• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 113 söndag 16 / 2

Idag är det ca 11 grader ute på morgonen. Jag går till restaurangområdet för att surfa lite innan avfärd. Det är kallt om fingrarna när jag skriver. Sitter inte en hel timme innan jag ger upp p.g.a. kölden.

Åker fram till serviceplatsen för att fixa vattnet.

Därefter rec för att betala 4 x 90 DM. Eftersom jag har kört länge så har jag fulladdat batteri och har inte bokat för att kunna koppla in 220 V extern el för 25 DM per dag.

Kör in mot stan för att handla livsmedel på Marjane, efter mitt fm - fika. På Marjane som kan jämföras med ICA Maxi i Sverige finns det alltid en jättestor och bra parkering.

Nästa stopp för dagen blir att tanka diesel för 9,11 DM per lit. Vilket är ett mycket bra pris.

Kör mot Meknes, som är målet för dagen. Om jag hinner dit innan det blir mörkt. Har inte kollat hur långt det är. Men det gör ju ingenting om jag stannar, för natten, på vägen dit.

På vägskyltarna står det Fes och Ouazzane. Det är väg N 8 till Fes som ligger lite öster om Meknes. Vid Azrou skall jag svänga av norrut på väg N 13 för att komma till Meknes och senare till Ouazzane.

Dessa N nr finns på min papperskarta. Men i regel inte i verkligheten, utefter vägarna.

I utkanten av Marrakech ser jag inte till vägskylten till Fez men ser vägen till Ouarz..........någonting. Så jag kör åt det hållet.

Efter en halvtimme tycker jag att solen skiner från "fel hål". Börjar fundera på om jag verkligen är på rätt väg. I förhållande till solen, så stämmer det inte. Eftersom det är mitt på dagen så skall solen komma in från baken av HB. Eftersom jag skall norrut.

Strax före en rondell ser jag en asfalterad plats utanför vägen. Stannar där för att äta lunch och kolla av med kartan.

Det visar sig att jag är på väg sydöst till Ouarzazate. Ja det var det som jag misstänkte. Men städernas namn är väldigt lika. Så i rondellen svänger jag vänster mot Marrakech. För att så småningom komma på rätt väg igen.

När jag har kommit in på rätt väg visar det sig att det nästan är 40 mil kvar till Fez. Vilket innebär att jag får nog tänka mig att sova över någon annanstans. För jag kör inte längre än tre timmar i ett sträck. Jag behöver stanna bilen och ta en promenad med jämna mellanrum.

Vid 14 - tiden har jag endast kommit ca 9 mil ifrån Marrakech. Stan heter El-Kelaa-des-Sraghna. Stannar på en stor parkering utefter huvudgatan. Tar med mig ett äpple och promenerar en stund.

Det är en liten fin stad. Men jag tänker inte sova här. Utan fortsätter. När jag har kört igenom staden så blir vägen fin, bred och ganska nyasfalterad. Det får nog plats två personbilar ( Pb1 ) i bredd i varje riktning. Men vägen är målad för en fil, i varje riktning. Men när denna provins tar slut blir vägen smal igen.

Det verkar som om varje provins bestämmer hur mycket pengar som skall budgeteras för detta ändamål.

Idag har jag kört om en HB och mött tre st. Nu när jag står stilla kör en om mig.

Ca 20 mil ifrån Marrakech ser jag snö för första gången i Marrocko. Visserligen långt österut och högt uppe på bergstopparna, men ändå vanlig vit snö.

Vid 16,30 - tiden stannar jag för natten på huvudgatan i stan Beni-Mellal. Innan jag går ut kollar jag batteristatusen, som visar 99 %. Bilen har stått stilla i fyra dygn på campingen, utan extern el.

Dax för en bensträckare. Går gatan fram. Ser till slut en skylt med texten: Bolangeri, Patiserie.

Går in och beställer en Cappocino och ett flätat bröd, som ser ut som ett Wienerbröd.

Visserligen väldigt sent på dagen för att äta ett Wienerbröd som förmodligen är avbakt på natten eller tidig morgon. Men jag vill testa.

Det är inte lika frasigt som ett färskt svenskt Wienerbörd. Det kanske inte är kavlat på samma sätt, och med lika många slag som ett Svenskt. Eller så har timmarna gjort sitt. Men det är ändå ok frasighet. Smakar även bra med den choklad som finns i flätan.

