Sv: Fortsatt renovering
Idag enbart lite finlir
Har haft ett lite oljesöl från motorn på senare tid och roade mig med att försöka hitte läckan. Visade sig komma från oljefällan till vevhusventilationen. Sitter trångt mot startmotorn men lyckades både demontera och montera ytan trasiga knogar och blodvite.
Konstruktionen på dessa gamla motorers oljefälla är att betrakta som lite simpel och består av en liten burk med genomgående bult som drar fällan mot motorblocket. Någon eller kanske jag har dragit denna bult lite för hårt och deformerat bultskallens anläggningsyta, så läckaget var där. Vet att oljefällan på lite senare motorer är av plast med tätande oring i hålet och en M10 bult som håller fällan mot blocket. En mycket bättre lösning. Få se nu om detta blir tätt nu annars så får det bli en senare typ.
Mätte också upp ventilspelet och tycker att det på några ventiler var för stort och därav lite tickande från ventilerna.
Tyvärr så är det jobbigt att justera ventilerna då man använder justerbrickor i olika mått och dessutom går det åt två specialverktyg, en som trycker ner ventilen och ett som håller nere ventillyftaren i ytterkant så att bjusterbrickan kan tas bort. Ringde Fiat om dessa men de kan inte skaffa dessa längre, inte hittade jag heller några på varesig tyska, franska eller italienska Ebay.
Återstår då att klura ut och tillverka dessa. Justerbrickorna kan köpas en och en eller en hel sats från Axel Augustin i Tyskland. Detta jobb får anstå till vi åkt färdigt för i år då kan jag demontera och mäta varje bricka mot ventilspelet.
Återkommer
........
Hälsningar Bror