• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fogg datasimkortet för Europa

lassewalle

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Fogg datasimkortet för Europa

Är det någon som vet hur det fungerar med bet på Fogg har uppgraderat till premium betalar man per månad så att man håller reda på det själv eller rullar det på och dras automatiskt från kortet.

// Lasse W

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Jag tror vi får en påminnelse via mail när det är dags att betala för nästa månad. Det fick jag när jag nyligen skulle betala första gången. För att de ska kunna dra avgiften från betalkortet så måste vi först ge dem tillstånd till det.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Det verkar som dom har flyttat fram starten.

We will start distributing SIM cards in the beginning of June and will do this on a first come first served basis. As you are one of the first who signed up on our waiting list we can confirm that you will receive your SIM on the 10th of June

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Det verkar som dom har flyttat fram starten.

We will start distributing SIM cards in the beginning of June and will do this on a first come first served basis. As you are one of the first who signed up on our waiting list we can confirm that you will receive your SIM on the 10th of June

Fick samma mail idag.
En fråga.
Kan man betala bara för vissa månader eller bygger det på årsabonnemang ?

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Det är inget årsabonnemang med bindningstid. Man betalar månadsvis så länge man vill ha det kvar. Man kan avsluta det när som helst med en månads uppsägningstid. Vill man ha abonnemanget igen så går det säkert bra att anmäla sig på nytt.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vi får inte glömma att Foggs kort funkar utmärkt även på hemmaplan. Finns det någon annan operatör som erbjuder 10 GB/månad till ett pris av 99-149 kr?
Dessutom erbjuder man gratiskort, visserligen endast 1 GB men det går bra att samla på sig ett antal på olika epostadresser.

Jag använder mina gratis- och premiumkort i plattor och kamera.

F

F.d. 4220

Guest

Fick samma mail idag.
En fråga.
Kan man betala bara för vissa månader eller bygger det på årsabonnemang ?

Svar direkt från Fogg:
"Det är inget abonnemang, det finns ingen bindningstid eller uppsägningstid. Betalning kommer ske i förskott med kreditkort och fungerar som en prenumeration om du väljer premium. 149 kr kommer då att dras automatiskt varje månad.

Du kan när som helst välja att sluta betala. Och ditt SIM kommer automatiskt att "nedgraderas" till Fogg Free när innevarande Premium period tar slut. Därefter kan du själv välja när du vill uppgradera igen."

//Stefan

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Utvecklingen av Fogg är mycket positiv.
Bara att önska att Frankrike också kommer att ingå så täcker det vårt behov.
Jag kommer att säga upp mitt nuvarande mobila bredband och fortsätta med Fogg som enda internetoperatör.
Har skaffat en Dovado Go.
Förutom att jag kommer använda den i husbilen tänker jag använda den på följande sätt:
När jag är utomlands och lämnar husbilen för en "tur på stan", stoppar jag den i innerfickan och slår på den när jag behöver internetkontakt.
Min Iphone har jag slagit av Mobildata och Data-roaming dvs den fungerar bara som telefon och Wifi.
Under Wifi ansluter jag till DOVADO-cxxxxxx i innerfickan och surfar på Iphonen via Wifi till DOVADO Go och ut på internet via Fogg.
Batteritiden på DOVADO Go skall enligt teknisk specifikation räcka ca 2,5tim.

Senast ändrad:

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Jag håller med er, det ser väldigt lovande ut.

De har bra service oxå och detta i sin tur öppna marknaden för liknande företag och det gynnar oss.

Väntar på att tyskand kommer med innan vår semester.

Någon som vet hur hastigheten är utanför Sverige? Jag har inte hittat något om detta.

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025

Aktiverade idag mitt kort för 99 kr/mån.
Har satt det i Huawie E589 mobil WiFi delare
Får nästan 12 MB ner hemma på köksbordet
Till husbilen har jag köpt en 9db magnetfotsantenn
Så nu är det bara att se vad man får för funktion när man är ute och kör.
/ Thomas

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Tänker beställa ett Fogg kort och en Dovado GO router.
Är det en bra kombination ?

