• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.707
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Upplever man lågt tryck i systemet kan det bero på en felande backventil, så var fallet för mej, jag fick ett returflöde tillbaka till tanken.
Jag hade likadan pump som din dränkpump, dess kapacitet räcker långt ifall det övriga fungerar.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
brukar inte lyssna på radion när jag kör, lyssnar inte på musik och och radion har bara ytliga nyheter som upprepas med en dåres envishet väldigt ofta samtidigt som det är en överårig kulturell kvinna som pratar om sånt man inte vill höra. När jag kör utomlands så orkar man inte lyssna på reklamtyska. Så den kopplar jag bort.
Har ett antal uttag från bobatteriet typ ciggtändare, där kan jag koppla in mej med en ganska lång och klen area kabel med en kontakt till instrument brädan då kommer bobatteriet ladda startbatteriet.
Ja peter en sån apparat skulle fungera perfekt men för dyr för min plånbok. Har funderat på ett relä som gör samma sak hade det i förra husbilen det fanns en liten knapp på instrument panelen som lyste när man låg på el och den kunde man trycka på och då klickade ett relä till och spänningen på bägge batterierna så småningom hade samma spänning. Regulatorn har ju en extra utgång vet inte hur den går programmeras men den borde kunna ladda startbatteriet.
Just nu har jag ett annat problem med en kran som läcker testade att fylla vattentanken och när jag testade kranen så läckte en anslutning. En knepig konstruktion och har nog två den andra sitter på toaletten och det handfatet, det är en anordning med en slang som går att duscha med via ett handtag, samma vid diskbänken.
Själva kopplingen läckte kraftigt det är ju tre anslutningar en till duchhandtaget som används i diskhon och sen kallt och varmt vatten. De anslutningarna sitter inte som man kan tro på ett rör utan det är en knepig anslutning som man bara trycke på plats som en snabbkoppling men vad jag kan se utan en vettig låsning sitter en oring där som ska täta.
Eftersom det är över en meter metallslang som hänger i den ena som man sen ska dra i verkar det som gjort för att ramla isär.
Slangen kan jag byta men det hela ser ut som gjort för att ge vattenskador i bil och husvagn.
Kan de vara så jävliga? och då redan 1987?
Antingen byter jag slangar och limmar fast anslutningarna eller så byter jag det hela mot nytt och godkänt.
Det kan vara en spricka som läckte eftersom det var en ovan ägare och om vattnet inte blivit tömt så kan själva kopplingen gått sönder i minusgrader sånt har jag sett tidigare. Så diverse tilläggsarbeten som tar tid och kostar.
Jag har nåt liknande i min, jag kommer att sätta en ny tvättställsblandare med fasta kopparrör till anslutningarna. Där trär jag på slangarna, varmt och kallt och fäster dem med slangkopplingar, gärna två på varje rör. Sedan tar jag bort strilen på pipen och skruvar in en liten kromad övergång så att jag får en 1/2tums gänga att ansluta duschslangen på.
Antingen använder jag ett av de gamla hålen för att montera kranen i eller göra nytt. Min gamla blandare sitter bredvid tvättstället på en smal plasthylla ( behöver nog förstärkas med en träbit under) med öppet undertill så att duschslangen går snyggt ner under och upp i hålet framför tvättstället. Kan använda det gamla duschhandtaget som man kan ställa två strillägen på. Finns blandare för några hundra men viktigt att det sitter fastlödda kopparrör till anslutning.
Man kan göra nåt liknande i köket, en vanlig kökskran, även den med fastlödda smala kopparrör för anslutning. /Ingvar.

Tillägg: Jag kommer att använda armerad tryckluftslang, den genomskinliga, till vattnet. Inga "snabbkopplingar" har inte så bråttom....
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Upplever man lågt tryck i systemet kan det bero på en felande backventil, så var fallet för mej, jag fick ett returflöde tillbaka till tanken.
Jag hade likadan pump som din dränkpump, dess kapacitet räcker långt ifall det övriga fungerar.
