• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bengt-Åke,
ja jag skall ha någon form av fjäderdämpare. Finns visst tre varianter hos Husvagnssvensson men borde hitta på närmare håll. I Vällingby finns Stockholms Fjäderfabrik och de säljer sådana dämpare av olika sorter. Skall kolla vidare där men som med många andra så har de semester just nu.
Kommer att skriva om vilken typ jag kommer att använda och var dessa köpts och pris.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tisdag idag och bara ett fåtal dagar kvar till ledighet,vila och leta efter inspiration för fortsatt jobb med bilen i augusti.

Ram till garderobsdörren stod på tur. Gera, limma och tvinga verkar ha blivit en del av min vardag, Nåja det är inte så många luckor och dörrar kvar, kanske fem sex stycken.
Tiden var också mogen för att göra förlängningen till dinettens bänkar för att få bra bredd på bädden. Bädden blir 130 cm bred och det får väl duga. Använde de gamla som mått och mall då höjden på bänkarna inte ändrats-bara längden och bredden. Använder 10 mm furuplywood som kläs på finsidan med 4 mm ekplywood och på dessa skruvas sedan stödbenen. Dessa skall monteras på sittbänkarna och därefter skall bänkarna bultas fast i golvet för överskådlig tid
Har också försökt att klä underdelen av skåpen över dinetten för att slippa se tråkig masonite . Detta är ett riktigt tidsödande pyssel. Mycket passning och filande för det är inte stora marginaler och man ser in i dessa utrymmen . Vill att det ser bra ut. Bättre ett det tar någon dag extra.
Inga bra bilder idag beroende på trasslande kamera. Måste köpa ny........
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Helt rätt de ser plastiga ut. Har sett varianter i Tysklandskataloger och skall beställa ett par vid nästa beställning efter semestern för att se hur de ser sig ut. Finns bl.a i Reimo´s katalog. Problemet som jag ser det att de får inte vara för kraftiga för jag tror inte att gångjärnen pallar för hur mycket som helst. Skall också kolla Fjäderfabrikens utbud.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Som sagt tidigare så hade min gamla Casio Exlim lämnat in igår. Till Media Markt för att köpa en ny o herre min gud vilket utbud på kameror av den typ jag ville ha. Köpte en liten grön Casio Exlim igen nu med 3 tums skärm och lite modernare än den gamla. Hoppas jag kan ta lite bra bilder framledes.
Lat idag och lite huvudvärk-omslag i vädret?-så jobbet inslränkte sig till att limmafast eklisten runt garderobsdörren. Saknar nu bara ett lås för att vara klar. Skall vaxa denna dörr i morgon och återmontera densamma. Var också på BAuhus för att köpa några eklister. Har tänkt göra en liten smal ram runt öppningarna i dinettens nedre öppna utrymma. Slipper då se annat träslag. Har också funderat lite på färgval i skåpen. Borde välja vitt men vi får se. Vi är härvidlag flera om beslutet
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:................
Hälsningar Bror

Bilagor

• 15 juli  2009 001  A.jpg
    15 juli 2009 001 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 27
  • 15 juli  2009 005  B.jpg
    15 juli 2009 005 B.jpg
    1,5 MB · Visningar: 22
F

F.d. 15072

Guest

Hej Bror
jag har följt din projekt och tycker att du är en helt fantastisk inspirationskälla. Jag har börjat med mitt projekt och har hittat mängder med smarta ideer och tips och kan inte sluta förundras över din envishet o yrkesskicklighet.....keep up the good work
:wink:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Mickez,
tack för omdömet, alltid roligt om det kan inspirera någon.
Enligt din avatar så har du ju en riktig bil att jobba med.
Lycka till Bror

F

F.d. 15072

Guest

Ja det är en törstig 7.5l Ford Econoline bensin.............en del åker till Thailand en del gillar att tanka.:D

Dock fuktskadad så nu är all inredning på väg ur. Vet inte bara hur jag skall göra med gasolen, frugan tycker det är obehagligt med den och tycker att vi klarar oss med det intergrerade elverket........blir nog svårt att övertyga henne.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ja du Mickez som du vet så har riktiga bilar MINST åtta cylindrar och drar minst två liter soppa!!!
Detta med gasol är det enda jag ångrar att jag inte tog bort. Finns ju fina köksspisar som går på annat bränsle och detsamma gäller för värmare. Min fru hade också invändningar mot gasolen men jag hittade en ny värmare som också går på 12 och 230 volt så då blev det även en ny gasolspis. I mitt nästa liv blir det ingen gasol.
Ta lite bilder och lägg ut. Gillar att se andras utmaningar
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Nu börjar nedräkningen till fria dagar åtminstone 14 dagar-semester i Grundsund med barn och barnbarn. Härliga tider.
På skötbordet i garaget ligger en garderobsdörr och väntar på vax och vit färg. Limning av listen runt om verkar ha gått enligt beräkning. Fram med vaxoljan och fixa detta. I väntan på att vaxet skall sugas in i trät så vaxade jag kvarvarande panel i husbilen. Fantaskiskt stor färgskillnad på vaxad och inte vaxad yta. Trät suger vax som bara den och efter ledigheten skall all panel slipas och få en ny behandling med vax. Grundade insidan av garderobsdörren som torkade snabbt och dörren fick sedan två lager vit färg. Står nu och torkar till i morgon.
Fortsatte med de uppfällbara sittlådebreddarna som ger en bredare sovplats. Var och köpte nya gångjärn till dessa och tog tre av rätt storlek och en för stor!!! Det man inte har i huvudet får man ha i benen. Får fixa detta i morgon
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:...............
Hälsningar Bror

Bilagor

• 16 juli  2009 001  A.jpg
    16 juli 2009 001 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 23
  • 16 juli  2009 008  B.jpg
    16 juli 2009 008 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 24
  • 16 juli  2009 010.jpg
    16 juli 2009 010.jpg
    1,6 MB · Visningar: 27

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

17-18 juli 2009
Gårdagens ägnades åt att justera luckorna till säng/sittlådorna och konstaterade att jag gjort dessa för korta!!!. Funderade på varför och kom på att jag breddat dessa lådor lite grand. En lucka skrotas och den bredare av de gjorda görs om till den kortare varianten. Påbörjade detta jobb att korta ner luckan och flytta gångjärn mm för att passa på den kortare främre lådan.
Fick på eftermiddagen celebert och trevligt besök av TeknikLasse och Emma som gjorde en avstickare till oss på deras hemväg till Bästmanland. Satt en stund och hade trevlig pratstund över en kopp te (och jag pratade väl för mycket som vanligt ) och vi också fick chans att se deras fantastiska husbil.
Man skall som husbilsbyggare inte gå in i en fabriksbyggd bil för tanken kommer då att man gjort en massa ”misstag” och att det man själv gör inte alls ser lika bra ut, men vid närmare eftertanke så är ju fabriksbyggda bilar konstruerade av proffs som har ordentlig månadslön och som har oerhörda kunskaper om en bils uppbyggnad. Har dessutom stora kontakter med användarna av fordonen och med brukarnas åsikter ändrar och gör om.
Jaja så är det. Lördagen ägnas åt lite fortsatt jobb trots att vi egentligen skulle åkt till Grundsund nu på morgonen men denna resa har flyttats fram till söndagen. Bra, för då hinns det med att klippa gräs mm och naturligtvis vara i garaget en stund och såga, hyvla och putsa på husbilsdelarna. Kommer säkert att få ordentlig abstinens av att inte kunna jobba på fjorton dagar. Kanske bara nyttigt för då kan man ju också få ett annat perspektiv på saker o ting.
Återkommer snart:music-icon::music-icon::music-icon:
Tillönskar alla en skön sommarledighet var ni än är och gör.
Sommarhälsningar Bror

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Hej Bror och Marita!
Tack för att vi fick komma och kika på husbilsbygget och hälsa på er.

Snacka om ett ordentligt arbete som du Bror, lägger ner på denna husbil. Den kommer att bli toppenfin när den blir klar.

Tack för te och fika, det var en härlig sommarkväll med sol ni bjöd på. Det var mycket trevligt.

Om vi inte får åka med i husbilen när den blir klar ;), hoppas vi att vi kanske får åka med er i luften i stället. Låter jättespännande. :D

Tusen tack än en gång, det var jättekul att ses.

Många kramar från TeknikLasse & Emma

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack TeknikLassa&Emma.
Sådär ja, lite nyttigt blev gjort även idag. Klippt gräset och efter detta en stund i garaget.
Fixat till den främre av dinettens sittlådor som nu är helt klar för installation. Fick som tidigare sagt göra om en utliggare för att passa i mått med bänkens sittbredd. Bänken har fått sitt första lager vax som nu får torka in ordentligt. Efter ledigheten skall så hela inredningen slipas med fint slippapper för att sedan få en sista dust av vaxet. Efter det polering med maskin. Nu är jag ganska nöjd och låter allt stå till den 3:e augusti.
Återkommer som sagt:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 18 juli  2009 002  A.jpg
    18 juli 2009 002 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 26

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Se till att njuta av din semester nu Bror.
Väntar med spänning på fortsättningen....
Calle

Detsamma säger vi!

