Android-telefon som router
Det går utmärkt att använda en billig android-telefon som 3G router med wifi.
Man använder den "hotspot"-funktion som finns i Android-telefoner med version 2.3 eller högre.
Ersätter både modem och router, kostar bara omkring 800kr.
Så här gjorde jag:
Våghalsen köper säkert sin telefon direkt från Kina och kommer undan med 250kr, men feg som jag är så gick jag istället till Netonnet och köpte en av de en billigaste enklaste olåsta telefonerna, en Sony Tipo med Android v4 för 800kr.
Sen stoppade jag i Fogg-kortet och slog på "hotspot"-funktionen, och nu ersätter telefonen både usb-modem och router.
Inget problem med att få ett visst modem att prata en en viss router, glappkontakt i kablar eller liknande. Det bara fungerar.
Visserligen blir det ingen 4G eller oändligt hög hastighet. Det blir några megabit per sekund och det lär vara tillräckligt för de flesta. Om jag kör allt vad tygen håller så kan jag ändå göra av med mer än 1GB i timmen...
Hotspot-funktionen går inte igång av sig själv utan måste startas varje gång telefonen har varit avstängd. Det är lite krångligt att navigera till hotspot-inställningarna, för att förenkla lade jag till en startknapp på home-skärmen via: Widgets --> Tools --> Wi-Fi hotspot.
Jag startar telefonen, väntar otåligt tills den har kommit igång och sen trycker jag på den finfina hotspot-knappen.
Strax därpå blir det fest och gamman med stabilt och pålitligt internet!
Jaja, så stabilt som 3G-nätet tillåter i alla fall...
Några anledningar till att jag föredrar att använda en telefon som 3G-router:
* billigt, total kostnad 800kr
* externt modem behövs inte
* strömförsörjning/laddning via usb
* många timmars batteritid, bra om man inte alltid kan ha laddaren ansluten
* fick-vänligt format, min är cirka 10 x 6 x 1,3 cm
* telefonen kan samtidigt användas till annat
Exempel på vad man kan roa sig med medan telefonen samtidigt är en router:
* Den händige kan spåra sin bil via telefonens inbyggda gps och Google Latitude eller liknande
* Man kan använda telefonen som en enkel nöd-navigator, fast skärmen är lite ynklig
* Med mera...
Om man hamnar på en plats med dålig mottagning så kan man prova att stoppa den laddade telefonen i en plastpåse, tejpa fast den på en lång pinne och hissa upp den. Funkar oftast alldeles utmärkt, även i regn. I alla fall tills batteriet tar slut...
Är mottagningen extra dålig kan man bygga sig en Makalös Manick genom att tejpa fast telefonen framför en stor hushållssil som i sin tur tejpas fast på den långa pinnen, så har man gjort sig en förnämlig riktantenn. Efter lite laborerande med den exakta placeringen av telefonen framför silen kan man faktiskt få flera extra pinnar på mottagningsindikatorn.