• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiber!

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Jag tror kopparnätet kommer leva med många år till. Många har det, betalar för det så det kommer man nog inte döda på många år. Nu är jag ju ingen ekonom utan tekniker men som jag ser det så kommer det finnas kvar många år om man inte är väldigt långt utanför tätbyggden..

Vi bor 5 km utanför Tidaholm och vi tycker nog inte att det känns som "väldigt långt utanför tätorten", men vi har fått information om att vår kopplingsstation läggs ned under 2016. Så jag är inte beredd att instämma i ditt antagande.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiber!

Koppertråd i stolpe koster masse i vedlikehold, spesiellt når kjeltringer stjeler kabel og selger kopper. Nedgravde kabler har noe mindre vedlikehold, men infrastrukturen rundt er ofte på overtid. Ble innstallert med en forventet levetid på 20 til 30 år for over 50 år siden. Mange koblingssentraler er og på overtid, og det er problemer med å skaffe deler.

Telenor i Norge byttet ut sitt stamnett rundt 1990, erstattet da nedgravde kopperkabler mellom sentralene med fiberkabler. De gamle jordkablene fra 1950 med papirisolasjon rundt hver leder ble påtennt i ene enden og luft pumpet inn i andre slik at isolasjonen kunne brenne opp uten å smelte blykappen i jordkabelen. Vel utbrennt ble kopperet trukket ut og røret blåst ren før fiberkabelen ble blåst inn. Men nå er det tid for å bytte elektronikk i endene fibrene på de steder dette ikke er gjort allerede.

Hvor mye av Telia sitt stamnett som er byttet til fiber vet jeg ikke, men de startet mye senere enn Telenor og de sentraler som ikke sitter på fiber må fases ut i løpet av kort tid. Lokalt spredenett er også dyrt å holde vedlike, men her er det fortsatt tilgang på deler.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fiber!

Forskare har tagit ett viktigt kliv mot att använda terahertzstrålning för trådlösa nätverk. Det kan göra wifi och mobilnät mångdubbelt snabbare.

Dagens wifi och mobilnät använder mikrovågor för att skicka data. Men i takt med att signalerna blir allt fler ökar trycket på vågorna – i ett hyreshus med mängder av trådlösa nätverk och mobiltelefoner kan konkurrensen leda till lägre hastigheter eller att signaler inte når fram.

Denna upptäckt kan göra att fiber har förlorat sitt försprång även i omgivningar med många användare.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Fiber!

Har inte läst hela tråden, men i takt med fiberanslutningarna kommer ADSL och allt med koppar att försvinna, (Telia har redan varslat i Dalarna) och då står man där en dag utan anslutning.
Att få en anslutning från rymden alla "Musk" kommer nog ta sin tid och även den kommer att kosta i begynnelsens tid! Titta bara på Tesslan (inte helt gratis)!
Fibern kommer nog stanna en bra tid framöver då man kan få 1Gb i hastighet både upp och ner redan idag!

Nej mitt råd är att skaffa fiber, om man är i behov att vara uppkopplad.:spinny:

Med vänlig hälsning!
Malbeck
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Forskare har tagit ett viktigt kliv mot att använda terahertzstrålning för trådlösa nätverk. Det kan göra wifi och mobilnät mångdubbelt snabbare.

Dagens wifi och mobilnät använder mikrovågor för att skicka data. Men i takt med att signalerna blir allt fler ökar trycket på vågorna – i ett hyreshus med mängder av trådlösa nätverk och mobiltelefoner kan konkurrensen leda till lägre hastigheter eller att signaler inte når fram.

Denna upptäckt kan göra att fiber har förlorat sitt försprång även i omgivningar med många användare.

Varför inte tapetsera med tapeter av metall, även golv o tak och få Faradays bur i varje lägenhet. Borde lösa problemet med trafik i etern.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiber!

Terahz er tregt sammenlignet med noen hindre petahz som er det normale i fiber som bærefrekvens. Løsningen på wifi problemet ligger i bruk av høyere frekvens og lav effekt, selv om dette krever en base i hvert rom. Dagens wifi a og ac er et godt start om en justerer ned effekten noe.

Det fine med terahz er at lite signal slipper gjennom en vanlig lettvegg :D, selv microbølge båndet har problem med hindringr mellom sender og mottaker.

Hva kan koble sammen alle baseboksene? Best til dette er fiber, hvor terabit/s allerede er lett tilgjengelig og petabit/s finnes i lab.

Det eksperimenteres med LTE og 5G baser med milliwatt baser med meget kort avstand langs motorveier for å klare fremtidens trafikkvolum fra biler og navigasjonsutstyr.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Jag har av nyfikenhet gjort lite regelbundna mätningar på 4g nätet (Telia) i hemmet och i bygden senaste veckorna, och visst upp hamnade man i regel på 10mbit vilket är en klar förbättring mot adsl, men ner hamnade man sällan över 10Mbit med en maxnotering på ca 15Mbit om man mätte när folk är vakna, samtliga mätningar är med god mottagning. Jag har även vid ett par tillfällen mätt mitt i natten (när ändå barnen har stökat) och då har man betydligt bättre siffror, 35-45Mbit.

Slutsatsen jag för min del drar av detta är att även om man hade haft obegränsad volym (vilket ingen erbjuder) så är inte 4g i dagsläget något lyft jämfört med en dålig adsl lina på 10mbit

//Peter
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Forskare har tagit ett viktigt kliv mot att använda terahertzstrålning för trådlösa nätverk. Det kan göra wifi och mobilnät mångdubbelt snabbare.

Dagens wifi och mobilnät använder mikrovågor för att skicka data. Men i takt med att signalerna blir allt fler ökar trycket på vågorna – i ett hyreshus med mängder av trådlösa nätverk och mobiltelefoner kan konkurrensen leda till lägre hastigheter eller att signaler inte når fram.

Denna upptäckt kan göra att fiber har förlorat sitt försprång även i omgivningar med många användare.

detta är positivt i wifi-havet, de flesta bostäder kör ju eget wifi, även fiberanslutna och trängseln är ju total i många kvarter.
Dock så kvarstår taken på datamängd i de flesta mobila bredbandslösningar, och det är den absolut största nackdelen idag, denna fördel på fiber känns idag svårslagen redan dagens fullhd-filmer drar rejält med data och morgondagens 4k-filmer kommer att sluka än mer.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Ska man vänta på den absolut senaste tekniken så får man den aldrig, det kommer ju nytt hela tiden, därför har jag fiber. Bäst när jag skaffade det för ett år sedan.
Jag hade 4G innan och det gick ju bra när det var nytt men ju fler som skaffade det ju sämre gick det, 0,4 MB när det gick som sämst. Körde på 3G på slutet för det gick bättre än 4G pga färre användare. Nu har jag det abbet i husbilen, funkar bra för det mesta.
Behåller fibern i huset, kör internet och tv på en 10/100 lina och har för det mesta full hastighet på båda hållen.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Fiber!

Pratar de inte om att nästa generation av mobil kommunikation baseras på att sändar/mottagarenheter placeras i hemmet och kopplas till den indragna fibern.

//Stefan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiber!

Stefan er inne på noe som egentlig finnes i dag også, men som en normalt ikke benytter. Pico og Nano celler LTE på de høyeste frekvensbåndene gir dekning innendørs. Allerede for 3G ble det brukt Micro celler inne i kontorbygg, men med de høyere frekvenser og datahastigheter så er det en fordel med mange enda mindre celler i nettet og hver base sin fiber til sentralnettet, som i stor utstrekning allerede består av ipswitcher og routere i rene LTE nett.

Om jeg skal spå litt om fremtidens nettverk så vil forskjellen mellom mobilnett og wifi forsvinne. En fremtidig wifi standard bassert på lte lignend teknolog med automatisk roaming mellom wifi baser i samme logiske nett vil løse intern kommunikasjon samtidig som terminalenhetene automatisk switcher fra dette til ekstern 4G eller 5G når en går ut fra intern området.

Det som vil tvinge frem en slik løsning er IOT (Internet Of Things), samtidig må en over fra IP4 til IP6 da alle duppedittene trenger egen ipadresse som unik.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fiber!

Angående fiberns sårbarhet:

Under Atlantens yta mellan Europa och USA går fiberoptiska kablar som är kritiska för den globala internetkommunikationen. I området, som stora delar av våra ekonomier och regeringar är i princip helt beroende av, pågår samtidigt ”aggressiva ryska operationer”, skriver New York Times.

Nivån på aktiviteten är jämförbar med vad vi såg under kalla kriget, säger en anonym europeisk diplomat till tidningen.

Både ubåtar och forskningsskepp, som USA kallar spionfartyg, står bakom operationerna som oroar amerikansk underrättelsetjänst eftersom de misstänker att de vid en konflikt är beredda att kapa kablarna.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Rätta mej om jag har fel ...

Om man klipper fiberkablar i internets nätstruktur påverkas även möjligheten att köra internet via mobilnätet.
Även mobiloperatörerna använder det. Hur skulle de annars få tag i alla webbplatser/-tjänster?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fiber!

Rätta mej om jag har fel ...

Om man klipper fiberkablar i internets nätstruktur påverkas även möjligheten att köra internet via mobilnätet.
Även mobiloperatörerna använder det. Hur skulle de annars få tag i alla webbplatser/-tjänster?

Jo, du har säkert rätt!
Vad värre är, hela samhällsstrukturen rasar ihop.
Vore bra om norrmännen kunde jaga bort Putin och hans anhang dit de hör hemma.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fiber!

Man skall inte samla alla ägg i en korg.

Misstänker att allt på båda sidor Atlanten fungerar i alla fall även om det skulle bli ett avbrott i den interkontinentala kabeln.
Att den militära kommunikationen fungerar utan avbrott är nog något som i alla fall jag tar för givet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiber!

Om en ser på kart over interkontintale datakabler så er det etter hvert blitt ganske mange. Og i hver kabel finnes det flere uavhengige internet linker, så en mulighet for omruting finnes nesten alltid.

Etter innføringen av lag-2 switching er det ikke lengre like lett å se hvilken forbindelse som brukes. Men denne switchingen er mye raskere enn ip routing, slik at den ofte brukes på de lange forbindelsene.

Om en ser på hvilke noder som er synlige mellom meg i Australia og forumet så ser det slik ut:


| 192.168.1.1 - min wifi router
| lo0.bng1.syd4.on.ii.net - koblingen i Sydney mot NBN sitt fibernett
| ae7.cr1.syd4.on.ii.net - en annen router i Sydney
| ae5.br1.syd4.on.ii.net - også en router i Sydney
| te0-0-0-1.br1.lax1.on.ii.net - vår isp sin node i Los Angeles
| te0-3-0-938.bdr1.lon1.on.ii.net - tilsvarende i London
| ams-ix.tc2-ams.nl.p80.net - en router i Amsterdam som,tilbyr trafikk til Sverige
| xe-1-3-1.se.sto.dch.cr0.port80.se - import router i Sverge
| po1.se.sto.dch.dr0.port80.se - fortsatt hos port80 i Sverige
|crystone-hy-demarc0.cr1-r85.hy-sto.se.p80.net - koblingen til crystone
| dr-7.hy-sth.se.crystone.net - routeren på serverhallen hos crystone
| husbilsklubben.se - webserveren.

Som en ser så kjører jeg via både en Stillehavskabel og en Atlanterhavskabel i dette tilfelle. Andre ganger går det over en kabel i det Indiske hav til London.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fiber!

Om två år skall det första 5G-nätet öppnas i Sydkorea, en hastighet etthundra gånger snabbare än dagens. Efter ytterligare två år räknar man med att 5G skall finnas över hela klotet.
Skall man tro på nyheten?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Inte hela klotet, men definitivt i större delen av Västvärlden. 4 år är lång tid i detta sammanhang.
Men fiber är överlägset för fast installation.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiber!

Det blir spennende å se hvilken net-arkitektur de velger, et av alternativene er fiber mellom nodepunktene i et redundant mønster og level-2 switcher på terabit/s eller petabit/s fiberlenker til de 3 til 5 nærmeste andre noder.
 
Toppen