• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 123 onsdag 26 / 2

Återigen en start med "vardagens små förtretligheter".

Går ur sängen vid sjutiden. Ser att det inte lyser någon lampa på kylskåpet. Går fram till batteridisplayen, som visar 0 %.

Vad i herrans namn nu!!!!!!!

För igår kväll kl 22 visade den 39 % av batteriets kapacitet.

Det är ju inte mycket att gör åt . Sätter på en kastrull för att koka mina frukostägg. Men det blir ingen låga, när jag använder piezzotändningen.
Går ut i mörkret med pannlampan på huvudet och tänd. Låser upp gasskåpet och ser att det finns mycket lpg kvar. Öppnar för säckerhets skull även den spanska P 11:an.

Kommer på att piezzotändningen kanske går på el. Så fram med tändstickor. Nu blir det låga, så jag kan koka mina ägg.
Men några lampor kan jag inte tända. Bilens motor vill jag inte starta så här tidigt. För de flesta på ställplatsen sover nog. Egentligen inga problem. För kylskåpet är kallt och det är ändå ca 20 grader inomhus, så batteriet har nog haft ström hela natten. Efter mina tidigare problem med mitt EZA batteri så har jag noggrant noterat klockslag och %.

Kl 22 igår kväll hade jag 39 % batteri. Det brukar sjunka ca åtta % - enheter på natten. Så det borde finnas ca 31 % batteri kvar. Men nej det visade alltså 0 % och inget fungerade. Så jag beslutar att gå in till restaurangen när de öppnar vid 9,30 tiden för att köpa extern el.

För första gången i mitt liv äter jag frukost i skenet av en pannlampa. Det gick bra det med. Jag behöver inte så starkt sken för att hitta till mun.

Kopplar in elen. Men batteriet visar fortfarande 0 %. Väntar en stund. Stänger av displayen en kort stund. När jag startar om displayen så är det fortfarande 0 %. Stänger av displayen en lång stund. Ingen förändring.
Efter en timme med el inkopplad så beslutar jag mig för att koppla ur el kabeln och starta upp motorn. För nu är ju klockan 10,30 och de flesta måste ju vara vakna nu. Efter fem minuter visar displayen 1 %. Snart även 4 %.

Nu går jag ut och sätter mig i solstolen och läser i min bok. Om madam Terror av Jan Guillou.

KL 10,55 har jag 13 %. Stänger av motorn och kopplar in extern el. Redan efter 20 min har jag 18 %, kl 11,45 23 % och kl 14,30 59 %.

Batteriet tog alltså ej emot extern el när den var nere på noll. Men med motorladdning upp över 10 % så funkade el laddningen.

Så nu var dagens överraskning avklarad.

Nu kan jag var lugn igen.

Så det blir till att laga lunch i lugn och ro.

Em tillbringas i solen. Det blir lite samtal med andra HB - svenskar.

Kvällen tillbringas hemma.

Körde inga mil idag.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
kanske du hade på någon förbrukare under natten. om inte så se om det upprepas dvs går från 39 till 0 väldigt snabbt, Kalibreringsfel ?, men det verkar ju laddas ok med motorladdning. Din laddare över elnätet är nog intelligent och vill inte ladda ett tomt batteri.
 
Senast ändrad:

HåkAnn

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Ale
HBK-Nr
29277
Medlemskap
2021
Hej Gösta. Följer dina inlägg. Om ni skall fortsätta efter kusten så tipsar jag om Nerja lite öster om Malaga. Vi har en lgh där.
Det finns plats för er HB vid Super Sol/ boule banorna (36.7577740, -3.8724047). AHN Nerja föreningen spelar där på lördags förmiddagar eller så kan ni stå under bron vid busshållplatsen. Ta bussen upp till Frigiliana för en fika eller promenad ner till Balcon de Europa.
Ha de gott.
 
C

chiva

Guest
Bäste Gösta! Ja roligt att se att du har kvar din humor, där du skriver att du inte behöver så mycket ljus för att hitta till munnen! Trots allt klammeri med det elektriska! Ja jag är lite avundsjuk ibland på alla lyxiga husbilar men min gamle 01-a fungerar perfekt till det jag behöver. Hoppas du får det att funka igen! Rucka lite på kontakterna, det måste väl va nån glappkontakt nånstans??
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta. Följer dina inlägg. Om ni skall fortsätta efter kusten så tipsar jag om Nerja lite öster om Malaga. Vi har en lgh där.
Det finns plats för er HB vid Super Sol/ boule banorna (36.7577740, -3.8724047). AHN Nerja föreningen spelar där på lördags förmiddagar eller så kan ni stå under bron vid busshållplatsen. Ta bussen upp till Frigiliana för en fika eller promenad ner till Balcon de Europa.
Ha de gott.

