• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur stor nackdel med > 3500 kg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.862
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Bra eller dåligt med sandwichteknik? Hur många husbilsföretag bygger i dag väggar och tak med sandwichtekniken? Vad är för- och nackdelar med det?

Några exempel på de som bygger i en teknik (sandwich) som ger "billigt skräp" N&B, Carthago, LMC, Wingamm, och flera andra. Fördelar är mindre känslighet mot fukt, bättre isolering, större vridstyvhet som exempel. Sedan är ju de flesta husbilar på ett eller annat sätt byggda med någon sorts sandwichteknik, en platta utvändigt, isolering emellan och en platta invändigt, allt ihoplimmat, är ju en sandwichkonstruktion. Alla golv i husbilar är ju t.ex. en sådan detalj?! :)
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Sakligt, neutralt och inte alls färgat? ;)

För mig är detta en rent saklig diskussion så jag slutar här då det verkar börja bli känslomässigt och personligt, det finns betydligt viktigare saker i världen att bli ovän över. Kul att du är nöjd med din husbil, den är säkert något helt annat än det "billiga skräp" som vi andra får hålla tillgodo med. :)

Där tror jag du tog åt dig i onödan. I bilen jag har finns tyvärr exempel på lättviktskonstruktioner som man tyvärr idag finner i de flesta bilar. Bordet är av den model jag beskriver med en kärna av wellpapp vilket jag av erfarenhet vet inte håller.
Det är inte för att försvara mitt bilval jag skriver om dåliga konstruktioner utan för att upplysa om vad man bör titta efter. Det största felet på min bil förutom bordet som ju ganska lätt går att byta ut är att det är en tung bil byggd på en Fiatdrivlina. Om jag idag hade köpt en ny bil hade jag valt en mera byggd för vikten den har. Fiat är bra bilar för 3,5 ton men inte lika bra för 5 ton tyvärr. Min bil är nog ganska normalt byggd i inredningen för den prisklassen bilen tillhör. Jag skulle varit glad om vissa saker hade varit kraftigare byggt för som det nu är får man ta försiktigt i vissa saker så att de inte går sönder. Slutsattsen är därför att jag har skräpsaker också i min bil.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Några exempel på de som bygger i en teknik (sandwich) som ger "billigt skräp" N&B, Carthago, LMC, Wingamm, och flera andra. Fördelar är mindre känslighet mot fukt, bättre isolering, större vridstyvhet som exempel. Sedan är ju de flesta husbilar på ett eller annat sätt byggda på pågon sorts sandwichteknik, en platta utvändigt, isolering imellan och en platta invändigt, allt ihoplimmat, är ju en sandwichkonstruktion. Alla golv i husbilar är ju t.ex. en sådan detalj?! :)

När jag skrev om billiga skräpkonstruktioner menade jag det pappslöjdsliknade jobb man ibland ser på insidan av husbilar. Att väggar och golv byggts med sandwichteknik är ju ett faktum sedan minst 30 år. Även där finns det ju dock saker att se upp med.
I början byggde de flesta med allu plåt ytterst sedan frigolit och innerst en plywoodskiva. Allt förstärkt med träreglar som man skruvade ihop och sedan förseglade med tätningsmedel. Det är tyvärr fortfarande vissa billiga bilar som byggs på det sättet och det kräver omtätningar med jämna mellanrum för att hålla. Numera börjar ju de flesta gå över till träfria konstruktioner som om de är rätt utförda kan förväntas hålla länge.
Om man köper nytt idag finns det ingen orsak att köpa annat än träfritt då man även numera kan hitta instegsbilar utan trä i väggarna.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Några exempel på de som bygger i en teknik (sandwich) som ger "billigt skräp" N&B, Carthago, LMC, Wingamm, och flera andra. Fördelar är mindre känslighet mot fukt, bättre isolering, större vridstyvhet som exempel. Sedan är ju de flesta husbilar på ett eller annat sätt byggda på pågon sorts sandwichteknik, en platta utvändigt, isolering imellan och en platta invändigt, allt ihoplimmat, är ju en sandwichkonstruktion. Alla golv i husbilar är ju t.ex. en sådan detalj?! :)

