• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiber!

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.063
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Det finns en aspekt som sällan (aldrig) diskuteras och det är säkerheten.

Putin behöver bara förstöra en större knutpunkt för att HELA landet kommer att bli utslaget.

Det kommer alltid att fordras småskalig luftburen informationsbärare.

Knappast ett individuellt problem, men mer ett samhällsproblem.

Jag kommer att behålla min satellitmottagare, Tv-antenn, och rundradio för säkerhets skull! Licensen är ju betald.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Inte slänger man ut den gamla digitalboxen, radion och monterar ned TV-antennen för man har skaffat fiber.
:swoon:
Dessutom finns ju alltid möjligheten att koppla upp sig via 3G/4G mobilt så då blir det dubbel säkerhet om Mr P skulle slå till.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Jag antar att det var riktat till mig?, redan nu finns ju 4g sedan något år, det hade säkert funkat drägligt till oss men i dagsläget finns det inte mig veterligen någon operatör som erbjuder fri datamängd? Finns det anledning att tro att det skulle ändra sig med 5g?

//Peter
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Fiber!

Finns visst, dom går däremot inte att nyteckna längre. Telenor 4g med fri datamängd inom Sverige för 299kr/månad, (med fria samtal o sms) här gäller det som innehavare att vara försiktig, avtalet upphör om jag ex köper en ny telefon och binder om avtalet ( telefon-rabatt).

Men visst finns det sådana abonnemang. :yes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.931
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Det finns en aspekt som sällan (aldrig) diskuteras och det är säkerheten.

Putin behöver bara förstöra en större knutpunkt för att HELA landet kommer att bli utslaget.

Det kommer alltid att fordras småskalig luftburen informationsbärare.

Knappast ett individuellt problem, men mer ett samhällsproblem.

Jag kommer att behålla min satellitmottagare, Tv-antenn, och rundradio för säkerhets skull! Licensen är ju betald.

Inte slänger man ut den gamla digitalboxen, radion och monterar ned TV-antennen för man har skaffat fiber.
:swoon:
Dessutom finns ju alltid möjligheten att koppla upp sig via 3G/4G mobilt så då blir det dubbel säkerhet om Mr P skulle slå till.

ska man nu också ta hänsyn till putin när man står inför möjligheten att dra in fiber i sitt hem :D:D:D

hur tror ni 3,4,5G masterna och andra radiomaster matas, med koppartråd, eller :confused:

märkliga tips
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiber!

For øket sikkerhet brukes redundase i nettet. Det er multiple knutepunkter i stamnettet og muligheter for reruting av trafikk via andre knutepunkter om ett faller ut. Det kan bli noe redusert fart, og noen nettsegmenter ut til brukere er kun matet fra ett knutepunkt.

Mobilnett med ubegrenset volum, tror vi kan drømme søtt om det. Mobilnettet bygges ut med stadig mindre celler for å kunne klare volumet. Mens det var en nyhet fantest det enkelte tilbud om fritt volum, men når operatørene fant at de fyllte kapasiteten så trengte de å finansiere mer volum og volumgrenser kom inn. Små operatører med dårlig geografisk dekning kan fortsatt friste med stort volum til lav pris, men store operatører tar betalt for det som brukes og volum koster både lokalt og sentralt.

Fibernett har ingen lokale flaskehalser, en øking i volum kommer her hovedsaklig på linkene mot omverdenen, et par fibrer til mot et nytt knutepunkt og litt ekstra routerhardware og problemet er løst for denne isp. Denne løsningen finnes og sentralt i mobilnettet, men der er det lokal kapasitet som virkelig koster med nye små sendere med egene fiberforbindelser til sentaler for å klare volumøkning.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fiber!

Hej !
Har Du tid kan Du vänta. Det kommer mycket bättre !!
Googla på 5-g internet. Snabbare i luften. Inga dyra dragningar i marken eller luftledningar.

Vildanden

Tillåt mig tvivla. Trots att vi inte bor mer än 17 km utanför Östersund så har vi ingen mobilmottagning alls (eftersom vi bor vid den lägsta punkten i terrängen). Men tack vare fiber har vi en utmärkt internetförbindelse.

aake
 

fullmark

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Gotland
HBK-Nr
2294
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Bor på södra Gotland där mobiltäckning finns utomhus på vissa platser, sms kan komma dagen efter. Kopparledningen ska tas ner efter hand. Finns inga alternativ om man bor på landet. Är riktigt glad att man inte är rädd för allt som är nytt...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fiber!

Vad vi vet om framtiden står skrivet i stjärnorna, eller?
Utvecklingen går hela tiden framåt. Har för mig att för hundra år sedan fanns det inte ens rundradio. Svart-vit TV med ett nästan runt elektronrör på 17" kom väl i mitten på 50-talet och färg TV på 70-talet och sen platt-TV.
Nej inget varar för evigt, eller?
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Enkelt beslut. Fiber höjer värdet på huset eller lägenheten. Eller rättare sagt finns det inte fiber minskar antalet potentiella köpare.

Jag kan inte tänka mig ett boende där det inte finns ordentlig internetkapacitet utan begränsningar på volym. Och jag är inte ensam om att tänka så...

Jämför investeringen i fiber med kostnaderna för att byta kök eller renovera ett badrum så är det ju trots allt en ganska liten peng.

4G funkar hjälpligt när man är på resande fot men aldrig som ersättning för en fiberförbindelse i hemmet.
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Fiber!

Helt rätt. 4G eller 5g kommer nog aldrig bli lika stabilt som fiber.
Är som att jämföra husbil och husvagn
 

bo.larserik.nilsson

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
7273
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Nu tycker jag att Anders får ge sig - nästa steg är väl att Internet ska komma med nyupptäckta rymdvarelser.......

Har fiber sedan flera år tillbaka och har aldrig ångrat mig en minut
- TV-mottagning med enastående upplösning
- Streaming av filmer, musik, radio mm
- Vanlig användning av Internet-tjänster
- Fast telefoni

Och - inte minst - allt till en kvalitet och driftsäkerhet som man kan drömma om i nuvarande fasta kopparnät eller 3G, 4G etc etc

Och - dessutom - till en kostnad för alla tjänster som är mycket lägre än tidigare
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fiber!

Många tycks glömma att internet skall fungera i husbilen också och från 2017 även utomlands.
Jag trivs med mitt mobila nät med hemtelefon och 80 GB dataabonnemang för 218 kr/månad. Jag har aldrig under de senaste 10-12 åren varit utan internet.
Varför skulle jag lägga drygt 20000 kr på ett fibernät som är sårbart och omodernt om några år?

image.jpeg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Fiber!

Problemet med 4G är att det har så kort räckvidd jämfört med 3G
så det är inget för glesbygden.
Hur blir det med 5G, blir det ännu sämre eller är det en annan teknik.
Själv har jag TV via den fiber som fanns i lägenheten när jag flyttade in.
Det fungerar perfekt.
Bredband via fibern använder jag inte för Telia är alldeles för dyra.
Stora paketet med många TV-kanaler är däremot billigt.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Fiber!

Jag har lämnat Net1 och kör nu uteslutande 3G och 4G. (Jag styr det manuellt). Men jag har vänner som har Net1/4G nu och de är väldigt imponerade av hastigheten.

3G/4G täcker ju 90% av befolkningens fasta boplatser medan Net1 täcker 90% av sveriges yta. Det är bl a många skogsmaskiner i glesbygd som via Net1 rapportera uppgifter om avverkningen direkt över internet.

TRE fungerar i Sverige och Danmark.
Net1 fungerar även i Norge.

Sen finns det massor av andra alternativ som är mer eller mindre bra, men fiber - är det inte dyrt?
 
Toppen