Sv: Fortsatt renovering
Välkommen till "turbo gänget" och "hemlig effekt klubb". Vi är ju många som bytt motor eller ökat effekten utan regbes.
En diesel mår ju så mycket bättre med en turbo, då golvarna inte bromsar vid fyllningstakten. Skulle tro att en turbo ökar motorns livslängd markant. Vid en sådan operation är dock en överdimensionerad IC mycket viktigt för värmens skull. Snyggt utfört arbete med motorbyte vållar inga problem med besiktningen. Jag tror inte de bryr sig även om de skulle notera detta.
Jag har tom gått så långt med min Winnebago (som hade original en riktigt skitmotor, renaults 2.1 Liters 75hk&170Nm) Dit jag stoppade en 2.5 liters Sofim (110hk&220Nm) , När besmannen påpekade att det ser lite "macko" ut med en jätte turbo som kronan på verket! Jag sade till honom att jag tror inte den är original, utan något tyskarna har stoppat dit. Han menade bara "det ser okay ut, och en diesel skall ju ha en turbo, avgasvärderna ser också bra ut, så det är inget vi bryr oss om". Alltså, jag biktade mig ju praktiskt taget för honom, och förstod efter detta att det finns en moment sunt förnuft hos SBP. Därmed inte sagt att det går lika bra med en riktigt elak och nitisk bes man. Sedan är det ju så, att det är endast vid registeringsbesiktning de skall kolla vilken motor det är.
De där små effekt ökningarna som är tillåtna är egentligen förlegade värden från en svunnen tid. De vill inte heller uppdatera värden då det är så marginell grupp som är berörda. Egentligen handlar det om obalans mellan kraft och bromsförmåga. Men en förnuftig person anpassar sin körning efter stoppsträckan, eller hur? När du besiktat några gånger med den olagliga installationen blir du luttrad och masken håller för vad som helst...