• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiber!

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!
Nu är det fiberdragning på gång i Mark!
Men jag funderar.....
Varför skulle vi skaffa fiber!
Har redan en helt ok Lina för nätet, parabol och telefoni som funkar kanon.
Ser ingen anledning till att skaffa fiber förutom att det kanske skulle höja värdet på huset vid en försäljning.
Vad tycker ni?
Vad ser ni för fördelar?

Vore intressant med lite synpunkter om detta!
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Fiber!

Även där jag bor ska man gräva för fiber.
Jag frågar mig om det är värt pengarna och är det verkligen "det senaste" inom internet och telefoni?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.887
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

+ Helt störningsfritt (ingen elektricitet)
+ Hög kapacitet (när hela kvarteret kopplar på "allt")
+ Lång livslängd litet underhåll

Finns säkert fler +

Vi får också fiber inom 1 månad, Anslutningsavgift 6000kr
får gräva själv på egen tomt.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Fiber!

Jag ser det som en investering i framtiden.
Jag har hastighet så jag klarar mig idag, men om jag ser fem år bakåt, hade jag idag klarat mig med den hastighet jag hade 2010 och hur mycket mer data använder jag idag jämfört med då?
Hur mycket mer data kommer jag att nyttja om fem år, om tio år? Antagligen bra mycket mer.
Det är därför jag har beställt fiber, nu när det äntligen händer något även i vår kommun...

Jag kommer ihåg när man satt med modem och kunde gå ut med hunden innan sidan var laddad. Risk att man hamnar där igen ett antal år framåt om man bara har koppar.

4G, 5G, xG är bra men delade resurser och vill man även se tv via fiber är det nog inget alternativ...
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fiber!

Det verkar som om fiber endast blir en parentes i internets historia.

Richard Branson och Elon Musk har långt gångna planer på internet från rymden.
Båda tänker sig att bygga satellitbaserade kommunikationssystem som ska ge bra trådlös uppkoppling runt om i världen.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Fiber!

För några veckor sedan var alla i Vellinge med fiberanslutning utan förbindelse nästan ett helt dygn innan man funnit felet, en avgrävd kabel.
Inget vidare om man har internet, TV och telefon via fiber.
Tänker nog inte ansluta, om få år finns förmodligen andra bra alternativ.
Att fastighetens värde skulle påverkas berör mig inte ett dugg, är ju en spottstyver i sammanhanget.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fiber!

Jag bor i villa inom Malmö tätort och vi blev erbjudna fiber frå Telia med en installationskostnad av 20.000:-
Grannarna några kvarter bort där hade kommunen delat ut tillståndet till annan operatör, de fick betala 4.500:- Till dessa avgifter kommer ju månadskostnaden som är lika i båda fallen.
Jag tackade därför nej till Telia då det är ett oskäligt pris i en tätort.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Om du är nöjd med vad du har idag och inte ser att behovet kommer att öka närmsta tiden finns det ingen anledning att skaffa fiber.

Jag tror heller inte det höjer värdet på huset något nämnvärt. Det är säkert ett litet plus vid en eventuell försäljning men det är knappast så avgörande så att spekulanter hoppar av budgivning eller köp.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Jag tycker att man ska beakta om det är "öppen fiber" eller om det är en enskild tjänsteleverantör som lägger fibern.
Fördelen med öppen fiber är att det kan vara många tjänsteleverantörer att välja mellan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiber!

Når et område har fått fiber så avvikler Telia sitt kopparnett. Noen steder har de gitt beskjed om stenging av dette uten at det har vært satt i gang fiberutbygging, Telia er ikke lengre forpliktet til å levere trådbundet telefoni.

Så alternativet til fiber er å bruke mobilnettet, 4G og kommende 5G klarer endel trafikk selv om en node i masten maksimalt kan levere den samme datamengde som en delt fiber med enkleste teknikk på fiberen. Den delte fiber forsyner noen få hus, mens noden i masten belastes med alle mobilnheter innenfor rekkevidde. En fiber kan levere Tbit/s om en bruker litt dyrere elektronikk enn den som brukes til privatboliger i dag.

Mobilmastene forsynes hovedsaklig via fiber, eller som en nødløsning via microbølge link.

I Australia pågår en storstilt utbyggng av bredbånd, i byene fiber og på landsbygda trådløst over lukket 4G med retningsantenner og begrenset antall abonnementer pr node i mastene. Maks hastighet for trådløst er det samme som laveste hastighet for fiber, samtdig som fiber også leverer tvprogrammer. Det tredje alternativet som benyttes er satellitt for gårder som ligger langt ute i outback. Alle områder som bygges ut med fiber mister kopparnettet etter kort tid.

I Norge byttet televerket (nå Telenor) ut alle fobindelser mellom sentralene fra koppar til fiber allerede på 1980 og 90 tallet, under tiden ble sambandet holdt i gang via microbølge.

Branson og Musk snakker om bredbånd til uland, samme gjør Google, Facebook og Amazon. Flyvende basestasjoner for mobilnett for rask og billig utbygging.
 
F

F.d. 53192

Guest
Sv: Fiber!

+ Helt störningsfritt (ingen elektricitet)
+ Hög kapacitet (när hela kvarteret kopplar på "allt")
+ Lång livslängd litet underhåll

Finns säkert fler +

Vi får också fiber inom 1 månad, Anslutningsavgift 6000kr
får gräva själv på egen tomt.

Tyvärr stämmer inte detta. För att fiber skall fungera krävs det el till en omvandlare från ljus till digitala ettor och nollor.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Ligger det rör utanför tomten kan man vänta och se.

Några saker är viktiga att ta i beaktande
  • det skall vara ett "öppet nät" så att man inte fastnar hos en leverantör
  • har man bra TV-bild finns det ingen anledning att ha TV via fiber, bara extra kostnad. Behåll antennen
  • inte IP-TV utan kabelTV, annars måste man ha en box per TV
  • telefonen kan bli mycket billigare
  • för en vanlig brukare som inte streamar film räcker 10mb väl
Lite av mina erfarenheter.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Har haft fiber i tre år via egen förening. Kan inte tänka tillbaka till tiden före. Obegränsad tillgång till nätet ger nya vanor. Tv ser man på när man vill och inte när det sänds. Gör av med 200-500gb data per månad. Hitta något annat än fiber som klarar det till vettig kostnad. Att drömmar om satelliter och annat är just bara drömmar. Fiber fungerar och finns här nu och inget kan konkurrera med kapacitet och kostnad.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Hej!

Att installera fiber eller att inte göra det, det är frågan.
I vårat område har det precis installerat fiber och vi hoppade på, precis som över 60% av grannarna. Frågan är då varför betala 19k för detta.

1. De som använder ADSL är inte nöjda med farten samt attADSL inte kommer att uppgraderas eftersom fler och fler väljer bort fasttelefoni tack vare mobilerna.
Då ligger där ett kopparnät som ingen vill underhålla. PÅ landsbygden läggs kopparnätet redan ner sedan år tillbaka.

2. Några sitter med mobila bredbandslösningar men är bundna av en relativt låg pott.
De vill kunna streama mer...

3. Det blir dyrare att haka på senare.

Sedan finns det alltid de som tror att dagens nyheter bara är en fluga och att framtiden finns om något år. De var samma typ av folk som avstod färg-TV och datorköp ;-)

Skämt åsido det finns ingen bättre teknik o etern är redan idag trång av all radiotrafik.

Här är anledningen till mitt val:
12015069_10153667507408934_1309011662463365602_o.jpg
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Fiber kommer snart till vårt villaområde och jag ska snart bestämma mig.
Har idag mobilt bredband på 50 GB och uppnår oftast runt 25 Mb. Har också fast telefoni (frugans krav) utan fast månadskostnad. TV via parabol, kortet tar jag med mig till husbilen som har parabol.
Har idag inget behov av obegränsad datamängd. Skulle jag gå över till fiber skulle min datakostnad öka, även telefoni och TV kan jag inte ha i husbilen.
I dagsläget kommer jag att avvakta och kanske i framtiden köpa fiber, finns vid tomtgränsen. Kanske kommer inst.kostnaden att gå ner från dagens 1900kr?
Lennart

Ska vara 19000kr
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

1900 kr var väl väldigt billigt :)
Nej, jag tror inte kostnaden kommer att gå ner, under de år fiber har installerats har priset ökat. Och att försöka få det inkopplat i efterhand kommer nog att kosta än mer, de måste ut med folk, maskiner, asfaltera om etc.
Så mitt råd är absolut att skaffa så fort som möjligt. Då har man valfriheten senare när det kommer nya tjänster. Säger man "nej" till fiber nu sitter man där när/om kopparnätet försvinner.
Jag tror dessutom att marksänd TV kommer att marginaliserad/försvinna på sikt. "Allt" kommer att gå via fiber.
Hur många av er har larm med kameror? Det tror jag kommer att öka mycket de närmaste åren....
Dörrklocka med kamera (bra när ingen är hemma).... det finns mycket roligt när kapaciteten är obegränsad.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Vi fick fiber indraget i våras. Får 100 Mb både upp och ner via WiFi och nästan 200 med kabel. Kostnad för fibern knappt 15 000:- trots att vi bor på landet, mycket tack vare en aktiv och kunnig fiberförening.
Vi kör även telefon och TV via fibern. Jämfört med ADSL som vi hade tidigare så tjänar vi ca en hundralapp/månaden.
En granne velade och skulle först inte ha men ändrade sig senare. Det kostade 7000:- extra.
Hade vägen varit asfalterad hade det nog gått på ett par tusen till.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Fiber!

Jag skulle mörda för att få fiber, vi bor i ett samhälle på ca2000 invånare och jag skulle gissa att fibern är minst 5 år bort, vi kan max få ca 11Mbit på adsl linan och med två barn finns det inget mobilt alternativ som ens är att fundera på, dessutom vill jag ha en "sann" ipadress in så att mina kameraror, larm, nas osv funkar, det har de allra flesta mobila lösningarna svårt för.

Så tills annat meddelas, eller erbjuds är som jag ser det fiber enda alternativet, eller är det någon som har något konkret förslag på vad som finns tillgängligt i dagsläget som har: Minst 100/100Mbit, Fri trafik, access utifrån?

//Peter
 
Toppen