• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 108 tisdag 11 /2

Varje tisdag kl 11 är det "11 kaffe" på lokal i en park i centrum. Vi var ca 25 svenskar från två campingar, hotell eller lägenheter.

Det var en trevlig tillställning med mycket prat.
Därefter var vi några stycken som tillsammans gick och åt en sen lunch på en liten restaurang.

Därefter gick jag till Orange för att höra hur mycket surf jag har kvar. Det kunde de inte svara på.

Hemma igen så blev det som vanligt med solande och sudoku.

16.30 till 18.00 var vi 13 st som samtalade om allt möjligt. Därefter gick jag runt lite och tackade för mig. För i morgon skall jag lämna campingen. Det har idag kommit ett nytt par ifrån Göteborg som gärna vill övertaga min tomt.

På kvällen förberedde jag min avfärd.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 109 onsdag 12 / 2

Till frukost försöker jag få igång internet. Men lyckas ej. Jag har betalt för en månad och den tar slut den 13:e, d.v.s. i morgon. Så jag får besöka Orange även idag.
Efter första frukost förbereder jag min avfärd med att ta bort solskydden för däcken och vattenjobben.
När jag skall hänga in färskvattenslangen så får jag inte upp det nedersta låset på min högra garagedörr. Så jag får gå till andra sidan och lasta ur en hel del saker innan jag kan krypa in och öppna dörren från insidan. Som tur var så ligger låskolven innanför väggen, så att jag kan skjuta den åt sidan och öppna dörren.

Ja, det är många garantiåtgärder som måste åtgärdas i april.

Kl 8,45 kör göteborgarna fram. Efter ett kort samtal och inhämtande av elkabeln så åker jag iväg.

Kör in till huvudgatan för att parkera och gå till Orange. Hittar ingen p-plats. Svänger in på en tvärgata. Efter tre kvarter hittar jag t.o.m. två långa p-platser. Parkerar och promenerar till Orange.

När säljaren loggar in på sin dator så visar det sig att jag skall betala 140 DH / SEK för denna månad. Jag protesterar, naturligtvis. För jag har ju redan betalt för en månad och det är en dag kvar.

Han säger att jag har bara betalt för routern, förbrukning betalas i efterhand. Jag protesterar igen och säger att det sa inte din kollega när jag köpte abonnemanget.

Jag betalar och säger åt honom att avsluta abonnemanget för jag kommer snart att lämna landet. För routern fungera ju enbart i Marrocko.

När jag kommer hem igen så kontollerar jag om routern fungerar nu när jag har betalt. Det gör den inte.

Nu startar jag min färd till Marrakech, kör på motorvägen, som är betalväg. Men eftersom motorvägar är i mycket bra skick så gör jag det.

Jag stannar för lunch på en rastplats.

När jag nästan är framme kör en moped upp på min vänstra sida. Öppnar fönstret och han säger att skandinaver är bra människor. Hade tydligen koll på min registreringsskylt. Frågar om jag skall till någon camping. Jag svarar att det stämmer. Till Urban camping i centrum.

Det avråder han ifrån. För den är inte trevlig med alla hippis och det är mycket smutsigt.

20200212_143643.jpg
Jag vet en mycket ren och fin camping en bit bort. Jag skall visa dig. Sen åker han och jag följer efter.

Vi kör rakt fram, vänster, höger, rakt fram o.s.v. en bra stund. Vet ej om han gör så för att förvilla mig och därmed påvisa att en guide är nödvändigt.

När vi kommer fram ger jag honom 15 DM för besväret, hans tid och bensin. Med det är han inte nöjd med, för han vill ha 10 euro. Nej, säger jag. 10 euro kommer inte på fråga. Jag säger även att jag inte har några euro. Då prutar han ner till 50 DM. Men jag ger han inte mer. Sen går jag och kollar efter en tomt.

20200212_155329.jpg

När jag kommer tillbaka till rec är han borta.

Jag bokar in mig och parkerar. Sen tar jag en runda, för att kola läget och se om det finns några andra än fransktalande. Hittar några st som kan engelska och tyska. Frågar de vad de tycker om campingen. Det är en bra camp men just idag finns det inget fungerande vatten.

20200212_153751.jpg

Nu använder jag campingens Wifi. Som enbart fungerar vid rec, poolen och restaurangområdet.

Körde ca 25 mil. Har glömt att läsa av mätaren
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 110 torsdag 13 / 2

Idag tar lokalbussen in till centrum, kostade 5 DM.

Går omkring och ser mig om. Äter en Taginelunch innehållande lamm och grönsaker samt vatten.

Går sedan in i gamla stan / kasbahn / Medinan.

Tar bussen hem efter ca fyra timmar.

Sitter i solen framför bilen och läser. Dåligt Wifi så jag flyttar mig till restaurangområdet. Men även här är det segt spec att ladda upp bilder. Kanske för många människor här nu.

Jaså det blev en bild ändå!
 

Bilagor

  • 20200213_110750.jpg
    20200213_110750.jpg
    2 MB · Visningar: 83

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 111 fredag Alla hjärtans dag!

Upptäckte på morgonen att gasen har tagit slut. Efter 24 dygn, varav 11 med inkopplad 220 V, som ingick i campingavgiften. Övrig tid utan extern el.
Den långa tiden beror ju även på att det inte har varit så kallt på nätterna. Värmen har gått igång sen natt. Eftersom inomhus-tempen har varit mellan 25 och 28 grader på sen kväll.

Eftersom tomterna är små här på campingen och jag står nära några buskar så vill jag inte starta bilen för tidigt, för att kunna komma åt flaskorna.

Det är ju även så att värmesystemet kräver bra tryck. Det fanns gas kvar till att koka vattnet till mitt the, trots att displayen blinkar "gas failur".

Typiskt att det skulle hända just idag. När jag hade tänkt att ta en tidig buss in till stan. För att besöka en välkänd trädgård, Jardin Marjane (tror jag att det stavas).

Så jag blir hemma idag och gör besöket i morgon lördag istället.

Så vid 8.30 tiden flyttar jag bilen. Tar ut den tomma P11:an och sätter dit en full.

Eftersom jag inte kan öppna höger garagedörr utifrån så passar jag idag på att krypa in och öppna innefrån, när jag nu har tagit ut en massa saker för att kunna komma åt, den spanska, P11:an.

Det blir även en del ommöbleringar från högersidan till vänstersidan och några saker tog jag in i bilen.

Ja, så kan det bli. Vardagslivets små förtretligheter och överraskningar!

Äter lunch ute i solen. Men sen går den och gömmer sig bakom en massa moln. Det hade ju varit bra promenadväder i trädgården. För väl hoppas att det är mulet i morgon också.

Går till restaurang - och poolområdet för att kunna skriva här. Men Wifin funkade inte. Gör två till försök utan resultat. Men nu kl 15,30 går det igen. Solen har kommit fram.

Med denna osäkerhet och att det inte händer så mycket på kvällen så gör jag försök på em.

Såg en fin fågel här på campingen, tog några bilder. Skall försöka att ladda upp en.

20200214_133359.jpg

Ja, det gick! Men det tog ca 10 min. Så det blir ransonering.

Imorgon lördag tar jag lokalbussen tidigt. För att slippa stå i en lång kö för att kunna komma in på trädgården.

Söndag fm lämnar jag stan och åker vidare till Meknes. Vet inte om det blir en camping eller fricamping.

Den 20 / 2 startar mitt svenska abonnemang upp igen, efter att jag har haft det vilande.

Då hoppas jag att det blir bättre internet, åtminstånnde månaden ut.

Första mars är det slut på mina fyra månader utanför Sverige. Då inträder nya roamingavgifter in.

Skall ringa Tele2 innan dess och ta reda på i detalj vad som gäller. Ev får jag försöka att köpa ett spanskt abonnemang.

Så om jag inte skriver något på några dagar - så vet ni varför.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Dag 111 fredag Alla hjärtans dag!

Upptäckte på morgonen att gasen har tagit slut. Efter 24 dygn, varav 11 med inkopplad 220 V, som ingick i campingavgiften. Övrig tid utan extern el.
Den långa tiden beror ju även på att det inte har varit så kallt på nätterna. Värmen har gått igång sen natt. Eftersom inomhus-tempen har varit mellan 25 och 28 grader på sen kväll.

Eftersom tomterna är små här på campingen och jag står nära några buskar så vill jag inte starta bilen för tidigt, för att kunna komma åt flaskorna.

Det är ju även så att värmesystemet kräver bra tryck. Det fanns gas kvar till att koka vattnet till mitt the, trots att displayen blinkar "gas failur".

Typiskt att det skulle hända just idag. När jag hade tänkt att ta en tidig buss in till stan. För att besöka en välkänd trädgård, Jardin Marjane (tror jag att det stavas).

Så jag blir hemma idag och gör besöket i morgon lördag istället.

Så vid 8.30 tiden flyttar jag bilen. Tar ut den tomma P11:an och sätter dit en full.

Eftersom jag inte kan öppna höger garagedörr utifrån så passar jag idag på att krypa in och öppna innefrån, när jag nu har tagit ut en massa saker för att kunna komma åt, den spanska, P11:an.

Det blir även en del ommöbleringar från högersidan till vänstersidan och några saker tog jag in i bilen.

Ja, så kan det bli. Vardagslivets små förtretligheter och överraskningar!

Äter lunch ute i solen. Men sen går den och gömmer sig bakom en massa moln. Det hade ju varit bra promenadväder i trädgården. För väl hoppas att det är mulet i morgon också.

Går till restaurang - och poolområdet för att kunna skriva här. Men Wifin funkade inte. Gör två till försök utan resultat. Men nu kl 15,30 går det igen. Solen har kommit fram.

Med denna osäkerhet och att det inte händer så mycket på kvällen så gör jag försök på em.

Såg en fin fågel här på campingen, tog några bilder. Skall försöka att ladda upp en.

Visa bilaga 189134

Ja, det gick! Men det tog ca 10 min. Så det blir ransonering.

Imorgon lördag tar jag lokalbussen tidigt. För att slippa stå i en lång kö för att kunna komma in på trädgården.

Söndag fm lämnar jag stan och åker vidare till Meknes. Vet inte om det blir en camping eller fricamping.

Den 20 / 2 startar mitt svenska abonnemang upp igen, efter att jag har haft det vilande.

Då hoppas jag att det blir bättre internet, åtminstånnde månaden ut.

Första mars är det slut på mina fyra månader utanför Sverige. Då inträder nya roamingavgifter in.

Skall ringa Tele2 innan dess och ta reda på i detalj vad som gäller. Ev får jag försöka att köpa ett spanskt abonnemang.

Så om jag inte skriver något på några dagar - så vet ni varför.
Du har ju inte använt ditt abonnemang så det är väl nya fyra månader sedan
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Du har ju inte använt ditt abonnemang så det är väl nya fyra månader sedan
Du får bara lika lång ny tid som du inte använt det. Alltså inte fyra nya månader för att du inte använt det på t ex en månad. Egentligen tror jag att du ska använda det hemma för att få ny tid och att det inte räcker att vila det utomlands.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Gösta !
Funderar på din frukost, juice och två ägg oftast. Vad är tanken med den, räcker det eller har du en andra frukoststund lite senare. För övrigt en väldigt bra reseskildring. Friskt att ge sig ut som du gör ☺

Hej MrMagoot!

Ägg har ett bra innehåll. Efter några timmar blir det the och en rågsmörgås. Av bröd inköpt i Spanien. Eftersom vitt bröd inte är speciellt hälsosamt, eller mättande.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Du har ju inte använt ditt abonnemang så det är väl nya fyra månader sedan

Hej Plastpelle!

Som jag förstod av samtalet med Tele2 när jag var i Spanien så är det den totala tiden utanför Sverige som gäller. Det är oberoende av min paus. Men jag skall ringa Tele2 igen efter den 20:e. För att höra vad som gäller nu. Återkommer i ärendet då.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Du har ju inte använt ditt abonnemang så det är väl nya fyra månader sedan

Hej Plastpelle!

Som jag förstod av samtalet med Tele2 när jag var i Spanien så är det den totala tiden utanför Sverige som gäller. Det är oberoende av min paus. Men jag skall ringa Tele2 igen efter den 20:e. För att höra vad som gäller nu. Återkommer i ärendet då.

Tack för att Du delar med Dig. Intressant att läsa.

Tack WillerWalle!
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 112 lördag 15 / 2

Idag skall jag ta lokalbussen kl 8,15. Det är en bra bit att gå från campingen till huvudvägen. Kom iväg lite sent, men hoppas att komma med. Det gick bra. För bussen kom kl 8,20, den var fullpackad.

Bussen tar ca 20 min in till city. Sen går jag ca 20 min för att komma fram till Jardin Marielle (stavning ?)

Eftersom jag var så tidig är det ingen kö till kassan. Entré 70 DM och Berbermuséet 30 DM.

Det är en jättestor Trädgård som en gång i tiden var en privat tomt för målaren J. Jardin. Många vattenbasänger, palmer och andra träd, buskar, fruktträd och blommor. Det var många nyanser av grönt, några enstaka blommande blommor i rött och blått.

Efter 1 ½ timme går jag därifrån och promenerar några timmar, med lunchavbrott.
Är hemma på em.

Bra promenadväder idag, d.v.s. mulet. Skönt med jacka på fm.
Nu på em behövs inte jackan längre.
 
Toppen