• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Fortsatte med bakre dinettens bädd förlängning. Kom snart på att det saknades 4 gångjärn så det blev stopp där. Hade ju också att packa upp delarna från Tyskland och fann att det fattades en del saker bl.a tvättstället till toan ett par y-förgreningar till avloppet i diskbänken mm. Återstår nu att samla sig och ringa till Tyskland och fråga om orsaken. Delarna är betalda så det borde finnas en förklaring.
Fick också besök av ett par kompisar som följt min renovering/ombyggnad och som från början inte var särskilt imponerade av husbil och campingliv. Få se om de inte ändrat inställning. Vet att de läst lite på HBK och andra forum för friluftsliv. Skall bearbetas vidare.
Bilderna föreställer lite av godiset som nyligen kommit hem.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 3 aug 2009 003.jpg
    3 aug 2009 003.jpg
    1,6 MB · Visningar: 31
  • 3 aug 2009 004.jpg
    3 aug 2009 004.jpg
    1,6 MB · Visningar: 29
  • 3 aug 2009 002.jpg
    3 aug 2009 002.jpg
    1,5 MB · Visningar: 33

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Lite trist väder i sikte. Skall idag ta upp ett större hål för köksfönstret. Gamla skjutfönstret var 450 X 600 men detta mått fanns inte av fabrikatet Seitz som jag helst ville ha, så fram med sticksågen, vinkelhaken och tumstocken för att förlänga hålet med 10 cm. Sågade av en regel som jag ansåg skulle ersättas så en ny tillverkades och som också kommer att fungera som stabilisering för fönsterramen och kanske hela väggen förresten. Fick gröpa bort lite isolering för att kunna limma in denna nya regeldel. Började regna så det var att avbryta för att jobba vidare i garaget men arbetsbänken där var ockuperad av min bättre hälft - som fortfarande har semester - skrapande på ett fönster till köket i huset. Välbehävligt i o för sig. Nåväl det finns ju alltid annat att pyssla med i husbilen så jag fick även denna dag att gå utan problem.
Bilderna föreställer uppmärkt för sågning, sågningen klar samt provmonterat fönster.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 4 aug 2009 002.jpg
    4 aug 2009 002.jpg
    1,7 MB · Visningar: 30
  • 4 aug 2009 003.jpg
    4 aug 2009 003.jpg
    1,6 MB · Visningar: 30
  • 4 aug 2009 004.jpg
    4 aug 2009 004.jpg
    1,4 MB · Visningar: 31

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Nästan dacapo på gårdagens jobb . Sågade upp ett fem cm bredare hål för det högra bakre fönstret som nu är 1000 x 600 mm mot original 950 x 600 mm. Dessa 5 cm gjorde att jag inte behövde förstärka eller sala in ny träregel då dessa stående reglat är 40 mm. Återstår då 15 mm och det borde räcka.
Förberedde lite för fastsättningen av köksfönstret och fann då att jag måste fräsa bort en cm i bänkskivan för att få spelrum mellan fönsterramen och bänken. Efter detta skall ny gasolledning dras från avstängningskranarna till värmaren och spisen. Likaså jobbat med hål för avloppsslang från diskbänk. Det är massor med småsaker att tänka på och montera. Gäller ju också att ta vara på allt utrymme och att ha god plats för kablar och rör och det kan vara lite pillrigt då det kommer att vara svårt att nå vissa utrymmen når allt är på plats
Några bilder
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:..............
Hälsningar Bror

Bilagor

• 5 aug 2009 005.jpg
    5 aug 2009 005.jpg
    1,6 MB · Visningar: 26
  • 5 aug 2009 012.jpg
    5 aug 2009 012.jpg
    1,5 MB · Visningar: 24
  • 5 aug 2009 011.jpg
    5 aug 2009 011.jpg
    1,6 MB · Visningar: 24
  • 5 aug 2009 003.jpg
    5 aug 2009 003.jpg
    1,1 MB · Visningar: 23

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Tack Hasse,
hoppas att ni också har det skönt i Spanien. För mig är det nog väl varmt kanske.
Skall fråga runt lite i Grundsund om denna trubadur, det finns att antal som gjort en massa låtar som bor då bl.a en låt -Båden Anna- plus en massa flera. Ingemar Forsell som är infödd och öns elektriker vet säkert vem det är. Skall meddela dig detta senare.
Ta det vackert och njut av sol, värme och ledighet och framför allt kör försiktigt på resan hem
Soliga hälsningar Bror

Hej igen Bror!

Fick du ngt napp?

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Hasse,
nej du det blev dåligt med napp och det beror säkert på att jag inte försökte. Var så mycket annat med barn och barnbarn att pyssla med, men också på att jag inte vågar maska på. Tycker nog synd om masken. Barnen däremot försökte fiska krabba med snöre och nypa. Vi serverades aldrig någon krabba av någon underlig anledning, men väl färska räkor från räktrålaren Atlantic som har Grundsund som hemmahamn.
Napp fick jag däremot när jag frågade om namnet på den trubadur du talade om -nu glömde jag hans namn- men han finns fortfarande i Grundsund men tror bara som fritidsboende. Kollar namnet igen.
Hur är er semester? Hemmavid eller på hemväg?
Ha det så gott och kör försiktigt
Hälsningar Bror

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej Bror!

Nyss hemkomna ifrån Spanien och Europa.
Har haft det helt underbart, SOL varje dag i nästan 5 veckor.
Dags att börja tänka på arbetet igen. På måndag är det allvar igen.

Vore trevligt om du kunde ruska fram namnet på min lumparkompis.

Skall åka till Stockholm nu i augusti, hälsa på släkten.
Finns det möjlighet att titta förbi hos dig (er) och kolla in din skapelse?

Vore väldigt trevligt.

Ha det gott!!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej igen Hasse,
trevligt att vara hemma igen eller hur? Alltid lika roligt att komma tillbaka till jobbet efter en god semester och bara hugga in och samla i ladorna för nästa resa,
Skall ge dig namnet på trubaduren bara jag får kontakt med Ingemar Forsell. han visste mycket väl vem det var.
Har du vägarna förbi så är ni välkomna att titta in. Det är inte så mycket att se----- en husbilsbyggarbetsplats men ändå................. Ring gärna på 070-5145220 när ni vill komma, det händer ibland att vi smiter iväg.
Ha det så gott
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

6-7 aug 209
Ytterligare två dagar till historien. Tycker att det går ganska sakta just nu med en massa justeringar och inpassningar, dragning av el o avlopp, ändra hit o dit.. Har fräst bort 10 mm av köksbänkens undersidas ytterkanter för att få lite mera spelrum mellan bänk och fönsterramen. Detta medförde också att ändra på ramverket för kylskåpet. Enkelt men det tog tid. Idag har jag jobbat med dörren och dess ram. Slipat ner och målat om ramen från att varit brun till att bli svart för att harmonera med de svarta fönsterramarna. Tror att det skall se bra ut.
Alla sittbänkar är nu också klara att skruva fast. Har att lösa detta med säkerhetsbälten i dinettens bakre bänk. Satt midjebälten där förut och så får det nog bli igen fast det skulle sitta bra med trepunktbärlen. Nu är det en härlig fredagskväll med god mat och tillbehör.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:................
Trevlig helg tillönskas
Hälsningar Bror

Bilagor

• 6-7 aug 20092009 001.jpg
    6-7 aug 20092009 001.jpg
    2,3 MB · Visningar: 29
  • 6-7 aug 20092009 002.jpg
    6-7 aug 20092009 002.jpg
    2,5 MB · Visningar: 29

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Lördag idag och härligt väder. Borde var ute i solen och njuta som vanligt vettigt folk men inte......
Jaha, stalldörrens vara eller inte vara. Skall under helgen fixa till dörren och bl.a byta plåt för att dörren skall ha samma utseende som resten av bodelen. Har velat och velat men efter att ha pratat med några andra husvagns och husbilsägare så bestämdes att jag skulle behålla stalldörren. Tycker inte att dörrar av denna typ är särskilt inbrottsäkra och tätar säkert inte heller som en hel dörr . Funderade på detta och kom fram till att även en inte stalldörr är tunn och vek och tätar säkert inte helt tillfredställande i över och underkant. Kommer inte att göra så mycket åt detta annat än att fundera på vad man kan göra. En tjockare dörr vore att föredra, gärna med ett fack för skor och kanske också någon form av förvaring exempelvis för soppåse. Har idéer och kommer att jobba vidare med det under vintern. Detta med effektiva lås är också intressant. Jobbar ju med bilar på dagtid och kommer att titta lite på elektroniska lås där i så fall dörren stängs elektriskt och av samma typ som på t:ex Mercedes som stänger bakluckan själv. Skulle isåfall ha två motorer för att säkra tätning i över och underkant. Funktionen är busenkel men det gäller att hitta tillräckligt utrymme för motorerna mm. Kommer att skriva mer om detta senare i höst/vinter.
Nåväl nu är det lördagskväll och dörrarna sitter på plats med ny ytterplåt, dörrkarmen på plats och tätad med skum för såväl tätning som isolering. Vet inte riktigt vad som står på agendan för morgondagen men kommer tid kommer råd.
Fortsatt trevlig helg
Hälsningar Bror

Bilagor

• 8 aug 20092009 012  B.jpg
    8 aug 20092009 012 B.jpg
    1,9 MB · Visningar: 40
  • 8 aug 20092009 015  C.jpg
    8 aug 20092009 015 C.jpg
    2,4 MB · Visningar: 41
  • 8 aug 20092009 016  D.jpg
    8 aug 20092009 016 D.jpg
    2 MB · Visningar: 40
  • 8 aug 20092009 024  E.jpg
    8 aug 20092009 024 E.jpg
    2 MB · Visningar: 36

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Inte mycket att skriva om idag egentligen.
Varmt och soligt som vanligt och känner mig lite lat . Irrar runt och rycker o sliter i det mesta känns det som. Började med att rengöra klämlisten runt dörren invändigt och den har nog aldrig rengjorts tidigare. Låg i Yes lösning över natten och sedan krävdes nagelborste för att få den ren. Förtsatte eftersom det var varmt ute med att krypa under bilen för att utforska vägar för avloppsslang, kablar till nivåmätare samt kolla hur och var elkablarna går till belysningen bak och på sidorna. Hittade dessa kablar och dessutom i bra skick. Skall montera en typ eldosa och skarva på nya kablar ut till beysningen och dragkrok. Hittade också fyra kablar som kom fram längst ner i hyttens vänster sida som jag inte visste vad det var till. En av kablarna gick till en varningslampa för fotsteget och denna skall användas igen på det nya forsteget, övriga tre måste jag forska i lite mera. Hittade också sladdar från batterierna till den gamla original elfördelaren i bodelen. Tycker dom är klena så jag byter till 10 kv.mm och gör detsamma med jordkabeln
Har inte så många ruskigt stora jobb kvar-förutom takplåten och hytten- så det är dags att göra en checklista på resterande så att man inget glömmer --------man är ju inte 26 precis.
I morgon återigen en ny härlig arbetsvecka.
Inga bra bilder idag
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.................
Hälsningar Bror

F

F.d. 7220

Guest

Hej Bror,

Kul att läsa din husbilskrönika. Det är inte utan att svetten tränger fram vid blotta åsynen. Om det är vädret eller i sympati med ditt oerhörda arbete låter jag vara osagt.

Nåväl, mina flickor har lämnat campingbilen här hemma nu efter 5 hårda veckor i Herräng. Den har fungerat bra och de är nöjda så långt. En deltagare på kursen blev förtjust i bilen och ville att jag skulle bygga en likadan till henne. Puh! Då får jag ändra i mitt visitkort till campingbilbyggare :).
Jag försöker nog i stället att hjälpa henne att hitta ett bra objekt som passar. Utbudet är ju minst sagt enormt och priserna därefter.

Jag står i färd med att låta tillverka en skräddarsydd färskvattentank och avloppstank i rostfritt stål. På det sättet får jag in 90 liter färskvatten och 50 liter avloppsvatten. Avloppstanken förses med bladventil för en snabb och enkel tömning.

Jag funderar på vilken slangdimension man borde ha för avlopp och färskvatten? Har du någon idé Bror eller möjligtvis ngn annan som läser här inne. Tacksam för råd och tips.

Ha det fortsatt bra med husbilsbygget Bror. Så här skrev en kompis till mig just i dag:

" Everyone wants to live on top of the mountain. But all the growth and happiness occurs while you are climbing it".

Det ligger onekligen något i det.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Bror,

Kul att läsa din husbilskrönika. Det är inte utan att svetten tränger fram vid blotta åsynen. Om det är vädret eller i sympati med ditt oerhörda arbete låter jag vara osagt.

Nåväl, mina flickor har lämnat campingbilen här hemma nu efter 5 hårda veckor i Herräng. Den har fungerat bra och de är nöjda så långt. En deltagare på kursen blev förtjust i bilen och ville att jag skulle bygga en likadan till henne. Puh! Då får jag ändra i mitt visitkort till campingbilbyggare :).
Jag försöker nog i stället att hjälpa henne att hitta ett bra objekt som passar. Utbudet är ju minst sagt enormt och priserna därefter.

Jag står i färd med att låta tillverka en skräddarsydd färskvattentank och avloppstank i rostfritt stål. På det sättet får jag in 90 liter färskvatten och 50 liter avloppsvatten. Avloppstanken förses med bladventil för en snabb och enkel tömning.

Jag funderar på vilken slangdimension man borde ha för avlopp och färskvatten? Har du någon idé Bror eller möjligtvis ngn annan som läser här inne. Tacksam för råd och tips.

Ha det fortsatt bra med husbilsbygget Bror. Så här skrev en kompis till mig just i dag:

" Everyone wants to live on top of the mountain. But all the growth and happiness occurs while you are climbing it".

Det ligger onekligen något i det.

Hej Poker och tack , det måste absolut vara värmen som gör dig varm.
Kul att dina tjejer gillade bilen. Nu är det bara att fortsätta jobba med den. Att göra en tank i rostfritt är ju drömmen. Skulle gärna ha detta själv men har du kollat vad en sådan väger?. Rostfritt är tungt och har man utrymme för denna vikt så är det det bästa tänkbara. Har ju att göra en till mig själv men jag gör en plugg i trä och gjuter en i glasfiber Vill också ha en bladventil men då helst en elektrisk sådan. Vet att det finns bara inte var. Kommer du att använda slang så borde det räcka med 28 mm men använder du plaströr så kanske ca 40 mm vare bra. Kolla lite hos din vvs affär.
Det din kompis skrev är nog det närmaste sanningen man kan komma åtminstone vad det gäller mig själv. Har som jag skrivit tidigare inte åkt husbil mer än någon mil så det skall bli skoj att se hur det skall gå. Gillar ordentligt mycket snabbare fordon
Ha en go dag
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Bror!
På ett par av dina bilder bl.a. från 8/8 syns en snygg belysning ovanför dörren, var hittade du den?
Hej Olle,
denna belysning köpte jag hos husvagnssvenssons i Lidköping och kostade runt en femhundring tror jag. Kommer då med halogenlampor men skall byta till led så småningom.
Hälsningar Bror

F

F.d. 7220

Guest

Goderafton,

Nu börjar det fortsatta arbetet med campingbilen ta form.

De rostfria tankarna är på gång. Lämnade in ritningarna i dag. De kommer att tillverkas av 1 mm rostfri plåt för att hålla ner vikten så mycket som möjligt.

Jag kommer att beställa vattenutkastare och en bladventil från Wittke i Berlin. Det finns även en elektrisk sådan AUTO DRAIN heter den och kostar EUR 179 oavsett storlek. Kolla www.frankana.de eller www.freiko.de. Där har du kanske lösningen på ditt lilla problem Bror.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Poker,
bra att du har viktutrymme för en rostfri tank för det är mumma det. Håller i tid och evighet. Tackar för inköpstipsen om bladventiler. Skall kolla detta senare ikväll.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Igår hade jag fullt upp med att röja och städa lite i bilen. Dammsugning var absolut nödvändig. Har också monterat tätningslisten på dörramens insida. Verkar ganska tätt trots att jag har tvivel om dörrens stabilitet pga stalldörren. Kommer att jobba vidare på denna dörr och olika sätt att låsa den. Fortsatte också igår att inspektera undersidan med alla sladdar och rör åt alla håll. Får göra en riktig revision där. Onödigt att fara omkring med en massa som inte används.
Idag var det meningen att jag skulle börja med att klippa till takplåten i lämpliga hanterbara bitar. Det kom en regnskur och jag valde då att jobba med elen i bodelen. Finns fortfarande många kablar som skall dras och kopplas in. Har valt att ha en grupp på vardera sidan med egna säkringar. Alla förbrukare kommer att ha en egen säkring så många säkringar blir det. Har också funderat på var det skall monteras en cd och det blir längst fram i facket på vänster sida och nu återstår av det bara att göra en snygg hållare till cd´n och dessutom hitta lämpliga högtalare. Förslag någon??.
Ett stort bekymmer blir det också med säkerhetsbältena i dinetten. Pga all isolering på hjulhuset så kommer det att bli trångt med infästningen av det bältet närmast väggen. Är inte riktigt klar över hur jag löser detta med det fixar sig säkert.
Material för högspänningsdelen har också köpts och skall monteras. Tyvärr är jag inte behörig till detta men har bekanta som har denna befogenhet så det säkert kommer att avsynas efter alla konstens regler.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 10 - 11 aug 2009 Kablar  004  A.JPG
    10 - 11 aug 2009 Kablar 004 A.JPG
    1,9 MB · Visningar: 27
  • 10 - 11 aug 2009 Kablar  006  B.JPG
    10 - 11 aug 2009 Kablar 006 B.JPG
    1,9 MB · Visningar: 27
  • 10 - 11 aug 2009 Eldelar  009  C.JPG
    10 - 11 aug 2009 Eldelar 009 C.JPG
    2 MB · Visningar: 25

Hannibal

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030

Du Bror!
Man är ju mentalt engagerad i ditt bygge, och funderar hit och dit.
En fundering är vilken ventilation i köket du har tänkt dig?

Har kikat på Dometic CK 2000, som verkar vara enkel och vettig.
Men har bara sett den i en broschyr, men det finns säkert erfarenhet i klubben.
Kan det var något, är sent ute men i alla fall.
MVH Stephan

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Stephan, kul att du är med mentalt i detta stölleprov.
Funderingar finns ju hit o dit på olika lösningar bl.a detta med köksventilationen. Detta har just nu låg prioritet men plats finns för fläkt. Finns ju också kolfilterfläktar så man slipper rör och hål i taket.
Vi får se framledes vad det blir men sannolikt kolfilter och just den du nämner verkar bra.
Hälsningar Bror

Toppen