Ja, det är ju detta som är definitionen för sandwichteknik. Om nu alla husbilar som byggs med sådan teknik (tak, väggar, golv) är "skräp" varför köper vi det? Det är ju markanden (vi) som styr och skulle i så fall bojkotta dessa. Jag är säker på att ingen vill gå tillbaka till den tekniken som fanns på husvagnarna på 60-70-talet. Byggtekniken som på min första husvagn (CI Sprite) skulle jag inte vilja ha tillbaka i alla fall.
Jag är säker på att många är glada för att det finns "lättviktsbilar" med rätt kvalitet (bl a jag) och som är helnöjda.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.862
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Personligen tycker jag att de s.k. träfria konstruktionerna är en väldigt konstig lösning på fuktproblemet. Man kan ju nästan säga att det förutsätts att det skall komma in vatten i konstruktionen? Jag vill i stället se en total omkonstruktion av husbilarna med ett helgjutet tak utan skarvar, som går ned och överlappar väggarna, gärna med en viss krökning längs med bilen så att det blir avrinning, då blir det tätt. Golvets kanter måste också förseglas före montering så att ingen fukt kan tränga in där. Helst ser jag ju en bil med hel glasfibermonocoque, så som Wingamm och några andra gör. Det är det optimala byggsättet enligt min mening. :)
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

En sådan bil som Montreal beskriver skulle jag också vilja ha. Helst byggd på ett bra chassi konstruerat för vikten och med bra inredning och lastvikt. Tyvärr misstänker jag att spargrisen inte är fet nog för vad det skulle kosta. Träfritt är ju litet läppstift på grisen då man ju bygger för att läckande vatten inte skall ställa till skador istället för att se till att det aldrig kommer in.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Hymer t ex går helt rätt väg (med sandwichteknik även i inredningen), är helt övertygad om att lättviksbyggena kommer på bred front de närmaste åren och täcker in allt fler och större segment på husbilsmarknaden utan att behöva gå över 3500 kg:

Hymer Exsis-t - stor succé över hela Europa
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Vill man kunna dra 2 ton släp efter husbilen (och det vill jag; annars kunde jag lika gärna åka omkring med husvagn) så krävs det en rejäl dragbil.
Iofs var även min förra husbil (3½ ton Sprinter) godkänd för mer än 2 ton på dragkroken och klarade även av att dra det, men detta är inte det vanliga för lätta husbilar.

aake
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Vill man kunna dra 2 ton släp efter husbilen (och det vill jag; annars kunde jag lika gärna åka omkring med husvagn) så krävs det en rejäl dragbil.

Vad jag kan utläsa på Hymers hemsida så får alla varianter av både Exsis-i och Exsis-t dra 2000 kg. Samtliga har en "running weight" på 2700-2900 kg beroende på modell och en totalvikt på 3500 kg. Längd upp till drygt 7 meter.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Hymer t ex går helt rätt väg (med sandwichteknik även i inredningen), är helt övertygad om att lättviksbyggena kommer på bred front de närmaste åren och täcker in allt fler och större segment på husbilsmarknaden utan att behöva gå över 3500 kg:

Hymer Exsis-t - stor succé över hela Europa

Säkert en utmärkt bil. Sparar ju vikt bl a genom att göra en smalare bil med mindre motorer.
Sedan är det ju klart att man önskade att fler byggde husbilsskal på samma sätt som Wingamm, det eliminerar ju mycket av problemen med dålig vridstyvhet och läckagemöjligheter.
Det jag tänkte på inledningsvis i tråden var inredningens uppbyggnad och material. De har ju ganska stor betydelse för bodelens vridstyvhet. Tror knappast att de enklaste/billigaste materialen fungerar lika bra som de lite kraftigare/tyngre.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Vad jag kan utläsa på Hymers hemsida så får alla varianter av både Exsis-i och Exsis-t dra 2000 kg. Samtliga har en "running weight" på 2700-2900 kg beroende på modell och en totalvikt på 3500 kg. Längd upp till drygt 7 meter.

Sannolikt klok politik att få dragkrok (med EU-godkännande) monterat före leverans och reg. i Tyskland. Min erfarenhet säger mig att det annars blir svårt att ordna här hemma.

