• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fogg datasimkortet för Europa

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Har du provat Fogg? På deras hemsida står inget om bindningstider än, men det kommer väl. Det står att datamängden är 10 GB, men är det per månad tro? I så fall är det otroligt billigt med 149 kr per månad. Går det att ringa med Fogg? Många frågor dyker upp i huvet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Olåst MiFi med 4G

Jo, både frugan och jag har skaffat gratis Fogg. Än så länge funkar de bara i Sverige och Danmark och blir det fler länder innan våren när prövotiden går ut kommer jag absolut att betala för det ena. Jag har fått 20 GB på två månader per kort.

Det går utmärkt att ringa gratis med Fogg med Viber, Facetime, Tango, Skype m.fl. men inga vanliga röstsamtal. Vem gör det nuförtiden?
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Olåst MiFi med 4G

Hur skaffar man gratis Fogg och hur länge är det gratis? Det skulle var roligt att testa i Norrland innan man köper, där 3 inte har så bra täckning.
Mvh
Per
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Olåst MiFi med 4G

Jag har Telias maskin. Den är säkerligen låst till Telia. Någon som vet om den kan tänkas vara möjlig att låsa upp?
Det är en Huawei.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Olåst MiFi med 4G

Jag har Telias maskin. Den är säkerligen låst till Telia. Någon som vet om den kan tänkas vara möjlig att låsa upp?
Det är en Huawei.

Testa med en annan operatörs simkort, om det inte funkar kan du låsa upp hos Telia efter ett år. Det finns också gratistjänster på nätet som beskriver hur man gör.

Det som gör ZTE MF93D så intressant är att den är olåst från början. Låsta telefoner, modem och routrar borde förbjudas.
 
F

F.d. 53284

Guest
Sv: Olåst MiFi med 4G

Jo, både frugan och jag har skaffat gratis Fogg. Än så länge funkar de bara i Sverige och Danmark och blir det fler länder innan våren när prövotiden går ut kommer jag absolut att betala för det ena. Jag har fått 20 GB på två månader per kort.

Det går utmärkt att ringa gratis med Fogg med Viber, Facetime, Tango, Skype m.fl. men inga vanliga röstsamtal. Vem gör det nuförtiden?

Jag ställde frågan till Fogg ang 4-G router och Tysklandstäckning. Här är svaret:

Dear Gert,

thank you for your e-mail!

We can today unfortunatelly not give a date when we will open up 4G to our customers, as we are prioritizing in adding new countries where we will offer our service.

We have an agreement in place in Germany and have the ambition to have it up and running for our customers before the summer.

Best regards,


Roger Mobrin
Director Customer Experience
M +46 70 424 700
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Olåst MiFi med 4G

Det verkar lovande!
Konstigt att han som svensk svarade på engelska.

Allt på hemsidan och även allt på det som kom med kortet till mej har varit på engelska. Så även mailet jag fick med erbjudande om att vara med på deras "launch phase" och det mail därefter om mitt konto blivit OK. Dom verkar ha som princip att bara kommunicera på engelska...
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Olåst MiFi med 4G

Vet ni hur det fungerar efter gratistiden på två månader? Blir man bunden eller väljer man att förlänga abonnemanget om så vill?

Knarrevik!
Innan man har en mifi så kan man ju använda mobilen om den är opertörsolåst (men det vet du redan).

För att få bättre täckning kan man hissa upp den i en mast, typ metspö. Det lär vara bättre än att använda en riktantenn som sitter på husbilsväggen.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Olåst MiFi med 4G

Vet ni hur det fungerar efter gratistiden på två månader? Blir man bunden eller väljer man att förlänga abonnemanget om så vill?

Knarrevik!
Innan man har en mifi så kan man ju använda mobilen om den är opertörsolåst.

Jo, jag satte mitt kort i iPaden så länge men på resande fot kan det vara praktiskt om både telefon och platta kan koppla upp sig mot samma kort. Dessutom går det inte att ringa röstsamtal med kortet.

Hur det blir efter gratisperioden vet jag inte men antagligen får man erbjudande om förlängning. Jag tyckte mig läsa att det inte fanns uppsägningstid vilket visserligen är ovanligt i dessa dagar.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Olåst MiFi med 4G

Frågade om Frankrike och fick detta svar.

[FONT='Calibri','sans-serif']

Thank you very much for your e-mail. We have just launched our service and we have today connectivity in Sweden, Denmark and the UK. We will add Italy, Ireland and Austria in the next coming weeks. Before the summer we will add a handful of countries in Europe. We have Germany, Finland, Norway, France and Spain on the priority list but can not promise which countries we will be able to connect before the summer.
[/font]

Det blir ju perfekt för alla som åker mellan Sverige och Södra Europa - täckning hela vägen.
/Bertil
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Olåst MiFi med 4G

På min fråga så fikk jeg opplyst at Australia ser ut til å komme før Tyskland, de har avtal på gang med Optus her nede - det nest beste nettet når det gjelder dekning.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Olåst MiFi med 4G

Risken är väl stor att de bästa nätoperatörena i de olika länderna inte är så intresserade av att släppa in Fogg på deras nät!

Jag hoppas verkligen att Fogg lyckas! Idag är det ett himla krångel att hitta vettiga kontankort i Europa och det har inte blivit bättre på senare år!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Olåst MiFi med 4G

Jag tror också att det blir krig, operatörerna tjänar idag stora pengar på roaming, så de släpper nog inte detta utan gnissel.

Jag tror också att fler kommer att följa i Foggs fotspår, den konkurrensen behövs för att hålla ned priserna.

Heder åt Fogg, ännu en svensk entreprenör som satsar inom IT-branschen!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Olåst MiFi med 4G

Jag tror också att det blir krig, operatörerna tjänar idag stora pengar på roaming, så de släpper nog inte detta utan gnissel.


Heder åt Fogg, ännu en svensk entreprenör som satsar inom IT-branschen!

... och ordnar Fogg en lina ända ner till Spanien så tycker jag att de har gjort något som de stora drakarna hittils inte klarat av...värt att stödja.
Skall beställa kortet senare i vår så kan man testa i skarpt läge...kommer minsta paketet 10GB att räcka på resande fot är frågan...kortet är ju främst framtaget för att användas för datatrafik och inte mobilsamtal på gammalt manér ?

Bosse
 
Toppen