Jodå det finns gott om plats det enda som kan hindra lite är slangen till luftintaget till luftrenaren men den går ju att flytta på. Det är nog så att jag kan ha kvar reservhjulet det enda som blir litet besvärligare är ju tanken den extra med 6L.
Man ser ju en stor del av marken genom motorhuven så inget problem med ventilation. Slangen går att dra nästan ända fram till varmvattenelementet så det kommer att blåsa direkt genom det fast övertrycket kommer ju finnas överallt nu har ju det värmesystemet en stor area så är luckorna öppna så kommer det blåsa varmluft där man vill ha det golvet brukar vara bra varmluften stiger ju uppåt.
Plasten måste nog klara hundra grader eftersom den sitter ganska nära motorn, det blir totalt öppet under så avgaslangen går att dra direkt förbi växellådan och bakåt. De hade skickat med alla tillbehör som man skulle betala extra för jag har köpt på mej 3 m avgasslang en extra ljudämpare som ser bra ut slangen för luften in skulle jag egentligen inte behöva eller jag kan ta den oanvända avgasslangen.
Slangen för inluften tror jag är till för att om den skulle skjuta vilket kan hända med värmare och då kan det blåsa ut åt fel håll.
Ett par små magneter som håller ned luckan mot plåten när den är stängd är nog bra och ett litet vinkeljärn med en lite starkare magnet kan hålla luckan i ett bra läge när den är öppen men man måste ju göra det manuellt finns många lösningar t.ex ett starkt servo som öppnar och stänger med en ratt så man kan ställa vinkeln. Man vill ju gärna tro att eftersom det blåser framifrån så skulle en halvöppen lucka tvinga ner luften till värmaren men i själva verket har man nog ett ganska stort övertryck från vindrutan dår luften måst vända upp. Saab 96 1960 hade ett sånt luftintag som riktade in luften med det berodde på att rutan lutade ganska mycket men många andra bilar från den tiden bara hade ett galler. Nackdelen med det är ju att regnvatten kommer in snö också tillsammans med en massa blad och sånt. Avloppet blir ofta täppt eller så är det så listigt gjort att det i förlängningen skapar stora problem. Problemet är inte okänt och de som vet och kan åtgärdar detta i tid och det gäller ganska nya bilar också.
En enkel lucka blir bra funderar bra på material plast är nog bäst en tunn plywood skulle fungera men den måste ju ytbehandlas. En rostfri plåt som är plan skulle fungera. Den skulle nog lackas i samma färg som bilen. Största problemet blir nog att komma ihåg att öppna den innan man kör iväg annars får man ingen värme i bilen. Ganska bra ide egentligen att ha en lös lucka med ett litet handtag några pyttesmå magneter så det inte blåser bort och en tätningslist runt om.
En sån lucka skulle egentligen alla ha som har gamla husbilar som står ute när det regnar den gamla husbilen rostade kopplingen fast på regelbundet innan jag flyttade slangen den här saknar slang så det rinner ned på tändstiften och det gör det även om man har slang. Enklast är ju att stänga hålet för luftintaget.
Mot en mindre tilläggskostnad sågar XL bygg skivan jag behöver 80 x 200cm. Det blir nog en likadan skiva som jag köpte sist den var bra att jobba med. Skulle gärna ha 90cm bredd men platsen är begränsad och ska man sitta i sängen blir det svårt.
Jag har en cirkelsåg sätter man fast en list och sågar intill den kan man få ett bra snitt.
Ett gammal värmelement är gjort av koppar som är tennlödat.
Man ser ju en stor del av marken genom motorhuven så inget problem med ventilation. Slangen går att dra nästan ända fram till varmvattenelementet så det kommer att blåsa direkt genom det fast övertrycket kommer ju finnas överallt nu har ju det värmesystemet en stor area så är luckorna öppna så kommer det blåsa varmluft där man vill ha det golvet brukar vara bra varmluften stiger ju uppåt.
Plasten måste nog klara hundra grader eftersom den sitter ganska nära motorn, det blir totalt öppet under så avgaslangen går att dra direkt förbi växellådan och bakåt. De hade skickat med alla tillbehör som man skulle betala extra för jag har köpt på mej 3 m avgasslang en extra ljudämpare som ser bra ut slangen för luften in skulle jag egentligen inte behöva eller jag kan ta den oanvända avgasslangen.
Slangen för inluften tror jag är till för att om den skulle skjuta vilket kan hända med värmare och då kan det blåsa ut åt fel håll.
Ett par små magneter som håller ned luckan mot plåten när den är stängd är nog bra och ett litet vinkeljärn med en lite starkare magnet kan hålla luckan i ett bra läge när den är öppen men man måste ju göra det manuellt finns många lösningar t.ex ett starkt servo som öppnar och stänger med en ratt så man kan ställa vinkeln. Man vill ju gärna tro att eftersom det blåser framifrån så skulle en halvöppen lucka tvinga ner luften till värmaren men i själva verket har man nog ett ganska stort övertryck från vindrutan dår luften måst vända upp. Saab 96 1960 hade ett sånt luftintag som riktade in luften med det berodde på att rutan lutade ganska mycket men många andra bilar från den tiden bara hade ett galler. Nackdelen med det är ju att regnvatten kommer in snö också tillsammans med en massa blad och sånt. Avloppet blir ofta täppt eller så är det så listigt gjort att det i förlängningen skapar stora problem. Problemet är inte okänt och de som vet och kan åtgärdar detta i tid och det gäller ganska nya bilar också.
En enkel lucka blir bra funderar bra på material plast är nog bäst en tunn plywood skulle fungera men den måste ju ytbehandlas. En rostfri plåt som är plan skulle fungera. Den skulle nog lackas i samma färg som bilen. Största problemet blir nog att komma ihåg att öppna den innan man kör iväg annars får man ingen värme i bilen. Ganska bra ide egentligen att ha en lös lucka med ett litet handtag några pyttesmå magneter så det inte blåser bort och en tätningslist runt om.
En sån lucka skulle egentligen alla ha som har gamla husbilar som står ute när det regnar den gamla husbilen rostade kopplingen fast på regelbundet innan jag flyttade slangen den här saknar slang så det rinner ned på tändstiften och det gör det även om man har slang. Enklast är ju att stänga hålet för luftintaget.
Mot en mindre tilläggskostnad sågar XL bygg skivan jag behöver 80 x 200cm. Det blir nog en likadan skiva som jag köpte sist den var bra att jobba med. Skulle gärna ha 90cm bredd men platsen är begränsad och ska man sitta i sängen blir det svårt.
Jag har en cirkelsåg sätter man fast en list och sågar intill den kan man få ett bra snitt.
Ett gammal värmelement är gjort av koppar som är tennlödat.