• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Jag är en stor tidsoptimist-----sa min fru när hon kom hem från Grundsund igår. Så det är väl bara att böja sig och konstatera att min bättre hälft KAN ha rätt. Vem vet?. Nåväl om jag skall vara ärlig så är det en hel del att göra även för att bara få bilen användbar så jag kröker rygg och rättar in mig i ledet.
Kanske skall fundera på att hyra en husbil under vecka 31-32 bara på kul. Måste var i Grundsund och fira min egen födelsedag och Klara´s 2 årsdag,
Har jobbat med sittbänkarna i helgen. Nu är dessa klara att montera för gott. Dock skall det till säkerhetsbälten i den bakre dinetten. Skulle vilja ha riktiga bälten där med axelremmar men det kräver en stor förändring. Sittbänken I sig skall ersättas av en i stål och finna att köpa färdig för montering . Tyvärr tar det en del av utrymmet i garderoben. Kan ju vara värt detta om något skulle hända. När det nu är så att vi inte kommer att använda bilen vecka 31-32 så kanske jag omvärderar detta för säkerhets skull. Finns det tid så finns det hopp.
Min fru påpekade att det kan vara gott med vissa drycker så hon undrade om man kan hitta ett utrymme –lätt åtkomligt av någon anledning-så det vara bara att hämta in den främre av de bakre bänkarna och börja kontruera ett förvaringsutrymme för dessa ädla drycker. Lyckades åstadkomma ett utrymme som rymmer två baginbox plus en Aalborg-som man måste ha till en sillabit och färskpäran. Ändå finns det plats för både stövlar och skor.
Har kollat lite på kylskåp och kommer att använda ett Isotherm CR 65. Litet tyvärr men tror det är tillräckling för våra behov. Har också köpt ett trelågigt gasolspis som jag nog ersätter med en tvålågig spis. Tror inte att vi har nytta av trelågit kök. Tar dessutom ganska mycket mera plats än ett tvålågit kök. Får annonsera ut detta på blocket. Det är fabriksnytt med glaslock.
Som sagt bänkarna är nu klara och fått sin första duvning med vax som lämnats att torka för att imorgon maskinpoleras.Hoppas få en bra glans på det hela. Viktigast är kanske att det är lätt att hållar rent. Vidare skall färskvattentanken monteras och den vill jag ha fastsatt men någon sorts band som tål i alla fall mindre krock. Inte tilltalande att ha 80 lit vatten direkt bakom ryggen om det smäller.
Återkommer som vanligt:music-icon::music-icon::music-icon:
Söndagshälsningar
Bror

Bilagor

• 5  juli  2009 006  A.jpg
    5 juli 2009 006 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 32
  • 5  juli  2009 008  B.jpg
    5 juli 2009 008 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 28
  • 5  juli  2009 015  C.jpg
    5 juli 2009 015 C.jpg
    1,6 MB · Visningar: 27
  • 5 juli 2009 014   D.jpg
    5 juli 2009 014 D.jpg
    1,6 MB · Visningar: 26

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Äntligen måndag!! En hel skön arbetsvecka ligger framåt. Inget bekymmer med semester och regn eller så. Bara rent härligt arbete.
Började dagen med att olja/vaxa lite på ekplywoodwn i bilen. Gör ganska stor skillnad. Men är ett riktigt mekk. Trät suger som bara den och efter det att första lagret är lagt så skall detta torka. Sedan fram med skottska britta och putsa av det hela då fibrerna i tråt gärna reser sig lite och detta skall bort så att ytan blir slät, sedan på med andra lagret flödig och återigen torka bort överflöd och gnida med mjuka trasor. Tror att detta kommer att bli toppen.
Fortsatte med att göra frontregelverket till köksbänken. En massa spring mellan bil och garage för mätning och nu är denna trästomme klar och skall på plats för att senare få ekplywoodklädsel. Gör uttag för kylskåp efter mått från Isotherm. Måste göra kylskåpets botten och sidar ganska stadiga då skåpet väger 22 kilo tomt. Har funderat och konsulterat min bättre hälft om det skåputrymme som blir till vänster om kylskåpet, om det skall vara skåplucka eller lådor. Lutar åt en större och en mindre låda. Tror man har bättre översikt i lådor än att rota runt i skåp. Få se vad det blir. Ett elände att göra lådor om man skall göra dessa rätt och framförallt hållbara-mycket enklare med en skåplucka.
Känns bra att inte behövar vara klar med bilen till den 20:e utan kan jobba vidare i lugn takt och kanske få det gjort en gång för alla, Lätt att glömma om man stannar upp och tar ledigt,
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 6 juli  2009 002 B.jpg
    6 juli 2009 002 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 41
  • 6 juli  2009 007  A.jpg
    6 juli 2009 007 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 43
  • 6 juli  2009 004.jpg
    6 juli 2009 004.jpg
    1,6 MB · Visningar: 45