När man har två eller fler tappställen utan brytare måste man ha en tryckvattenpump så allt det inklusive slangar är bytt och fungerar. Det själva anslutningen där slangen sitter på en anordning som ska sitta direkt på kranen på undersidan där man bara trycker in anslutningen. Har aldrig sett något liknande förr, den övergången verkar att sitta med oringar och den gör att vrida på flera ställen sitter även några centimeter ganska hårt plaströr som också är vridbart, så ett antal ställen där det kan läcka. Det är ju så att jag gärna vill ha möjligheten att duscha utomhus men går inte det så sätter jag dit en vanlig kran för några hundra.
Känner inte att jag kan lita på konstruktionen som förmodligen är anpassad för den enklare modellen av bil med ett uttag dränkpump och brytare i kranen. Ska leta efter en rejäl kran, får kolla på kamakatalogen. Får jag tag på ett namn så kan jag söka på nätet kama brukar vara dyra. Kranen ar ingen som helst märkning, ska vi gissa på china.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Bra toyota! Jo det verkar nydraget det var bara det gamla som jag tror var dåligt men jag testar givetsvis.
Ja det finns ju en undring ibland om det inte finns saker som går på startbatteriet en skum sak som jag blev varnade för var radion som jag inte fått att fungera förre ägaren menade att den kunde stå på och dra ur batteriet. Batteriet är nytt 80ah men såg att det hade droppat. Enklast är ju att lossa polen och mäta ström så man kan se vad som drar ur batteriet. Den korta tiden man kör hinner motorn inte ladda tillbaka ett blybatteri. Att koppla in ström hjälper ju inte eftersom det är en blybatteriladdare till bobatteriet som är inkopplat inget annat. Jag vet att bara en liten lampa till kofferten som inte stängs av så kanske inte kan starta bilen. Gissar på bilradion som jag ska ta ut men inget roligt med en massa bråte med sladdar som följer med.




När man har två eller fler tappställen utan brytare måste man ha en tryckvattenpump så allt det inklusive slangar är bytt och fungerar. Det själva anslutningen där slangen sitter på en anordning som ska sitta direkt på kranen på undersidan där man bara trycker in anslutningen. Har aldrig sett något liknande förr, den övergången verkar att sitta med oringar och den gör att vrida på flera ställen sitter även några centimeter ganska hårt plaströr som också är vridbart, så ett antal ställen där det kan läcka. Det är ju så att jag gärna vill ha möjligheten att duscha utomhus men går inte det så sätter jag dit en vanlig kran för några hundra.
Känner inte att jag kan lita på konstruktionen som förmodligen är anpassad för den enklare modellen av bil med ett uttag dränkpump och brytare i kranen. Ska leta efter en rejäl kran, får kolla på kamakatalogen. Får jag tag på ett namn så kan jag söka på nätet kama brukar vara dyra. Kranen ar ingen som helst märkning, ska vi gissa på china.
En lösning kan vara att sätta upp en strömbrytare i närheten av kranarna för att styra ett relä vid dränkpumpen. Om du ska byta alla slangar och eventuella rör kan det vara bra att kolla upp säkerhetsventilen för VVB. Den behöver klara av trycket för tryckvattenpumpen. Det kan även vara bra att montera ett kärl för att ta bort tryckstötar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.707
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag kör ett kombinerat brytare/trycksystem som växlas med en växel brytare, alla tappkranar har inbyggd brytare som startar min tryckpump, som original var en dränkpump. Ändrar jag växel brytare styr en extern pressostat tryckpumpen, sitter i linje med en ackumulatortank, det behövs för att kunna köra diskmaskinen, allt är original, förutom tryckpumpen som jag installerat, fungerar bra om än tillkrånglat i onödan, byggd 2004.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag känner mej inte orolig för några slangar eller anslutningar, duschen ser ut att vara bytt, det är bara kopplingarna till combikranen i köket som är dåliga. den finns ju på Kama till det facila priset av 2568kr.