Och jag trodde att den dragdugliga Hymer-modellen hette ML-T? Att försöka hantera exempelvis ett 2 ton båtsläp med en framhjulsdriven bil är fåfängt.

aake
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Vad man får och vad man bör är väl sällan samma sak? ;)
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Vad jag kan utläsa på Hymers hemsida så får alla varianter av både Exsis-i och Exsis-t dra 2000 kg. Samtliga har en "running weight" på 2700-2900 kg beroende på modell och en totalvikt på 3500 kg. Längd upp till drygt 7 meter.

Kan man lita på viktangivelserna på Hymers hemsida?
Nu är det visserligen några år sedan (2007) vi köpte en ny Hymer B654SL.
Vi utgick då från den vikt Hymer angav och lade till vikten av den utrustningen vi lät montera, det skulle ge oss stor marginal mot totalvikten 4 ton.
Vid kontrollvägning visade det sig dock att med fulla tankar och lite kläder, mat mm kunde jag knappt få med min fru (ca 55 kg) om vi skulle klara totalvikten.
Hymers angivna vikt stämde mycket dåligt mot verklig vikt, förhoppningsvis är det bättre idag.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Efter att kollat tråden var jag tvungen kolla hur det var i min bil. Visst finns skillnader på lättare o tyngre bilar. Bara luta sig med axeln mot garderob eller toaväggen så märker man skillnad.

Tog ett kort på en låda från toan...(oops den var inte helt ren.)

/M
 

Bilagor

  • _DSC5588.jpg
    _DSC5588.jpg
    1,5 MB · Visningar: 19

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

För vår del (= vårt tyckande) utgör "gränsen >3.500Kg" en skillnad som avgör om vi ska/vill ha husbil eller inte. Med ökande ålder kan man konstatera att vi vill ha mer komfort och bekvämlighet, inte mindre än tidigare - dessutom har vi inte längre så bråttom på vägarna!

Med minskat boutrymme, begränsad lastförmåga för medhavt, färre bekvämlighets- och komfortfaciliteter så skulle vårt intresse för just husbil försvinna. Vi skulle då i stället välja mellan p-bil/husvagn alt p-bil/hotellinkvartering, alternativ som också har sina ljuspunkter.

Tillräckligt bra, tyngre, prisvärda och smidiga husbilar för oss gjorde entre på marknaden för ca 15 år sedan, åtm för dem med C-kort. I det sammanhanget tycker jag att kostnaden för ett C1 kort är väl värd att ta, speciellt om man tänker på de totala kostnader som ändå följer med ett husbilsinnehav (oavsett över eller under 3.500Kg).
 

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Vi har en husbil med vikt 5000 kg och 9,2 m. Den dan gubben säger att "nu gumman ska vi tvätta bilen" då är det ett problem:)). Tills dess flyter allt på utan problem:wub:
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

För vår del (= vårt tyckande) utgör "gränsen >3.500Kg" en skillnad som avgör om vi ska/vill ha husbil eller inte. Med ökande ålder kan man konstatera att vi vill ha mer komfort och bekvämlighet, inte mindre än tidigare - dessutom har vi inte längre så bråttom på vägarna!

Med minskat boutrymme, begränsad lastförmåga för medhavt, färre bekvämlighets- och komfortfaciliteter så skulle vårt intresse för just husbil försvinna. Vi skulle då i stället välja mellan p-bil/husvagn alt p-bil/hotellinkvartering, alternativ som också har sina ljuspunkter.

Tillräckligt bra, tyngre, prisvärda och smidiga husbilar för oss gjorde entre på marknaden för ca 15 år sedan, åtm för dem med C-kort. I det sammanhanget tycker jag att kostnaden för ett C1 kort är väl värd att ta, speciellt om man tänker på de totala kostnader som ändå följer med ett husbilsinnehav (oavsett över eller under 3.500Kg).

