• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiber!

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Många tycks glömma att internet skall fungera i husbilen också och från 2017 även utomlands.
Jag trivs med mitt mobila nät med hemtelefon och 80 GB dataabonnemang för 218 kr/månad. Jag har aldrig under de senaste 10-12 åren varit utan internet.
Varför skulle jag lägga drygt 20000 kr på ett fibernät som är sårbart och omodernt om några år?

Visa bilaga 103753

Okej vart beställer Jag det abonnemanget?
Mobilnät är bra om man är mobil medans fibernät är överlägset som fast anslutning. En ping på 52ms känns ju inte riktigt som 2015 :twitcy:
Varför skulle fiber bli omodernt?

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024

Många tycks glömma att internet skall fungera i husbilen också och från 2017 även utomlands.
Jag trivs med mitt mobila nät med hemtelefon och 80 GB dataabonnemang för 218 kr/månad. Jag har aldrig under de senaste 10-12 åren varit utan internet.
Varför skulle jag lägga drygt 20000 kr på ett fibernät som är sårbart och omodernt om några år?

Tre kan säkert funkar här i söder, när vi åker till stugan utanför Arjeplog så kan man ju lika gärna stänga av mobilen om man har tre.

För mindre krävande kunder kan säkert en mobil lösning funka även i dagsläget men för oss räcker inte 80gig en vecka och svarstiderna ska man ju inte bara prata om. Nu är det ju inte alla som delar mitt teknikintresse men access utifrån är något jag ställer som krav och det kan man inte mig veterligen få på ett mobilt abonnemang i dagsläget.

Jag kan inte se någon annan lösning än en fast lina hemma och en mobil lösning i husbilen från en operatör som kan leverera bra täckning i norra Sveriges glesbyggd.

Snackar vi sårbarhet så skulle jag inte sätta mig i sitsen att låta tex. larmet hemma bara ha en trådlös anslutning med tanke på hur lätt man kan störa ut en sådan signal om vilja finns!

//Peter

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024

Ytterligare ett inlägg i sårbarhetsdebatten, jag förespråkar en fast lina men av mobilitetsskäl så har jag givetvis även en bra mobil lina och då vore det väl själve f.. om man ska bli utan internet!:D

//Peter

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Snackar vi sårbarhet så skulle jag inte sätta mig i sitsen att låta tex. larmet hemma bara ha en trådlös anslutning med tanke på hur lätt man kan störa ut en sådan signal om vilja finns!

//Peter

Jag hade tidigare larm via fast telefon men blev rådd att byta till mobilt på grund av sårbarhet med avklippt ledning. Jag har för mig att tjuven även kan klippa fiber.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024

Sårbarhet är en svår fråga. Vad händer om man knipsar av fibern? Ny fiber - och hur lång tid tar det?

Om fibern grävs av så blir det svart.
Då är frågan om den är en stamnäts nod eller en lokal nod som grävs av.
Det är nämligen så att mobiltelefonsstationerna om det är möjligt kopplas samman av fibernätet. Sedan finns det stationer som går över radiolänk men inga stationer har någon egen växelfunktion så all trafik dirigeras av trafiksrevrar och de är sammankopplade via...ja just ja fiber!

I dag är fiber överlägset som fast länk till internet.
I morgon? Jo då även då. Men om några årtionden kanske vi har annat..

I husbilen föredra jag LTE men får oftast nöja mig med EDGE.

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024

Jag hade tidigare larm via fast telefon men blev rådd att byta till mobilt på grund av sårbarhet med avklippt ledning. Jag har för mig att tjuven även kan klippa fiber.

Visst kan han det, men vill han spara sig besväret att gräva fram fibern så kan han ju istället slå på en enkel störsändare hos dom som mobila lösningar.

Det finns ju för och nackdelar med det mesta men ännu har inte någon lyckats hänvisa mig till någon mobil lösning som uppfyller mina inte allt för stora krav till en i sammanhanget acceptabel kostnad

//Peter

F

F.d. 29925

Guest

Hur enkelt som helst att ta sig in i ett "fiberskåp" om man utav någon anledning skulle vilja göra det.
Finns lite här och var och lätt att hitta för de som är ute för att göra "affärer".

Här i närheten "försvann" det 2 st stora traktorer för ett sammanlagt värde på över 1,5 Miljoner för c:a en och en halv vecka sedan.
De är i alla fall helt osynliga, kanske kan de finnas i ett förråd inte allt för långt härifrån för att "kallna" eller så har man tagit sig ut ur landet på under 5 till 6 timmar.
Det är förresten ovanligt mycket stölder i området för närvarande.

Bilagor

• Fiberskåp.JPG
    Fiberskåp.JPG
    2,7 MB · Visningar: 2

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Ja, jag hade en Merca 84 som hade fiber till instrumentbelysning och diverse annat som jag förträngt.
-------------------------------------
Hej, jag hade en Bertone-Fiat som också hade fiber till all instrumentbelysning och knappar m.m. När den ensamma lampan som gav ljus till alla fibertrådarna slocknade så blev hela bilen svart inuti. Första gången det hände blev en spännande upplevelse :p:.

Men om mitt eget val och fundering.
Det drogs fiber i mitt lilla samhälle utanför Norrköping.
Det klassiska uppåt 20.000:- plus en påtvingad leverantör i några år innan det skulle bli fria val.
Allt i ett stort paket. Data, telefoni, Tv m.m.

Jättebra om jag alltid skulle sitta hemma och uggla.

Jag är hemifrån rätt mycket och då tar jag med mig mobila bredbandet, TV-kortet och mobilen, och har samma möjligheter och hastigheter som hemma. Antingen det går fort eller långsamt.

Så jag tackade nej. Om jag skulle hoppat på erbjudandet så hade jag varit tvungen att behålla allt som jag redan har för att funka när jag är ute och åker, plus allt det nya som inte går att ta med.
Med installationskostnaden, månadsavgiften som kommer antingen man är hemma eller borta m.m. så verkade det inte så lockande.
Om jag använder de pengarna till de bästa flyttbara varianterna så räcker de länge.

Värdet på huset tror jag inte påverkas nämnvärt. Det sticker upp en pinne inne i min häck med fibertråden. Så om fiber fortfarande är aktuellt att använda i framtiden för nästa ägare så är det bara att gräva några meter på tomten och koppla in.
Som tillägg till det, så hade jag troligen villigt betalat några tusen för att få fram fibern till tomtgräns om inte det skulle skett ändå.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 52943

Guest

När vi hakade på fiberfebern i Bromölla för några år sedan, så var det efter att ha läst tidskriftsartiklar om 4 resp 5G och att dessa tekniker kommer att drabbas av akuta kapacitetsproblem i takt med att allt fler apparater ska kommunicera - inte bara telefoner och datorer, utan bilar larm, etc, etc. Den utvecklingen förutspåddes explodera under kommande år.
Vi har Telia öppen fiber - köpte 100 ner och 10 upp (billigare än 100/100 - vi läser bara - skickar nästan inget bortsett från några inlägg här).
Nyligen fick vi besked om att man tagit bort den optionen och alternativet var 100/100 till ett något högre pris.
Tja vad gör man. Vi är jättenöjda med fibern och har också Tv och telefoni den vägen så det var bara att acceptera.
Installationen kostade 17000kr om man var med i första omgången, 27000kr om man ville dra in i efterhand - sades det då. Fast jag undrar om dom lyckas ta ut det senare priset...
Jag tror väl inte att fibern höjer husvärdet signifikant, men det är möjligt att avsaknad av fiber skrämmer bort några potentiella köpare.
Sammanfattningsvis är vi jättenöjda och tror att vi gjorde rätt på kort sikt.
Vad som händer om 5-10 år är svårt att sia om.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om jeg fortsatt hadde bodd i Scandinavia så ville mitt mobilnettvalg vært Net1 eller norske ICE, LTE på 450 Mhz og noen Ghz gir 90% arealdekning og muligheten for små celler i tettbefolkede områder. En LTE node med 1W pr sektor har ikke mange hundre meter rekkevidde, mens en LTE 450 node dekker mange kvadratkilometer med samme totale båndbredde. Alle LTE noder koblet sammen via fibernett og i noen tilfeller microbølge link.

Under oppbyggingen ab Net1 sine stadsnoder så kjøpes det roaming med Telia sitt Netcom nett i Norge og en tilsvarende løsning i Sverige.

F

F.d. 29925

Guest

Läs tråden "Mobilmaster och basstationer på väg att försvinna".
Ja, nog finns det en teknikutveckling även om man tror att man i slutet av utvecklingen. :)

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024

Jag tvekade till att dra in fiber till att börja med och tänkte som många "att det är väl bara att gräva en bit till slangen i efterhand".
Fel visade det sig efter att ha pratat med de som anlade fibern. Man måste gräva till närmaste kopplingsskåp vilket kan vara ett par hundra meter i värsta fall.
Sedan vill det till att kopplingsskåpet är dimensionerat för ytterligare X "eftersläpare".
Är det inte det kan det bli väldigt dyrt.

Stonevalley

HBK Medlem
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024

Här i Bollebygd skall vi få fiber plötsligt två aktörer Telia öppet nät samt
IP-only ,skickade in ansökan igår runt 20000kr oavsett vilken av dom man väljer
Blev IP-only.

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024

Det hade ju varit intressant om någon kunde presentera en "mobillösning" som kan konkurrera med en fastlina idag, hittills har ju ingen kommit i närheten...

Nästa intressanta fråga är vad det är som gör att man är säker på att det ska bli bättre i framtiden?

3g har ju funnits i över 10 år och 4g i ett antal år men ände finns det inga lösningar för ett hushåll på 4 pers som faktiskt använder linan för att kolla på on demand tjänster

//Peter

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nästa intressanta fråga är vad det är som gör att man är säker på att det ska bli bättre i framtiden?

//Peter

Finns bara intresse och behov så sker utveckling till det bättre.
Fiber behövs för dataöverföring på många områden men knappast nedgrävd långa sträckor till slutanvändare på landsbygden.

Ericsson, Nokia, Huawei med flera har stora planer vad gäller mobil dataöverföring. Det forskas i mångmiljardklassen.

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024

Jag gillar när man är positiv till teknik och det som inte ännu finns.
Med samma resonemang tycker jag att man inte ska köpa en dieseldriven husbil idag utan åka kommunalt och bo i tält tills de eldrivna alternativen går att köpa...

Toppen