På amazon finns det runt 500kr med gratis frakt i närtid, mycket enkel installation eftersom jag kommer åt allt genom att öppna bakdörrarna så finns ju diskbänken där går alldeles utmärkt att sträcka sej in och slå på pumpen.
Nu är det ju så att alla har samma koppling på själva blandaren men i andra änden finns det en riktig anslutning med skruv där jag kan sätta dit adapter till slang. En har t.o.m. dragit ut anslutningen ett par centimeter utanför blandaren och förmodligen kan jag strunta i slangarna och klämma dit en slang direkt.
De kranarna som jag hittat är gjorda för kök så de är gjorda för höga tryck mer än pumpen ger jag valde pumpen med omsorg med tanke på strömförbrukning och antal l/min och tryck. Den är varken för liten eller stor.
Nu tror jag inte att det är fel på kranen i sig men kopplingarna är tveksamma efter 37 år. Problemet är att pumpen är snurrbar och då är anslutningarna lite komplicerade för att tillåta vridning eftersom de inte ska rotera i kranen utan utanför.
Jag hade inte valt den lösningen eftersom det inte är nödvändigt att rotera kranen, den är ju bara en dockning för duschhandtaget så behöver man spola så går det bra med att dra ut handtaget man kan dra ut en meter.
Det går att vrida och få olika stråle.
Jag kunde säkert köpa nya slangar men resultatet är osäkert men kopplingarna härrör från tyskland och är tydligen en helt annan standard än kökskranar. De skriver att de är perfekta enkla och täta typ snabbkopplingar och förmodligen orsak till en och annan rutten husbil. Blir inte billigare heller.
Jag var lite sugen på en kran som verkade bra i GULD och inte var särskilt dyr, är lite i valet och kvalet. Brukar läsa recensionerna ofta de med en stjärna men det gav inte mycket en del som klagar verkar helt nollade när det gäller hur man skruvar dit en kran, ja ni får läsa själva så slipper jag bli anklagad för det ena eller andra.
Nästan allt man behöver finns ofta på Amazon varorna kommer i tid och man sparar en massa pengar om man vet vad man gör. När man bor i en mindre ort får man ha tålamod och beställa på nätet och ofta kommer det inom några dagar fraktfritt.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag kör ett kombinerat brytare/trycksystem som växlas med en växel brytare, alla tappkranar har inbyggd brytare som startar min tryckpump, som original var en dränkpump. Ändrar jag växel brytare styr en extern pressostat tryckpumpen, sitter i linje med en ackumulatortank, det behövs för att kunna köra diskmaskinen, allt är original, förutom tryckpumpen som jag installerat, fungerar bra om än tillkrånglat i onödan, byggd 2004.
När du säljer din bil måste du hålla en tvådagarskurs i hur allt är kopplat, jag vill ha allt så enkelt som möjligt och så få problem med fel som möjligt. Den dag du får en "tia" då hoppas jag att du dokumenterat allt.
I alla hus jag bott i har det varit ett vatten och värmesystem som varit ständigt trycksatt och det har fungerat bra. Varför kan man inte ha detsamma i en husbil? Inte helt säkert med strömbrytare på kranarna startströmen kan göra att de små brytarna bränner fast eller så blir dålig kontakt, alla kranarna måste ju ju ha kablar som går till pumpen. Det blir onödigt komplicerat sen måste man ha en backventil i tanken som kan krångla. Om det skulle uppstå en läcka så kommer pumpen att starta och stoppa och då vet man att man har en läcka, det ser man inte lika lätt annars. När man startar upp bilen efter vintern är det ofta fel på dränkpumpen.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Saker som ligger i varukorgen
515i7GBexOL._AC_SL1500_.jpg


Den här har skruvkopplingar som är lätt åtkomliga vettigt pris och lätt att installera med en stor mutter många har skruvar att pilra med. Ingången är 3/8" som jag beställt koppling i mässing till vattenslang 10mm 1/2" .
Nu har jag jobb att polera diskbänken som ser ut som soptippen, har aldrg använt. Man måste ju tänka på statusen också, kanske skulle köpa en till kopplad till en ölkagge ??
Man kan alltså dra ut den övre delen där sitter det en lång slang så man kan stå utanför husbilen och duscha mellan de öppna bakdörrarna bara ett enkelt skynke och ett par klämmor så är man inkognito! På vintern i spanien på en gratis parkering vid havet blir det ganska varmt i solen så helt perfekt. Sitter en knapp på sidan så kan man växla från stråle till dusch.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Väntar på Blandaren kommer 17-20sept. Har fått en pall som jag inte hämtat. Hade tänkt mej en tvåstegspall fanns i metall men tar plats hoppfälld. Det som inte går att fälla ihop platsar inte. Den jag hittat nu påminner om de jag trampat sönder i spanien inköpta på kinaaffären. Lyckades ha sönder fiamma och behövde en ny som man fäller ihop med ett handgrepp. ett tips jag kan vidarebefordra är att man fäster ett snöre i pallen annars blir den lätt kvar när man åker.
Skruvade fast ett enkelt handtag i Astolpen som hjälp när man kliver in och ut biltema Konstläderhandtag lång, brun, 2 st.
Faktiskt starkt passar inredningen bra. Tar ingen plats men finns när man behöver. Kommer att montera ett par till på strategiska platser.
Har mätt och plockat med befintlig inredning, skulle jag åka nu kan jag med hjälp av bordet eller något annat stöd få till en sovplats 1m x 1,85 cm som borde gå att sova på. Skulle egentligen testa bilen i skarpt läge tre gånger tidigare med caddyn och första husbilen och toyotan har första övernattningen blivit långt hemifrån på resa.
I spanien är sjuksängarna 190cm och när man fäller upp huvudändan blir de väldigt korta. har gått att sova där men inte bra.
Spanjorerna har ju blivit mycket längre precis som svenskarna de ligger bara några år efter oss. Man möter en del äldre som är ca 150cm men de unga är mera som svenskar.
Beställer Ledlampor till bilen bättre ljus håller bilen ut och man slipper besväret att byta.
Har ju Osram godkända lampor i toyotan som passerade besiktningen utan kommentar betalade då för ett år sedan 1700kr för två. och i mörkret och regnet på hemvägen var det värt varenda krona. De har gått ner betydligt nu 1200kr men ny har jag hittat lampor som verkar nästan lika bra för under 500kr som kan passa husbilen så det är jag på väg att beställa.
Nu har jag ju nya linser och ser mycket bättre speciellt i mörker men inte ofta man kan köra på helljus man möter alltid någon.
Där är Led lamporna bra det blir ett väldigt bra halvljus som inte bländar men man ser väldigt bra eftersom de ger ett vitt ljus ser man färger på ett mycket bättre sätt och då får hela ögat jobba på ett bra sätt.
En annan sak jag funderat på är en enkel vattenkokare för 12v för att värma en kopp pulverkaffe eller en mugg nudlar, utan att använda gasen.
Gjorde det på förra resan flera gånger med en klen doppvärmare. Eftersom jag inte använde startbatteriet utan ett ganska litet extrabatteri som laddades när jag körde så fungerade det bra, funderar nu på en liten 12 v vattenvärmare som såklart är bättre än en doppvärmare och säkrare.
Har använt en sån som var avsedd att koka kaffe med i en ombyggd opel caravan och då använde jag startbatteriet !!
Nu har jag ju ett gaskök så inga problem men tycker det är smidigt att använda el när det bara handlar om 20cl vatten. Köpte en ny glaskokare på Lidl som ändrar färgen på lamporna i den efter tempen. Den gamla som fungerat i 18 år ska inte kastas den ska koka sånt man inte kokar inne.
Mycket som snurrar i huvudet beställde nytt EUkort från försäkringskassan det gamla går ut.
Har uppdaterat mobilen och surfplattan till sista versionen av programmen för navigation även en äldre telefon som kan vara bra att ha eller så får den stanna hemma för att styra värmepumpen på distans.
Avresan närmar sig mycket kvar att styra med har förlagt dieselvärmaren - går det?
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag läste det tipset någonstans, ingen risk om man inte får igen dörren för snörets skull, många som kör ifrån pallarna.
Idag fick jag hem blandaren en vecka för tidigt hem till dörren. Den ser riktigt bra ut med riktiga skarvar med dubbla oringar och gängade skarvar bara att skruva ihop adaptern till slangen ligger på posten fick köpa sex stycken i mässing men kostade bara 70kr. så det blir fyra över. Monterade den på plats men inte dragit ihop skruvarna ordentligt än väntar tills jag får allt på plats.
Hämtade pallen på posten idag var riktigt bra gjord betydligt kraftigare än andra liknande, fördelen är att man fäller ihop den med ett handgrepp och att den inte tar någon plats sen var den bland de billigare.
Nästa vecka kommer Led H4 och den lilla lampan som sitter under den som är parkeringsljus också led. Det blir bättre ljus och halva strömförbrukningen, sliter ju betydligt mindre på omkopplarna speciellt som strömrusningen som sker när en kall lampa slås på den drar mycket mer ström under några mS minst dubbelt, det undviker man med led.
Nu när bilen står still blir ju inte bilbatteriet laddat undrar om jag inte kan koppla in en gammal PWM laddare för solpanel från bo batteriet och låta den ladda startbatteriet. Det jag inte vet är hur stor spänning som behövs för att den ska jobba. victron är i floating mode och 13,5 v, tycker det borde varit mer, får se om den verkligen tog inställningen till lifepo4 för då borde spänningen vara högre. Vill helst inte gå direkt på utgången till solpanelen för det kan ju ställa till det för mppt regulatorn. När jag sen kör skulle man behöva en dc-dc laddare till bobatteriet.
På gamla husbilen tror jag det var kopplat så att batterierna helt enkelt kopplades ihop. stod man på el så lyste en lampa och ville man ladda bägge samtidigt tryckte man bara på en knapp och då hördes att relät slog till och efter ett tag visades samma spänning på dem. Skulle kunna göra samma sak att koppla ihop batterierna annars har jag funderat på att låta dem vara ständigt sammankopplade via en H4 lampa som motstånd möjligen parallellkopplade glödtrådar.
Jag hämmas lite av att det lilla eländiga kopplingschemat över bilen i första hand är gjort för den enklare bilen vilken inte har ett bobatteri heller ingen värmare.
Jo jag hittade värmaren efter min städning i vintras fint nedpackat i en påse med alla tillbehör.
Ska passa på att provstarta och testa och se hur appen fungerar. Problemet är inte att montera den problemet är att få in värmen i bilen på ett tyst sätt utan att ta upp knepiga hål i karossen, men jag kanske får ompröva min ide om att skicka in värmen via luftintaget. Fördelen med det skulle kunna vara att man värmer värmelementet som kan skicka lite värme till motorn. Sen har jag sen tidigare haft problemet att värmaren ger för mycket värme man skulle helt enkelt kunna skicka ut en del av värmen utan att starta och stoppa värmaren. Den här värmaren har en annan och bättre programvara än den gamla som kringgick problemet med igensotning genom att i programvaran blockera sådana inställningar som skulle kunna ge mycket sot i värmaren.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.707
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Angående din victron i float=underhållsladdning så stämmer 13,5V i LFP-läget.
Blyläge ger 13,8V, vilket är för högt för LFP.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag ställde upp spänningen till 13,8v har kopplat ihop batterierna tillfälligt med en lång tunn kabel så med den lilla spänningskillnaden blir det bara någon enstaka A startbatteriet är ganska urladdat så jag tänker att solpanelen får göra lite jobb. Solen var på väg ner men viktron jobbade på så gott det gick. Fungerar utmärkt, bekvämt att kunna sitta inne och kolla spänningen på batteriet.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Idag fick jag 2st H4Led lampor det var bestämt att jag skulle ha det när jag provade Osrams godkända led på toyotan, det var dyrt 1700kr men värt det när det blev mörkt och regnade.
Köpte för 495kr nu ett annat märke men verkade bra och påminde delvis om Osrams, de heter Koyoso från kina som allt annat.
Fördelen är att det är ganska lätt att montera eftersom kontakten sitter i en kabel och där finns också Leddrivaren på lampan sitter en kylfläkt och en kylfläns.
Ganska mycket jobb att handla på Amazon många uppgifter på lampor som verkar tagna ur luften likaså effektuppgifter, sen använder man ofta procent när man anger ljusstyrkan. Finns det något man inte kan ange i procent hur fort går bilen 200% t.ex.
I varje fall var det vettiga uppgifter 25w på lampan nästan samma som osram. Det kommer spara ljusomkopplaren. Det enda lilla problemet var att jag fick göra åverkan på dammskyddet delvis beroende på att det sitter in kylfäkt i lampan.
Den ordinarie lampan påminde om mina ögon innan starroperationen gult svagt ljus men lite varmt som att hålla handen i solen. Ledlampan var helt kritvitt ljus mycket starkare. Bytte ju på ena sidan först och jämförde. Var ungefär som när man jämförde en vanlig glödlampa 45w och jämförde med halogen 55w.
Man var ju ung på den tiden och såg bra men det hjälpte inte cyklister och gående var nästan osynliga.
Jag skulle vilja råda många att handla en sån här lampa och på en gammal fiat ducato är det ju inga problem att montera.
Den lilla lampan som sitter undertill är på 5watt och lyser knappt något men kallas parkeringljus, beställde led där också men kommer senare var faktiskt bara en sort som kan fungera eftersom lampan ska in i ett hål som är lika som sockeln smalt.
Jo det går nog att pillra dit en annan lampa via öppningen för H4 men sånt brukar sluta med att man har en lös lampa liggande inne i strålkastaren.
Fick skjuta på monteringen av blandaren ja den sitter på plats men jag antog att kopplingen skulle vara g3/8 men det ska vara 1/2 tum. Skulle mätt men antog att det var samma som andra blandare. 80kr med frakt är inte så farligt för ett misstag.
Listat ut hur jag ska få in värmen från dieselvärmaren som ska stå i motorutrymmet. Jag sågar ett hål i sidan på inloppet för friskluften 60mm där jag skickar in luften skulle vilja ha ett böjt rör där kanske finns , avtappningen för regnvatten pluggar jag.
Sen ser jag till att det blir tätt mellan motorhuv och inloppet sitter ju en gummilist där som alltid är för kort kanske byter den listen till något mer påkostat.
Ovanpå motorhuven gör jag en lucka i lämpligt material som man ställa upp med gångjärn Ska vara magneter som håller ned den när den ska vara stängd när värmen är på. Kanhända enklast att hålla upp den med en magnet när den ska vara öppen. Man slipper få in vatten i värmen som sen på ett finurligt sätt leds dit det kan göra mest skada så man dödar två flugor med samma smäll. Luckan kan gärna vara lite längre och leda in luften vid 45 grader öppet så man inte behöver köra fläkten när man kör.
Fördelen med arrangemanget är ju att man kan fördela luften med de vanliga reglagen slår man på värmekranen så kan det hända att det blir en viss cirkulation av varmvattnet till motorn. Det borde även bli en bra ljuddämpning från värmarens fläkt även det tickande ljudet från pumpen och avgasljudet eftersom jag köpt en bra ljuddämpare.
Gasolvärmaren som sitter under soffan låter ganska mycket antagligen gick den på full fart när jag testade var bara ett utblås inne i bilen och ett på toaletten. Jag ser den som en ren nödvärmare om dieselvärmaren inte fungerar eller att jag missat att fylla på bränsle.
