• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jodå det finns gott om plats det enda som kan hindra lite är slangen till luftintaget till luftrenaren men den går ju att flytta på. Det är nog så att jag kan ha kvar reservhjulet det enda som blir litet besvärligare är ju tanken den extra med 6L.
Man ser ju en stor del av marken genom motorhuven så inget problem med ventilation. Slangen går att dra nästan ända fram till varmvattenelementet så det kommer att blåsa direkt genom det fast övertrycket kommer ju finnas överallt nu har ju det värmesystemet en stor area så är luckorna öppna så kommer det blåsa varmluft där man vill ha det golvet brukar vara bra varmluften stiger ju uppåt.
Plasten måste nog klara hundra grader eftersom den sitter ganska nära motorn, det blir totalt öppet under så avgaslangen går att dra direkt förbi växellådan och bakåt. De hade skickat med alla tillbehör som man skulle betala extra för jag har köpt på mej 3 m avgasslang en extra ljudämpare som ser bra ut slangen för luften in skulle jag egentligen inte behöva eller jag kan ta den oanvända avgasslangen.
Slangen för inluften tror jag är till för att om den skulle skjuta vilket kan hända med värmare och då kan det blåsa ut åt fel håll.
Ett par små magneter som håller ned luckan mot plåten när den är stängd är nog bra och ett litet vinkeljärn med en lite starkare magnet kan hålla luckan i ett bra läge när den är öppen men man måste ju göra det manuellt finns många lösningar t.ex ett starkt servo som öppnar och stänger med en ratt så man kan ställa vinkeln. Man vill ju gärna tro att eftersom det blåser framifrån så skulle en halvöppen lucka tvinga ner luften till värmaren men i själva verket har man nog ett ganska stort övertryck från vindrutan dår luften måst vända upp. Saab 96 1960 hade ett sånt luftintag som riktade in luften med det berodde på att rutan lutade ganska mycket men många andra bilar från den tiden bara hade ett galler. Nackdelen med det är ju att regnvatten kommer in snö också tillsammans med en massa blad och sånt. Avloppet blir ofta täppt eller så är det så listigt gjort att det i förlängningen skapar stora problem. Problemet är inte okänt och de som vet och kan åtgärdar detta i tid och det gäller ganska nya bilar också.
En enkel lucka blir bra funderar bra på material plast är nog bäst en tunn plywood skulle fungera men den måste ju ytbehandlas. En rostfri plåt som är plan skulle fungera. Den skulle nog lackas i samma färg som bilen. Största problemet blir nog att komma ihåg att öppna den innan man kör iväg annars får man ingen värme i bilen. Ganska bra ide egentligen att ha en lös lucka med ett litet handtag några pyttesmå magneter så det inte blåser bort och en tätningslist runt om.
En sån lucka skulle egentligen alla ha som har gamla husbilar som står ute när det regnar den gamla husbilen rostade kopplingen fast på regelbundet innan jag flyttade slangen den här saknar slang så det rinner ned på tändstiften och det gör det även om man har slang. Enklast är ju att stänga hålet för luftintaget.
Mot en mindre tilläggskostnad sågar XL bygg skivan jag behöver 80 x 200cm. Det blir nog en likadan skiva som jag köpte sist den var bra att jobba med. Skulle gärna ha 90cm bredd men platsen är begränsad och ska man sitta i sängen blir det svårt.
Jag har en cirkelsåg sätter man fast en list och sågar intill den kan man få ett bra snitt.
Ett gammal värmelement är gjort av koppar som är tennlödat.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Blandaren är helt klar och inkopplad fick rätt koppling, och jo det är ok.
Men.... det rann vatten klamrar dåligt åtdragna, kollade toaletten duschandtaget sprutade det för fullt om.
När jag kollade så visade det sej att man "lagat" med isoleringsband alltså sånt man lindade hockeyklubborna när det begav sej.
Handtaget var i två delar frysskada.
Bytte duchhandtag men det gick inte stänga av, hade nog suttit ett helt annat handtag tidigare.
Får beställa ett nytt eller plugga slangen men det blir bara att skjuta upp problemet. Det jag köpte senast var ju helt perfekt så det kanske blir ett likadant även fast ett enklare hade dugt, får ta en funderare.
Sängen: Jag har tagit ut allt som hör till den kombinerade sängen och soffan, köpte en skiva konstruktionsplywood den är 12x 2440x900mm. De sågade av den vid 2m blev enklare att ta hem med husbilen.
Det var ju en soffa med en ganska smal del 40cm som gick ut från väggen under den dynan kunde man lyfta upp en skiva så hade man en förvaring under.
Jag kommer att utnyttja en bit 16x40cm till ett litet nattduksbord där man kan ha en klocka läsplattan telefonen osv. vid huvudändan av sängen.