Hej HåkAnn!

Tack för tipsen!
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 124

Idag gör jag i ordning bilen för att lämna denna ställplats, den sk "hästgården".

Kör in på en Repsol bensinstation i Malaga för att tvätta kläder mm. En åttakilosmaskin och torktulare kostade åtta Euro.

Kör sedan vidare österut på A 7. Men gillar ju inte att åka motorväg. Svänger av mot ett samhälle som börjar på L. Kommer inte ihåg resten av namnet. Men vid avfart 246 ? eller så.

En liten stad med ganska trånga enkelriktade gator. Hittar en bra parkering öster om stan. Där står minst tio HB redan.

Tar med mig en apelsin och går ut för att se mig omkring. Hittade en svenskreggad bil som jag tar kontakt med senare.

Vi pratar en lång stund innan jag går en lång promenad in till stan.

Kommer hem strax före 19.

Körde 6,4 mil idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 125 fredag 28 / 2 Dock ej sista feb.

Efter att det har ljusnat backar jag upp baken på nivåklosarna, för att kunna få in en tiliters hink under bilen. Skall tömma gråvatten, innan jag åker vidare till Torax.

Kommer fram vid 11 - tiden. Hittar en ny fricamp.
Det står 15 bilar här när jag parkerar.
Det är en öppen yta mellan två lägenhetshus vid havet.

Den som fanns förra året är stängd.

Efter lunch tar jag en flera timmars promenad.

Med ett avbrott för ett glas Irisch Coffe, för 3 euro.

När jag kommer hem igen frågar jag en spanjor, på spanska, varför affärerna är stängda.
Det är "fiesta' i Andalusien blir svaret.

Skönt att konstatera att jag lyckades göra mig förstådd.

Idag körde jag 4,1 mil
 

Bilagor

  • 20190910_141324.jpg
    20190910_141324.jpg
    2,8 MB · Visningar: 144
  • 20200213_130734.mp4
    2,4 MB · Visningar: 297

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 126 lördag 29 / 2


Går in till stan för att handla lite, nu på fm för på em är de förmodligen stängt, eftersom det är lördag.
På fm kommer en polisbil till oss och kollar läget. De säger inget ut kör runt lite.

Sitter ut i solen och läser i min bok om "Madame Terror" av Jan G.
På em tar jag med mig en termometer och går ut en bit i havet. 16 grader visar den. Lite i kallaste laget för ett dopp - så det blir tillbaka hem igen.

En svensk, som bor i en lägenhet i närheten, kommer fram till mig. Han säger att en granne har ringt till polisen och klagat på alla HB. Han tror att det kommer att bli en razzia på måndag fm. Att alla måste lämna platsen då.

Jag tackar för omtanken. Vi samtalar en god stund. Han har en HB i Sverige - så han vet om situationen.

På sen em lämnar jag platsen och åker in mot Malaga flygplats. För att hämta Lottie som kommer hit ifrån Arlanda. Skall bli roligt med resesällskap igen efter ca 10 veckor som ensamfarare.

Det är fullständigt kaos vid flyget. För det finns för få p-platser för de som endast skall möta upp och hämta personer. Visserligen finns det parkeringshus, med "höjdhoppsribba" på 2,10 meter. Men det verkar inte som om personbilarna (Pb 1) vill utnyttja denna möjlighet. Utan de står på gatan och väntar.
Jag måste stå på gatan av höjdskäl.

När Lottie har kommit kör vi till den P-platsen som jag hittade för några dagar sedan.
Kör A7 / N340 till avfart 246 för att komma till den lilla "stan" El Palo. Här är det fullt med HB och några Pb 1. Men jag hittade en plats, i mörkret.

Körde 9,9 mil idag.



------------------------------

Dag 126 lördag.

Lottie och jag tar en promenad utefter stranden, österut. Ser lite fina bergsformationer, lekplatser mm vid stranden. Några grabbar kommer i bara badbyxor för att ta sig ett dopp i det förhållandevis kalla vattnet.