Jag har tittat på virke till sängen är ju ingen snickare väljer mellan formplyfa som används för gjutning den är ju epoxilackad svart men lite dyrare och ganska tung. Sen furuplywood finns i 12 och 15mm sen finns det björkplywood som borde vara dyrare men jem och fix här är billigast på nästan allt 12mm hade jag till min säng i toyotan fungerade bra men jag hade ju byggt en ram och förstärkningar men totalt blev hela sängen ganska lätt.
frågade AI och fick en del förslag fick reda på vikten på en skiva råd på kvaliteer tjocklek osv. Den hittade och sammanställde mycket fortare än jag klarat och gav mej ett tydligt råd som inte var dåligt mera on the safe side.
Min son använder AI ganska mycket för programmering den löser en del problem snabbt.
Skulle man inte kunna göra en politiker som inte fanns utan bara var AI och en videobild genererad människa i 3D.
Skulle kanske kunna lösa en del problem nu när det här med gud inte verkar fungera. Eller så finns det redan bara att vi inte vet det. En del som trivs väldigt bra med en ganska sällsynt bil brukar skaffa en i reserv jag undrar hur många reserver det finns egentligen av folk som syns på webben verkliga eller datorgenererade.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Hej, intressant med ledlamporna, koyoso, finns de bara på nätet? Konstigt att de har en kylfläkt men kanske ökar livslängden på lampan. Jag skulle nog också behöva lite bättre ljus. Funderar på varselljus att ha fram dagtid men halvljuset verkar tändas automatiskt på min men det är nog inte original.
Det finns ju också ribbottnar till sängen, men det blir kanske för mycket svikt, beror ju på vilken madrass du ska ha.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hej, intressant med ledlamporna, koyoso, finns de bara på nätet? Konstigt att de har en kylfläkt men kanske ökar livslängden på lampan. Jag skulle nog också behöva lite bättre ljus. Funderar på varselljus att ha fram dagtid men halvljuset verkar tändas automatiskt på min men det är nog inte original.
Det finns ju också ribbottnar till sängen, men det blir kanske för mycket svikt, beror ju på vilken madrass du ska ha.
På min bil tändes också halvljuset automatiskt utan att belysningsknappen var intryckt.
Troligen var det anpassat för Sverige. Det gick inte att stänga av belysningen när motorn var igång. Jag tog bort ett relä under handskfacket som inte var original. Ganska konstig lösning. Det fanns redan en automatisk lösning utan det extra relät. Om belysningsknappen är intryckt tänds lyset när man startar motorn och släcks när stänger av den. Dessutom var det ganska stort spänningsfall med Sverige lösningen som gjorde att lyset blev svagare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.707
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
På min bil tändes också halvljuset automatiskt utan att belysningsknappen var intryckt.
Troligen var det anpassat för Sverige. Det gick inte att stänga av belysningen när motorn var igång. Jag tog bort ett relä under handskfacket som inte var original. Ganska konstig lösning. Det fanns redan en automatisk lösning utan det extra relät. Om belysningsknappen är intryckt tänds lyset när man startar motorn och släcks när stänger av den. Dessutom var det ganska stort spänningsfall med Sverige lösningen som gjorde att lyset blev svagare.
Förr körde man ordinarie halvljus som drl, då var det ganska vanligt med matning på 9V, det räckte tydligen då.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
696
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Tack Peter..man lär sig.. drl visste jag inte! ( Varselljus )

 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
696
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Nu pratar vi kreativitet, riktig kreativitet bengtic. Jag tänker på dina idéer kring att ha dieselvärmare i motorrummet... jag har fattat det som att reservhjulet ska bort.
Det där skulle ingen AI komma på! För AI kommer mest på en mix av sånt som andra redan kommit på. Din idé kan först verka " utflippad ".... men förmodligen kanske riktigt bra? Min första tanke blir.... räcker utrymmet till? Särskilt i höjd? Kan du få ner den varma avgas -slangen utan att ta något hål i karossen och på ett brandsäkert sätt?
Jag tror att jag förstår hur du tänker få in värmen i bilen.... menar du att du behöver en fast rörböj..? Finns en sak! Normalt går ju här ute väl friskluft inte varm luft? Det blir rätt varmt just där den uppvärmda luften lämnar dieselvärmaren !