Alternativt är det en kavlad smördegsbakelse.

Bagaren /- na har gått hem för dagen. Så jag har ingen möjlighet att tala med de. Förresten är inte min franska så bra. Sannolikheten för att de kan engelska eller tyska är nära 0.

Kostade endast 7 DM, Cappuccino kostade 18 DM för en normal kopp. D.v.s. stor i Marrocko men liten i Sverige.

Om ni har vägen förbi så heter kondiset: Les Mattres du Pain och finns på Boulevard Mohamed V. Samma gata som jag tänker sova på. Just nu kl 19 är det full fart med bilar. Två ambulanser har kört förbi med höga sirener på.

Får hoppas att det lugnar ner sig under kvällen och natten. Jag brukar kunna sova, vid sådana här ställen.

Idag körde jag 21,7 mil inkl lite felkörning.



Dag 114

Det är 12, 13 grader ute på morgonen.

Kör igenom staden.

Utanför stan blir den stora vägen smal igen, trots att det är en nationell väg, N13.

Vägen är backig och kurvig, ibland serpentinmässig med hårnålskurvor i de höga bergen. Dock ingen snö inom synhåll.

Strax före Khenifra äter jag lunch.

Kör igenom staden. I norra utkanten arbetas det med att anlägga breda trottoarer och blomsterrabatter. Gatuarmaturernas stolpar är mycket vackra. Med delvis guldfärgade mönster.

Kör fram till Meknes. Tankar diesel för 9.05 per lit. I Ceuta kostade den 0,989 euro per lit. Så något billigare i Marrocko.

Nu har jag ungefär 30 mil kvar till färjelägret i Ceuta.

Körde 24,5 mil idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 115 tisdag 18 / 2

Dagens första mål är de arkeologiska utgrävningarna i Volubilis, norr om Meknes.

Vägskyltar är inte landets starka sida. Snurrar runt ett tag i stan. Innan jag ser en skylt till Tanger. Svänger in på den gatan, för det är i alla fall rätt riktning, d.v.s. norrut. Väg nr R 413, enl min papperskarta. Finns inga nr i.r.l.

Volubilis skall ligga ungefär halvvägs till Sidi - Kacem. När jag har kört längre än halvvägs börjar jag att tvivla på att det är rätt väg. Skulle nog ha tagit en östligare väg, mot Moulay-Idriss. Jag måste således ha läst fel på papperskartan.

Men det är ingen idé att vända. För jag lär nog inte hitta rätt i Meknes. Så jag fortsätter. När jag kommer fram till Sidi-Kacem svänger jag av sydost, mot Fes för att komma fram den vägen istället.

Det blev förmodligen en omväg på ca 10 mil. Men ett vackert landskap i de höga bergen. Många vägarbeten, för att bredda vägen, passerade jag.

Kommer fram före kl 11. Parkerar bilen mot en mur. En parkeringsvakt kommer fram och hänvisar mig till en bättre och jämnare plats längre bort. Samt vill ha 10 DM.

Entréavgift på 70 DM får jag betala för att komma in. Det är ett jättestort utgrävningsområde, varav kanske hälften är gjort.

I de förmögnas stora hus är det fina mosaikgolv, egen badanläggning och en tomt.

De har hittat bagarens hus. Med mjölkvarn, deggryta och ugn.

Forum är mycket stort, liksom Basilikan. Vackra portaler finns kvar.

Är där nästa två timmar.

Äter lunch i bilen efter 13. Innan jag fortsätter norrut, på väg N 13 mot Ouazzane.

Även denna bit går i det vackra bergslandskapet.

Tänkte ett tag att jag kanske hinner fram till gränsen innan det blir mörkt. Men vägen inbjuder inte till några höga hastigheter. Så vid 18 tiden stannar jag, på huvudgatan, i en liten by 3,5 mil söder om Tetouan. Det blev ändå många sittande timmar.

Behöver sträcka på benen. Jag går tvärs över gatan till en grönsakshandlare. Köper 500 g tomater för 2 DM och 2,5 kg potatis för 8 DM.

Om jag hittar en bra restaurang tänker jag försöka beställa en Marrockansk middag.

Jag hittar en restaurang. Det finns ingen meny och servisen talar endast franska och arabiska. Så jag fixar mitt eget istället.

Körde 27,3 mil.


Dag 116 onsdag 19 / 2

Idag är målet att komma in i Ceuta eller Spanska fastlandet.

Startar när det har blivit ljust, någon gång efter kl 8,30. Det är många vägarbeten på gång. Skall bli fyrfilig landsväg. Är bitvis färdig. Men det dammar ordentligt när jag måste köra av den gamla vägen på en liten omledning, när de skall göra nya vattentunnlar. Som de gjuter på plats. Stora breda tunnlar blir det.

Skall försöka att köra öster om motorvägen när jag kommer fram till Tetouan. Lyckas att köra en liten sträcka men sen ser jag endast motorvägen.

Stannar en liten bit ifrån påfarten för fm - mellis. D.v.s. the och en smörgås. För på denna motorväg finns det inga rastplatser. Den är inte så lång och kostar 20 DM.

När motorvägen tar slut tänker jag tanka och handla lite innan jag går till banken för att växla in de sista DM till Euro.

Men det visar sig att jag ser ingen bensinstation mellan motorvägsavfarten och gränsen. Så det får bli till att tanka i Ceuta.

Vid gränsen är det en jättelång kö. Det kommer förmodligen att ta några timmar. Så det var bra att jag åt innan.

Efter en kvart vinkas jag fram av polisen. Får köra om hela kön.

Hamnar naturligtvis i en annan kö. Så småningom är jag framme för att visa passet en första gång. Sen en andra gång när jag kommer fram till poliskontrollen. En polis böjer sig ner och tittar under bilen, så att jag inte har någon person hängandes där.

En annan polis vill komma in och undersöka. Kollar noggrant toan, garderoberna, duschen, skåpen under sängarna och de små skåpen i pentryt. Samt vill att jag kör ner dubbelsängen över förarplatsen. Men jag har inte gömt någon person där. Så vi går ut och kollar i garaget och gas-skåpet.

Jaha, då var poliskontrollen klar. Nu får jag köra fram en bit. Snart är det min tur vid tullen.

Nästan samma procedur igen. Inte lika grundligt men ändå. Visar passet för tredje gången.

Nu får jag köra fram till den sista kollen. Där är det endast att visa passet och den lilla pappersbiten som jag fick när jag körde in i Marrocko. Nu stämplas det i passet, efter att det har synats och registrerats i datorn.

Denna procedur tog ca 90 minuter. Jag har varit med om längre kontroller. Så jag är inte förvånad.

Sen blir det till att köra en slalombana. Lite trångt mellan avspärrningarna. Så jag stannar och går ur för att flytta på en spikmatta. Vill ju inte riskera att få punktering här. Vid nästa slalomport är jag tvungen att backa och göra ett omtag. För där var det tunga betongklumpar som jag inte har lust att försöka flytta på.

Nu är jag framme hos den spanska polisen. Visar passet. För köra vidare till tullen. En tulltjänsteman vill komma in och ses sig om. Kan ju inte neka. Så det är bara att öppna dörren.

En annan har en spegel på skaft och sätter in under bilen. Så han slipper att böja sig för denna kontroll.

Spanska gränsövergången tog ca tio min.

Sen kör jag fram till en stor parkering, som jag även stod på innan Marrocko. För nu är det dax för en sen lunch, innan det blir en promenad i stan.

Efter bensträckaren kör jag vidare. Stannar för att tanka diesel för 0,975 euro per lit.

Kör sedan till färjelägret. Får vänta ca en timme innan de öppnar för biljettkontroll.

Jag är först i kön. När biljetten är registrerad och inläst i datorn får jag åka vidare.

På en stor plan med många filer väljer jag en och kör fram till ett rep. Det är fortfarande långt kvar till färjan anländer. Förmodligen lite försenad p.g.a. kraftig vind.

Jag sitter i förarstolen och löser Sudoku. Plötsligt ser jag några poliser som springer förbi bilen. Det verkade som att de jagade någon.

Jag går ut men för sent för att kunna se något.

Det cirkulerar några polisbilar i området.

Snart ser jag några ungdomar, som går omkring bland bilarna. Jag ser i backspegeln att några slänger sig på marken och kryper in under min HB. Naturligtvis går jag ut och lägger mig på knä och skriker, på engelska, åt de att försvinna. Vilket de omedelbart gör.

