Iofs men jag tror inte att en jetmotor har några problem att "gasa på" nästintill direkt, dom har oftast kullager och då är det inga stora behov av att värma upp.
Ej heller en raketmotor bara gasa på.
Se en 2-taktare, den mår och går så bra mycket tack vare att den har kullager och alltid får iskall ren olja transporterad mha soppan och sådana motorer är det bara att starta och köra ingen uppvärmning det bara förstör stiften
Pedal to the metal gäller där
Däremot journallager som nämnt har en skitmiljö rent ut sagt med varm och skitig olja och dom kräver ett konstant flöde av olja men själva bärfilmen byggs upp lite på samma sätt som en vatten/olje-pump därav att dom kräver rätt spel, viskositet och flöde.
Elektrisk vattenpump är något som kommer att bli mer och mer vanligt precis som elektriskt fläkt blev.
Och eftersom en diesel har ett lägre behov att kylas med vatten speciellt på låga varv så borde den komma där snart om nu dieseln överlever 2017 dvs
Eftersom vi pratar turbo så kan den slås på för att bla kyla turbon och vem vet snart har vi en elektriskt oljepump kanske som precis som på vissa fordon slår igång när man öppnar dörren i syfte att hinna bygga upp flödet innan vi vrider om nyckeln!
The benefits of car electric water pumps
How does an electric water pump benefit your engine? | HowStuffWorks
BMW E60 5-Series Water Pump Testing - Pelican Parts Technical Article
En lekmans tankar