Hur långt " in" kommer man med varmluftsslangen.... kan man komma så långt att man kan blåsa den varma luften direkt på " värmeelementet" ? Detta är förhoppningsvis gjort av metall? Ska ju klara kylvattnet dvs minst 100 grader? Då får du ju både en lite uppvärmd motor och blir av med en del värme. Men kommer det att bli cirkulation... genom motorn?
Dina idéer om att täta och bygga luckor med magneter...känns som överkurs för mig! Behövs det verkligen.... man kan väl göra något mycket enklare som man lägger dit och tar bort för hand?
Ja det var mina små fundrringar.
När det gäller säng..... håll det enkelt.... välj virke utifrån det som är lätt att jobba med... som väger minst men ändå blir starkt.... strunt i pris....det är inte så mycket du behöver och ska bara byggas en gång och bli bra den gången ( genast) ibland kan man få köpa och betala för att de sågar till skivor i det mått man behöver? Fast det var kanske förr i tiden innan AI ?
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja det satt ett motstånd som skulle göra att lamporna höll längre, nu fungerar inte det så bra på Halogenlampor som kräver en viss temperatur för att de ska hålla länge, det var i alla så diskussionen var när det begav sig.
Jag måste ha lysknappen intryckt för att det ska lysa och tändningen måste vara på. Parkeringen går inte över tändningen.
däremot verkar det finnas något sammankopplingsrelä som kopplar samman bobatteri och startbatteri när tändningen är på. har inte sett om det bara är när lyset är på.
Jag har nu låtit en sammankoppling vara på ett par dygn och solpanelen har laddat upp startbatteriet som hade gåt ner sig.
När solen skiner så går det 0,2A från solpanelen till batteriet fast det står float. Jag antar att de 0,2 A går till startbatteriet som förmodligen har en strömtjuv som tar den strömmen.
Då är frågan vad som drar ström ca 2,5 w lyser inga små lampor någonstans skulle kunna vara ett relä t.o.m. munstycket i förgasaren. Sen bilradion som inte verkar fungera, ska ta bort den säkringen den borde vara inkopplad på. Fanns en extra lampa på panelen som förmodligen skulle vara för kartläsning, den var kopplad till bobatteriet eftersom sladden fortfarande är kvar. Så det finns spår av den lille elektrikern som man så ofta hittar spår av.

Vittåker eftersom jag bor på en mindre ort och även i Norrköping tror jag bara mekonomen finns kvar så blir det Amazon man handlar av och eftersom de brukar ha lägst pris och ofta fraktfritt så blir det där man handlar.
Jo det var flera som använde fläkt jag missade det när jag beställde, men Osram blir ju varma så det kanske behövs.
Ja det kan vara så att importören av din bil gjorde den sverigeanpassad till halvljuslagen det var nog väldigt vanligt på personbilar.
Jag vet att när man åkte utomlands så blinkade hjälpsamma förare eftersom de trodde man glömt ljuset på och sen kunde man inte stänga av ljuset.
Min bil är inte moddad på det viset var nog för gammal. Men en bra sak att helljuset går över tändningen.
När man ska spara på strömmen kan man ju ha några extralampor som varseljus men vad är egentligen vitsen med det?
Det är ju inbyggt i alla nya bilar men på lite äldre så är det ju vanliga ljuset som gäller med ledlamporna som drar 50w tillsammans istället för de gamla 100w har man ju sparat hälften, man påstår att de ska hålla upp till 30000timmar osram talar om 4-5år. Kanhända fläkten bidrar till större livslängd men den kan nog vara onödig vintertid. Står man nära bilen så hör man ett litet surrande när huven är uppe och motorn avstängd. 30000timmar med 5mil/timme blir ju 150000mil det lär räcka till så av den anledningen kan det vara så att jag inte behöver byta lampor i brådrasket kanske aldrig. och man kan ju ha en vanlig lampa liggande som reserv.
 
Toppen