Ha det så skönt i Grundsund.

Själva har vi det underbart i Alfaz del pi. i Spanien.

Ps: Hade en lumparkompis ifrån Grundsund när jag gjorde lumpen i Skredsvik 1973.
Kommer inte ihåg vad han hette, men han var imitatör och trubadur.
Tror även han var med på TV under tiden vi gjorde lumpen.

Hälsa honom om du ev. skulle springa på honom !!!!:) Ds:

Hoppas att ni får S:):):):):)L

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Se till att njuta av din semester nu Bror.
Väntar med spänning på fortsättningen....
Calle

Tack Calle,
för mig är semester att sitta i en skön stol i skuggan och ha närheten till en kall eller ett par kalla pilsner och bara titta och lyssna på barnbarnen som leker och stojar som bara barn kan. Är väl fantastiskt att få ha hälsan och bara njuta av sol, sommar, barn o barnbarn och konstarera att man gjort sitt och att andra tar vid när man själv slutar sina dager - om sådär 100 år....
trevlig helg
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Detsamma säger vi!

Ha det så skönt i Grundsund.

Själva har vi det underbart i Alfaz del pi. i Spanien.

Ps: Hade en lumparkompis ifrån Grundsund när jag gjorde lumpen i Skredsvik 1973.
Kommer inte ihåg vad han hette, men han var imitatör och trubadur.
Tror även han var med på TV under tiden vi gjorde lumpen.

Hälsa honom om du ev. skulle springa på honom !!!!:) Ds:

Hoppas att ni får S:):):):):)L

Tack Hasse,
hoppas att ni också har det skönt i Spanien. För mig är det nog väl varmt kanske.
Skall fråga runt lite i Grundsund om denna trubadur, det finns att antal som gjort en massa låtar som bor då bl.a en låt -Båden Anna- plus en massa flera. Ingemar Forsell som är infödd och öns elektriker vet säkert vem det är. Skall meddela dig detta senare.
Ta det vackert och njut av sol, värme och ledighet och framför allt kör försiktigt på resan hem
Soliga hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Back on the road again,
absolut med en känsla av att sommaren inte är slut ännu. Det får den ju inte heller vara. Kunde tänkt mig ytterligare ett par veckors ledighet och bara umgåtts med familjen. Vi har haft en fantastisk tid i Grundsund tillsammans med barn o barnbarn - vi har ju ett nytt litet barnbarn också Ture 2 månader i morgon måndag - samt med någon utflykt och lite segelbåt. Har dock blåst massor och då särskilt i slutet på veckan. Var i Lysekil med barn o barnbarn för att kika lite på VM seglatsen men det blev ett blött besök. Nu är man ju inte så söt så man smälter precis men ändå…..
Jaja detta i drömmarnas värld. Startade lite försiktigt idag med att göra den bakre sängbreddaren till dinetten Limmat på ekplywood som torkar till imorgon och skall då färdigställas och monteras. Köpte tidigare en klyvsåg på Bauhaus en Hercukles på 1800 watt för att såga lister mm men vad hände med den? Ett lager skar i motorn, Vilket skit. Detta är såg nr 2 för detta bygge. Att köpa billigt är att köpa dyrt, verkligen. Finns visserligen garanti men man får samma skräp tillbaka.
Har också fått hem lite grejer från Tyskland bl.a två nya Seitz s-4 fönster till höger sida som tyvärr dock inte fanns i samma mått som de gamla så det blir att såga upp 10 cm på bredden på det bakre och fönsterhålet över köksbänken. Vidare så har alla slangar och kopplingar/kranar mm till avlopp och gasol kommit, så nu finns det att göra. Har ju också att limma på plåten på taket och det tar sin tid. Har också svårt att hitta leverantör av IMEX limmet då inte företaget ifråga svarar men de kan ju ha semester som alla andra. Skall försöka ringa imorgon-måndag. Detta med takplåt börjar ju hasta lite.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......
Hälsningar Bror

Bilagor

• 2 aug 2009 005.jpg
    2 aug 2009 005.jpg
    1,6 MB · Visningar: 17
  • 2 aug 2009 009.jpg
    2 aug 2009 009.jpg
    1,6 MB · Visningar: 16
Toppen