Tycker denna motivering är mycket bra och för mig givande och lärorik då det för oss (som är mitt i generationen efter, mitt i familjelivet med yngre barn) råder totalt motsatta förutsättningar och värderingar. Vi försökte tidigare klara av våra resmål med personbil/husvagn, att ha toalett, kläder och matmöjligheter för kräsna barn med sig på resan är en fantastisk frihet, men pga begränsningarna som en påhängd husvagn ger så blev den bara användbar för närområdet, dvs inom Sverige/Norge. Då vi hatar campingar och aldrig tar in på sådana så var det alltid personbil och hotell som gällde "overseas", dvs Danmark och kontinenten. Köra långt med bil och barn kräver sin planering och stor improvisation längs resan, även de små problemen som att hitta en toalett på studs tenderar att kunna bli stora och påfrestande när man reser. Så när avstånden blir större än en dagsetapp med personbil, dagsetapper som är mycket svåra att i förväg planera längden/tiden på med hotellövernattningar längs vägen då bilresa med mindre barn ställer helt andra krav och i regel alltid blir improviserade alltefter oförutsedda händelser utefter resans gång, så gick det inte längre.

Så för två år sedan blev det en husbil (som provkördes av ren ingivelse) som blev den ultimata lösningen på våra reseplaneringsbekymmer. Nu kan resan till målen nere i Europa fyllas av spontanitet och infall. För oss är den lätta husbilen den som kombinerar de två färdsätten på absolut bästa sätt, den är liksom husvagnen lösningen på barnfamiljens behov av mat, vila, rast, toalett, klädombyte, hygien, omvårdnad och allt annat som kan behövas under resans gång, samtidigt som den lätta husbilen har nästan alla personbilens fördelar; den kan och får hålla personbilstempo, är smidig och lättparkerad, följer personbilens trafikregler och vägval, går som personbil de allra flesta fall vad gäller avgifter. Lösningen på alla våra (barnfamiljens) reseproblem, nu kan resorna ske utan begränsningar i sträcklängd.

En tyngre husbil däremot, blir för oss som att lika gärna ha husvagn igen. För oss som inte har obegränsat med tid på oss på resorna då vi är mitt i livet med andra plikter som måste uppfyllas, är det viktigt att den är snabb, smidig och enkel att köra och parkera var som helst. Rangordnat så är själva färden och transporten på vägen och dess fart, uppförande och komfort där viktigare än dess funktion som ett hem, även om det ställs stora krav på det sistnämnda också då en familj på fyra personer ställer sina krav på utrymmen och praktiskhet, som t ex att fyra permanenta sovplatser var ett krav vilket gjorde att s k plåtisar ratades tämligen omgående då de helt enkelt är för små även om de är ännu bättre att köra med.

Så olika är våra krav. Vilka säkert kommer att förändras när vi kommer till nästa skede i livet, och vi inte längre har våra små barn att tänka på, men tills dess är det en så stor och praktisk 3,5-tonnare som möjligt som gäller för våra kontinentala resor vilka sker flera gånger under året under loven och långhelger.

Tung husbil är helt enkelt inte ett alternativ pga dess nackdelar som för oss är desamma som att dra husvagn.

Vårt tyckande efter vår situation och förutsättningar. :)
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Tänk på att tyngre tysksålda husbilar ofta har annan utväxling på växellådan. De är optimerade för en högsta tillåten hastighet av 80 km/tim vilket ger betydligt högre varvtal på högsta växeln.

Detta fick en god vän erfara, varvtalet vid 90 blev 2700 varv vilket ger betydligt högre bränsleförbrukning. Detta gör den nästan okörbar i motorvägsfart!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Tänk på att tyngre tysksålda husbilar ofta har annan utväxling på växellådan. De är optimerade för en högsta tillåten hastighet av 80 km/tim vilket ger betydligt högre varvtal på högsta växeln.

Detta fick en god vän erfara, varvtalet vid 90 blev 2700 varv vilket ger betydligt högre bränsleförbrukning. Detta gör den nästan okörbar i motorvägsfart!

Beror på något missförstånd, det är ingen skillnad på utväxlingen beroende på var den är såld.
Är isåfall ägaren själv som ändrat utväxlingen av någon anledning, kanske kört mycket med släp eller i Alperna t.ex.
F.ö. är det godkänt med 100 km/t på motorväg i Tyskland.
 

Olle Bylund

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
12024
Medlemskap
2022
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Hej
Var spekulant på din gamla plåtis, när den var till salu.
Du hade en motordriven kran till gråvattnet, sa du. Söker en sån lösning till min Adria Twin.
Var fick du tag på komponenterna?
Tack på förhand
Mvh Olle
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen