• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Finns intressant att läsa om smittkoppor, och förmodligen är du vaccinerad när du var liten. Teoretiskt kan detta skydd sitta i och ge dig ett visst litet skydd emot Mpox.
Det har inte varit lätt att va människa...



 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har ett ärr på armen från en vaccinering, i början på 60-talet testade man för att se om det fortfarande fungerade med en vit lapp som sattes på bröstet, man skulle ha en reaktion på den vilket jag och de flesta hade. Jag tror att de som inte hade det fick göra om vaccineringen.
Det var emot tre olika sjukdomar och det kan vara så att jag fortfarande har en viss motståndskraft.
Sen har jag tur som har ärvt ett bra immunförsvar från båda mina föräldrar, läker snabbare än de flesta oavsett om det är skrubbsår eller operation och får nästan aldrig infektioner. Det har gjort att jag aldrig tänkt på vaccination i vuxen ålder. Det började med att jag fick följa med min klass till en massvaccinering på skolan mot fågelinfluensa. Sen var jag på vårdcentralen i annat ärende och då var det dropin för influensavaccinering så jag passade på.
Och på den vägen är det, när man reser runt i husbilen kommer man ju i kontakt med mycket folk och då vill man inte bli sjuk speciellt när man reser ensam.
Förr var det vanligt att man vaccinerade sej när man åkte på en charterresa.
Nu har ju utlandet med sjukdomar kommit till sverige och vi har fått tillbaka utrotade sjukdomar så är det nog bra att vaccinera sej. Men man måste ju väga fördelar mot nackdelar det finns ju biverkningar, jag sjölv har fått inga eller lindriga symptom men en kompis och hans fru blev rejält sjuka av ett vaccin.
Reser man söderut med husbil ska man nog se till sina sjukdomar och gärna besöka sin vårdcentral för provtagning och kontroll se till att man har tillräckligt med mediciner med sej tar man narkotikaklassad medicin ska man ha ett papper från apoteket ett intyg av något slag. Jag och flera med mej har blivit stannad för kontroll man letade mest knark.
Tydligen så att det är vanligt att man kör över gränserna med gamla husbilar för smuggel. Men poliserna var inte otrevliga men de stökade till. Den som letade såg lite sur ut för han inte hittade något. Tyvärr så verkar inte det hända vid våra gränser i någon större utsträckning.
Jag är med i en facebook grupp Veteran-Husbilar och där hittade jag några matnyttiga filer för gratis ned laddning som jag kompletterat med de jag redan hade.
Har ju lagt upp några här men några av de jag tog hem var bättre, jag tror inte det är ok att lägga upp dem här utan bättre då att hämta dom på samma vis som jag gjorde. Har man ett bra program för att hantera PDF- filer kan man ju låta laserskrivaren skriva ut dom till ett häfte. Perfekt att ha liggande i husbilen när det uppstår frågor.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Nu har jag limmat fast solpanelen på taket gjorde på enklaste sättet använde en liten tub sika 2901.
Klättrade upp på stegen och stod på stegen med en solpanel med undersidan uppåt.
La på limmet sen vände jag den rätt och lade ned den enligt en ritad linje.
Den väger så lite så inga problem. Använde en mjuk borste och tryckte ned solpanelen på plats.
Nu hänger kablarna på sidan av taket, ska klippa av kontakterna och borra 2st hål 5mm där kablarna passar.
Använder sika som tätning, och min tanke är att få in kablarna direkt till regulatorn utan skarv, finns en kabel med ström från bobatteriet precis bredvid så ganska enkelt att ansluta utan att dra nytt. Max ström blir 5A så även om kabeln bara har 1mm2 så är det inga problem längden är 2 m, så inte mycket problem med spänningsfall.
Tanken är att strömmen ska räcka till dieselvärmare 1A ca 10tim och laddning av elcykel drar ca 6 A under 3 tim. Finns ju en lös panel 50w om det blir problem.
Min lösliga planering är att åka söderut och stå på mestadels gratisplatser eller vanliga parkeringar.
Jag har inte testat om Markisen fungerar ännu, är det problem så skruvar jag bort den.
Har egentligen aldrig fattat vad man ska ha den till utom om man vill sitta ute när det regnar av någon anledning. Man kan ju vilja ha den som solskydd om solen skiner men då måste man planera lite eftersom det inte blir så mycket skugga annat än precis vid väggen.
