan tycka att det har passerat tjatighetens gräns.

Det jag vill med mina inlägg är att förklara hur det fungerar för oss i praktiken, efter att ha kört flera år med tung bil i Europa, alltså att dessa lagar mm inte innebär
särskilt stora bekymmer och heller inte behöver innebära särskilt stora kostnadsökningar.

Nu är ju jag pensionär och har gott om tid, jag kan förstå dem som jobbar och endast har semestern för resor till södern och vill hålla till på motorvägarna.
Då kan ju på vissa håll lite lägre hastigheter, omkörningsförbud och motorvägsavgifter innebära fördelar med en lättare bil.

Men jag tycker det är synd att så ensidigt upprepa det som egentligen inte är några stora problem för oss som åker lite tyngre bilar.
Eventuella intressenter på tyngre bilar luras lätt att tro att hela Europa består av idel restriktioner när så inte är fallet.

Nu kommer säkert någon att anföra att jag propagerar för detta för att jag är orolig för att inte kunna sälja vår bil i framtiden.
Vill bara säga att det har jag inte den minsta tanke på, vill jag sälja finns det mycket köpstarka länder utanför Sverige, vår förra bil bytte jag t ex in i Tyskland utan några som helst problem.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Hur mycket lastvikt innebär det och har du på papper (kontrollerat?) vad som gäller för den bil du valde? Skall du åka bara i Sverige har det ingen betydelse på vikten för det är först utomlands kostnaderna börjar ticka på ordentligt. Lycka till med nya bilen.

Lastvikten är enl trafikstyrelsens uppgifter 1110 kg. Vid vägning med fulla förråd och all utrustning vi har med oss fanns ytterligare 390 kg kvar för att t ex ta hem några flak öl. Har åkt genom Tyskland, Frankrike och Spanien utan att jag upplevt nackdelar jämfört med tidigare husbil < 3500kg med ständig överlast. Som sagt avgjorde lastreserv och ligg- och sittkomfort.
ERIKPER
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Helt klart är ju, om man tittar på alla bilder här och i FB-gruppen, att de flesta av oss väljer de tyngre bilarna, vilket borde betyda att nackdelarna har en underordnad betydelse. Lastvikten, bekvämligheten och möjligheten att få hem ett par extra flak öl är avgörande. Vi som tillhör minoriteten gör lite andra val, kanske beroende på att vi har andra intressen, inte behöver ta med de extra flaken öl(det finns ju systembolag), inte gillar att låna till bilen eller har sämre kassakista mm.
Huvudsaken är ju i alla fall att vi gör ett val som vi blir nöjda med.
Ha ett bra husbilsår och njut av er fritid med bilen!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Glöm aldrig att tyngre bilar alltid är bättre byggda, har högre kvalitet och håller längre.
Det finns inga genvägar och storleken har betydelse.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Glöm aldrig att tyngre bilar alltid är bättre byggda, har högre kvalitet och håller längre.
Det finns inga genvägar och storleken har betydelse.

Ja, Bästliner det är säkert så att storleken har betydelse men man får betala för det. Tillräckligt bra kvalitet hittar man även i mindre bilar och efter 20 år är säkert dagens bilar helt omoderna och ingen vill ha dem, möjligen bilskroten.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

"Gammal kärlek rostar aldrig"!

Vi själva har en ganska ny "utgåva" av HB, men har sett många veteraner och har full respekt för alla som banat vägen för oss nykomlingar. Branschen har bokstavligen exploderat på senare tid där var och en kan välja just det som passar en själv! Vet inte om det känns bättre i en större och nyare husbil när regnet studsar ihärdigt mot (plåt) taket, eller vinden drar från sidan och gör sig påmind om existensen genom rejäla gungningar (i brist på hydraulik). Ibland känner jag mig som en pojkspoling som övernattar i en egen-byggd koja en varm och stjärnklar sommarnatt, fylld av syrsornas idoga spelande. Det mesta sitter nog i huvudet, tror jag : )

storm-weather.jpg
Källa: internet
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Glöm aldrig att tyngre bilar alltid är bättre byggda, har högre kvalitet och håller längre.
Det finns inga genvägar och storleken har betydelse.
Bestliner, håller absolut inte med i dina påståenden, att;
¤ tyngre bilar alltid är bättre byggda
¤ har högre kvalite
¤ håller längre
Äpplen och päron(?), vad menas med tyngre, samma husbil kan tom vägas in med olika tillåten maxvikt ... ?

Man kan vända på resonemanget och påstå att;
¤ kvalitet är relativt i förhållande till kostnader och har i sig ingen koppling till vikt överhuvudtaget (i given fordonsklass/grupp!)
¤ bilar byggs baserat på en bättre eller sämre konstruktion, det hör inte heller ihop med vikt! Mer baserat på kunnande och kompetens hos de inblandade i den kompletta framtagningskedjan.
¤ om dina påståenden vore korrekta skulle det vara enkelt att bara lägga till lite kilon här och var. Så skedde nog på traktorer förr i tiden pga bristfälliga kunskaper om hållfasthet (överdimensionera var ju en lösning då?).

Faktum är att man i framtagningsprocessen jagar minskad vikt på alla fordon, varje kg som kan tas bort från ett fordon har ett pris = värdefullt för tillverkare, kunder och miljö. Det gäller generellt för såväl p- som last- och t.ex husbilar!

Begreppet kvalitet är definitivt inte så enkelt som du gör det till. Utan att gå allt för djupt in på detta, så måste man som tillverkare och kund balansera kvalite till utlagda pengar/kostnader och "valuta för pengarna" = behövd funktionskvalite!
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Inget fel i att redogöra för de trafikregler som gäller i Europa, det har jag inte haft några synpunkter på, sånär som att man kan tycka att det har passerat tjatighetens gräns.

Det jag vill med mina inlägg är att förklara hur det fungerar för oss i praktiken, efter att ha kört flera år med tung bil i Europa, alltså att dessa lagar mm inte innebär
särskilt stora bekymmer och heller inte behöver innebära särskilt stora kostnadsökningar.

Nu är ju jag pensionär och har gott om tid, jag kan förstå dem som jobbar och endast har semestern för resor till södern och vill hålla till på motorvägarna.
Då kan ju på vissa håll lite lägre hastigheter, omkörningsförbud och motorvägsavgifter innebära fördelar med en lättare bil.

Men jag tycker det är synd att så ensidigt upprepa det som egentligen inte är några stora problem för oss som åker lite tyngre bilar.
Eventuella intressenter på tyngre bilar luras lätt att tro att hela Europa består av idel restriktioner när så inte är fallet.

Nu kommer säkert någon att anföra att jag propagerar för detta för att jag är orolig för att inte kunna sälja vår bil i framtiden.
Vill bara säga att det har jag inte den minsta tanke på, vill jag sälja finns det mycket köpstarka länder utanför Sverige, vår förra bil bytte jag t ex in i Tyskland utan några som helst problem.

Fast pratar man med husbils ägare med stora bilar så säger de flesta d v s mer än 90-95% att de antingen inte känner till det man berättar för dom eller att de inte bryr sig och det tycker jag är att sticka huvudet i sanden och hoppas på det bästa och visseligen fungerar det för det mesta också så allt rullar på normalt. Ja, har pratat med ganska många för jag tycker det är lite spännande att höra hur folk tänker. Alla får såklart göra vad de vill och står för sitt, klart. Försök bara inte bagatilisera allt det innebär med körkort, fartbestämmelser, vikter, konsumtion, färjekostnader, bropassager, tunnelavgifter, besiktningar, skatt, osv. Sedan kommer såklart ofta sådant till som dyrare service på saker som går sönder osv. Vad det gäller gammal bil vs nyare bil så tar jag alla dagar i veckan en nyare p g a nyare teknik och lättare, bättre material etc etc. Titta utvecklingen på båtar hur materialanvändningen förändrats och motorerna blivit effektivare bara för att jämföra med en annan typ av bransch.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Naturligtvis får ju var och en ha sin uppfattning, en del baserar den på hörsägen, andra på praktiska erfarenheter.

