• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiber!

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Då drar jag en egen slutsats på det, Telebolagen tar ut hutlösa summor för begränsad trafik i mobila nät så att vi som har ADSL eller Fiber till en rimlig kostnad kan få obegränsad trafikmängd?:cool:

//Peter
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fiber!

Nackdelen är att man inte har nytta av vare sig fiber eller ADSL utanför hemmet.
För vanliga användare räcker 80-100 GB/månad som kan användas både hemma, i husbilen och snart också utomlands.

4G-hastigheten på upp till 80 Mbit/s räcker gott för de allra flesta.
 
Senast ändrad:

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Det känns lite som om vi kan träta om detta i all evighet, vi är olika och har hittat olika lösningar som vi är nöjda med (kanske inte alla men ändå) men en familj som i vårat fall består av fyra personer där samtliga har fått smak för on demandtjänster kräver stor datavolym och hygglig hastighet. Nu dricker en ström med HD innehåll och lite taskig bitrate ca 3Gb i timmen och i en snar framtid när 4k blir vanligare ligger det i dagsläget på ca 7Gb i timmen.

I dagsläget betyder det om vi bara hade kollat på en timme per person och dag ca 360Gb i månaden, och i 4k 840Gb baserat på detta så har jag svårt att se någon annan lösning än en fastlina till hemmet inom överskådlig framtid.

Jag kan nog inte se att vi skulle stå ut från mängden i det avseendet.

Med ovanstående resonemang har jag inte ens berört andra behov som access utifrån till material på NASen eller tillgång till ipkameror etc.

Sen har vi också som husbilsåkare behov av en bra mobil lösning, och EUbeslutet att skippa roaming gläder oss så pass att vi nog tar en semester till norr över innan vi åker ner på kontinenten för att invänta lösningen på roamingproblemet.

Vad det gäller den mobila lösningen vill jag ge dagens ros till Telia som erbjuder bra priser på mobilt bredband om man även har ADSL/fiber samt Telia grannland där man för 39:-/mån får fri roaming i norden

//Peter
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fiber!

I en familj med tonåringar är naturligtvis förhållandet ett annat!

Vi kan bara hoppas på att operatörerna tar bort den förhatliga volymgränsen samtidigt som roamingen om inte förr. Både Apple och Google lurar i vassen och vill bli operatörer i vissa länder, kanske öven i Sverige. Då tas begränsningen bort eller åtminstone höjs gränsen väsentligt.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Nackdelen är att man inte har nytta av vare sig fiber eller ADSL utanför hemmet.
För vanliga användare räcker 80-100 GB/månad som kan användas både hemma, i husbilen och snart också utomlands.

4G-hastigheten på upp till 80 Mbit/s räcker gott för de allra flesta.

Jo jag har faktiskt nytta av min fina anslutning även när jag inte är hemma.
Jag kan t.ex. streama film o musik från hemmets NAS.
Det gick INTE med trött ADSL upspeed.

Helt kanon att nå all min data fast jag inte är hemma.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Ja om jag vill då routern hemma klarar av att agera VPN server.
Men kör inlog med https då jag inte sitter på så hemliga grejor ;-)
Köpte en Asus RT-AC68U när vi fick igång fibern. Den fungerar fint och har även en USB3 port för t.ex. en hårddisk.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fiber!

Nackdelen kan vara att det tar så lång tid att få. Har själv betalat 15 k och får nu reda på att "nästa år".

Hur kul är det?

/M
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Vi väntade i tio år på kommunen, sedan kom Svensk Infrastruktur och fixade allt på 4 månader.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiber!

Google og lignende vil troligen ha begrwnset volum for trafikk til andre tjenesteleverandører og ingen grense til egne tjenester. Ser denne trend allerede i dag i Australia, her er det normale volumgrenser og på faste samband. Den isp som vi benytter har avtale med netflicks og facebook, men ikke med youtube. De de har avtale med går som freeview utenom volumgrensen som for meg er 200 GB i måneden på den fixed wireless koblingen vi har til fibernettet. Fixed wireless er et lukked LTE nett med fast antenne og modem på taket av huset, 25 Gb ned og 5 opp i teorien. Normalt har jeg høyere hastighet opp, men nesten aldri full fart ned. Det er ikke planer om å legg fiber inn i dalen vår så derfor dette lte nettet. Vi betaler for denne tjenesten det samme som de som har fiber betaler for 100/100 og samme volum.

Grunnen til at det ikke er volumgrenser på fast samband er enkelt, ingen operatør tør å være først med å innføre dette. Telenor prøvde i Norge for mange år siden, men reaksjonen på første varsel om dette var umiddelbar oppsigelse av avtale fra mesteparten av kundene. Det var mange nok mindre tilbydere som ikke så noen grunn til å gjøre som Telenor. Varselet om endring ble trukket tilbake etter et par uker.

Men for mobildata er det ingen tradisjon for fritt volum, og de få som har slike tilbud har disse pakkene kun i korte kampanjer eller som skjulte løsninger for spesielle kunder.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fiber!

Läste att Net1 erbjuder obegränsad datamängd för 299:- i 4G nätet.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Jag såg det också, men som jag misstänkte så var det mer än ett villkor som ska uppfyllas om man ska få det när man läser det finstilta, för oss husbilister är ju det största problemet att det bara gäller en plats, vidare står det ett antal svävande begränsningar i stil med normalt användande för ett hushåll osv

Absolut ett bra steg i rätt ritning men ännu är vi ju inte "där"

//Peter
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

För några år sedan drog vi själva igång ett projekt med att dra ut fiber och avlopp till ca. 80 hushåll söder om Tidaholm. Är idag mycket tacksam för att vi gjorde det för just idag fick jag information om att Telia/Skanova kommer att redan i år börja lägga ned kopplingsstationer i Tidaholms kommun.

Trodde nog att det skulle komma förr eller senare men inte att det skulle komma så snabbt. Då vi dessutom har dålig mobiltäckning så är fiber den enda möjligheten som jag ser det
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Självklart finns det hur många frågor som helst som man ska ställa sig innan man fattar beslutet om man ska övergå till fiber. Visst, fiber kommer alltid vara största överföringsbara transmissionskällan när det gäller kapacitet, så är det nu och kommer vara så länge vi lever, iaf så länge jag lever. MEN, det behöver inte betyda allt. Om jag har fiber till mitt hus så är ju det bra, jag kan välja på hur mycket bredband jag vill ha (beror på leverantör) 100/10, 100/100 (beroende på vilken kapacitet jag vill skicka/ta emot). Men när det gäller TV, som naturligtvis spelar in kommer en annan fråga. Efter som jag är boxerkund idag så spelar det ingen roll, det jag har i dag i huset har jag i husbilen.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Boxer kräver också en snabb internetkoppling för att få ut de reklamfria on demand-tjänsterna, utan den sitter du där utan valfrihet :(

Det är det som är vitsen med en hyfsat snabb uppkoppling utan tak på mängd när det gäller film m.m.
Orka sitta å glo på reklamfinansierade kanaler med uruselt utbud, det är jag som ska välja vad jag vill se när jag vill det, inte distributören.
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Är det någon som vet hur det blir med kunder som har kopparnät.Bor i en stadsdel där inte det är nog många som vill ha fiber så det blir inget. Området som vi bor på har luft ledningar som utgår från en stolpe utanför bebyggda tomter och går över en enda grannes tomt som har fem stycken luftledningar att besväras av som tex träd att hålla nere, jag tycker att det är ganska dåligt av Telia att de inte har grävt ner ledningar till var och en tidigare. Skall vi som inte kan välja fiber på grund av för lite intresse för fiber sitta kvar med gamla koppar ledningar, förstår att ingen kan svara på detta utan mest intresserad hur det är på andra ställen? Jag har inte bruk för den stora permiteten en fiber kabel har effekten som jag har nu genom kopparn räcker till, men hur länge till?. Valle
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Boxer kräver också en snabb internetkoppling för att få ut de reklamfria on demand-tjänsterna, utan den sitter du där utan valfrihet :(

Det är det som är vitsen med en hyfsat snabb uppkoppling utan tak på mängd när det gäller film m.m.
Orka sitta å glo på reklamfinansierade kanaler med uruselt utbud, det är jag som ska välja vad jag vill se när jag vill det, inte distributören.

Nu är jag inte riktigt med. När jag tittar på boxer i min husbil så krävs ingen bredbandsuppkoppling, det tar jag via antennen. Då har jag samma utbud som jag har hemma med boxer (via antenn)
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Är det någon som vet hur det blir med kunder som har kopparnät.Bor i en stadsdel där inte det är nog många som vill ha fiber så det blir inget. Området som vi bor på har luft ledningar som utgår från en stolpe utanför bebyggda tomter och går över en enda grannes tomt som har fem stycken luftledningar att besväras av som tex träd att hålla nere, jag tycker att det är ganska dåligt av Telia att de inte har grävt ner ledningar till var och en tidigare. Skall vi som inte kan välja fiber på grund av för lite intresse för fiber sitta kvar med gamla koppar ledningar, förstår att ingen kan svara på detta utan mest intresserad hur det är på andra ställen? Jag har inte bruk för den stora permiteten en fiber kabel har effekten som jag har nu genom kopparn räcker till, men hur länge till?. Valle

Jag tror kopparnätet kommer leva med många år till. Många har det, betalar för det så det kommer man nog inte döda på många år. Nu är jag ju ingen ekonom utan tekniker men som jag ser det så kommer det finnas kvar många år om man inte är väldigt långt utanför tätbyggden..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Nu är jag inte riktigt med. När jag tittar på boxer i min husbil så krävs ingen bredbandsuppkoppling, det tar jag via antennen. Då har jag samma utbud som jag har hemma med boxer (via antenn)

Du pratar om tablå-TV, då når du bara någon promille av utbudet på denna planet. med en hyffsad snabb internetuppkoppling når du resten av det gigantiska utbud som finns både gratis och mot avgift. :)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Jag tror kopparnätet kommer leva med många år till. Många har det, betalar för det så det kommer man nog inte döda på många år. Nu är jag ju ingen ekonom utan tekniker men som jag ser det så kommer det finnas kvar många år om man inte är väldigt långt utanför tätbyggden..

Vi bor på en 700 meter lång återvänds väg på landsbygden med 7 fastigheter på.
Alla utom två har dragit in fiber. Jag undrar hur länge det finns underlag för att underhålla kopparnätet med två abonnenter.
Man kan nog inte själv styra om kablarna skall finnas kvar eller ej.
 
Toppen