Man får ju bara hissa ned den vid campingar. Nej jag har liksom inte fattat vitsen kanhända ett revirtänkande som ger trygghet. Jag har ju en bred skjutdörr vid sidan av bilen där kan det vara en viss fördel om det småregnar och man vill ha dörren öppen.
Jag har också gjort ett räcke till trappen hemma har skjutit på det eftersom jag och min rygg inte gillar att gräva.
Köpte en stor skruv som det satt en bult i toppen på mutterdragaren skruvade ner dom i marken utan problem sen monterade jag ett fäste som visade sig är lite klent. Där monterade jag tryckimpregnerat virke som passade och fungerade som handtag. Blev ganska bra men fjädrar lite mycket men lätt att hålla balansen speciellt som jag bär elcykeln på den trappan och kan behöva lite stöd, sen när snön kommer är det ovärderligt att ha en ledstång.
Min bekant som skulle till Gran canaria går det inget bra för, min kusin hoppade av båten det var ingen ordning. Efter det har kustbevakningen 2 gånger tagit in båten i hamn.
Åren har tagit ut sin rätt och han kommer inte vidare misstänker att om ingen flyger ner och kör båten hem så får han flyga hem och någon hämta hem den. Den finns nu ca 10 mil söder om calais.
Ja det finns många tappade lustar här i livet. Läser just nu en bok om en segling till florida, Det är Sven Yrvind med en ungkille som seglar, tidvis spännande och väldigt intressant. Det är mycket mer besvärligt än att köra husbil men vissa saker är ju lite lika att bunkra och lasta i allt man behöver innan avresan. Mycket förberedelser, gps dator surfplatta solpanel osv. Eftersom man ofta tydligen inte har värme så blir kylan ett problem, svårt att släpa med sej allt som behövs går ju inte att parkera vid en mack. Jag lånade boken via nätet på mitt bibliotek. Rekommenderas istället för alla deckare.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.809
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sven Yrvind är jag bekant med har alltid haft egna ideer och jag har träffat honom flera gånger han var från Brännö jag från ön bredvid Styrsö när jag seglade till Medelhavet 68 seglade han jorden runt reportage i Gt samma dag när vi kom hem hade han kommit till Kiel
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag följde honom redan på 70-talet då byggde han Bris i sin mors hus och fick ta ut väggen runt fönstret en bit för att få ut den.
Han har skrivit flera böcker, det är intressant läsning han har mycket kunskap ingen dåre som riskerar livet på havet utan att veta vad han gör.
Bråttom har nog sällan haft han trivdes med att vara på sjön det var nog mera ett levnadssätt än att komma från A till B.
Han finns på youtube där han har gjort små filmer från sin verkstad och bygge av nästa båt, finns även ett längre inlägg med en intervju och reportage. Men han är gammal nu tveksamt om han inte gjort den sista resan men vad är bättre än att vara i full gång med nästa båt!
Finns ju vissa likheter med att köpa en husbil och ge sej iväg fast då betydligt mindre riskabelt, förberedelse är A och O för att det ska gå bra och man lär sej mycket av Sven Lundin/Yrvind. A och O står det om i bibeln första och sista bokstaven i alfabetet, med betydelsen jag är den förste och den siste säger gud. Kategorin onödigt vetande!
Regn och blåsigt men måste dra in kablarna i bilen från solpanelen annars går det knappast att köra med dom fladdrande för vinden.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag hade räknat med att det skulle bli lätt att koppla in regulatorn. Men efter att ha sorterat ut ett antal meter kabel otaliga skarvar och säkert en rulle eltejp och tagit bort två stycken biltema lampor har jag äntligen kommit ganska långt och kan göra en bra installation. Det som visade nivån på den gamla installationen var att jag hittade en signalkabel 0,1kvmm area till lampor.
Nu känns det bra allt är rensat och det går en hyfsat kraftig kabel via en säkring till bobatteriet som är original, den skarvar jag i med lödning och krympslang och drar bort till regulatorn där har jag limmat två plintar med snabbkopplingar som gör att jag enkelt kan koppla in lampor och även ansluta till en strömbrytare som är lite speciell såg fakturan det är strömbrytare i gammal stil det är en dubbel trapp vilket är lite märkligt eftersom den innehåller två växlande strömbrytare när till från hade räckt men det spelar ju ingen roll. Den är brun för att matcha färgen på skåpen. Ska sätta upp en taklampa och det kan vara bra att kunna slå på lyset när man går in. Taket är ganska högt eller onödigt högt men det beror på att det finns en variant med taksäng som antagligen är gjord för barn medan föräldrarna bäddar i dinetten. Nu har min bil en helt annan inredning så taket är onödigt högt. Känns skönt att ha fått bort en massa onödigt skräp, inte alltid så lätt när man inte vet hur det varit tänkt.
