• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Sitter med två skruv och den förbikopplade jag slangarna på så det kan faktiskt inte vara den eftersom jag hörde ljudet av rinnande vatten.
Ska krypa under och ta foto och video på hur det ser ut fick flytta bilen krypa i gruset mellan bilen och garageväggen är inte roligt.
Jag hade ju så på den förra bilen och en likadan värmare där, de kan ju dragit den vid inlopp och avgas på sidan av bilen minns att när den backventilen gick sönder så fort pumpen startade så rann det ut mycket vatten samma fel altså och pumpen stängde inte av sej själv så frågan är om det är en sån som är trasig förmodligen vatten och minusgrader.
Nej någon klassning finns inte den är av billig plast ihopsnäppt från en över och undersida.
Har funderat på det själv om man hittar en ledning med kontakter så borde det gå att dra in den, en plastkåpa över borde ju hjälpa en del, borde inte rinna in vatten där sen är ju motorn varm.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det går inte ändra trycket på 2,4bar men skruvar jag bort den finns det en kåpa att öppna borde finnas en fjäder och möjligen någon skruv för att ställa trycket .
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag avundas inte de stackars elever som haft Toyota som lärare.
Varför? Jo han har nästan alltid rätt och samma nu strax innan trycket börjar närma sig max öppnar dumpventilen och vattnet rinner ut, för högt tryck tydligen den är tät fram till den punkten så trycket från pumpen är nog lite högt men det sprutade bra i duschen.
Och naturligtvis har Jankro rätt det finns inget uttag som det finns på bilderna av värmaren har däremot ett hål i golvet och övre slangen har en bit isoleringsband runt kanske suttit en T- koppling där med en backventil åt "fel" håll för att släppa in luften.
Den har naturligtvis frusit sönder och man har inte fattat vad den var bra till sen har man tagit bort den så hålet hör säkert ihop med den ventilen så var det på förra bilen. Värmaren verkar hel.
Går säkert använda backventilen från vattentanken den satt där när det var dränkpump. Att det varit problem är inte svårt att förstå fick med två pumpar med bilen en var använd den andra ny.
20241019_200949.jpg20241020_132751.jpg

Ja nu är frågan hur jag gör först återställa så att det inte blir undertryck och helst inte övertryck heller när vattnet värms upp, där fungerar ju dumpventilen undertrycket fixar jag med en backventil som nog kan kopplas till hålet i golvet om den går sönder rinner ju vattnet ut och ska då hamna på marken.
Måste ta in motorn eller kanske på plats se om det går att justera trycket det måste ju finnas en ställskruv för att finsjustera trycket till det som det finns data på. Bara att testa men vilken tid alla problem tar. Den dränkpumpen som satt kan man i nödfall använda men då måste man hela tiden använda strömbrytaren.
Eller köpa en ny dumpventil gummimembranet kan vara slitet det såg lite knepigt ut där det ska täta kan vara en frysskada. Går naturligtvis att göra en rak koppling men då får man tömma systemet på annat sätt eller stanna kvar söderut till vintern är över.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Eller köpa en ny dumpventil gummimembranet kan vara slitet det såg lite knepigt ut där det ska täta kan vara en frysskada. Går naturligtvis att göra en rak koppling men då får man tömma systemet på annat sätt eller stanna kvar söderut till vintern är över.
Hej, jag tror att din dumpventil är kass. Jag har haft starka tryckvattenpumpar men aldrig att dumpventilen har öppnats av trycket. Kama har en tryckackumulator, en blå klump med en gummiblära i. Den är lätt att koppla in på en skarv tex den jag ser på bilden på kallvattenslangen. Blir mjukare start och stopp, jag tror den jämnar även ut ev.undertryck i beredaren.
Ps Nä det är visst ett t-rör du har där. Men du kan klippa in den varsomhelst, stående eller liggande montering. Ds.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag har en Shurflo... där finns en liten justerskruv under en lucka.....men obs inget vanligt skruvhuvud..... finns en sats på biltema.... men helt onödigt.... antingen en annan sån här " dumpventil " eller koppla förbi den.... och se hur saker funkar... om allt är ok då...låt det va så....
Det blir inte så mycket frost att det fryser... om du bor i bilen... tryckackumulator är säkert bra... men du överlever utan.... dvs inte högprioriterat...... ändra tryck i pumpen... inte högprioriterat.... det viktiga är att det funkar o inte läcker och att du har möjlighet till varmvatten.... så jag tycker... koppla förbi dumpventilen....
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Jag tycker att bengtic ser bara yngre och yngre ut..... det hjälper att greja med bilar...
Kan vara spanienresorna också som gör honom yngre, tänker på Don Quijote, han var ju också en "snillrik riddare" som red ut på sin Rosinante för att betvinga Andalusien, eller var det la Mancha kanske...visst finns det en koppling...:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.935
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
...................................det finns inget uttag som det finns på bilderna av värmaren har däremot ett hål i golvet och övre slangen har en bit isoleringsband runt kanske suttit en T- koppling där med en backventil åt "fel" håll för att släppa in luften.
Den har naturligtvis frusit sönder och man har inte fattat vad den var bra till sen har man tagit bort den så hålet hör säkert ihop med den ventilen så var det på förra bilen.
Det är ju fördelen när luftningsbackventilen är monterad på en slang som går ut halvvägs upp på väggen, troligen vanligast i byggda bodelar. Då blir det inget vatten stående i backventilen när den sitter högt och suger in luft vid tömningen. Men när den sitter så lågt/nederst så är det väl nästan tur om det inte finns vatten kvar i den efter tömning.

M.v.h. JANKRO.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det är ju fördelen när luftningsbackventilen är monterad på en slang som går ut halvvägs upp på väggen, troligen vanligast i byggda bodelar. Då blir det inget vatten stående i backventilen när den sitter högt och suger in luft vid tömningen. Men när den sitter så lågt/nederst så är det väl nästan tur om det inte finns vatten kvar i den efter tömning.

M.v.h. JANKRO.
Ja det lär bli vatten kvar där, slangen är bara nedstucken i hålet och jag kan dra upp den när jag tömmer och hålla den högt. Att jag använde det färdiga hålet beror på att om backventilen fryser så ska inte tanken tömma sig inomhus. Fanns inget sånt förut alls så nu är den biten löst tillsvidare.

20241020_162452.jpg

T-kopplingen är något jag råkade hitta fick värma slangen ordentlig för att få dit den Kanske byter den senare.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har en Shurflo... där finns en liten justerskruv under en lucka.....men obs inget vanligt skruvhuvud..... finns en sats på biltema.... men helt onödigt.... antingen en annan sån här " dumpventil " eller koppla förbi den.... och se hur saker funkar... om allt är ok då...låt det va så....
Det blir inte så mycket frost att det fryser... om du bor i bilen... tryckackumulator är säkert bra... men du överlever utan.... dvs inte högprioriterat...... ändra tryck i pumpen... inte högprioriterat.... det viktiga är att det funkar o inte läcker och att du har möjlighet till varmvatten.... så jag tycker... koppla förbi dumpventilen....
Jag kom på det alldeles själv skruvade mycket på den och till slut stannade pumpen och då hade dumpventilen stängts.
En fördel med dumpventilen är att den kan öppna om det blir övertryck för att vattnet blir varmt när man varit duktig och fyllt fullt i bilen så har det ju runnit ut när fjädern i kylarlocket släppt ut vattnet.
Nu fungerar allt som det ska pumpen startar när jag öppnar kranen men det skulle vara bra med en behållare så den inte behöver gå hela tiden. Ska se vad kamas kostar.

Jag har fått mycket hjälp idag och nu fungerar allt som det skulle. Alltid svårare att komma tvåa på ett fel som någon försökt och förstört. Kunde varit riktigt stort problem om värmaren tagit skada. Men nu vet jag att den fungerar.
På tisdag kommer mitt usbuttag med voltmeter och strömbrytaren jag ska för att manuellt koppla ihop batterierna.

