• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fogg datasimkortet för Europa

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Fogg datasimkortet för Europa

Hej!

Vill bara tipsa om att Elgiganten säljer ZTE MF60 bredbands router med batteridrift för 199:- Det är en låst Comviq kontant modell med 1 veckas fri surf (3GB) som ingår.

När man surfat slut på dessa GB så åker FOGG kortet i.
Det var lätt att låsa upp modemet med DC Unlocker.
Kostade 7 euro och var lätt fixat.

Kanske inte den bästa routern men den duger som komplement till Dovado Go :)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Kan någon vänlig själ förklara för mig varför alla plötsligt köper dessa routrar! Varje smartphone är ju en router med sin mobila åtkomstpunkt. Kan dessutom någon vänlig själ förklara för mig varför allting ska uppdateras stup i kvarten nuförtiden! Det behövdes inte på min tid! Då sålde man bara produkter som var färdigutvecklade!

Ur led (möjligen i LED) är tiden!

Jappe

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Kan någon vänlig själ förklara för mig varför alla plötsligt köper dessa routrar! Varje smartphone är ju en router med sin mobila åtkomstpunkt. Kan dessutom någon vänlig själ förklara för mig varför allting ska uppdateras stup i kvarten nuförtiden! Det behövdes inte på min tid! Då sålde man bara produkter som var färdigutvecklade!

Jappe

Ja tidigare utrustning behövde man inte uppgradera så ofta. Men det var ju det dära med den inbyggda GPS:en...:)

140386_06_telegraf.jpg

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Jappe

Svaret från mig är ganska enkelt. Mobiltelefonen kör jag Telia på och det blir dyrt att surfa på utomlands. Återstår då att byta SIM i mobilen utomlands. Men då kan jag inte nå folk och de kan inte nå mig.

Lösningen är då att ha ett separat SIM för surfningen på PC o nexus 7.
Angående utvecklingen så blir det svårt att stoppa den....men det är frivilligt att haka på:)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kan någon vänlig själ förklara för mig varför alla plötsligt köper dessa routrar! Jappe

En förklaring är att man får dem "gratis" av sin operatör. Att man delar ut nya beror på att de klarar allt högre hastigheter, min lilla fickrouter som också funkar halva dagen på batteridrift klarar 4G med en hastighet av upp till 40 ned och närmare 30 Mbit/sek upp i sina bästa stunder. Operatören försäkrar sig på detta sätt att kunden stannar kvar i ytterligare ett år eller två.

Men Foggkortet lämpar sig lika bra i en platta typ iPad som också kan funka som WiFi-hotspot. Jag hoppas att kortet snart klarar 4G-uppkoppling.

F

F.d. 55451

Guest

Jappe

Jo vist Jappe och grattis.
Försökte en smartphone som en router, och bara fick runt. 50% av signalen hastighet vid en när anslutning.
Men med bra router och MBB-modem - så det verkar.
Nu ska vi på väg och därför är det viktigt att ha så många Mbps som möjligt - även när anslutningen är tunn.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Va fan (det är min födelsedag idag och då får man svära litegrann) är ett MBB-modem?

Jappe

F

F.d. 55451

Guest

- ett modem för Mobilt Bred Band.
- alias MBB dongle eller stick.
:)

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg leser det som Mobilt BredBand :D

Det er ikke alle som skaffer seg Androider med dual sim - direkte fra China.

F

F.d. 55451

Guest

- din lurar Knut och Jappe, tyckes jag är smart, min har inte anslutning men plass för 2 x sim.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Anders det var en som la ut hasighetsmålinger godt over 50 Mbit/s - burde borge for 4G i tre sitt nett. Har desverre ikke en 4G enhet selv så jeg kan ikke teste, en må ha både enheten g være på rett plass for å få 4G.:

F

F.d. 55451

Guest
F

F.d. 55451

Guest

Bostaden i morse till fogg 3 sänder masten 630 meter 3G/4G LTE i parabol.
laptop
nyt test fogg3.jpg

med android smartphone WiFi til router
12,7 down - 3 up.

för jämförelse
Bostaden i morse till Telenor sänder masten 80 meter 3G utan parabol.
laptop
test.jpg

med smartphone direkt til Telenor sendmasten - direkt synlig
6,1 down - 2 up.

F

F.d. 53392

Guest

Funkar din iPad med Huaweimodemet och annat simkort?
Om inte kan det vara samma problem som jag upplevt.
Hade stora problem hemma med en iPad i mitt wlan som funkade ihop med andra datorer.
Hittade efter mycket googlande att iPad funkar dåligt i wep-krypterade wlan.
Även med wpa fortsatte det att strula.
Ändrade då från AES till TKIP vilket gjorde susen.

Tack! Detta funkade perfekt. Ändrade till AES via en laptop och nu funkar det med min iPad.

P

Patrick E

Guest

Någon som uppgraderat från free till premium med samma sim-kort?
Jag har försökt via webben och ipad appen och betalt med mastercard. Men det vill inte "bita".
Ni som har gjort detta hur lång tid tog det innan det bet, och ni hade premium?

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Återkoppling till tidigare inlägg av mig:
Igår 5/7 anlände mitt FOGG-kort utlovat till 13/6. Sent, men äras den som äras bör!

pincher

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13761
Medlemskap
2022

Jag väntar fortfarande tålmodigt på simkortet som utlovades till den 10/6.

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025

Någon som uppgraderat från free till premium med samma sim-kort?
Jag har försökt via webben och ipad appen och betalt med mastercard. Men det vill inte "bita".
Ni som har gjort detta hur lång tid tog det innan det bet, och ni hade premium?

Jag har via vebben uppgraderat till premum med visa och det gick på en gång. Nu har jag även förnyat utan att jag behövde göra någonting, det bara fanns 10 nya GB att använda.

Toppen