Har precis samma läge när jag ska ta bort gamla dränkpumpen som knappast är original såg skruvhål i golvet som tyder på en pump med tryckvatten brytare. Det är både slangar och elkablar som ska rensas och kopplas om.
Tankade 50l bensin trippmätaren stod på 30 mil?
Nu kommer jag inte ihåg när jag nollade den, sen har den mest gått inne i samhället och en hel del tomgång. 1,6 l är väldigt mycket så det kan inte stämma, tankade i februari sist.
Parkerade utan för en vägg och höger strålkastare så konstig ut stod lågt och såg rostig ut, men bilen är ju nybesiktad?
Jag stod bredvid men det gick så snabbt att jag hann inte med att se.
Har beställt en ny strålkastare 371kr och det är ju riktigt glas i dom borde köpt en till men den såg bra ut.
Passade på att beställa motorfäste höger fram 207kr sist jag beställde var 2018 och det kostade nästan 500kr.
jag tittade först hos axel augustsen men där fanns nästan ingenting kanske har sålt av lagret till autodoc för där finns en hel del. Finns många gamla husbilar däremot är nog de flesta bilar som inte var husbilar borta.
Det är få bilar som har så mycket lätttillgängliga delar som fiat ducato med tanke på åldern och de är ju billiga också.
Både motorfäste och strålkastare är ju en enkel sak att byta och sitter öppet och bra.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag hade räknat med att det skulle bli lätt att koppla in regulatorn. Men efter att ha sorterat ut ett antal meter kabel otaliga skarvar och säkert en rulle eltejp och tagit bort två stycken biltema lampor har jag äntligen kommit ganska långt och kan göra en bra installation. Det som visade nivån på den gamla installationen var att jag hittade en signalkabel 0,1kvmm area till lampor.
Nu känns det bra allt är rensat och det går en hyfsat kraftig kabel via en säkring till bobatteriet som är original, den skarvar jag i med lödning och krympslang och drar bort till regulatorn där har jag limmat två plintar med snabbkopplingar som gör att jag enkelt kan koppla in lampor och även ansluta till en strömbrytare som är lite speciell såg fakturan det är strömbrytare i gammal stil det är en dubbel trapp vilket är lite märkligt eftersom den innehåller två växlande strömbrytare när till från hade räckt men det spelar ju ingen roll. Den är brun för att matcha färgen på skåpen. Ska sätta upp en taklampa och det kan vara bra att kunna slå på lyset när man går in. Taket är ganska högt eller onödigt högt men det beror på att det finns en variant med taksäng som antagligen är gjord för barn medan föräldrarna bäddar i dinetten. Nu har min bil en helt annan inredning så taket är onödigt högt. Känns skönt att ha fått bort en massa onödigt skräp, inte alltid så lätt när man inte vet hur det varit tänkt.
Har precis samma läge när jag ska ta bort gamla dränkpumpen som knappast är original såg skruvhål i golvet som tyder på en pump med tryckvatten brytare. Det är både slangar och elkablar som ska rensas och kopplas om.
Tankade 50l bensin trippmätaren stod på 30 mil?
Nu kommer jag inte ihåg när jag nollade den, sen har den mest gått inne i samhället och en hel del tomgång. 1,6 l är väldigt mycket så det kan inte stämma, tankade i februari sist.
Parkerade utan för en vägg och höger strålkastare så konstig ut stod lågt och såg rostig ut, men bilen är ju nybesiktad?
Jag stod bredvid men det gick så snabbt att jag hann inte med att se.
Har beställt en ny strålkastare 371kr och det är ju riktigt glas i dom borde köpt en till men den såg bra ut.
Passade på att beställa motorfäste höger fram 207kr sist jag beställde var 2018 och det kostade nästan 500kr.
jag tittade först hos axel augustsen men där fanns nästan ingenting kanske har sålt av lagret till autodoc för där finns en hel del. Finns många gamla husbilar däremot är nog de flesta bilar som inte var husbilar borta.
Det är få bilar som har så mycket lätttillgängliga delar som fiat ducato med tanke på åldern och de är ju billiga också.
Både motorfäste och strålkastare är ju en enkel sak att byta och sitter öppet och bra.
Ett tips. Smörj hållarna (WD-40) för strålkastaren innan du tar loss den. Det är snäpp fästen (kulleder) som är gjorda av plast. Då är risken mindre att de går sönder. Om jag minns rätt är det två såna fästen till varje strålkastare.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Tack för tipset det ska jag göra, brukar ofta gå på med wd40 flera dagar innan.
För många år sedan sprutade jag olja under en opel kadett. När jag sedan behövde skruva med den var det som att skruva med en ny bil allt satt lagom hårt inget var svårt att lossa. Har funderingar att göra detsamma på den här husbilen men den är svart under vet inte vilken behandling den fått men den är otroligt nog inte rostig. Så någon tidigare ägare har gjort en radikal behandling, antagligen när den var ganska ny. En mycket rostvänlig konstruktion som jag kanske förstör skyddet på.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Installerat tryckvattenpumpen efter en del besvär, fick skuva loss sittdynan som är lite komplicerad i två delar lite som en gammal bäddbar soffa.
Har fått stå på knä och jobbat över en kant in under soffan.
Rensade allt det gamla en dränkpump dubbel stod det såg dyr ut och förmodligen i bra skick en regulator från industrin som var avkopplad sedan ett antal kopplingar som satt med 7st klamrar.
Allt är fixat ingen dränkpump utan en tryckpump som öppnar när jag öppnar kranarna.
Köpte ett nytt höger motorfäste vilket jag bytte idag, gick bra enda bekymret är att man måste stöda under motorn och hissa lite.
Lite knepig konstruktion men enkelt att lossa med hjälp av en maskin gjord att lossa hjulmuttrar med 5skruvar och en mutter 2 skruvar och en mutter till fästet och 3 skruvar till själva motorfästet.
Var lite ankommet men satt ihop efter 37 år, växelådsfästet jag böt i vintras hade helt separerat.
Nu väntar strålkastarinsatsen vill inte köra med den eftersom den är väldigt rostig den nya ligger och väntar ska ställa alla skruvar lika så att inställningen blir rätt om man har tur.
Satt ett kraftig bunt band runt stora vattenslangen från kylaren och en mjuk isolerad slang från vevhusventilationen den var så klämd att inget kunnat passera, det tog jag bort och försökte öppna upp den. Kan inte varit bra för motorn, man ser ofta en övertro på den egna förmågan parat med ren dumhet när man återställer en gammal husbil till dess forna glans.
Planeringen av sängen är i full gång, blir lite komplicerat eftersom jag måste kunna komma åt vattentanken värmaren och trumavärmaren som huserar under soffan.
Jag får göra en soffa och säng i ett. Det kompliceras av att förarstolen sitter vid fotändan och den måste kunna manövereras.
Den ursprungliga anordningen bestod av ett antal dynor i varierande storlek som skulle placeras på ett nedsänkt bord . Obekvämt att ligga på och inget bekvämt att sitta på.
Det saknas inte arbete och dagarna går fort det hela ska ju vara klart för avfärd efter vaccinering i början av november.
20240830_190639[1].jpg20240830_192430[1].jpg20240830_192352.jpg
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Granskade det gamla motorfästet lite mer noggrant idag, det var dåligt på väg att separera helt och hållet från det fastvulkade metallfästet.
Så inte en dag för tidigt att byta.
Satt dit den nya lyktan idag, den gamla var rostig men problemet att den visade en konstig ljusbild berodde mestadels på att lamphållaren hade släppt. Men samma där inte en dag förtidigt att byta.
Ser inget akut just nu möjligen takluckan där någon gjort en nödreparation istället för att byta. Tänkte skjuta upp det till nästa år eller så får jag laga det i spanien.
Börjar bli aktuellt med att titta på installationen av dieselvärmaren den är inte startad ännu, men den har en app som jag hoppas gör att jag slipper öppna huven till motorn annat än för påfyllning av diesel.
Fick appen till victron att fungera var problem men det berodde på att jag blockerat nästan alla appar i mobilen. Den var ju inställd på blybatteri så det ändrade jag sen har jag uppdaterat appen och regulatorn.