När jag flyttade bilen några meter så såg jag att så fort motorn startade så gick spänningen på startbatteriet upp till 14v och bobatteriet sjönk eftersom de som det verkar är sammankopplade. Nu ska jag kunna göra det manuellt när jag står parkerad då kommer ju värmaren gå på startbatteriet och bobatteriet kommer att få full spänning från solpanelen.
Kanske kan jag äntligen få upp lamporna det är jobbigt med ficklampa, jag rev ju ut de gamla lamporna för tidigt.

Dunken fick jag delvis urtvättad med Abnet sen tog jag klorin och skjöljde ordentligt.
Den geggan som låg i botten var ju tydligen löslig i vatten och tvättmedel. Nu kan jag äntligen tanka upp dunken och testa värmaren. Häktar upp den dåliga högerluckan tillfälligt så jag får in värmen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.631
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jag har en Shurflo... där finns en liten justerskruv under en lucka.....men obs inget vanligt skruvhuvud..... finns en sats på biltema.... men helt onödigt.... antingen en annan sån här " dumpventil " eller koppla förbi den.... och se hur saker funkar... om allt är ok då...låt det va så....
Det blir inte så mycket frost att det fryser... om du bor i bilen... tryckackumulator är säkert bra... men du överlever utan.... dvs inte högprioriterat...... ändra tryck i pumpen... inte högprioriterat.... det viktiga är att det funkar o inte läcker och att du har möjlighet till varmvatten.... så jag tycker... koppla förbi dumpventilen....
Koppla förbi säkerhetsventilen. Det är inget jag skulle göra, kan vara farligt om det blir fel på VVB. Riktig dålig rekommendation att ta bort säkerhetsventilen.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja det stämmer, jag tipsade om en camping i norra Spanien, minns inte vad den hette, det har runnit mycket vatten under broarna sen dess.
Jag fick en lista på städer jag skulle passera hade ju ingen ordning på gpsprogram då. Körde efter den papperslappen tills jag kom in i frankrike. Så jag är ett stort tack skyldig, kör du ner fortfarande?
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Koppla förbi säkerhetsventilen. Det är inget jag skulle göra, kan vara farligt om det blir fel på VVB. Riktig dålig rekommendation att ta bort säkerhetsventilen.
Det är ju ingen säkerhetsventil utan bara en tömningsventil när det blir minusgrader och det går ju alltid att göra manuellt.
Att den envisas med att uppföra sig som säkerhetsventil för högt tryck beror nog mest på att den är gammal och dålig.
Hade ju en original bruksanvisning på min gamla truma värmare men den följde med när jag sålde bilen där hittade jag en del om hur det fungerade eftersom jag läste den noggrant.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Jag fick en lista på städer jag skulle passera hade ju ingen ordning på gpsprogram då. Körde efter den papperslappen tills jag kom in i frankrike. Så jag är ett stort tack skyldig, kör du ner fortfarande?
Nja, jag sålde husbilen för ett par år sen, var lite mätt på att åka, nu längtar jag iväg igen, köpte den gamle Solifern, ska renovera den och åka nästa år innan man blir för skröplig. Det blev ju rejält trångt på alla ställplatser för några år sen, många har skaffat husbil, men det går de me.. Följer din tråd med intresse.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Koppla förbi säkerhetsventilen. Det är inget jag skulle göra, kan vara farligt om det blir fel på VVB. Riktig dålig rekommendation att ta bort säkerhetsventilen.
Ja jag har ingen aning........ vad kan hända? Typ explosion?

Dumpventil, sa Bill..ordet är dumpventil, sa Bull..
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.631
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Ja jag har ingen aning........ vad kan hända? Typ explosion?

Dumpventil, sa Bill..ordet är dumpventil, sa Bull..
Explosion, kanske. Antagligen smäller någon slang, fördelare eller en kran om oturen skulle vara framme. Det är ett krav att det ska finnas en säkerhetsventil i bl.a. värmeanläggningar.

Jag har sett vad som kan hända om det saknas en säkerhetsventil i en anläggning.

 
Toppen