I Agadir blev jag upplyst om att ungdomar har med sig rep och binder upp sig under bilar. Trodde att det främst gällde lastbilar, som har högre markfrigång. Samt att det gällde i väntan på att komma fram till den Marrockanska tullen före gränsen.

Men nu var det alltså innan färjepåfarten. Fjorton ungdomar cirkulerar runt våra bilar. En försöker att komma in i en lastbil som har bakdörren öppen.

Mannen i HB bakom mig kommer ut. Så vi är nu två personer som har lite kol på ungdomarna.

Får lägga mig ner på knä några gånger för att kolla om det ligger någon där. Men inte nu längre. Efter en stund kommer en uniformerad polis gående. Då försvinner ungdomarna upp på ett staket. Polisen står kvar och vinkar att de skall klättra över, vilket de gör.

Det blev några händelserika timmar innan jag kom ombord.

Alla personbilar ( Pb 1 ) får köra ombord och vända inne på färjan. HB och lastbilar får backa ombord. Är ju lite vanskligt när man inte ser ordentligt. Men rakt bakåt - skall det ju inte var något som är i vägen.

Framför och bakom mitt vänstra framhjul lägger personalen stoppklossar. En långtradare kedjar de fast på bägge sidor. Den andra såg jag inga kedjor på.

Nu går jag upp och beställer en caffe latte och en muffins. Här blir det kaffe som jag är van vid. Det gungar ordentligt. Så jag sätter mig i en fåtölj för att inte spilla. På det öppna vattnet rullar det kraftigt.

Överfarten tar ca en timme. Kör vidare österut på motorväg A 7. Nu börjar det att bli mörkt så jag viker av efter någon mil. Kör in i ett samhälle. Råkar naturligtvis komma in på trånga gator. Vid en gata är det inte många cm tillgodo. Så jag kryper sakta fram och kollar ordentligt på sidorna. Det gick bra - så jag behövde inte back ut.

Stannade på gatan för natten.

När jag äter en sen middag knackar det på bilen. Jag tänder utebelysningen och går ut. Men ser inga människor.

Körde 11,6 mil idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 117 torsdag 20 / 2

Idag skall jag få tillgång till mitt svenska surf- och telefonabonnemang.

Kollar efter frukost. Laptopen fungerar men inte att surfa på telefonen. Det går att ringa som vanligt.

Kollar efter LPG stationer på laptopen. Hittar en i närheten. Försöker att ladda in adressen i min gps. Lyckas bara med ortern - inte gatan. Så den stationen hittar jag inte till. Alternativ två som jag hade skrivit upp är en bensinstation öster om Estepona. Så jag kör dit och tankar. Fick betala 0,755 Euro per lit.

Nu vänder jag om och kör fram till Estepona. Hittade en bra fricamping här förra året, vid havet.

När jag kommer fram finns det mellan 10 och 20 bilar här, varav tre svenskreggade.

Jag börjar med att ringa till Tele 2.
Problem 1. Varför går det ej att surfa på telefon? Har du stängt av och startat igen? Svar nej. Gjorde det och det funkade.

Problem 2. Varför fick jag ingen reducering på avgiften när abonnemanget var vilande? Svar det kommer det att göra på nästa faktura.

Problem 3. Vad händer när jag har varit utomlands mer än fyra månader? Svar efter 16 veckor måste du betala 57 sek per GB per månad utöver den ordinarie månadsavgiften. 16 veckor är kortare än fyra månader. 16 veckor var det tisdagen den 18 / 2. Så det är nu det.

Jag skall få ett sms som talar om när det börjar att gälla. Får väl avvakta och se när Tele 2 anser att det har gått 16 veckor efter den 29 / 10 2019.

Gör iordning lunch och äter i bilen.

Sen börjar jag att tvätta densamma. För de tre sista dagarna i Marrocko har det varit många grusvägar att köra på vid alla vägbyggen. Så det finns en hel del sand på taket och utefter sidorna, åtminstånde ett lager damm. Får ta fram min stege för att kunna komma upp till taket. Borde naturligtvis spola med en vattenslang. Men så mycket vatten har jag inte med mig. Så bilen blev renare men ej ren.

Under tiden som jag tvättar bilen ser jag att det finns ett husbilsmärke på en bil. Så jag går fram och pratar en stund.

Sen går jag hem igen för att publicera mina inlägg som jag tidigare hade skrivit i Word.

Samt detta som jag skriver direkt.

Körde 7,6 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 118 fredag 21 / 2

Idag var det 13 grader på morgonen. Det blev några grader varmare på em men det blåste en hel del.
Nu är det tredje dagen i rad som jag har haft långbyxor på mig även på em. Det är inte roligt. Det var varmare i Marocko.

På fm tar jag en promenad på stranden, västerut, för att senare gå tillbaka i stan.

Blev mycket sittande inne med läsning och surf. Kollar av efter en camping i området. Det finns ganska många. Ringde några st två tutade upptaget, en kostade 25,60 Euro per dygn, en var begränsad till max åtta meter.

Får fortsätta att leta i morgon eller om jag skall söka ställplatser istället.

På tidig kväll blir det en ny promenad. Men den kraftiga blåsten gör att jag snart är hemma igen.

Körde inget idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 119 lördag 22 / 2

Som vanligt ganska kyligt på morgonen och fm. Samt blåsigt.

Tar en lång fm - promenad genom att gå upp från stranden och in i stan. På den stora avenyn är det fullt med vackra blommor i olika färger i mittremsan mellan de två separata körfälten.

Efter en timme börjar jag att fundera på om jag skall ta mitt fm - mellis på stan.

Går in på ett café. Där finns bara croiasante och muffins. Inget som passar mig. Går vidare och försöker att hitta ett konditori. Går på många gator flera kvarter ifrån turistområdet. Men hittar inget kondis som har egen tillverkning.

Besviken ger jag upp och går hem istället och det får bli det vanliga, the och rågbrödssmörgås med skinka. Är kanske lite väl kräsen av mig. Men ett vanligt fik med köpebröd passar inte mig. Jag vill gå på ett riktigt konditori, som har egen tillverkning.

Mitt på dagen gör solen tappra försök att tränga igenom molnen. Först på em blir det så pass, icke kallt, att jag tar fram min solstol. Har visserligen ordentligt med kläder på mig. Men blåsten har avtagen en smula och i solen är det hyvsatt skönt. Dock ej varmt.

Har väl även där blivit lite kräsen efter min tid i det soliga och varma landet söderut.

I Agadir fick jag tag på boken "Den perfekte mannen" skriven av Sheila O´Flannagan. Som jag läser med stor behållning. Frågan är ju om det överhuvud taget finns en perfekt människa?

Alla har vi väl några fel och tillkortakommanden.

Nu vid 21 tiden, när jag skriver detta, så upplever jag att det är lite kyligt i min HB. Termometern visar endast 27 grader här inne. Så jag var tvungen att ta på mig tjocktröjan igen.

Tyvärr är det nog något som jag får vänja mig vid. För färden går ju norrut.

Körde inget idag heller.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 120 söndag 23 / 2

Även idag är det kyligt på morgonen, ca 13 grader ute. Är hemma hela fm och läser i min bok.
Går ut en sväng, på fm, för att slänga sopor. Fortfarande kyligt och blåsigt så jag går in igen. Läser ut boken.

Ser att det kommer en massa personbilar (Pb 1) och parkerar i mitten av grusplanen. Skall förmodligen bli någon typ av event i närheten.

Mitt på dagen går jag ut för att äta lunch, som omväxling till mitt hemlagade. Det är ju söndag.

När jag kommer fram till en av infarterna ser jag en man med en stor väska i bältet. Jaha ja, förmodligen en parkeringsvakt. Jag går fram och förbi. Men han ropar tillbaka mig och vill ha 2 euro. Säger att det är marknad idag, på min fråga varför.

Jag går fram och igenom marknaden. Det är som vanligt allt möjligt till försäljning.

Ser inget som faller mig i smaken. Så jag går till en av restaurangerna på denna turistgata i hamnområdet. Beställer en portion räkor med grönsaker och ett glas vitt vin. Lyckas faktiskt att göra det på spanska. Avslutar måltiden med ett glas Irish Coffie.

Sen blir det hemgång. Nu skiner solen så jag tar fram min solstol och en ny bok. Denna gång är det Jan Guillous Madame Terror. Det blåser fortfarande en hel del. Så långbyxorna och jackan är kvar på kroppen. Går in vid 17.30 tiden för att ta mitt sena em - mellis, två mandariner. Sen kollar jag mailen
och skriver här.

Solen skiner fortfarande nu kl 18,15 och tempen visar 16 grader.

Har inte startat bilen idag heller.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 121 måndag

Dagen börjar jag med att åka till Lidel för att handla.

Därefter kör jag till ställplatsen El Rengo i Fungerola.
Här är det många svenskreggade HB, Pratar med några svenskar efter att jag hade installerat mig.

Här är det soligt och varmt. Så äntligen kan man byta om till kortbyxor och bästa skjortan.

Sitter i solen och läser på em. Färskvatten får jag fylla på med hjälp av mina vattekannor eftersom min slang är för kort, där jag står och inte kan köra fram till vattenutkastaren p.g.a. att andra HB står ivägen för det.

Körde endast 6,2 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 122 tisdag 25 / 2

Är på ställplatsen hela dagen, förutom en längre promenad i omgivningen.

Det finns en liten toppmatad tvättmaskin här. Så jag har utnyttjat den för en fintvätt. Behöver fälla ut markisen för att kunna sätta upp en tvättlina.

Sitter ute i solen och läser. Det blåser en hel del men ganska skönt i solen.

På lördag skall jag hämta Lottie på Malagas flygplats.
Det skall bli trevligt med resesällskap igen efter ca tio veckors ensamhet.

Vi kommer att resa tillsammans en vecka här på sydkusten innan vi svänger av norrut. Omkring den 8:e mars skall vi hälsa på bekanta i Torrevieja och Guardamar del Segura. Några dagar senare tänkte jag att vi skall göra ett besök på campingen Bahia i Santa Pola.

Därefter blir det en transportsträcka norrut till Frankrike. Vi har fått några intressanta tips omkring Rhonedalen upp till Lyon.

Vi tar gärna emot tips på sträckan norr om Lyon och vidare mot Luxembourg och Nederländerna.

Jag räknar med att vi behöver lämna Nederländerna sista mars, för att vara i Sverige den femte april.

Det är den grova planeringen, som mycket väl kan komma att ändras efter hand.

Startade inte bilen idag.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
finns en mysig stad med en hyfsad statsnära ställplats i norra frankrike som heter langres ! sen har du en mysig gammal stad på vägen mot luxemburg i belgien som heter durbuy ! med ställplats ! i luxemburg har du fussenkaul bra ställplats ! med nära till station för att tanka ! kanske vi ses på santa pola ? lycka till med hemresan !
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Dag 122 tisdag 25 / 2

Är på ställplatsen hela dagen, förutom en längre promenad i omgivningen.

Det finns en liten toppmatad tvättmaskin här. Så jag har utnyttjat den för en fintvätt. Behöver fälla ut markisen för att kunna sätta upp en tvättlina.

Sitter ute i solen och läser. Det blåser en hel del men ganska skönt i solen.

På lördag skall jag hämta Lottie på Malagas flygplats.
Det skall bli trevligt med resesällskap igen efter ca tio veckors ensamhet.

Vi kommer att resa tillsammans en vecka här på sydkusten innan vi svänger av norrut. Omkring den 8:e mars skall vi hälsa på bekanta i Torrevieja och Guardamar del Segura. Några dagar senare tänkte jag att vi skall göra ett besök på campingen Bahia i Santa Pola.

Därefter blir det en transportsträcka norrut till Frankrike. Vi har fått några intressanta tips omkring Rhonedalen upp till Lyon.

Vi tar gärna emot tips på sträckan norr om Lyon och vidare mot Luxembourg och Nederländerna.

Jag räknar med att vi behöver lämna Nederländerna sista mars, för att vara i Sverige den femte april.

Det är den grova planeringen, som mycket väl kan komma att ändras efter hand.

Startade inte bilen idag.
Det vore kul att ses när ni kommer till Bahia. Vi står på plats nr 80.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
finns en mysig stad med en hyfsad statsnära ställplats i norra frankrike som heter langres ! sen har du en mysig gammal stad på vägen mot luxemburg i belgien som heter durbuy ! med ställplats ! i luxemburg har du fussenkaul bra ställplats ! med nära till station för att tanka ! kanske vi ses på santa pola ? lycka till med hemresan !

Tack surtecruisers för värdefull info.
 
Toppen