Efter lunch promenerar vi västerut, för att komma in till stan.

På strandpromenaden är det många människor som äter lunch på restaurangerna. Vid de största är det ett fruktansvärd hög volym på allt tal.

I utkanten hittar vi en restaurang som inte är så välbesökt. Beställer två Irisch Coffee. Men servisen vet inte vad vi talar om så vi lämnar stället.

Hittar ett annat ställe. Där är det lika dant. Så vi tar två öl istället.

Promenerar en bit in i själva stan på vägen hem.

Gick ca 10 .000 steg idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 128 måndag 2 / 3

Det råkade bli fel i inlägget ovan. Dag 126 blev skrivet två gånger.

Idag kör vi motorvägen, A 7, till Malaga och sedan norrut, på väg A 45, till Loja för att sedan svänga söderut till den varma källan i Alhama de Granada, på väg A 402. Lottie ville inte åka den närmaste vägen eftersom det är för många hårnålskurvor och att den är smal. Det känns tryggare att åka motorväg så långt som möjligt. Det blev en lång omväg.

Vi kör söderut på väg A 402 och tar av till höger mot balnearios. Som är en smal och kurvig väg. Skönt att vi inte fick något möte. Vi ser inga skyltar till den varma källan, som upptäcktes av Romarna.

20200302_152932.jpgIMG_20200302_141308783.jpg
Vi kom fram på em. Parkerar ca 100 meter ifrån källan. Vi byter om i bilen och går och badar i det över 40 gradiga vattnet.

IMG_20200302_133230155_HDR.jpgIMG_20200302_133505233_HDR.jpg

Vi badar i en anlagd murad bassäng som får det varma vattnet ifrån källan under hotellet.

Efter badet kör vi vidare in i staden Alhama. Där är det smala gator. Vid ett tillfället blev det för smalt - så jag fick backa tillbaka ca 100 meter innan jag kunde vända bilen.

Vi ser så småningom en skylt som visar en speciell parkering för HB. Kör in där. Sen tar vi en lång promenad i stan.

20200302_152828.jpg

Det stod redan två HB där när vi kom. Senare på kvällen kom två till.

Körde 14,4 mil och gick över 7 000 steg.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 129 tisdag 3 / 3

Idag går vi stavgång 1,7 km till den varma källan. Tar ca 25 min och är 2500 steg på Lotties mätare.

Det finns redan några st person i vattnet när vi anländer. Det är förmodligen över 40 grader i den lilla bassängen.
Efter en lång stund flyttar sig några som hade varit vid inloppet - då skyndar jag mig dit. Förmodligen är tempen där mer än 50 grader. Lottie kommer också dit.

Vi tillbringar hela morgonen och fm där. Vilket är en fin upplevelse. Sen blir det naturligtvis stavgång hem igen.

Vi äter lunch på parkeringsplatsen innan vi kör vidare mot Granada på väg A 338. Som är gulmarkerad på min karta och ganska smal och kurvig, dock inga hårnålskurvor och serpentinvägar. Efter Granada kör vi motorvägen A 92 till Almeria.

Vi stannar på en lokalgata där jag kollar på husbilsplatser här på forumet. Hittar till husbilsparkeringen vid konserthuset. Där vi slår läger för natten. Samt förmodligen några ytterligare nätter. Så är det några HBK:are här så kom gärna förbi.

Körde 25,0 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 130 onsdag 4 / 3

Igår morse var det endast 3 grader ute. Vi är knappt 900 m.ö.h. Vi tar på oss ordentligt med kläder innan vi går till badet.

IMG_20200303_081725971.jpgIMG_20200303_091641132_HDR.jpg

Det ca 53 - gradiga vattnet kommer ut bakom min rygg. Sen rinner det vidare till en bassäng till höger om mig. Blir naturligtvis svalare ju längre bort som det rinner.

IMG_20200302_133505233_HDR.jpg Här är det över 40 grader i vattnet.

Några mil norr om Almeria gick vägen igenom öknen Taberna, där många "vilda västern" filmer spelades in under 1960 - 70 talen.

-----------------

Idag är det 14 grader ute här i Almeria.

På fm tar vi en lång promenad utefter stranden. Från konserthuset ända bort till hamnen, där fanns ett monument över krigsfångar från andra världskriget.
Vi vilar en stund på en uteservering med varsin öl. Det smakar gott i solen.

IMG_20200304_103539954_HDR.jpg

Vi går hem och tar ut solstolar och läser en stund efter lunch i bilen.

Sen em blir det en ny promenad. Denna gång går vi österut på strandpromenaden till den tar slut. Så nu har vi gått hela strandpromenaden. Vi går in i flera apotek för att försöka köpa handsprit men det är slutsålt överallt.

På kvällen går ut igen för att se på den vackra solnedgången.

IMG_20200304_185502784_HDR(1).jpg Alla bilder har "hovfotografen" Lottie tagit.

Körde inte idag - men vi promenerade längre än 1,3 mil - flera än 20 300 steg.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 131 torsdag 5 / 3

Vi lämnar Almira på morgonen för vidare färd nordöst, på väg A7 / E 15 / N 340. Vid Vera svänger vi av mot kusten. Stannar i samhället Palomares, precis vid havet.

Efter lunch promenerar vi på stranden samt sitter i våra solstolar en stund. Men snart börjar det att blåsa så vi går in.

På kvällen spelar vi yatzy och kort.

Kl 22 börjar det att låta konstigt. Det är piezzotändningen som försöker att starta gaslågorna. Jag stänger av gastillförseln till spisen och ugnen. Sen tar jag den alla säkringar för att kolla om tändningen upphör.

Vilket den inte gjorde fören jag tog den en 50 A, förmodligen en huvudsäkring. För displayen till Aldevärmen slocknade liksom alla lampor.

Så nu sitter jag här med pannlampan tänd och skriver. Har även mailat verkstan och kommer att ringa dem imorgon.

Ja, ja, vardagens små förtretligheter tar tydligen aldrig slut.
Men nu är det ju sängdax - då behövs inget lyse. Först skall ju tänderna få en omgång i pannlampans sken.

Körde 10,3 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
ja så är det att ha hb det tar aldrig slut ? du har haft lite oflyt ett tag ? hoppas du får ordning på det innan ni kommer längre norrut för då blir det kallt ! lycka till !

Det som irriterar mig mest är att bilen endast är 1,5 år. Jag köpte den ny och förväntar mig att allt skall fungera klanderfritt i åtminstone fem år. I Agadir träffade jag en person som hade en Concorde, som sa att det är likadant med den bilen. En massa småfel.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 132 fredag.

På morgonen stoppar jag tillbaka 50 A säkringen. Då försöker spisen att tända. Jag trycker på "startknappen" och ljudet upphör.

Ringer verkstaden på morgonen. Jag skall försöka att pillra den tryckknappen till piezzotändningen. För förmodligen så är det något som har ärgat. Det skall i så fall rengöras.

Vi tar en morgonpromenad till stranden, för att få lite frisk luft i lungorna.

Sen kör vi vidare nordöst. Stannar på några fina fricampingplatser. Men det blåser så kraftigt att vi inte har någon lust att ta fram solstolarna. Kör således en liten sträcka till.
Till slut hittar vi en plats i lä från ett litet berg.

Här är det läge för att koppla av med en bok i solen.

Vi hittar även uthuggna rum i berget. Som kan ha använts som bostad, för länge sedan.

På kvällen blir det lite spel.

Körde 2,7 mil
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Dag 132 fredag.

På morgonen stoppar jag tillbaka 50 A säkringen. Då försöker spisen att tända. Jag trycker på "startknappen" och ljudet upphör.

Ringer verkstaden på morgonen. Jag skall försöka att pillra den tryckknappen till piezzotändningen. För förmodligen så är det något som har ärgat. Det skall i så fall rengöras.

Vi tar en morgonpromenad till stranden, för att få lite frisk luft i lungorna.

Sen kör vi vidare nordöst. Stannar på några fina fricampingplatser. Men det blåser så kraftigt att vi inte har någon lust att ta fram solstolarna. Kör således en liten sträcka till.
Till slut hittar vi en plats i lä från ett litet berg.

Här är det läge för att koppla av med en bok i solen.

Vi hittar även uthuggna rum i berget. Som kan ha använts som bostad, för länge sedan.

På kvällen blir det lite spel.

Körde 2,7 mil
Hej
’prova ned lite silikon spray det brukar fungera om det kärvar.
Lage
 
Toppen