Ska finkapa skivan uttag för säkerhetsbältet den kan som mest bli 188cm men det blir bara skivan i uppfällt läge när man ska sova är det tänkt att jag får ned madrassen till ca den längden. Sängen kommer sticka ut lite i utrymmet mellan stolarna och där blir den något längre så mycket att man kan sticka ut en fot och sträcka på sej.
Skruvade loss ett långt pianogångjärn som höll ihop den något knepiga bäddningen, det kommer att sitta mot väggen eftersom jag måste kunna lyfta hela sängbotten för att komma åt det som finns därunder så var det tidigare också.
Skuvade loss förarstolen lite meckigt är ju inte original fiat utan påbyggaren weinsberg som satt dit den. den känns lite smal när armstöden är nedfällda blir liksom ett överdimensionerat svankstöd också. Min gamla bil med ett slitet fult säte satt jag bekvämare i det här hade man använt stora muttrar för att luta, hålen stämde inte med original så det satt ett par långa järn med påsvetsad mutter för att anpassa stolen.
Överväger starkt att leta upp en stol på nätet, blir lätt att montera fyra skruvar och hål med fasta muttrar.
Det mesta är klart och planerat i huvudet, ser inga speciella svårigheter utom att vädret kan ställa till det. borde börja med dieselvärmaren men det blir lätt svårt när man inte gör färdigt utan hoppar mellan jobben.
Var väldigt varmt här idag svettades i solen, men kalla nätter.
Precis det väder som jag brukar ha i spanien där brukar solen gå ner vid halv sju och då blir det kallt på en gång ibland ända neråt nollan.
Ett hyfsat boende och dator tv böcker är viktigt på kvällarna.
Jo allt jobb som ibland tar emot och kostar syftar till att komma bort från vintern, ibland blir det ganska tråkigt och enahanda men då får man ett foto på eländet hemma.
Ganska jobbigt att köra hem på vintern hade tur och mycket planering så har det gått bra.
Men man känner sej lite fångad att inte kunna vända hem närsomhelst, jo det kan man men det kan bli riktigt jobbigt.
Naturligtvis är ensamheten en bidragande faktor man ska väl inte grotta ner sej i psykologi även om man kan lite sånt men vi är alla olika, det där flyktbeteendet som kan uppstå för en del när livet tagit en oväntad vändning, jag köper en husbil och drar söderut kan både bli bra eller dåligt. Man ska nog veta om man gillar camping och sånt, det gör inte jag det har varit en plåga med umbäranden. Men mörker kyla och snö måste vägas mot det. Ser mycket på youtube där det finns människor som hänger ut sej själva ganska mycket.
Det jag är noga med att värmen ska fungera en bra säng som är bekväm och man sover bra i är viktig en fåtölj och ett bord där man kan äta. Det krävs inte så mycket utrymme för det. Oftast när man tittar på planritningen för husbilar är prio ett och två garaget och köket.
Skulle ju vara bra om någon tänkte på husbilen som en bobil istället men det är nog så att det är inte är så de flesta använder den och man kan i arbetsför ålder maximalt vara ute 4 veckor oftast mindre.
Jag har ju varit ute betydligt längre. Men jag har nästan aldrig åkt runt det ska jag göra denna gången. Kommer köra runt mycket med elcykeln med fulladdat extrabatteri. Bilen är så liten och smidig så utflykter kan man göra med den, plåtis i personbilsformat. Borde kunna parkera lite varsomhelst, där får man tillbaka för de eventuella umbäranden som en liten bil innebär.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.456
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej Bengt.
Jag är lite nyfiken på hur det gick med övervintringen i personbilen söderöver.
Fungerade allt som tänkt?
Eftersom du blivit med ny husbil blir man ju lite fundersam :)
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag skrev ju en del på Facebook om det hela.
Ja det fungerade precis som tänkt. Kunde göra långa dagsetapper i betydligt högre fart.
Stannade i Santa Pola Bahia camping fick en bra plats 10m från toaletten de fixar alltid bra platser åt mej.
Det enda problemet var egentligen att jag fick köra till jysk och köpa en bäddmadrass och en filt att hänga för fönstren.
Var borta 7 veckor och några gånger var det minus på natten men min lilla kamin fungerade perfekt.
Själva bilen var helt felfri som vanligt.
Satt upp ett förtält men det bråkade stormen med efter att jag kopplat loss det från bilen.
Hade egentligen inga problem med det hela, största problemet var att man behöver elplats hela tiden och tillgång till toalett vilket var ett problem på resande fot.
Egentligen det som gjort att jag skaffat en Husbil igen ville inte ha en fullstor eftersom det är ganska osmidigt men vatten toalett dusch kök värme och en något bekvämare säng var viktigt.
Hade jag haft pengar hade jag köpt en plåtis 5,40 träffade ett äldre par som hade en sprillans ny sån men nästan 1 miljon och en hel del skatt så det är otänkbart, de hade den som enda bil, det kan jag också ha om det skulle bli ett sånt läge.
Hade enbart den gamla en tidsperiod men det var lite knöligt, den nya har ju bara 4,90m längd och betydligt smidigare i trafiken. Men finns hur mycket jobb som helst innan den är klar.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
598
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Jag skrev ju en del på Facebook om det hela.
Ja det fungerade precis som tänkt. Kunde göra långa dagsetapper i betydligt högre fart.
Stannade i Santa Pola Bahia camping fick en bra plats 10m från toaletten de fixar alltid bra platser åt mej.
Det enda problemet var egentligen att jag fick köra till jysk och köpa en bäddmadrass och en filt att hänga för fönstren.
Var borta 7 veckor och några gånger var det minus på natten men min lilla kamin fungerade perfekt.
Själva bilen var helt felfri som vanligt.
Satt upp ett förtält men det bråkade stormen med efter att jag kopplat loss det från bilen.
Hade egentligen inga problem med det hela, största problemet var att man behöver elplats hela tiden och tillgång till toalett vilket var ett problem på resande fot.
Egentligen det som gjort att jag skaffat en Husbil igen ville inte ha en fullstor eftersom det är ganska osmidigt men vatten toalett dusch kök värme och en något bekvämare säng var viktigt.
Hade jag haft pengar hade jag köpt en plåtis 5,40 träffade ett äldre par som hade en sprillans ny sån men nästan 1 miljon och en hel del skatt så det är otänkbart, de hade den som enda bil, det kan jag också ha om det skulle bli ett sånt läge.
Hade enbart den gamla en tidsperiod men det var lite knöligt, den nya har ju bara 4,90m längd och betydligt smidigare i trafiken. Men finns hur mycket jobb som helst innan den är klar.
Det är ju bra att du har kunskaper att kunna fixa med husbilen, sedan kanske inte lusten och orken är med alla gånger.
Men det blir nog bra när du blir färdig med det du har tänkt få ordning på.
Det är ju ändå en fördel med äldre HBn det går att fixa och behöver inte kosta så mycket. Men håller med om att en plåtis vore en bra lösning,
men det blir en väldigt stor investering som kostar mer än vad plånboken har. Jag får nog fortsätta åka i min gamla Nordic J5a bensinare.
Ska besiktas i februari, så vi får se har ändå gått 32 000 mil.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
32000mil låter mycket men bensinmotorer lär finnas på skroten många har inte gått så långt min strax under 15000 Toyotas Burstner runt 10000mil. Så Motorer lär man kunna hitta för vettigt pris. Kanhända den lite starkare som satt i de lite större husbilarna.
Man blir ju äldre och det är klart att det ar emot ibland så det jobbas kanske mest några enstaka timmar oftast.
Idag har jag börjat såga till sängen den stora delen ska skruvas fast med ett gångjärn som satt i de gamla delarna så det återanvänder jag. Man måste ju komma åt avtappningen av vattnet och lite såna saker.
Vet nu hur jag ska göra med resten, den biten som ska skarvas i fotändan ska anpassas efter stolen så mycket lättare att få till när det är två delar den kommer ju sitta fast permanent.
Stolen har blivit undersökt det finns 4 muttrar som höjer stolen i framkant med brickor blir det 22mm. De har ingen funktion annat än som distanser. Jag tar bort dem och testar hur det blir.
Har tagit reda på vad som begränsar skjutmånen på stolen och kommer att öka skjutmånen en bit bakåt så jag sitter bättre. Likaså framåt så att jag skjuta fram stolen när sängen bäddas.
Dagtid kan jag använda original ryggdyna som ligger löst och en hörnkudde sen finns det en liten dyna där som jag är tveksam att använda. Det enda som saknas är lite skruv som jag köper i lösvikt och plockar lite vartefter.
Så tanken är att sängen ska fungera som soffa dagtid och säng nattetid utan bara några mindre förändringar.
Passagerarstolen som går att svänga runt kommer att användas som läsplats och tvplats. Har en liten projektor så allt som jag får in via mobilen kan hamna där.
Har en projektorduk jag kan hänga upp över sängen.

Så här såg det ut när jag inte gjort annat än städat ut en del. Bordet står numera i källaren tillsammans med ett oslitet bord till den gamla husbilen. De lösningarna har inte passat mej . Måste nog ta ett varv till tippen men det är synd.
20240224_125144.jpg
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Aj aj aj Bengt jag tror att Wessly redan har en reservmotor o jag tror att Wessly redan har den lite starkare motorn! ( eller så har jag drömt )


Post in thread 'Är det värt det?' Är det värt det?
Nej, ta inga rundor till tippen....( med bord).
 
Senast ändrad:
Toppen