• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fogg datasimkortet för Europa

Jarmo å Åsa

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
7588
Medlemskap
2025
Sv: Fogg datasimkortet för Europa

goldfinger.....Titta på Mobilabredband.se om du har ett Huawie modem. Där finns instuktion för upplåsning.
Hälsn Jarmo

Senast ändrad:

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

goldfinger.....Titta på Mobilabredband.se om du har ett Huawie modem. Där finns instuktion för upplåsning.
Hälsn Jarmo

Tack för hjälpen, jag har lyckats att låsa upp kortet och komma in på internet, men behöver jag göra denna upplåsning varje gång jag skall använda FOGG med min Tele2 dongle?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En opplåsninskkod sletter helt enkelt hele låsekoden i sim-kort driveren, etter dette kan alle simkort benyttes. Grunnet enkeltheten i låsemekanismen så er det noen telefonbolag som legger inn firmware hvor dialogen som spørr om opplåsningskod er erstattet med en melding om feil sim-kort. Vodafone er en slik, for opplåsning av disse må en først oppdatere firmware til nyeste generelle fra Huawei :rolleyes:

F

F.d. 55554

Guest

Har försökt med 3 olika datorer, får samma meddelande när jag kör programmet på min HUAEWI e173u (Telia)

open-port-failed.png
Om du får detta felet kontrollera att du inte har nått annat program öppet som kommunicerar med modemet.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Har försökt med 3 olika datorer, får samma meddelande när jag kör programmet på min HUAEWI e173u (Telia)

Visa bilaga 73169
Om du får detta felet kontrollera att du inte har nått annat program öppet som kommunicerar med modemet.

Du är inte ensam om detta felmeddelande! Har också försökt enligt alla konstens regler och på olika datorer, men inget funkar.

//Tommy

F

F.d. 4220

Guest

Jag vet inte om det kan hjälpa, men ni kan ju försöka med följnde.
Innan ni kopplar in modemet, ta ctrl+alt+del och starta taskmanagern. Gå till fliken "Processer". Koppla nu in modemet och kolla vilken ny process som startas. Ta nu och stäng av den som (den ser ut att komma från Huawei eller operatören som sålde modemet).
Prova sedan att låsa upp det igen.

//Stefan

F

F.d. 53392

Guest

Får inte mitt Fogg-kort att fungera med min Huawei E5776 och iPad.

Har stoppat in SIM-kortet i routern och den hittar Tre och kopplar upp sig. Ansluter sedan iPaden till det trådlösa nätverket och om jag då snabbt går ut på nätet så hamnar jag på toppup.foggmobile.com (eller nåt sånt). Enda stället jag hamnar på oavsett vilken adress jag försöker med. Sen efter 10-20 sekunder kopplar iPaden ner wifi. Den vägrar alltså att hålla uppkopplingen till Huawei-routerns wifi mer än 10-20 sekunder.

Är det fel på Fogg-kortet eller på routern?
Fattar inte detta...

G

GunDogs

Guest

Har du APN internet.foggmobile.com och dataroaming på?

Knarrevik.

Fick svar från Fogg idag. APN i Danmark ska vara: bredband.tre.se

Efter en omstart och återställning av nätverksinställningar så funkar allt till belåtenhet.

F

F.d. 55554

Guest

Har testat att "stänga ner" alla processer som inte påverkar systemet, fortfarande samma resultat?
Har även testat att ta bort allt när det gällerTelia och HUAWEI i Regedit, utan resultat??
Allt går inte att ta bort.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Knarrevik.

Fick svar från Fogg idag. APN i Danmark ska vara: bredband.tre.se

Efter en omstart och återställning av nätverksinställningar så funkar allt till belåtenhet.
Jeg sitter og kjører med apn - internet.foggmobile.com i Danmark.

F

F.d. 4220

Guest

Har stoppat in SIM-kortet i routern och den hittar Tre och kopplar upp sig. Ansluter sedan iPaden till det trådlösa nätverket och om jag då snabbt går ut på nätet så hamnar jag på toppup.foggmobile.com (eller nåt sånt). Enda stället jag hamnar på oavsett vilken adress jag försöker med. Sen efter 10-20 sekunder kopplar iPaden ner wifi. Den vägrar alltså att hålla uppkopplingen till Huawei-routerns wifi mer än 10-20 sekunder.

Fattar inte detta...

Har du loggat in med ditt användarnamn och lösenord på den sidan du får upp? Om inte är det nog därför det inte fungerar.

F

F.d. 4220

Guest

Har testat att "stänga ner" alla processer som inte påverkar systemet, fortfarande samma resultat?
Har även testat att ta bort allt när det gällerTelia och HUAWEI i Regedit, utan resultat??
Allt går inte att ta bort.

I regedit bör du inte ta bort något, det kan ställa till oreda och stora bekymmer.
Om det är en respons på mitt råd ovan, så var mitt tips att stänga av processer som är uppkopplade mot modemet. Det återställs när du återansliter modemet - eller om du stängt av mer, när du startar om datorn. Regedit skall man undvika att redigera om man inte är bombsäker på vad man gör.
Du kanske behöver dessa drivrutiner för att låsa upp.

Prova att göra avinstallation av modemet, starta om. Kör registerrensning med ccleaner (hämtas på filehippo.com - var bara uppmärksam vid installationen och avmarkera erbjudanden om extra menyer!). Starta sedan om igen och anslut modemet. Nu bör det installeras igen. Följ sedan instruktionerna för upplåsning.

Ett annat alternativ är att göra upplåsningen på en annan dator. Det kanske är enklare..

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30223

Guest

Fattar inte detta...

Funkar din iPad med Huaweimodemet och annat simkort?
Om inte kan det vara samma problem som jag upplevt.
Hade stora problem hemma med en iPad i mitt wlan som funkade ihop med andra datorer.
Hittade efter mycket googlande att iPad funkar dåligt i wep-krypterade wlan.
Även med wpa fortsatte det att strula.
Ändrade då från AES till TKIP vilket gjorde susen.

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025

Sitter nu i Vasa och har ner 6,4 och upp 1,5. TP 3020 router och ZTE MF 680 modem. Fungrar fint på en ipad 2

F

F.d. 55451

Guest

- och jag använder nu TP MR3420 med ZTE 820 LTE 3G/4G på bostaden
13 Mbps down 4 Mbps up - laptop.
:)
När det blir vid sändmasten med HB, jag tror 25 Mbps down. :p:

PS. Android smartphone NU 8 down 5 up.

C

Cat3208

Guest

Funkar din iPad med Huaweimodemet och annat simkort?
Om inte kan det vara samma problem som jag upplevt.
Hade stora problem hemma med en iPad i mitt wlan som funkade ihop med andra datorer.
Hittade efter mycket googlande att iPad funkar dåligt i wep-krypterade wlan.
Även med wpa fortsatte det att strula.
Ändrade då från AES till TKIP vilket gjorde susen.

Har også hatt problem med valg av krypterings metode (ustabil) , men en reset som det angis i artikkelen under kan være løsningen
Jeg kjører nå AES på en Ipad 3 siste os og synbar ssid, opp mot Huawei E5776

iPad 2 – Cannot Connect to WPA2 Wi-Fi Network?

F

F.d. 55554

Guest

Har inget problem med att använda regedit, tar kopia först.
Har testat med 3 st olika datorer, 2 bärbara och en stationär.
Får väl nöja mig med mitt ZTE MF190.

F

F.d. 52994

Guest

Jag ser att vissa har uppkoppling på mellan 6 mbit/s och 13 mbit/s jag kommer inte i närheten av dessa resultat. Har jag då installerat mitt kort fel på något sätt? Bifogar bild på mätningen med bredbandskollen. Min dongel heter TP-Link
bbk_resultat.jpg

F

F.d. 55451

Guest

gittan och jojje
Har ochså en Huawei E173 max. 6 mbps.
:oops:

Knerten

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2026

Curtan:
Hastigheten varierer veldig. Det kan av og til være nok å flytte seg 100 meter. Eller ut av huset.

Test litt, så skal du se at du får større hastighet!

Toppen