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Jag har ett USB-modem med möjlighet att ansluta en extern antenn, Huawei E3131.
Har testat den ihop med Dovado Go i husbilen där väggarna skulle kunna tänkas skärma av signalen men det fungerade utan problem.
Jag köpte min Dovado Go på Inet för 829kr men kolla på nätet efter billigaste pris och lämplig inköpskälla.
Bifogar en bild för att storleken på enheten skall framgå.

Bilagor

• PICT0140.JPG
    PICT0140.JPG
    103,4 KB · Visningar: 5
F

F.d. 25026

Guest
Android-telefon som router

Det går utmärkt att använda en billig android-telefon som 3G router med wifi.
Man använder den "hotspot"-funktion som finns i Android-telefoner med version 2.3 eller högre.
Ersätter både modem och router, kostar bara omkring 800kr.

Så här gjorde jag:

Våghalsen köper säkert sin telefon direkt från Kina och kommer undan med 250kr, men feg som jag är så gick jag istället till Netonnet och köpte en av de en billigaste enklaste olåsta telefonerna, en Sony Tipo med Android v4 för 800kr.

Sen stoppade jag i Fogg-kortet och slog på "hotspot"-funktionen, och nu ersätter telefonen både usb-modem och router.

Inget problem med att få ett visst modem att prata en en viss router, glappkontakt i kablar eller liknande. Det bara fungerar.
Visserligen blir det ingen 4G eller oändligt hög hastighet. Det blir några megabit per sekund och det lär vara tillräckligt för de flesta. Om jag kör allt vad tygen håller så kan jag ändå göra av med mer än 1GB i timmen...

Hotspot-funktionen går inte igång av sig själv utan måste startas varje gång telefonen har varit avstängd. Det är lite krångligt att navigera till hotspot-inställningarna, för att förenkla lade jag till en startknapp på home-skärmen via: Widgets --> Tools --> Wi-Fi hotspot.

Jag startar telefonen, väntar otåligt tills den har kommit igång och sen trycker jag på den finfina hotspot-knappen.
Strax därpå blir det fest och gamman med stabilt och pålitligt internet! :)
Jaja, så stabilt som 3G-nätet tillåter i alla fall...

Några anledningar till att jag föredrar att använda en telefon som 3G-router:
* billigt, total kostnad 800kr
* externt modem behövs inte
* strömförsörjning/laddning via usb
* många timmars batteritid, bra om man inte alltid kan ha laddaren ansluten
* fick-vänligt format, min är cirka 10 x 6 x 1,3 cm
* telefonen kan samtidigt användas till annat

Exempel på vad man kan roa sig med medan telefonen samtidigt är en router:
* Den händige kan spåra sin bil via telefonens inbyggda gps och Google Latitude eller liknande
* Man kan använda telefonen som en enkel nöd-navigator, fast skärmen är lite ynklig
* Med mera...

Om man hamnar på en plats med dålig mottagning så kan man prova att stoppa den laddade telefonen i en plastpåse, tejpa fast den på en lång pinne och hissa upp den. Funkar oftast alldeles utmärkt, även i regn. I alla fall tills batteriet tar slut...

Är mottagningen extra dålig kan man bygga sig en Makalös Manick genom att tejpa fast telefonen framför en stor hushållssil som i sin tur tejpas fast på den långa pinnen, så har man gjort sig en förnämlig riktantenn. Efter lite laborerande med den exakta placeringen av telefonen framför silen kan man faktiskt få flera extra pinnar på mottagningsindikatorn.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har ett USB-modem med möjlighet att ansluta en extern antenn, Huawei E3131.
Har testat den ihop med Dovado Go i husbilen där väggarna skulle kunna tänkas skärma av signalen men det fungerade utan problem.
Jag köpte min Dovado Go på Inet för 829kr men kolla på nätet efter billigaste pris och lämplig inköpskälla.

Jag skaffade också en Dovado Go som jag f.n. använder hemma. Den klarar även 4G och det interna batteriet varar i upp till 4 timmar vid bra mottagning och kan även användas för att ladda en telefon vid behov. Den överraskar positivt!

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Laddingsdioden lyser när routern är påslagen och en yttre strömkälla är ansluten.
Önskvärt är att det interna batteriet laddas även om routern är avslagen men en yttre strömkälla är ansluten.
Jag kan inte hitta någon information om detta i manualen eller i FAQ på deras hemsida.
Har skickat en fråga om detta till deras support.

Toppen