Gick bra att göra sittandes på verandan med en öl och njuta av sommarvärmen. Gissar 10m till husbilen och bluetooth fungerade bra. Beror på att den sitter strax ovanför där högtaket av plast börjar så inget i vägen som hindrar kommunikation.
Kommer nog ladda till högre spänning nu när det är rätt batteri.
Märker att startbatteriet tappar när man inte kör, min ide är att man har en funktion som laddar bobatteriet när bilen körs och möjligen att den är kopplad till ett relä som styrs av att strålkastarna är på. Kan vara så att det hänger ihop med om kylen går på 12v. Solpaneler var ju inte bilen gjord för.
Jag skulle vilja ha en funktion som laddar startbatteriet när bobatteriet är fullt. Den funktionen finns inte eller är trasig men svårt att felsöka. Betydligt lättare att sätta dit en ny anordning.
 

Vittåker

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Hässleholm
Bra gjort med vattenpumpen Bengt, jag kommer nog att göra det samma när jag kommit så långt, använder du samma kranar, bara klippa sladdarna? Det går ju att montera vilken kran eller blandare som helst. Man bör nog ha en brytare till vattenpumpen nära ytterdörren så man kan stänga den om man lämnar bilen. En slang som lossnar så tömmer pumpen vattentanken in i bilen, huuva...
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har en panel vid spisen där man slår av matningströmmen det är den man använt de sista åren men då får man ju problem om man som jag har två kranar och då får man välja om man ska ha kranar med brytare, men det händer att de går sönder också. Jag har redan erfarit problemet med tryckströmbrytare när ett filter gick sönder av ålderdom.
En tidigare ägare har bytt slangar så det känns säkert men bäst att stänga av när man kör och liknande.
Vad jag har råkat ut för är att när varmvattnet är på så blir slangarna mjuka och glider av kopplingarna även om man dragit åt slangklämmorna. I duschen är det väldigt bra om man kan ha en termostatstyrd kran.
De finns att köpa på amazon olika fabrikat och styrka jag valde länge ville ha bra kvalite och lagom storlek det är max 2,4bar och max 4 A. Den är så gjord att tryckströmbrytaren ligger seriekopplad utan för själva pumpen så man kan koppla som man vill.
Fördelen är att den är självsugande så man får inte problem när man fått luft i systemet.
Faktiskt bra pris tror inte jag kan få en gammal klumpig original från skroten billigare. Biltemas röda och blå slangar är gjorda för vatten då kan man se på färgen om det är varmvatten. Jag skarvade i med en bit tryckluftslang i samma dimension 39kr/m.
Fick täppa till hålet för sladden till dränkpumpen hade en plastbricka som var täckbricka som jag tryckte fast med sika så det blev tätt. Risken finns att man glömmer hålet och när man sen fyller fullt upp i röret så rinner det ut en hel del på golvet.
Brukar inte fylla så mycket vatten när jag kör långt för att spara bränsle sen är vattnet här sjövatten och smakar inte gott.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag lägger mig i lite... Bengt. Med lite förmaningar och tankar. Jo en " huvudströmbrytare" till vattenpumpen är inte helt fel att ha. Det finns original på min Burstner. Mot det kan man ju också säga att.. gå över alla slangar..så de inte kan lossna. Det är väl inte särskilt mycket vattanslangar att kolla upp? Ev byta någon, vem vet? Jodå! Lite akut!
Fast... det här med batterier? Du behöver el till diselvärmaren.. o lite belysning inne på kvällen.. något lite att ladda dator o mobil... av dessa så är det väl diselvärmaren som drar mest o kan behövas mest/ viktigast. Du är ju expert på el. Men startbatteriet ska inte ladda ur! Du köpte väl ett nytt? Det är nog bäst att kolla upp så inget ligger o drar ström! Definitivt akut!
Min bil stod från hösten 2023 till nu för några veckor sedan... i o för sig ganska nytt batteri... men ingen urladdning! Startade direkt med bra kraft på batteriet. På äldre bilar finns det väl knappast något som står o drar ström? Bilradio?
Ps du hann komma med mera info...
Ps 2 glömde din elcykel! Men den kan väl inte va mer hög prioriterad än diselvärmare?
Ps 3 glömde en sak... Hur är de andra motorfästena? Eller byttes det ett.. plus detta?
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag lägger mig i lite... Bengt. Med lite förmaningar och tankar. Jo en " huvudströmbrytare" till vattenpumpen är inte helt fel att ha. Det finns original på min Burstner. Mot det kan man ju också säga att.. gå över alla slangar..så de inte kan lossna. Det är väl inte särskilt mycket vattanslangar att kolla upp? Ev byta någon, vem vet? Jodå! Lite akut!
Fast... det här med batterier? Du behöver el till diselvärmaren.. o lite belysning inne på kvällen.. något lite att ladda dator o mobil... av dessa så är det väl diselvärmaren som drar mest o kan behövas mest/ viktigast. Du är ju expert på el. Men startbatteriet ska inte ladda ur! Du köpte väl ett nytt? Det är nog bäst att kolla upp så inget ligger o drar ström! Definitivt akut!
Min bil stod från hösten 2023 till nu för några veckor sedan... i o för sig ganska nytt batteri... men ingen urladdning! Startade direkt med bra kraft på batteriet. På äldre bilar finns det väl knappast något som står o drar ström? Bilradio?
Ps du hann komma med mera info...
Bra toyota! Jo det verkar nydraget det var bara det gamla som jag tror var dåligt men jag testar givetsvis.
Ja det finns ju en undring ibland om det inte finns saker som går på startbatteriet en skum sak som jag blev varnade för var radion som jag inte fått att fungera förre ägaren menade att den kunde stå på och dra ur batteriet. Batteriet är nytt 80ah men såg att det hade droppat. Enklast är ju att lossa polen och mäta ström så man kan se vad som drar ur batteriet. Den korta tiden man kör hinner motorn inte ladda tillbaka ett blybatteri. Att koppla in ström hjälper ju inte eftersom det är en blybatteriladdare till bobatteriet som är inkopplat inget annat. Jag vet att bara en liten lampa till kofferten som inte stängs av så kanske inte kan starta bilen. Gissar på bilradion som jag ska ta ut men inget roligt med en massa bråte med sladdar som följer med.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Kan du inte bara skippa bilradion? Låta den sitta kvar.. men få bort plus till radion..kan ju finnas två plus? En bara för att hålla minnet? Kör bil o njut av det... det är ju skillnad om du ska ut o jogga din 5 km runda.... sånt är ju omöjligt utan hörlurar på eller i öronen.

Ps så det här är..akut...kan ju ge mycket problem om man har otur... i o för sig är ju din Cosmos inte jättetung... men du blir ju tvungen att locka 4 ... 5 tyskar eller spanjorer att skjuta på där bak för att starta. Kommer att gå åt en del öl som tack...

Ps annars så får du väl satsa på assistansbolaget... o aldrig lämna allmän väg!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Bra toyota! Jo det verkar nydraget det var bara det gamla som jag tror var dåligt men jag testar givetsvis.
Ja det finns ju en undring ibland om det inte finns saker som går på startbatteriet en skum sak som jag blev varnade för var radion som jag inte fått att fungera förre ägaren menade att den kunde stå på och dra ur batteriet. Batteriet är nytt 80ah men såg att det hade droppat. Enklast är ju att lossa polen och mäta ström så man kan se vad som drar ur batteriet. Den korta tiden man kör hinner motorn inte ladda tillbaka ett blybatteri. Att koppla in ström hjälper ju inte eftersom det är en blybatteriladdare till bobatteriet som är inkopplat inget annat. Jag vet att bara en liten lampa till kofferten som inte stängs av så kanske inte kan starta bilen. Gissar på bilradion som jag ska ta ut men inget roligt med en massa bråte med sladdar som följer med.
Kolla att det elektriska munstycket på förgasaren inte har spänning när motorn är av.
Man kan aldrig veta hur tidigare ägare har gjort med elen. Det finns relän för kylskåp, laddning som eventuellt kan vara dragna. Tändmodulen drar en del ström när motorn är igång, kan finnas någon tjuvkoppling men knappast troligt. Sen eventuella jordfel som kan göra att strömmen går fel väg, kan vara knepigt att hitta. D+ kan någon ändrat en del, tex styrningen av 12V till kylskåpet. Att det är i drift när motorn inte är igång.


Vänster strålkastare på min bil var rostig, ej godkänd på besiktningen. Jag bytte strålkastaren. Jag upptäckte i samband med vinteruppställningen att vatten letade sig in i strålkastaren även fast den var ny. Numera brukar lägga en tunn plastskiva i motorutrymmet ovanför strålkastaren när jag ställer upp bilen för vintern. Det funkar för mig.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Granskade det gamla motorfästet lite mer noggrant idag, det var dåligt på väg att separera helt och hållet från det fastvulkade metallfästet.
Så inte en dag för tidigt att byta.
Satt dit den nya lyktan idag, den gamla var rostig men problemet att den visade en konstig ljusbild berodde mestadels på att lamphållaren hade släppt. Men samma där inte en dag förtidigt att byta.
Ser
Jag skulle vilja ha en funktion som laddar startbatteriet när bobatteriet är fullt. Den funktionen finns inte eller är trasig men svårt att felsöka. Betydligt lättare att sätta dit en ny anordning.
Votronic stand-by charger eller stand-by charger pro för litium är bra enkla laddare som fixar det du vill uppnå.
Jag installerade min provariant så att jag kan bryta bort den helt vi en knapp men har jag bilen utomhus så låter jag spänningsnivån i bodelen styra då laddas startbatteriet när bodelsbatterien har nått en på laddaren inställd spänningsnivå. Tyvärr är det ju så att många moderna bilar drar ut startbatteriet över tid pga bilens egna datorer och annat.
Hälsningar
Peter
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
brukar inte lyssna på radion när jag kör, lyssnar inte på musik och och radion har bara ytliga nyheter som upprepas med en dåres envishet väldigt ofta samtidigt som det är en överårig kulturell kvinna som pratar om sånt man inte vill höra. När jag kör utomlands så orkar man inte lyssna på reklamtyska. Så den kopplar jag bort.
Har ett antal uttag från bobatteriet typ ciggtändare, där kan jag koppla in mej med en ganska lång och klen area kabel med en kontakt till instrument brädan då kommer bobatteriet ladda startbatteriet.
Ja peter en sån apparat skulle fungera perfekt men för dyr för min plånbok. Har funderat på ett relä som gör samma sak hade det i förra husbilen det fanns en liten knapp på instrument panelen som lyste när man låg på el och den kunde man trycka på och då klickade ett relä till och spänningen på bägge batterierna så småningom hade samma spänning. Regulatorn har ju en extra utgång vet inte hur den går programmeras men den borde kunna ladda startbatteriet.
Just nu har jag ett annat problem med en kran som läcker testade att fylla vattentanken och när jag testade kranen så läckte en anslutning. En knepig konstruktion och har nog två den andra sitter på toaletten och det handfatet, det är en anordning med en slang som går att duscha med via ett handtag, samma vid diskbänken.
Själva kopplingen läckte kraftigt det är ju tre anslutningar en till duchhandtaget som används i diskhon och sen kallt och varmt vatten. De anslutningarna sitter inte som man kan tro på ett rör utan det är en knepig anslutning som man bara trycke på plats som en snabbkoppling men vad jag kan se utan en vettig låsning sitter en oring där som ska täta.
Eftersom det är över en meter metallslang som hänger i den ena som man sen ska dra i verkar det som gjort för att ramla isär.
Slangen kan jag byta men det hela ser ut som gjort för att ge vattenskador i bil och husvagn.
Kan de vara så jävliga? och då redan 1987?
Antingen byter jag slangar och limmar fast anslutningarna eller så byter jag det hela mot nytt och godkänt.
Det kan vara en spricka som läckte eftersom det var en ovan ägare och om vattnet inte blivit tömt så kan själva kopplingen gått sönder i minusgrader sånt har jag sett tidigare. Så diverse tilläggsarbeten som tar tid och kostar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du visade en ny tryckpump i tidigare inlägg. Ifall du tänker använda den i din gamla husbil rekommenderar jag att du byter ut alla slangar, kopplingar, rör m.m. i ditt vattensystem, annars kan jag "garantera" läckage med trycket från din nya pump.
Alternativt fortsätta med en dränkpump lik din tidigare.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Den gamla gav 1,4 bar och den nya 2,4bar alla slangar är bytta sedan tidigare mot biltemas vattenslang röd och blå. Däremot verkar kranens konstiga anslutningar dåliga det är snabbkopplingar. Det finns spår av att en tryckpump är original på denna modellen den enklare som jappe hade hade enbart dränkpump med 2 st mindre vattentankar flyttbara där man tydligen flyttade pumpen när den ena tanken var tom. Ett helt annat och sämre system utan varmvatten,
 
Toppen