• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 96 torsdag 30 jan

Idag börjar jag med några soluppgångsbilder, vid 08- tiden.
El Ouatia stan 001.JPG El Ouatia stan 003.JPG

Jag går in till stan, när det är ljust, för att köpa lite mandariner / clementiner. Ca 900 gr kostade fem DM /sek.

Det finns tre st olika campingar på samma gata. Som är mycket bred och under uppförande.

Här är entrén till den som jag bor på.

El Ouatia stan 014.JPG El Ouatia stan 018.JPG

El Ouatia stan 024.JPG El Ouatia stan 029.JPG
Kvinnorna går på gatans sidoparkeringsyta, trots att det finns en bred trottoar.

En park med utegym kommer jag fram till. Liksom en staty, med en båt högst upp.
El Ouatia stan 041.JPG El Ouatia stan 055.JPG

Fina villor blandas med äldre hus.
El Ouatia stan 042.JPG El Ouatia stan 043.JPG

Huvudgatan med affärer, barer, restauranger, kaffer, hotell och taxibilar av märket MB 240.

El Ouatia stan 058.JPG El Ouatia stan 054.JPG

En annorlunda entré.

El Ouatia stan 059.JPG Ett järnstaket. Omgärdar entrén på huvudgatan.

När jag kommer hem är min södra granne ute. Han är ifrån Tyskland så det blir en stunds prat.

Han har varit här många gånger de sista åren. Han sa att vi nu är i Västsahara. Att Tan-Tan är strax söder om "gränsen" till ockupansionsmaktens Marocko.

Om det är sant vet jag ej. Kollade lite på googel senare men fick ingen klar gränslinje. Däremot kan jag dra mig till minnes att när jag var här för 37 år sedan så blev jag stoppad några mil söder om Guelmin av en militärpostering som beordrade mig att vända. Så här någonstans går gränsen.

Marocko investerar mycket i infrastruktur söder om Guelmin och här i El Ouatia ser jag med min egna ögon vad som görs.

Hittills har jag inte sett en enda militär här. Ett fåtal poliser. Men i Agadir var det gott om de.

På em blir det läsande i solstolen. Upptäcker på EZA displayen att solcellerna inte redovisar någon ingående ström. Det är ju inte så bra. Hade som mest i Spanien 12 Amper in. Det borde vara mera här mitt på dagen. Jag stänger av paddan för att starta om den. Samma elände efteråt. Tar fram min stege ifrån garaget och tvättar av solcellerna med ljummet vatten, de var dammiga. Men tyvärr ingen förändring på paddans display.

Så det blev till att maila Caravanhallen. Får åtgärdas när jag kommer hem, om de inte kan ge mig info så att jag kan klara av det här.

Har inte startat motorn idag.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Enligt dom flesta kartor är du ca 10mil norr om gränsen till Västsahara,fortsätter du längs kusten kan du vända vid Tarfaya som ligger någon mil norr gränsen som ligger vid Tah.
Marocko ockuperar stora delar av Västsahara (fd Spanska sahara) men det verkar gå fredligt till.
Kul att följa din resa,vilken väg tänker du ta norrut?
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Enligt dom flesta kartor är du ca 10mil norr om gränsen till Västsahara,fortsätter du längs kusten kan du vända vid Tarfaya som ligger någon mil norr gränsen som ligger vid Tah.
Marocko ockuperar stora delar av Västsahara (fd Spanska sahara) men det verkar gå fredligt till.
Kul att följa din resa,vilken väg tänker du ta norrut?

Ja, jag har också googlat en del på Västsahara. Jag såg att gränsen går vid Tah, som du skrev.

Så min granne har nog fel.

Vägen norut kommer att gå till Agadir därefter Marakech och sist Ceuta till Algeciras.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 97 fredag 31 / 1

Strax efter kl 08 så hade Caravanhallen svarat på mitt maeil, an att solcellerna inte ger ström. De trodde att det var en säkring. Men se det var fel. Alla säkringar är hela. Så jag svarade det. Nu får jag avvakta nästa förslag.

Fm promenad längs med havet alldeles väster om campingen.

Sta 008.JPG

Mera vita fina vågor.

Sta 013.JPG Sta 014.JPG
Utanför campingen så har det lagts ner rör. Men något gick fel - så arbetet vilar.

Sta 019.JPG Sta 022.JPG
Frågan är nu hur skall vi kunna lösa detta?

När jag kommer hem igen så håller mina norra grannar, från Österrike på att förbereda avfärd. De kommer att åka österut till bergen och sen norr till Spanien.

När jag sitter och äter lunch, ute, kommer min västra granne, Tysken, och säger att han tänker åka söderut imorgon. För där finns det jättegoda sardiner, att köpa.

Ja, så är det här på en camping. Det är ständig omsättning. Jag fick tre nya grannar, här vid staketet, på em.


Hittade denna sandstrand på fm.

Sta 009.JPG


På em tar jag med mig termometern och går till havet för ett snabbt dopp. 17 grader inbjuder inte till någon simtur.

På sen em startar jag motorn. Det är långt avstånd till närmaste granne. Efter 15 min har batteriet ökat med 3 %. Så nu vet jag att när jag kör vidare så kommer EZA batteriet att bli fulladdat igen.

Men jag har investerat många kronor på dessa solceller. För att kunna fricampa eller stå på ställplats / camping utan att behöva betala dyrt per dygn för 220 v.

Speciellt nu när jag är på ungefär samma breddgrad som Kanarieöarna. Med sol på dagen i över 30 grader. Som borde ge många goda amper in till hemmet.


Mellan 19 och 19,30 går solen ner.

Sta 026.JPG Sta 034.JPG Sta 039.JPG

På kvällen blir det Rapport på SVT play.

Har ej kört några meter idag.
 

Bilagor

  • Sta 010.JPG
    Sta 010.JPG
    3,3 MB · Visningar: 31

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 98 lördag 1:a feb.

Igår glömde jag att skriva att jag såg en tvättmaskin utefter en vägg. Gick fram och hälsade på en kvinna som stod där och tvättade. Hon är anställd och sa att det bara är hon som får tvätta. Det är en ganska liten maskin, Som är sammanbyggd med, vad jag tror är en torktumlare.

Vi bestämde att jag skulle lämna min tvätt till henne kl 10 idag lördag.

Så där stod jag kl 10.00. Alldeles ensam. Det här med att passa tider är jag mycket noga med. Varför kan man ju undra. För inte fanns hon där. Efter ca en kvart kom några manliga anställda och ville bära in mina säckar in i huset. Jag sa nej och att tvätterskan skulle komma kl 10. Ja, säger de. Hon kommer kl 10. Men hon är ju redan mycket över. Hon kommer kl 10. Har de en "akademisk kvart" här?????

Nåväl hon kom ju till slut. Jag visade henne säckarna. Jag hade skrivit lappar som förklarade att innehållet i en säck skulle tvättas i 40 grader och ej torktumlas, den andra säcken 60 grader och skall torktumlas.

Sen går jag därifrån.

När jag får tillbaka en del tvätt, som skulle torktumlas är den inte torr. Jag misstänker att det inte var en torktumlare utan en centrifegur. Jag har aldrig sett en sådan maskin förut.

Ja kalaset kostade 50 DM / sek per fem kg. Ungefär som i Spanien / Portugal där jag tidigare har betalat fyra och fem Euro per maskin.

Så em gick åt till att hänga upp tvätt och senare ta ner det som blev torrt. Det sista får hänga ute under natten. Att det har torkat så sakta beror nog på att, just idag, är det igenmulet.

Solcellerna ger fortfarande ingen ström, så jag får nog starta motor en stund ikväll.

Under den sista timmen har jag förbrukat 3 % av mina 130 Ah. Just nu är det 33 % kvar.
 

Segla IF

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
17361
Medlemskap
2024
Hej Gösta,
Tack för din trevliga reseberättelse som jag läser med stor behållning.
Tråkigt med dina solceller som inte laddar. Själv har jag 2 x 120 W på taket. Installationen är 5 år i år och utfördes på husbilsverkstad. I somras märkte jag på solcellsdisplayen att de slutade ladda efter att ha laddat väldigt lite under en period. De är parallellkopplade. Vid kontroll på taket visade det sig att firman hade kopplat samman panelerna på ett undermåligt sätt. Man hade använt en slags pressad kontakt och lindat med eltejp. Den ena polen hade därvid oxiderat kraftigt och var nästan helt av. Jag skaffade ny kabel och riktiga MC4-kontakter. Nu laddar de som de ska.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta,
Tack för din trevliga reseberättelse som jag läser med stor behållning.
Tråkigt med dina solceller som inte laddar. Själv har jag 2 x 120 W på taket. Installationen är 5 år i år och utfördes på husbilsverkstad. I somras märkte jag på solcellsdisplayen att de slutade ladda efter att ha laddat väldigt lite under en period. De är parallellkopplade. Vid kontroll på taket visade det sig att firman hade kopplat samman panelerna på ett undermåligt sätt. Man hade använt en slags pressad kontakt och lindat med eltejp. Den ena polen hade därvid oxiderat kraftigt och var nästan helt av. Jag skaffade ny kabel och riktiga MC4-kontakter. Nu laddar de som de ska.

Tack Segla för att du gillar det som jag skriver.

Tack även för dina erfarenheter med solcellerna. Batteriet laddar när jag startar motorn. Snart vänder jag mot norr. Så det är inga problem med att få ström. Har bokat tid på verkstaden veckan efter att jag kommer till Stockholm.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 99 söndag 2 / 2

Idag tar jag det lugnt. All tvätt blev inte torr igår, i det mulna vädret.

Men idag är det full solsken igen. Så innan kvällen kommer allt förmodligen att vara torrt.

Det blir till att gå och kolla tvätten flera gånger. Tar in efterhand som det torkar, så att det blir glesare på tvättlinan.

På em blir det en promenad i närområdet, utan kameran.

Kollar även mitt bakersta högra däck, flera gånger. Det blir plattare och plattare för varje dag. Så jag har beslutat att tidigt i morgon fm lämna campingen för att åka till en gummiverkstad.

Vid mina promenader tidigare i veckan har jag sett att det finns två små gummiverkstäder bara ett par hundra meter bort.

Kan de ta av hjulet och laga pyspunkan så åker jag vidare söderut. Om de inte kan eller vill laga så skall jag be dem om att fylla upp med luft. Då åker jag norrut. För i södra Agadir finns en stor gummiverkstad.

Sen em fixade jag vatten jobben. Så att jag kan åka tidigt imorgon. Stolar och bord är även inplockade i garaget.

Det händer inte så mycket på den här campingen. Förutom att det är många som spelar boule. Vi andra "lapar" sol. Det är ju därför som vi är här, åtminstonde till stor del.

När jag startar motorn så får bodelsbatteriet in 50 Amper.

På 15 min i går kväll ökade batteriet från 32 % till 38 %.

Så eftersom jag förmodligen kommer att köra, varje eller varannan dag i fortsättningen så är det ingen risk att bli utan ström.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag följer din resa med stor behållning. Har själv funderat på Marocko efter att ha varit där på andra resor tidigare. Inser dock nu att jag nog är för bekväm för den resan. Jag gillar att ha det ganska välordnat, rent och prydligt och med fungerande surf på telefonen. Ibland är det även bra att följa resor som man inser att man inte själv vill göra. Ha en fortsatt god tur!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har du möjlighet att mäta på kontakten in i EZA från panelen,finns det spänning dit så ligger felet i EZA,kan ju vara så att någon kontakt/skarv på vägen har lossnat.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag följer din resa med stor behållning. Har själv funderat på Marocko efter att ha varit där på andra resor tidigare. Inser dock nu att jag nog är för bekväm för den resan. Jag gillar att ha det ganska välordnat, rent och prydligt och med fungerande surf på telefonen. Ibland är det även bra att följa resor som man inser att man inte själv vill göra. Ha en fortsatt god tur!


Tack Siv!

Det som är bekvämt är ju väldigt olika från person till person.
Rent och prydligt har jag hemma - finns en del övrigt att önska på de billiga campingar som jag har stått på. Kanske är standarden högre på de som är dubbelt så dyra eller ännu dyrare.

När det gäller surf så har jag köpt ett Marockanskt abonnemang.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 100 måndag 3 / 2

Det ljusnar här efter kl 08. Men affärer är inte spec morgontidiga. Vid 8,30 åker jag fram till rec för att checka ut. Det är låst. Jag kör ut för att komma tidigt till den första gummiverkstaden, som ligger kanske 500 meter bort. Det är stängt. Jag går några hundra meter till nästa. Den är öppen. Jag frågar om de kan hjälpa mig nu på morgonen (fm enl min tidräkning).

Ja, jag är välkommen. Så jag går tillbaka i rask takt. Kör fram bilen. Parkerar vid trottoaren, det är trångt. Efter en stund flyttar några bilar så jag kan ändra plats, enl anvisning.

Så vid kl 9 tar en man fram en handdriven domkraft och placerar bakom hjulet, under en balk, om jag ser rätt. Sen går han därifrån.

Akhfenir 1 008.JPG

Det visar sig att det egentligen är en bensinstation med gummiverkstad. Så bensin och dieselkunder är prio ett.

Akhfenir 1 006.JPG Akhfenir 1 007.JPG

Drivmedlen levereras i 5 eller 25 liters dunkar. En lastbil får många 25 liters dunkar innan den är nöjd. En pumpanordning suger upp diesel ur dunken innan den sprutar in i bilen. Personbilar får drivmedel i 5 liters dunkar som fylls på för hand.

Ibland är det känsligt att fota människor- därför ingen bild här.

Men jag har tid att vänta. När mannen som servare lastbilen ovan är klar. Byter han med den man som tidigare har tagit fram domkraften till min bil. Märkligt att de inte använder någon av de två garagedomkrafterna som jag ser.

När han får av hjulet fyller han det med luft. Placerar sedan däcket i ett badkar med lite vatten i. Så småningom ser jag ett litet stift. Påtalar det och arbetaren hämtar en plattång och drar ut stiftet.

Han säger att det inte är orsaken till pyspunkan - men jag tvivlar. Sen upptäcker han att det bubblar i vattnet. Där är felet. Han sätteri ett verktyg i hålet. Förmodligen någon typ av rasp, som gör rent.

Nästa moment blir att ta av däcket från fäljen och laga det.

När allt är klar betalar jag 70 DM /SEK. Naturligtvis får jag inget kvitto. Liksom alla drivmedelskunder så lämnas sedlar och stoppas direkt i fickan på de anställda. Hur de sen på kvällen skall kunna bokföra allt - är en annan historia.

Nu kör jag tillbaka till campingen för att se om rec är öppen.
Det är den så jag betalar 65 DM X fem nätter.

Kör nu vidare söderut.

Efter ett tag ser jag kameler längre fram. Så jag kör delvis av vägen för att fota.

Akhfenir 1 012.JPG Akhfenir 1 014.JPG Akhfenir 1 015.JPG

Vägen är bra, ibland med skyddsräcken, av vår typ.

Akhfenir 1 016.JPG
Ibland blåser mycket sand in på vägen, delvis döljer asfalten.

Akhfenir 1 023.JPG

Lunch med havsutsikt. Orkar inte ta ut bord och stolar. Utan sitter inne och äter.

Akhfenir 1 024.JPG

Akhfenir 1 026.JPG

Tar en promenad efter lunch.

Akhfenir 1 028.JPG
Det är stor höjdskillnad.
Akhfenir 1 034.JPG
Akhfenir 1 037.JPG

En vacker bro, måste jag ju stanna för att kunna fota. Det är sällan någon bil bakom mig. Så ett snabbt klick - sen iväg igen.

Akhfenir 1 052.JPG
Sen var det ju det här med skyddsräcken!

Akhfenir 1 060.JPG

Jag hade ingen lust att tanka vid gummiverkstaden / Shell bensinstation. Diesel ifrån dunkar. Hade även mer än halva tanken kvar så det var inte nödvändigt.

Men efter 7,3 mil ser jag en bensinstation. Kör in och fyller upp. Till det facila priset av 8,17 DM / SEK per liter. Det billigaste både i år och många år tillbaka. Inte ens Gibraltar och Luxenburg slog det priset med sina ca 1,017 Euro per lit.

När ni åker här - så kan det vara långt mellan möjligheterna att fylla upp. Så vänta inte för länge.

Skylten nedan stod bredvid tappen.

Akhfenir 1 062.JPG
Nu är det ca 11 mil kvar till Tarfaya, som jag är på väg emot.
25 mil till Västsahara och 40 mil till Mauritanien.

Utefter vägen ser jag många tält. Det ser inte ut som turister. Så förmodligen är det väl landets befolkning.

Akhfenir 1 063.JPG

Jag har slut på frukt och rotfrukter. Så jag stannar på huvudgatan till denna stad, som heter Akhfenir. Alltid enklast att fota en skylt med ortnamnet på - för att kunna stava rätt och veta var jag är någonstans. För denna ort finns inte med på min karta.

Akhfenir 1 071.JPG


Det byggs en hel del. Vägen som är bred, fyra bilar i bredd, ibland sex bilar, får nu kantsten och trottoarer.

Akhfenir 1 073.JPG

Akhfenir 1 086.JPG

Nu har jag publiseratt 20 bilder, vilket är max, per inlägg.

Jag hoppas att ni inte blir störda av alla foton. Jag tycker att det är lättare att berätta med dess hjälp.

Så jag slutar nu och återkommer, med em senare i nytt inlägg.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 100 del 2 EM

Efter att ha köpt två kg ( 5 st) stora apelsiner för 10 DM och två kg äpplen för 20 DM går jag tillbaka hem. Tar fram kameran och går en promenad åt andra hållet, norrut, tillbaka.

En Marockansk man cyklar ikapp mig. Hoppar av och tilltalar mig på engelska. Mycket förvånande. Vid samtal visar det sig att han talar fyra språk, även franska, tyska och naturligtvis arabiska.
Han är guide. Det finns en nationalpark 22 km söderut.

På min karta finns det bara en utmärkt och den heter Park National Khenifiss.

Vi går tillsamman vägen fram. Sen säger han att han skall visa mig något. Han går en bit före mig och viker av till vänster. Men jag fortsätter rakt fram på huvudgatan. Ofta är det så att folk vill visa / guida. Sen vill de även ha betalt för sina tjänster. Jag anser att jag klarar mig ensam och vill därför upptäcka saker på egen hand samt slippa att betala.

Lite småsnålt kan man tycka. Det är nog ont om arbetstillfällen och de gör vad de kan för att få lite pengar.

Efter en stund ser jag några HB vid havet. Jag går naturligtvis dit för att kolla.

Akhfenir 1 077.JPG

Några har parabol och stolar ute. Så jag frågar inte ens om de sover här. Det är sju franskreggade och två tyska.

Akhfenir 1 078.JPG

Jag går tillbaka hem. Men kommer på att jag glömde att köpa rotfrukter. Så jag letar och hittar bara blomkål som jag vill ha.. Ett stort huvud för 12 DM.

Nu ser jag en traktor som hämtar palmer från en lastbil.

Akhfenir 1 092.JPG
Hur skall de få dessa träd, med ett sånt litet rotsystem, att kunna växa?

Akhfenir 1 093.JPG

Jag går och hämtar min bil och tänker göra de andra HB sällskap någon / några nätter.

HB parkeringen ligger bakom en polisstation, det känns tryggt.

Akhfenir 1 083.JPG

Akhfenir 1 097.JPG

Det är 39 grader varmt och kvavt hemma så jag går ut för att svalka mig i den lätta blåsten. Tar med mig frukt och termometern.

Det visar sig vara samma gradtal ute i solen. Men det känns svalare.

En fransk man frågor mig om något. Han verkar ha problem med sitt tak. Så förmodligen är det väl en stege han önskar. Så jag hämtar min och vecklar ut den.

Akhfenir 1 095.JPG
Hörnan är tydligen lös. Eftersom de tejpar.

Nu kommer även en NL, E och I reggade HB hit.

Jag sitter länge i min solstol och löser Sudoku. Eter någon timme börjar det att blåsa. Sand virvlar runt. Hela magen och bröstet får ett lager. Även bilen får sin beskärda del. Trots att jag har insektsdörren stängd så blir borde helt fyllt liksom golvet.

Akhfenir 1 114.JPG

Avslutar med några solskensnedgångar. mellan kl 19 och 19,30

Akhfenir 1 121.JPG



Akhfenir 1 125.JPG Akhfenir 1 128.JPG

Körde 9,2 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 101 tisdag

När det ljusnar går jag ut på stan. Klädd i långbyxor och jacka med kapuschongen på huvudet. För att inte väcka så stor uppmärksamhet har jag gömt kameran innanför jackan och smyger fram den vid tillfälle. Många människor vill inte fastna på bild.

Ett stort hus som USA har bidragit till, varför vet jag ej. Kanske kan någon av er tyda texten?

Akhferia stad 001.JPG Akhferia stad 004.JPG

HB parkeringen är högt över havet. Det finns en stenig väg ner till stranden.

Akhferia stad 009.JPG

Två hotell ligger vid havet.

Akhferia stad 012.JPG

Solen kommer så sakteliga upp över hustaken vid 8 tiden.

Akhferia stad 021.JPG
Vid vattnet ser jag många fåglar.

Akhferia stad 025.JPG

Akhferia stad 019.JPG

Jag går mest på bakgatorna idag. För jag är nyfiken och vill se hur folket bor. Här finns ingen asfalt på gatorna och inga trottoarer.
Akhferia stad 035.JPG

Några tvärgator till huvudgatan har trottoarer. En fastighetsägare har gjort en fin entré. Det finns flera fina entrér.

Akhferia stad 034.JPG

På huvudgatan ser jag denna vällastade lastbil.

Akhferia stad 044.JPG

Akhferia stad 051.JPG
Bilden ovan är tagen från en tvärgata. Där har man börjat med att anlägga en trottoar.

Jag går kanske en timme på morgonen. Mest på bakgatorna.

Kan inte ladda upp flera bilder av någon konstig okänd anledning.

Får se nu om jag kan få ut detta inlägg. kl är nu 21,21

Nej, det gick ej, Rautern har stöm, men alla lampor lyser ej som de brukar. Så där är väl felet.

Pausar nu och försöker senare.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 101 del två

Det är ofta långt mellan husen och "gatorna" är breda.

Akhferia stad 068.JPG

Akhferia stad 071.JPG

Det var morgonpromenaden.

Efter mellis blir även en fm promenad upp på en kulle för att få några översiktsbilder.

Akhferia stad 094.JPG

Akhferia stad 095.JPG

Akhferia stad 099.JPG

Ser även några fina villor / hus.

Akhferia stad 074.JPG

Akhferia stad 093.JPG

Akhferia stad 091.JPG

På em är det 30 grader i skuggan och 39 i solen. Hemma 37 grader inne, med öppen taklucka.

Nu kl 21.45 har innertempen sjunkit till mera behagliga 31, fortfarande med öppen taklucka.

Jätteskönt att slippa frysa.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 102 onsdag 5 / 2

Idag tänker jag vända norrut. Men först skall jag promenera till en bankautomat som finns på huvudgatan. För här är "Cash the King".

Behöver tanka bilen innan jag kommer fram till Agadir om två dagar.
Hittills har jag endast kunnat betala med sedlar.

Den stora livsmedelskedjan Marjane acc Visa. Det är nog endast där son jag har kunnat använda kortet.

Denna bank / bankomat kräver en avgift på 30 DM / SEK vid uttaget. Det är första gången som jag ser att någon automat kräver en avgift. Hade kunnat avbryta om jag ville. Men sedlar är nödvändiga och jag har ingen lust att stanna i Tan-Tan för att leta reda på en automat.

Efter detta uttag sätter jag mig på ett café och beställer in the och ett bröd. Här är det enkelt att beställa. För det finns bara en sort att välja på. Det är ett vitt matbröd i storlek som en svensk siktkaka. Brödet var delat i fyra bitar. Till det fick jag en liten tallrik med olivolja att doppa brödet i samt två små trekantsostbitar. Som heter "la belle Vache".

En fjärdedel bröt jag i små bitar och doppade i olivoljan. Är inte speciellt gott. Men man skall ju ta seden dit man kommer.
Två andra fjärd-delar klyver jag och lägger in en ostbit i. Den sista delen orkar jag inte äta nu - så den lägger jag in i pappret /servetten och i jackfickan.

När jag nu sitter här på trottoaren och inmundigar mitt söta myntathe (två stora sockerbitar) tittar jag på alla människor som kommer och går.

Det trasiga jeansmodet har även kommit hit till ungdomarna.
Några män har virat en halsduk för hela ansiktet. Många går omkring i sandaler, med eller utan strumpor.

Alla män har en brun lång rock över sina långbyxor, som nästa går ända ner till marken. Kvinnorna har färgglada.

När jag kommer hem igen tänker jag dammsuga bort all sand innan jag kör iväg. Men det går ej. För helt plötsligt är batteriet tomt!?!?!

Jag hade 49 % kl 7.00. Jag lyssnade lite på SR nyheterna i ca 15 min och surfade lite innan jag gick ut. Kl 10 hade jag 47 % och 10.45 var det 0 %!!

0 % innebär även att kylskåpet inte arbetar. Så det kommer inte att vara bra för de få livsmedel som finns där.

Jaha ja, ytterligare en av vardagslivets små förtretligheter.

EZA batteriet har ibland slutat att ge 220 V, det har jag anmält till verkstaden. Men att det skulle bli helt urladdat har jag inte tidigare varit med om.

Men, det är ju bara att starta upp motor och köra iväg. Hoppas att det ordnar sig med ny ström ifrån bilmotorn.

Under körningen kommer jag att tänka på en gammal låt där det sas "I´m 500 miles from home". Det är väl ungefär samma för mig fram till Stockholmstrakten, fast i svenska mil. Om man räknar "fågelvägen".

Efter att jag har kört en timme så är batteriet fulladdat.

Men EZA displayen är helt svart. När jag trycker på startknappen så visas enbart ett helt grönt batteri. Kylskåpet fungerar igen.

Men eftersom displayen är helt svart så kan jag inte få fram 220 V. Vilket innebär att jag inte kan använda min rauter och alltså inte surfa eller ringa. (därför skriver jag nu, två dagar senare).

Jag kör fram till Guelmin. Handlar lite på Marjane innan jag parkerar på em bland sju andra HB på en stor grusplan bredvid affärens asfaltparkering.

På sen em, när jag sitter och löser Sudoku knackar det plötsligt på fönstret. Jag går ut och ser att det är ett tyskt par, som jag lärde känna i Sidi Ifni som nu stod bredvid mig.

Det blev en stunds trevligt samtal.

Vid solnedgången gick jag ut för att fota. Kunde ta en bild. Sedan sa kamerans display "kamerafel". Så det går ej att fota mera.

Ett problem kommer sällan ensamt.

Ja ja, jag får klara mig utan min systemkamera. Om jag inte kan hitta en affär i Agadir som kan fixa det.

Körde 24,0 mil idag.
 
Toppen