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Imponerad av ditt arbete!
Har följt hela resan men minns inte riktigt vad du har sagt om belysning och lampor. Fick en fundering när du håller på men köksskåpen. Jag har satt en litan lysdiodlist från Clas Olsson i mina köksskåp. Den är placerad på insidan av skåpet ovanför luckan och bakom en list under hyllan och kopplad med en microbrytare så att den tänds när man öppnar luckan. Placeringe gör att den inte bländar men lyser upp i skåpet så att man ser allt som finns där. Mycket praktist eftersom det ofta är lite skumt även på dagen.

EssoJ

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Imponerad av ditt arbete!
Har följt hela resan men minns inte riktigt vad du har sagt om belysning och lampor. Fick en fundering när du håller på men köksskåpen. Jag har satt en litan lysdiodlist från Clas Olsson i mina köksskåp. Den är placerad på insidan av skåpet ovanför luckan och bakom en list under hyllan och kopplad med en microbrytare så att den tänds när man öppnar luckan. Placeringe gör att den inte bländar men lyser upp i skåpet så att man ser allt som finns där. Mycket praktist eftersom det ofta är lite skumt även på dagen.

EssoJ

Tack EssoJ.
har funderat på detta med lyse i skåpet och att använda automatisk tändning då luckan öppnas och detsamma för garderoben. Vilken typ av brytare har du för detta? Hade tänkt använda en liten microbrytare som används bl.a till varning för öppna luckaor på flygplan. Borde finnas hos t:ax ELFA. Ljusslangen är också en bra ide.
Tackar och trevlig kväll
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Du gör nog rätt i att ta en vanlig 2 lågig spis för på våran 3 lågiga spis sitter brännarna så tätt så man kan inte ha en stekpanna och en gryta potatis på samtidigt för det är för dåligt "C-C" mått mellan dom .

Hej Bengt-Åke, trivs du med den nya bilen? Var det som du önskade?
Surt detta att jag redan köpt ett trelågigt spis men skall nog bita i det sura äpplet och köpa ett tvålågigt. Fast vad det gäller inbyggnadsmått så är det inte så stor skillnad.
Få se hur det blir.
trevlig kväll
Hälsningar Bror

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har selv brukt nesten 20 meter med replampe varmhvit fra Dioder.no Webshop - i lyslist over alle skap og under mange skap. Bra lavt strømforbruk og behaglig lys. Har loddet alle påkoblinger, en må huske å ha rett polaritet - hvis ikke så blir det inget lys.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack Knut,
skall kolla runt lite för detta med ljusslang verkar vara bra. Vet om detta med polariteten, man får tänka sig för.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Regn och åska idag. Härligt då blir det frisk luft.
Trodde nog att jag bitit mig själv i svansen vad gäller köksbänken. Den är nästan klar för montering i bilen men kom just då på att bänken är bredare och större än dörren!!!!!!!!! Nu var goda råd dyra men blev betydligt billigare då det visade sig att det skulle gå via passagerardörren. Inte helt lätt att trixa in detta men det gick.
Resten av dagen/kvällen ägnades åt en köprunda till bl.a Bauhaus i Barkarby för att se om de hade en passande 30 mm tjock fin skiva som skulle kunna passa till köksbänken. Min bättre hälft fann en som föll i smaken så den skall jag hämta imorgon. Tittade också på utdragbara lådor/backar typ ELFA att ha för kastruller mm. Utrymmet för dessa backar är inte stort men är 40 cm brett och 41 cm högt utrymme så vi hittade en sats som skall passa och då får vi en 18 cm hög och två st 9 cm höga. Bör passa som handen i hansken. Återstår att hitta en kran med duschslang till badutrymmet. Fanns också på Bauhaus men tyckte den var för stor dock till ett bra pris 595.- kr.
Inga bra bilder idag
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:...................
Hälsningar Bror

F

F.d. 3297

Guest

Bror,
det bästa med din "bygg-spalt" är alla tippsfrån dig och alla andra om vad man kan göra,
eller inte borde göra!
Mycket lärorikt och utmanande för förbättrar(van)sinnet!

Just nu krigar jag med extragolv, för frugan tycker inte om att dingla med benen över golvet.
det fattas c:a 10 cm rakt ner, men mer på diagonalen.
Kanske jag kan utnyttja det kommande(?) tomrummet för en pryldraglåda i fotutrymmet?
Tja, vem vet?

Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

God morgon Hans,
tack för att du gillar detta.
Beträffande din bil så ta vara på allt stuvutrymme som går. Höjer du 10 cm så kan du göra en eller två luckor ganska enkelt.
Lycka till
Hälsningar Bror

F

F.d. 3297

Guest

Ja, Bror,
om det var horisontellt golv var det inget större problem.
Det är passagerarstolen i en äldre Ducato det gäller.
Har redan prövat 2 olika försöksgolv som inte har fått OK.

"För hur jag än mätte så måste jag ha mätt fel." P. Ramel.

Nån gång blir det nog rätt, "såsom av misstag". ;-)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Vi hadde også problem med høyden på pasasjersetet, laget en pute (kudde) av passe tykk skummplast som jeg sydde et trekk til. Det å få til noe pent foran setet på en Ducato er ikke lett, så jeg prøvde ikke - puten ble lett og trekket i markisestoff holdt godt i alle år. Vi har puten fortsatt, sel om vi har byttet bil.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ja, Bror,
om det var horisontellt golv var det inget större problem.
Det är passagerarstolen i en äldre Ducato det gäller.
Har redan prövat 2 olika försöksgolv som inte har fått OK.

"För hur jag än mätte så måste jag ha mätt fel." P. Ramel.

Nån gång blir det nog rätt, "såsom av misstag". ;-)

Hej igen Hans,
jag har ju också en gammal bil som har ett underligt utförande på golvet i hytten. Kommer att göra ett nytt golv med ordentlig isolering och skall försöka få golvet i hytten i samma nivå som i bodelen. Rambalkarna sticker upp nästan 15 cm som för mig är värdelöst. Vill ha golvet i nivå och kommer att använda formplyfa för att höja golvet. Blir ju fina förvaringsutrymmen där om man gör några luckor i golvet, Tyvärr så mäste man tänka på infästningen av stolen. Kanske inte så viktigt om man använder orginal säkerhetsbälten men för mig som monterar Saab 9-5´s stolar som har bälteslåset i själva stolen blir det viktigt. Skall använda orginalunderredet monterat med org.skruvar på dess plats. Vet inte om bilprovningen har några synpunkter på detta.
Så på´t nu Hans friskt vågat ute du vet.......... Inget är omöjligt kan bara ta lite längre tid.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

GötaPetter vilket pillrande det kan vara att få alla mått rätt plus vinklarna. Jobbar fortfarande med köksbänken men tror nu att jag börjar bli klar att montera fast densamme. Ut och in mellan garaget och husbilen flera gånger för justering, inpassning mm. Känns ganska bra nu. Börjar närma mig slutet på snickeriet, men tycker samtidigt att det är lite trist. Har ju inte haft och kanske inte heller nu har någon erfarenhet med träarbete men detta har varit otroligt skoj och lärorikt. Skall nog börja jaga ett nytt fuktskadat objekt men då skall det vara en stor bil –minst 8 meter och stor turbo eller en riktig V8 - för en riktig bil har ju minst åtta cylindrar och skall förbrukar mycket bränsle och vara ordentligt potenshöjande -och också kanske ett stort projekt.
Har hämtat hem skivan till bänken som beställdes i mått igår och fann då att färgen och mönstret på skivan harmonerer mycket bra med golvmattan och det var verkligen en bonus. Morgondagens jobb blir att såga ut hålen för disk och spis, dra avloppsslang, varmt o kallt vatten, borra i golvet, montera lådor för kastruller mm till vänster i bänken. Till detta skall det sågas till en ekskiva till bänkens front och i denna ett antal hål för bl.a kylskåp, luckar för förvaringen till höger och vänster on kylen. Pyssligt detta med att göra luckor, Skall ju se bra ut även om luckorna är öppna.
Plats finns nu också i köksbänken för ett eller kanske två 230 volts uttag som jag tror är bra att fixa till nu medans det är enkelt att dra ledningar.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......................
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

Bilagor

• 8  juli  2009 004  A.jpg
    8 juli 2009 004 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 42
  • 8  juli  2009 006  B.jpg
    8 juli 2009 006 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 39
  • 8  juli  2009 007  C.jpg
    8 juli 2009 007 C.jpg
    1,6 MB · Visningar: 40

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Jag har använt microbrytare från Clas Ohlsson och fäst dem med dubbelhäftande tejp. Den där sorten som man kan fästa speglar o likn med. Jag gjorde så för att inte göra åverkan om man vill ta bort det inför ett ev bilbyte. Den sortens tej är också bra om man måste fästa något på tunna skivor där en gängorna på en skruv är för glesa för att greppa.
EssoJ

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

God afton Essoj,
fint då skall jag fara till Clas Olsson i Vällingby í morgon och botanisera lite. Felet med dessa affärer att det tar för mycket av arbetstiden. Men man ursäktar sig på något vis.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

Toppen