Jordens överraskning.....i morse starade inte stölleprovet. Mycket irriterande.
Startar inte en diesel så är det oftast bränsleproblem men ibland också tändningslås, magnetavstägningsventilen på insprutningspumpen eller kabelfel.
Valet är fritt och i mitt fall misstänkte jag bränsleproblem. Handpumpade och det kom massor av luft. Undersökte sugslangen som jag varit flott nog att ha metallomspunnen men tyvärr inköpt på Biltema. Vilken skitslang. Tog bort den och sög i ena ändan och konstaterade ett såll. Slangen totalt urtorkad under metallomspinningen och den är högst två år gammal.
Saab omedelbart till Swedol för inköp av RIKTIG slang, tillbaka och monterade denna, handpumpade tills det inte längre kom luft och gjorde ett startförsök men ingen gott brummande motor inte. Kom ihåg att jag läst i handboken att man ibland måste lossa anslutningarna mot insprutarna, började med cyl 1 och körde startmotorn efter någon sekund kom soppan fram, de nästa två likadant och när jag lossade fyrans anslutning så startade motorn. Bara att dra åt anslutningarna hoppa in i hytten och starta som vanligt.
En pipa stoppad med Hamiltontobak blev belöningen till meken/mig efteråt....
Detta med dålig kvalitet på Biltemas slangar har jag upplevt förut men man lär sig ju aldrig. Biltema har nog en del bra saker men mycket är ren skit.
Att köpa billigt kan ibland bli dyrt.
Återkommer
.............
Trevlig Helg
Hälsningar Bror