Jag tar också gärna en nyare bil, får väl byta ut min 2012:a.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

"Gammal kärlek rostar aldrig"!

Vi själva har en ganska ny "utgåva" av HB, men har sett många veteraner och har full respekt för alla som banat vägen för oss nykomlingar. Branschen har bokstavligen exploderat på senare tid där var och en kan välja just det som passar en själv! Vet inte om det känns bättre i en större och nyare husbil när regnet studsar ihärdigt mot (plåt) taket, eller vinden drar från sidan och gör sig påmind om existensen genom rejäla gungningar (i brist på hydraulik). Ibland känner jag mig som en pojkspoling som övernattar i en egen-byggd koja en varm och stjärnklar sommarnatt, fylld av syrsornas idoga spelande. Det mesta sitter nog i huvudet, tror jag : )

Visa bilaga 111112
Källa: internet

För ett kort ögonblick trodde jag det var du Ranko som knäppt fotot, men det är det väl inte? eller?
Absolut ett av de "vassaste"foto jag sett. Där ligger du nästan i lä Knarrevik!!:wideeyed:
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Ok, 2012 är inte lastgammalt och har faktiskt en 2012 själv :) uttagen 2013. Jag kommer hålla min 10 år och sedan hoppas jag det kommit såpass mycket ny teknik och material utveckling att ett byte till ny känns vettigt men vi får se, har 8 somrar kvar och är nöjd hittills.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Numera åker vi bara i närområdet med vår 20 år gamla bil.
Man vill inte ge sig ut på några längre sträckor med en omodern
bil som dessutom borde skrotas.

Tommy R
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Vi är alla olika i tyckande, smak och vilja, när det gäller att t.ex acceptera lagar

Fast pratar man med husbils ägare med stora bilar så säger de flesta d v s mer än 90-95% att de antingen inte känner till det man berättar för dom eller att de inte bryr sig

Den här utspridda ignoransen för gemensamma lagar och regler är ett tydligt mönster bland en växande grupp husbilsåkare och något man ser och läser om allt oftare i varierande sammanhang: http://www.husbilsklubben.se/forums/t93789/

Långsökt koppling måhända, men den gemensamma nämnaren är just bristen på respekt. Man kan tycka att det är helt ens egen ensak att man fuskar med hastigheter, vikter, vinjetter, kilometerskatter, omkörningsförbud, parkeringsförbud, uppställningsförbud, campingförbud, tömningar osv men när vilda-västern-mentaliteten blir mer regel än undantag hos allt fler individer så slår det tillbaka på oss alla som grupp.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Hej Mats,
Håller med dig (för en gångs skull) men förmodligen finns det nog inte någon som inte någon gång fuskat med något av det du räknar upp.....
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Den här utspridda ignoransen för gemensamma lagar och regler är ett tydligt mönster bland en växande grupp husbilsåkare och något man ser och läser om allt oftare i varierande sammanhang: http://www.husbilsklubben.se/forums/t93789/

Långsökt koppling måhända, men den gemensamma nämnaren är just bristen på respekt. Man kan tycka att det är helt ens egen ensak att man fuskar med hastigheter, vikter, vinjetter, kilometerskatter, omkörningsförbud, parkeringsförbud, uppställningsförbud, campingförbud, tömningar osv men när vilda-västern-mentaliteten blir mer regel än undantag hos allt fler individer så slår det tillbaka på oss alla som grupp.

Tråden om Spanien handlade väl inte om tunga husbilar och även i övrigt tycker jag att du börjar spåra ur, vad har du för stöd för att ägare av lättare bilar är mer laglydiga än andra? Källhänvisning, tack.

aake
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen