• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 133 lördag 7 / 3

Tar det som vanligt lugnt på morgonen, innan vi färdas vidare nordost. På denna kuststräcka finns det många möjligheter att fricampa. Vi stannar till på några st, för fika, lunch och för att sträcka på benen.

På kustvägen A 332 söder om Aguilas finns en bensinstation bredvid en camping. Där tankar vi billig diesel och lpg. Gratis tömning av gråvatten. För två euro får vi låna en nycket som passar både till att tanka färskvatten och tömma svartvatten.

På väg RM 332 öster om Mazarron besöker vi en vattengrotta. Vars längd är ca 2 500 meter. Vi kommer bara fram till entrén. Den ligger ca 15 gåminuter ifrån camping los Delfin och ca 20 min från en vanlig parkeringsplats.

Man behöver vara en mycket duktig dykare för att tas sig in i grottan.

Vi fortsätter till den speciella halvön La Manga del Mar Menor. Tar en kort promenad.

Fortsätter till EKO ställplatsen i Los Alcazares. Tar in för 8:50 Euro för en natt utan el.

Körde 16,6 mil idag.

I morgon blir det en kort resa till Torrevieja för att hälsa på en bekant.
 

Bilagor

  • IMG_20191115_154751276_HDR (1).jpg
    IMG_20191115_154751276_HDR (1).jpg
    1,6 MB · Visningar: 82

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 134 söndag

På morgonen tar vi en lång promenad i omgivningen ända ner till havet.

Efter vatten - arbetet far vi till Torrevieja. För att hälsa på en fd styrelsekamrat inom Rädda Barnen i Tyresö lokalförening.

Efter en stunds hälsningsprat går vi tillsamman till en av hans favo - krogar och blir bjudna på en tre rätters lunch med vin.
Därefter skjutsar han hos runt till strandpromenaden där vi går länge.

Nu är det våran tur att bjuda på en fika.

På piren ser vi en anläggning för någon typ av "vattensurfing" med hjälp av en eldriven vajer som drag. En intressant tillställning.

På vår strandvägspromenad blir vi upphunna av några stycken personer som demonstrerade för kvinnors rättigheter eftersom det är internationella kvinnodagen. Vad de sa i megafonen förstod jag inte, förutom orden "feminista" och "hombre"

Sen går vi tillbaka till bilen och vår värd kör runt för att visa alla HB som står i norra delen av stan. Där ser vi en hel del svenskreggade HB.

Förmodligen såg vi din bil Hasse. Så imorgon bitti får du inte bli förskräckt om det knackar i plåten.

Sen blir det även en trevlig avslutning hemma hos vår värd. Själv hade jag parkerat på gatan i närheten av hans lägenhet.

Körde 3,7 mil idag. Vi gick 15 969 steg enl Lotties stegräknande mobil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 135 måndag

Efter frulle kör vi till "klippan" för att träffa Hasse & Åsa. Vi kommer dit kl 08, enl ök.
När vi har pratat en stund ansluter deras granne Bengt och Eva.

Tack alla fyra för en trevlig morgon.
När Hasse & Åsa har åkt satt vi andra kvar och samtalade. Vi kommer in på HB - fel. Vilket i skrivande stund är många. När jag berättar om mitt problem med att solcellerna inte laddar säger Bengt att han har ett mätinstrument och att han förvärvsarbetar med elektronik och han kan kolla hur jag har med spänningen.

Eva frågar om vi vill ha kaffe - vilket vi tackar ja till. Tack EVA!

Efter kaffe och smörgås hjälper Bengt mig med det elektriska. Tack BENGT för att du fixade till det så bra.

Efter ytterligare en stund tillsammans i det sköna solskenet åker vi vidare till en av mina kusiner och hennes man i Guardamar del Segura, på väg N 332.

Vi är där hela em. Blir bjudna på en mycket god lunch och en trevlig promenad, bl. a. till den fina "fågelparken". Tack så mycket!

På kvällen kör vi fram till Santa Pola. Där vi i morgon, tisdag gör ett besök på camping Bahia på fm innan vi kör vidare nordost.

Körde 4,9 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 136 tisdag 10 / 3

Jag hade igår, tidig kväll, parkerat i ett industriområde i Santa Pola. En fabrik var igång hela natten - så lite oväsen var det. Flyttade bilen vid 4.30 till en lugnare gata.

Efter frukost körde jag fram till stranden. Där tog vi en lång promenad. Läste på en skylt att stan hade fått EU bidrag för ett projekt med att binda sanden under vintern med något. Förstod inte vad eller varför. Förmodligen för att sanden inte skulle blåsa bort eller sköljas tillbaka till havet.

Sen körde vi in och handlade lite livsmedel. Därefter åkte vi till Skateparkens p-plats för att ställa bilen och promenera till Bahia.

När vi kommer in på campingen, vid tiotiden, sitter Per och talar i telefon så vi går vidare till Siv. Där blir vi sittande en stund i deras förtält. Mycket prat om husbilslivet i allmänhet och tillvaron på Bahia i synnerhet. Siv är ju en duktig organisatör som tar fina initiativ till olika utflykter, förstår jag.

Gladbon visar oss polen innan vi går tillbaka till Per, som har en plats vid entrén. Men då var han inte hemma.

Tack Siv och Gladbon för en trevlig fm.

Nu kör vi vidare norrut för att försöka hitta en trevlig plats vid havet. Hittar en p-plats där vi kunde stanna och laga lunch. Samt ta en promenad på stranden.

Att hitta något lämpligt ställe, vid havet, för övernattning gjorde vi inte.

Det fick bli ställplatsen "Camper Park Km Zero" i Gandia, som jag hittade på HBK:s husbilsplatser. Det är 28 markerade platser. Samt ett stort område som inte har markerade platser, där stod ingen. Den ligger i ett industriområde. Toa och duchdelen är välstädad, vilket är mycket viktigt.

Finns en livsmedelsaffär ca 500 meter in mot stan men jättelångt att gå till stranden. Kyrkklockorna hörs tydligt och ofta.

Efter att ha parkerat gick jag till min närmaste granne. En tyskreggad bil. Det visade sig vara ett par ifrån Norge. När de körde i Tyskland så sjönk en del av inner taket ner i deras Frankia.
Så nu skall den repareras och då fick de låna en tysk HB.

Hittade även en svensreggad HB. Ett par ifrån Falkenberg som jag talade en stund med.


Körde 16,1 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 137 onsdag

Efter de vanliga vattenjobben kör vi vidare norrut.

Vid en rondell med flera filer kör en liten personbil om mig från vänster och in omedelbart framför. För att lämna rondellen. Hade jag inte tvärnitat så hade det blivit en krock. Det var inte en trevlig upplevelse.

För ovanlighetens skull bestämmer vi oss för att äta Paella till lunch om vi hittar en en lämplig restaurang. Det gör vi - men det blev mest ris och några enstaka fiskbitar samt varsin räka. Det var en stor besvikelse.

Vi letar efter en lämplig övernattningsplats, vid havet, hela em. Utan resultat.

Sent på em kollar jag på HBK:s husbilsplatser och hittar en lämplig. Men lyckas ej finna den, eftersom platsen inte hade en vanlig gatuadress. Men Lottie lyckas hitta en annan plats på telefon. Så nu står vi på Parking de Autocaravanas Castellion. Alldeles vi havet, endast en väg emellan. Här är det nästan 100 HB. Ingen avgift - ingen service.

Vi tar en promenad vid havet. Sen tar jag fram en solstol, för att läsa i min bok. Lottie föredrar skuggan inne i bilen. Det är vid 16,30 - tiden 25 grader i skuggan och 35 grader i solen. Jätteskönt tycker jag.

Kvällen avslutas som vanligt med Yatzy och kortspel.
Körde 18,9 mil
 

Lariva2

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sala.
HBK-Nr
10348
Medlemskap
2024
Hej Gösta. Det är trevligt och mycket lärorikt, att följa dina upplevelser och strapatser under er resa. Vi har rest med vår Adria 670 SLT till Kroatien och i Tyskland, Belgien samt mycket i Sverige, men nu skall vi ska ta oss ner, med flyg den 15/4-20 till Malaga och hoppas på att allt går som det ska, så vi kommer iväg.
Vi undrar om du har hört något om den pågående virusepidemin Corona Covid19.
Hoppas ni slipper detta elände.
Hälsa Lottie och ha det så bra.
Lars Ivarsson
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Hoppar in i Göstas tråd, hoppas det är okej.
Bra info om coronaviruset finns här, skolor stängs mm. /Göran

 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta. Det är trevligt och mycket lärorikt, att följa dina upplevelser och strapatser under er resa. Vi har rest med vår Adria 670 SLT till Kroatien och i Tyskland, Belgien samt mycket i Sverige, men nu skall vi ska ta oss ner, med flyg den 15/4-20 till Malaga och hoppas på att allt går som det ska, så vi kommer iväg.
Vi undrar om du har hört något om den pågående virusepidemin Corona Covid19.
Hoppas ni slipper detta elände.
Hälsa Lottie och ha det så bra.
Lars Ivarsson

Hej Lars!

Vi lyssnar på svensk radio. Går inte på restauranger och är allmänt försiktiga, speciellt i butiker. Långt avstånd till människor.

Roligt att läsa att du gillar det som jag skriver, tack för det.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 138 torsdag

Lämnar Castellion på fm efter en lång morgonpromenad utefter stranden. Nu hittade vi ställplatsen som finns med i HBK:s lista. Där får man stå i 48 timmar, inte ta fram stolar och bord, inte fälla ut markiser såg jag en skylt om.

Kör till Ebrodeltat. Ser inte så många fåglar som vi hade hoppas på.

Hittar en gratis ställplats. Promenerar en god stund utmed en insjö. Ser hur traktorer förbereder marken för nästa sådd av ris. Vatten pumpas förmodligen upp från floden efter sådd.

Körde 10,7 mil och gick nästan 12 000 steg
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 139 fredag 13 / 3

Vi beslutar oss för att köra vidare idag. Fortsätter vägen fram. Ser efter en stund några Flamingofåglar, mellan den höga växtligheten utefter vägrenen. Vid ett fågeltorn stannar jag och vi går upp i tornet. En fantastisk syn. Jättetrevligt att få se dessa fina fåglar i kikaren. Tyvärr fungerar inte min systemkamera. Så några närbilder med mitt 300 mm objektiv kan det inte bli. Besvikelsen är stor.

Kör runte en stund här i Ebrodeltat innan vi stannar för fm - fika.

Därefter blir det motorvägskörning i omkring tre timmar på AP 7.
Betalmotorväg förbi Barcelona p.g.a. allt vi har läst om kriminella som försöker att stopp turister och råna.

Tankar diesel innan jag kör upp på motorvägen och efter att jag har kör av vid Figueres. 1,25 lit per mil på betalvägen AP 7 blev resultatet. Ganska bra resultat för omkring 4,5 ton treaxlig bil i ca 100 km / h. Visserligen inga höga uppförsbackar.

Betalade euro söder om Barcelona och euro norrut. Det finns ännu ingen notering på mitt Forexkonto om kostnaden. Däremot såg jag att för dieselköpet är kursen idag 10,96 sek för en euro.

Körde 36,4 mil
 
Senast ändrad:
Toppen