• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jo precis!!
Det var mycket saker att hålla rätt på får försöka hitta det skrivet. skulle ju behövt fixa detta tidigare innan montering. Men nu kan jag få igång fjärren kan jag sen ställa ned effekten på pumpen vilket man verka kunna göra så kommer den kanske bli betydligt tystare.
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Fick släppa värmaren ett tag men nu ser jag ju ljuset i mörkret Peter K har skickat en video som visar allt jag inte kände till får titta på den några gånger kan ju ta med plattan ut när jag står vid bilen får jag inte till det så får jag se till att fredrik hjälper mej han är ju yngre och jag var nog aldrig så duktig någonsin sannolikt har det inte varit till fördel att slå i huvudet vid unga år.
Idag har jag monterat blandaren gjorde ett 32mm hål där tvålen ska ligga och monterade den de gamla slangarna var så korta att det gick inte att hantera dom likaså avloppslangen som tydligen är monterad sist man skruvar tydligen fast i ena änden sen drar man tills det inte går längre klipper av och i någon konstig arbetsställning medhjälp av någon sätter dit en klammer vilka satt så illa att de inte var dragna ordentligt. Påminner om en del elever som mätte på millimetern sen missade att skala kabeln rätt så då räckte inte kabeln ska man byta ett sånt uttag så går det inte utan att dra en ny kabel och det kan bli jobb.
Har inte kopplat färdigt i "badrummet" det blev mörkt och kallt vid den tiden jag förut började jobba. Men allt sitter på sin plats några minuter jobb.
Ska passa på att byta lysrörsbelysningen på toaletten jag har en bra ledlampa som jag hade på skåpet i Toyota det var ett för starkt ljus för det mesta så blir bra också för det startar direkt lyröret förutom att det drar ström ger inget bra ljus förrän det har blivit varmt och då är det dags att släcka.
Sen kan jag äntligen så på pumpen och testa. Ska ta foto när det är ljust ute.
Har aldrig tänkt på att varmvattnet kommer när man för spaken åt vänster men så är det i huset också det är ju rödmarkerat både på slangar och blandare. Tittade en del på partidiskussionen på tv där är de sk vänsterpartierna till vänster i programmet sen har de en röd beteckning varmvatten.
Märkligt hur saker hänger ihop
Jag avverkar den ena saken efter den andra det verkar som det mesta löser sig var 8 grader ute igår och 22grader inne i bilen så värmen fungerar nu Ska vattnet fungera och toaletten laddas och ställas på plats.
Vad är kvar jo ett stöd för höger benet när man kör en skiva av lämplig storlek lite skumgummi och häfta fast tyg med klammer. Sätta dit flaskhållaren som får hjälpa till med att vara fäste till stödet.
Golvet ska jag på inrådan såga ute en plywoodskiva så att jag får ett ganska plant golv, får lägga en matta över.
När man sitter ett antal timmar bakom ratten i veckotal är sånt viktigt. Ska tvätta en äkta kinesisk matta har jag aldrig gjort den går inte in i tvättmaskin även om den inte är stor men väldigt tjock, den ska ligga framför sängen det blir bra att sätta fötterna på när man går upp.
Lampor ska sättas upp en lampa för läsning i soffan eller sängen. Men man får vänta på dagsljuset.
När måste sakerna är någorlunda avklarade kan man ta det lungnt. Börjar komma dit nu.
Funderar lite på reseplanering kommer nog hoppa in på det ibland ska inte ha en väg som tidigare för att snabbast komma söderut körde med lite variationer samma väg, nu har jag andra möjligheter att planera behöver inte leta ställplatser hela tiden behöver inte trängs med folk och stå på en grusplan eller liknande långt ifrån matställen och trevliga platser inte betala särkilt mycket heller. Frihet - det kände jag i caddyn men när jag körde hem på hösten kände man att man inte var riktigt fri toaletter och värme hade jag inte. Nu ska jag ha frihet på riktigt!
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Tiden går så fort och det dyker upp nya problem hela tiden hade tänkt i början av november men jag får åka när jag är färdig bilen måste vara klar, hade tänkt köra till rostock och nedåt via berlin ringvägen och sen västerut till gränsen som vi passerade nov 2016.
Installerade kranarna färdigt.
20241015_173622.jpg

20241015_173609.jpg

Jo vattnet rann när man öppnade kranarna men pumpen slutade inte jobba inspekterade pumpen och slangar allt torrt slangen behöver en tyngd för att nå botten ska sätta dit backventilen också men misstänker det sitter en i pumpen.
Tittade under bilen och där rann det vatten från dumpventilen, det problemet hade jag med förra bilen också och lagade det.
Det var nästan tomt på vatten så närmare 50 liter hade försvunnit när den stått.


20241015_173547.jpg

20241015_173555.jpg

Den syns mitt i bilden med en röd spak man öppnar och stänger med skruvade loss den från golvet det verkar vara plywood under mattan ligger förmodligen ovanpå det ordinarie plåtgolvet och sen vanlig ful plastmatta min har ett klickgolv som kunde vara bättre gjort.

Slangarna var svåra att lossa men värmde lite med en låga från turbocigarettändaren från hjertmans och när de blev mjuka släppte dom.
skruvade isär ventilen det var en lite sexkant på skruven som tur var den ena lossade fick värma lite igen för att få isär den, var rostig.
Det var något skräp i den som inte jag är ansvarig för som hindrade den att stänga gjorde ren kanten som den skulle täta mot var oxiderad skrapade rent den var gjord av mässing bra kvalite men gammal. Den ligger nu i en glasburk med vattenblandad avkalkningsmedel för typ kaffebryggare för att ta bort alla oxider sen ska jag behandla gummimembranet med ett medel speciellt för gummi som det får ligga länge i.
Förra gången jag fick göra detsamma var 2016 då var membranet i dåligt skick jag hela ventilen såg inte bra ut lade membranet i silikon ett antal dagar hade sen aldrig problem med den. Hittade då aldrig en så ventil men idag tror jag Kama har dom. men den här har bra kvalite skulle fungerat om det inte kommit in något skräp som såg ut som spån när man borrar i plast, antagligen från tidigare hellre än bra pulare.

20241015_173644.jpg

Den här gamla lysrörs lampan ska bytas ut liksom fästet till ett duschförhänge som antagligen varit ett ställe att hänga kläder och naturligtvis 12 st plastkrokar som sitter överallt.
De sitter klistrade men det brukar gå om man värmer lite så får ta fram värmepistolen som inte varit använd på åratal.
Köpte in en sån till skolan när de var ganska nya, visade eleverna att det var ingen hårtork utan en ganska farlig apparat.
Tog skruv ordentligt när jag tog fram en bit lödtenn som smälte på några sekunder och stänkte iväg.
Hände aldrig något problem, vi hade aldrig några olyckor eftersom jag samlade eleverna runt bänkborrmaskiner och slipmaskiner och visade.
Jag var ganska ensam om det som det verkar.

Ja allt som kan gå fel har gjort det också med vattnet det sista som kan hända är ju att trumavärmaren är trasig. Ventilen kan jag nog laga. De flesta skulle nog köpa nytt men tror att det blir bra en ny är förmodligen en plasthistoria för ockerpriser.
Man ser att billiga plastdetaljer blir otroligt dyra när de säljs av den sk fuckhandeln eller blev det fel fackhandeln ska det ju vara. Fortsättning följer.....
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2024
Tiden går så fort och det dyker upp nya problem hela tiden hade tänkt i början av november men jag får åka när jag är färdig bilen måste vara klar, hade tänkt köra till rostock och nedåt via berlin ringvägen och sen västerut till gränsen som vi passerade nov 2016.
Installerade kranarna färdigt.
Visa bilaga 236494

Visa bilaga 236495

Jo vattnet rann när man öppnade kranarna men pumpen slutade inte jobba inspekterade pumpen och slangar allt torrt slangen behöver en tyngd för att nå botten ska sätta dit backventilen också men misstänker det sitter en i pumpen.
Tittade under bilen och där rann det vatten från dumpventilen, det problemet hade jag med förra bilen också och lagade det.
Det var nästan tomt på vatten så närmare 50 liter hade försvunnit när den stått.


Visa bilaga 236496

Visa bilaga 236497

Den syns mitt i bilden med en röd spak man öppnar och stänger med skruvade loss den från golvet det verkar vara plywood under mattan ligger förmodligen ovanpå det ordinarie plåtgolvet och sen vanlig ful plastmatta min har ett klickgolv som kunde vara bättre gjort.

Slangarna var svåra att lossa men värmde lite med en låga från turbocigarettändaren från hjertmans och när de blev mjuka släppte dom.
skruvade isär ventilen det var en lite sexkant på skruven som tur var den ena lossade fick värma lite igen för att få isär den, var rostig.
Det var något skräp i den som inte jag är ansvarig för som hindrade den att stänga gjorde ren kanten som den skulle täta mot var oxiderad skrapade rent den var gjord av mässing bra kvalite men gammal. Den ligger nu i en glasburk med vattenblandad avkalkningsmedel för typ kaffebryggare för att ta bort alla oxider sen ska jag behandla gummimembranet med ett medel speciellt för gummi som det får ligga länge i.
Förra gången jag fick göra detsamma var 2016 då var membranet i dåligt skick jag hela ventilen såg inte bra ut lade membranet i silikon ett antal dagar hade sen aldrig problem med den. Hittade då aldrig en så ventil men idag tror jag Kama har dom. men den här har bra kvalite skulle fungerat om det inte kommit in något skräp som såg ut som spån när man borrar i plast, antagligen från tidigare hellre än bra pulare.

Visa bilaga 236499

Den här gamla lysrörs lampan ska bytas ut liksom fästet till ett duschförhänge som antagligen varit ett ställe att hänga kläder och naturligtvis 12 st plastkrokar som sitter överallt.
De sitter klistrade men det brukar gå om man värmer lite så får ta fram värmepistolen som inte varit använd på åratal.
Köpte in en sån till skolan när de var ganska nya, visade eleverna att det var ingen hårtork utan en ganska farlig apparat.
Tog skruv ordentligt när jag tog fram en bit lödtenn som smälte på några sekunder och stänkte iväg.
Hände aldrig något problem, vi hade aldrig några olyckor eftersom jag samlade eleverna runt bänkborrmaskiner och slipmaskiner och visade.
Jag var ganska ensam om det som det verkar.

Ja allt som kan gå fel har gjort det också med vattnet det sista som kan hända är ju att trumavärmaren är trasig. Ventilen kan jag nog laga. De flesta skulle nog köpa nytt men tror att det blir bra en ny är förmodligen en plasthistoria för ockerpriser.
Man ser att billiga plastdetaljer blir otroligt dyra när de säljs av den sk fuckhandeln eller blev det fel fackhandeln ska det ju vara. Fortsättning följer.....
Bra jobbat. Ta med dej lite verktyg på resan, brukar va kul att fixa smågrejor när man blir "rastlös" när man kommer fram. I "kinesbutikerna" finns mycket man kan köpa och montera. Tex byta till ledlampor mm. Men elgrejor får man se upp med. Jag köpte en kabel med jordade kontakter men sen såg jag att det bara fanns två ledningar i den...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.858
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Men elgrejor får man se upp med. Jag köpte en kabel med jordade kontakter men sen såg jag att det bara fanns två ledningar i den...
Det samma hände en bekant till mig här hemma i Sverige för några år sedan, men kan kanske blivit bättring på numera.

Han hade en kraftig slagborrmaskin med dålig sladd, och dessutom använde han den ofta ute och i dåligt väder så han ville slippa skarvar i regn och vattenpölar, och köpte en lång skarvsladd på ett av varuhusen som börjar med Ö.
Hem och klippte av honan för montering av sladd i bormaskinen. Samma otäcka upptäckt även där (även om man bör ha jordfelsbrytare till maskiner för blött utejobb). Bara två sladdar inne i kabeln, men det blev visst tveksamt om att få lämna tillbaka den för den var ju avklippt.....:rolleyes:.

M.v.h. JANKRO.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo jo men tänk om nån köper en billig förlängningskabel..o upptäcker att det är bara "en sladd" inne i kabeln?
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.858
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jo jo men tänk om nån köper en billig förlängningskabel..o upptäcker att det är bara "en sladd" inne i kabeln?
Och dessutom så har den funkat i tre år innan som skarvsladd men nu när den skall användas som borrmaskinsladd så ser man eländet och det är för sent att inse att man blivit grundlurad, vilket mörker.... Eller har jag fel :confused: ??

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen