• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har efter ett antal you tubes kommit fram till att victron är bäst, det Har också Will Provsler kommit fram till så mot den samlade expertisen och att jag aldrig kan kompensera med större solpanel så har jag beställt victrons fn minsta 75v 15 a 775 kr nästan hem till dörren. Enda vägen som jag ser det med frihet utanför camping och ställplatser där man inte egentligen fattar vad man betalar för. Even brukar ju bara stanna någonstans med en 8 m bil jag med en bil på 4.90. borde kunna stanna på de flesta ställena om jag inte ständigt vill ha sjöutsikt.
Kan titta på tv på surfplattan 10. 8" eller datorn. om jag vill se på tv.
Jo det blir 150kr här 250kr där osv tills man snart är uppe i ett antal tusenlappar.
Jo nu har jag testat lite med att ladda elcykeln off grid fungerar bra. och nu har ju husbilen husbilen tillräckligt med ström för värmen på nätterna en fläktmotor som drar max 1 a /timme.
Växelspaken är i bitar just nu men rengjord till slut från ett överflöd av fett..
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.631
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Ja jag kommer limma direkt mot takplasten, har funderat lite på det där med kanalplasten och det blir helt fel!
Kanalplasten innehåller en massa kanaler som innehåller luft det gör ju isolering också, en anledning att man använder dom på t.ex verandor trots att de är rejält mycket dyrare är att de isolerar likaså i växthus.
Tanken var ju inte att de skulle isolera och ytterligare bidra till upphettningen av solpanelen utan tvärtom skulle leda bort värmen vilket blir sämre i detta fallet. Det blir knappast någon genomströmning av luft i de smala kanalerna kanske under körning men i alla andra lägen blir det fel. Så ett feltänk som jag höll på att gå på.
När det gäller regulator är jag fundersam mitt inbyggda laddaggregat sen före 87 är ju gjort för blybatterier. Vad jag läst mej till är ju skillnaden att bly har 12,6 v och lfp 12,8v mitt lilla batteri lfp har jag laddat med en vanlig elektronisk batteriladdare när det kommer upp till strax över 14v slår bms ifrån och då går även laddaren ifrån och vilospänningen hamnar på 13,2 volt.
Har några gånger testat med att ladda med den lösa solpanelen och en enkel gammal regulator till bly orsaken är att jag inte vill ladda direkt utan att regulatorn ska hålla ner spänningen och om bms skulle stänga av så vill jag inte ha 19v direkt in eftersom då kan andra saker gå sönder.
Visa bilaga 235341

Sen ger ju mppt lite mer, har forskat en del i ämnet och mycket är ju skrivit här men med liten annan agenda än jag har med min gamla bil. Frågan är dock om jag verkligen får så mycket mer det skulle i så fall vara att mppt regulatorn skulle toppa upp batteriet och få bms att ensa alla cellerna, nu tror ju inte jag att en enstaka tiondels volt har någon betydelse egentligen. Tanken är ju att den där tiondelen skulle växa vartefter cyklerna går men det är knappast troligt att det blir så om man använder batteriet som en normal användare.
Har läst på lite och det finns ett antal mppt som har det i sitt namn och sen kan det stå i ett hörn pwm.
vinsten som det verkar med mppt är att den levererar i lite svåra lägen där man jämföra med inget eller nästan inget från pwm till att det faktiskt blir lite laddning och den procentuella förbättringen då blir ganska stor. Men i många andra lägen skiljer det kanske väldigt lite men då skiner solen så mycket att det egentligen inte är nödvändigt. Nu har jag ju ingen plats på taket annars hade det varit billigare och bättre att sätta dit fler solpaneler.
Man ska nog komma ihåg att det liksom finns bra och dåliga mppt så finns det bra och dåliga pwm. Det är ju den dyra invertertekniken som skiljer dem åt sen vill man kanske inte alltid vara tvungen att använda blåtand i telefonen för att kolla läget är ju enklare att bara höja blicken när kontrollbehovet tar över. Sen är det nog så att det är dyrare och mer skrymmande hårdvara i en mppt finns ju programvara där som vanligt behöver uppdateras och då slinker det med lite annonser som vanligt. victron den enklaste och billigaste skulle fungera.
Tyvärr är det så att det tydligen finns såna med problem men hur stor risken att få en sån är svårt att säja. Det yttrar att den visar att allt är ok den och den är fulladdad. men i verkligheten är det inte så utan batteriet blir totalt urladdat och kan förstöras. Kan nog hända med blybatterier men knappast lfp eftersom bms stänger ner batteriet innan det är bortom räddning. Man får kolla på extrapriser.

Har fått min damask till växelspaken och rattVisa bilaga 235340växelknoppen gick fort 3 dagar. lägger in en bild hur det såg ut under den gamla damasken som verkar vara uppskuren i sidan.
Jo det är alltså två kraftiga buntband som man använt tillsammans med massor svart fett, fick in och tvätta mej flera gånger gick bort direkt med Abnet det ska man inte ha på något som använder smörjmedel så en varning för att det bryter ner en oljefilm hur lätt som helst.
Har skruvat bort alltsammans drog åt skruvarna och en satt lite lös plattan som man använts som stöd för buntbanden.
Min erfarenhet av vibrerande växelspak är att det är mera ett symptom än en orsak till problemet nu går det ju inte skicka hem patienten med ett recept på alvedon. Utav den orsaken är bakre växelådsfästet bytt.
Axeln som går in i växelådan hade en förmodligen eftermonterad smörjkopp och den är smörjd.
Tvättat av allt fett i överflöd tror man ska vara försiktig med att smörja mer än att det går lätt att få i en växel en anings kärvning kan vara bra så kan det hindra vibrationerna eftersom det om det hela sitter ihop lite kärvt kan dämpa vibrationerna genom att det blir en större massa att skaka på den nya växelspaks knoppen original är ju tyngre och i sej självt avvibrerad.
Sen satt ju inte kåporna fast som de skulle fel skruvar typ träskruv. Så lite pyssel Jag brukar säja att en verkstad gör ofta skador på en bil, men det farligaste som finns är någon som inget vet och inget kan ger sej på att skruva, tror han sen att han är elektriker då får man jobb.
Har ju en eftermonterad analog voltmeter på som det står volvo penta på och en omkopplare som man ska kunna se spänningen på de bägge batterierna. Slår man på varningblinkersen så rör sej voltmetern i samma takt.
När jag satt och begrundade såg jag plötsligt en kabeltjuv där man stulit ström med en röd kabel förmodligen till omkopplaren. Den åker bort vill jag ha en voltmeter ska det vara utan omkopplare och en digital för varje batteri. Sen ska man inte ta ström hursom helst som är avsett för andra saker, bättre då att koppla in sej direkt till batterierna.
Finns ett annat ställe där man monterat ett biltema cigtändaruttag dubbelt som inte går att stänga av med starka blå lysdioder som lyser dygnet runt enbart därför att man vill han en kontakt som passar där från en gasolvarnare som sitter vid golvet. Hade man velat ha den igång hade det väl varit enklare att koppla in direkt varför krångla med extra uttag?
Har redan rivit bort en ledlist jag avskyr dom det ser billigt ut. Jag har faktiskt original lamporna över spisen det är två lampor i samma armatur den ena går på 12v den andra med en vanlig glödlampa 230v. Jag ska troligen byta själva glödlamporna till led men behåller originalet. Som veteran får man inte förstöra ursprunget, en dag kommer kanske denna bilen vara värd fantasisummor precis som wv-bussarna särskilt lyxbussen med små takfönster och splitscreen framruta. Har ju kört en sån och det är inget att skriva hem om.
Jag håller nog inte riktigt med dig om kanalplasten. Det är inte luftens rörelse som ska förhindra att värmen tar sig ner till taket. Det är tvärt emot, stillastående luft leder inte värme. Det går att jämföra med ett fönster. Samtidigt kommer nog inte solcellen att kylas av så mycket med kanalplast under den så där har du nog rätt. Risken för att taket ska fara illa är nog mindre med kanalplast.

Jag är även osäker om kanalplasten klarar av den svenska vintern. Om det kommer in vatten i den är risken stor för att den fryser sönder och sprängs. Om bilen står ute på vintern. Den risken skulle inte jag ta.

Limma är kanske det minst dåliga alternativet. Det har fungerat för många.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Biltema kanalplast skivor har suttit på min veranda i många år aldrig tagit skada. Har en extra kvar.
Min första panel 75w limmade jag redan 2016 dikt an mot glasfibertaket.
Den nya "äldre" bilen har en annan plast på taket Men jag avser att limma ändå, har aldrig haft problem med sikaflex.
Kommer på Onsdag 14/8 samma dag ska regulatorn anlända en victron med blåtand 75v 15A
tillsammans kostar det 1475kr.
Batteri köpte jag ju i vintras det gamla hade gett upp förmodligen för att det inte blivit laddat. Något med laddningen är fel.
2400kr för batteriet idag kan man köpa lite billigare, men det jag köpte rekade jag en hel del för att se kvaliteten.
Så elsystemets grundläggande byggstenar är på väg.
Idag monterade jag tillbaka växelspaken var lite bekymmer först antagligen ska det vara en bricka som saknas vilket gjorde att fjädern hamnade lite fel. Men jag fick ihop det tog bort en massa onödigt fett och lade in nytt vitt molykote på den delen som får jobba när spaken ska från läge 12 -34 -5 back. Satt en oring där som var i gott skick kanske bytt.
Ska klä plastkåporna på insidan med lite ljudisolering bitumen bygger bara några mm och självhäftande.
Hoppas att det mesta problemet är fixat med en skallrande växelspak, min gamla bil som jag hade isär lät inte alls på samma sätt så jag hoppas att det hela berott på buntbands reparationen.
Antar att ni i forumet som jobbat mycket med bilar har sett ett och annat när jag som en ren amatör ständigt förvånas över påhittigheten hos Mr. Tummen mitt i handen?
Jag har väl kanske berättat om Norrköpings tidningars kriminalreporter som skulle fylla olja i en vw 1500 där motorn satt bak under en lucka i kofferten, hans fru kunde inte dölja sin glädje när han försökte fylla i hålet för oljestickan. Och naturligtvis berättade det för alla. Jag tror inte han löste några mord heller men å andra sidan så fanns det inte sånt på den tiden. Ett mord var ju en riksangelägenhet av högst ovanlig natur.
Kopplade ur strömtjuven får felsöka var kabeln tar vägen. Det var inte voltmetern som jag misstänkte. Det andra legitma användningen skulle kunna vara en eftermonterad farthållare med en högst begränsad funktion rak fin väg utan backar står det, den använder undertrycket från förgasaren om jag förstått rätt men det är mer avancerat för det finns tydligen en microprocessor inblandat.
Även om den är enkel så kan det vara skönt att släppa gaspedalen ett par minuter. Man kan lätt få kramp i benet.
När jag placerat solpanelen har jag fortfarande ett utrymme på taket där det satt en hemgjord låda av plywood vilken jag med hjälp av sonen tog bort nu finns möjligheten att ta med en uppblåsbar kanot.
Det är ju ganska tråkigt att paddla utmed en sandstrand i havet men om kusten är lite intressant kan det vara roligt likaså om man träffar på en sjö. Jag har ju en liten elmotor och batteri men den är så lätt paddlad och enkel att hantera så den får nog vara som den är. Den ligger i en väska och allt väger knappt 10kg och väldigt lätt att lyfta upp och lasta på husbilen. Märks ju knappast att den är med.
Jo planeringen handlar ju om en resa söderut men måste komma iväg ett par dagar för att testa bilen sen ska den besiktas senast september är ju 2 år sen sist. Mycket bytt på den bilen de senaste 3 åren inte bara det jag har kostat på utan tidigare ägare som bytt alla tänddelar alla bromsdelar avgassystem ser ut att vara ganska nytt. Allt ser ut att vara i ordning.
Att den är veteran innebär ju att det mest är de delar som handlar om trafiksäkerhet som är viktiga avgasrening Egr sot kollar man inte på en bensinare eftersom det inte finns bara co vilket ar långt under gränsvärdet sist och är nog fortfarande så tjurig som den är innan den blir varm.
Skulle helst vilja komma i väg i slutet på oktober men det finns en del problem som måste lösas som jag inte löst i huvudet än. Det som verkar svårt är sängen jag är helt enkelt för stor. Sen sitter jag dåligt stolen är för liten men det går att lösa om man sätter dit en gammal stol min är ju lite finare men avpassade till såna som aldrig blev fullväxta jag tror det stavas italienare.
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo det ska va en bricka vid växelspaken ( om jag minns rätt) jag har gjort det där flera gånger... men växelspaken skramlar ibland... så var inte alltför optimistisk.
Men det här med säng och stol... jag tycker att det är synd att ändra för mycket... fördrar original.. om det är möjligt.. ok kanske en extra bäddmadrass...

Längst mötte kortast

 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja det sitter en bricka vid muttern men borde finnas en nedanför fjädern men nu sitter det ju på plats. Ska provköra innan jag sätter på kåporna, måste ju hitta skruvar som passar också.
Ska se om jag kan hitta torrsmörjningen genomföringen från växeln går ju genom en gummibälg vid golvet och där kan det vara bra om det gick lite lättare.
Original säng innefattar originalbordet som ska sänkas på det ska det läggas en skiva och flytta dynor samt en knepig sak som ska ligga på två fyrkant aluminium rör som sitter med en skruv och kan vridas lite hursomhelst. Ytterligare en skiva ska ligga på något stöd som jag tror kommer att blockera toalettdörren.
När man fått till detta så ska man då börja bädda, vilket skulle ge en säng 135 x 185cm alltså lagom storlek för 2 italienare.
Att ligga på en dyna som inte är särskilt bekväm att sitta på låter sej inte göras utan följder.
Så en madrass måste följa med i ett stort skåp. Är man två måste nog en åse eländet utanför bilen.
Jag behöver en säng på 80 helst 90cm och en del av den ska vara 2m nattetid vilket går imellan stolarna.
Man skulle kunna göra madrassen i två delar så att den dagtid var betydligt smalare och en del skulle fungera som ryggstöd. Det är sånt jag måste fundera på. Att använda originalet kan man göra en enstaka natt med en extramadrass. Hemma har jag en kontinentalsäng med 7 cm tempur original. Så det blir svårt med sämre.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Måste jag svara på det?
Sen jag blev gammal pensionär så hade jag tidigare i hela livet blivit styrd av klockan och mina jobb. Värst var det när jag gick upp 4 på natten och körde tidningar till 8, sen sov jag ibland till 11 eftersom jag hade kvällsjobb som jag oftast inte kunde göra innan 17 ibland var det möten som jag nästan blev tvingad av omständigheterna att närvara vid och då åkta jag iväg och jobbade 21.30 , vissa dagar blev jag inringd till vikare på gymnasiet och det var 3,5 mil dit så ingen tid att sova och då kom jag hem någon gång på em för det andra jobbet. Ibland hade jag ett längre vikariat och det blev nästan ohållbart till slut. Hade ingen arbetsam fru de små korta städjob på ett par timmar i veckan räckte för henne.
Nu när jag rår min tid tänkte jag att jag ska bestämma själv och sova när jag vill och mår bra, i början fick jag nästan ångest av att det blev sent och jag inte kunde somna.
Sen började jag tänka i andra banor att jag gjorde som jag ville och vaknar och inte kan sova sätter jag mej vid datorn tills jag är trött. Så det beror på om jag sitter kvar uppe för att följa en segelbåt ner till kanarieöarna som jag är lite orolig för eller för en sen film eller sporthändelse . Sova gör jag när jag är trött. Jag vägrar att styras av klockan!
Växelspaksknoppen var ju i dåligt skick den blev aldrig bra, köpte en från skroten och den var i bra skick men den var ju gammal och började visa tecken på ålder, det är en lite hårdare yta och innanför ganska mjukt gummi.
2016 blev taket omlagt och jag köpte hammarlack och de målade tackluckan som börjat se dålig ut från marken. Blev jättebra och ser bra ut än.
Tog och sänkte ner min då ganska nyköpta bils växelspaks knopp och det blev jättebra det var ganska kallt och på vintern så det blev en lång tid och ett tjockt lager fär som tog lång tid att torka men blev bra och höll bra.
Har gjort samma nu med samma färgburk var ett tjockt lager som jag behövde stämjärn för att få hål på. Torkar långsamt men blir bra just nu på verandan i solen och 30+ grader.
20240812_214702.jpg20240812_214641.jpg
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Sen sist har det blivit det blivit en tur till norrköping 7 mil för att testa bilen och köpa ljudisolering.
5 växeln lät inte mycket men så småningom skramlade det en del mycket beroende på hur fort jag åkte och hur stor belstning det är, ljudet kommer helt klart från växellådan och jag fick en utförlig förklaring av vår expert på hbk.
Nu körde jag helt utan kåpor och damask vilket gjorde ljudet mer påtagligt men det är bara ett symptom egentligen. den kommer inte gå sönder utan kan kanske dämpas, jag tror att det är ett ljud som man skapat med en dålig konstruktion av växellådan.
Sen får man tänka på den engelska varianten Talbot med alla dåliga leder från golvväxeln till lådan.
Men bevisligen håller det ganska länge och det låter inte så högt egentligen eftersom bensinmotorn går mycket tystare inget skrammel eller konstiga ljud växellådan i sej själv låter lite vinande på låga växlar med högt varv. På det hela taget så är bilen mycket tystare än min gamla med diesel. Sannolikt gick den billigare vilket jag inte testat men bensinmotorn är mycket trevligare bekantskap och ganska pigg. Var uppe i 105km tillfälligt men det var mer kvar, skulle tro den toppar 120km.
men går väldigt fint i 80-90 km som jag oftast brukar köra tidigare med gamla bilen. Den går ju mycket stadigare med mindre vindfång men det är ju en miniplåtis. Jag tror det är en typ av bil som kommer bli mycket vanligare där man visserligen trångt men 2 kan bo och leva i hålla samma fart på motorvägen som personbilar och låg bränsleförbrukning fungerar bra som vanlig personbil och enda bil.
Har ju fått hem solpanelen och victron regulatorn, var uppe och tvättade den del av taket där jag ska limma solpanelen det är ju lite trångt med plats så viktigt att den hamnar rätt !
Ska lägga den i läge och tejpa utmed ena sidan med silvertejp. Sen kan jag vika upp den och lägga på sikaflex men ska göra det lite annorlunda limma på ett antal strategiska ställen med ganska mycket i kanske 5 cm sträng.
När jag sen fäller ner panelen så kommer jag inte pressa ner den utan bara se till att limmet har bra kontakt. Kommer att bli några kanske 5 mm mellanrum mellan tak och panel. Borde kunna bli viss kylning av panelen om det blåser, enkelt att byta panel eftersom man kan skära av fästpunkterna med en ståltråd.
Varje plus och minus kabel är 70cm lång jag drar ned dom på sidan av plast taket 2 5mm hål så kommer de in i bilen ovanför ett skåp där jag kan montera regulatorn enkelt där finns också sen tidigare ägare draget 12v från bobatteriet och där kan jag koppla in mej enkelt.
Det som såg svårt ut visade sej bli enkelt. Eftersom det är en liten solpanel med ganska liten maxström ca 5 A som mest så inga problem med tjocka kablar.
Dags för besiktning vet inga fel på bilen men ska montera växelspaken komplett och plocka ut verktyg sen ska varningstriangeln ligga lätt åtkomligt tillsammans med en gul väst, det måste man ha i tyskland och eftersom den är reggad för två ska man ha två. Jo jag har sett hela familjer ståendes på andra sidan vägräcket i skydd med varsin väst.
Ska leta efter en stol till bilen sitter inte bra den ser bra ut men det är en enkel variant av ett känt märke med dåliga inställningsmöjligheter. Originalet till gamla skåpbilar som det jag hade satt jag i väldigt många timmar utan att bli altför ledbruten. Mycket viktigt att sitta bra och ha bra armstöd att vila armarna på .
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
I den Cosmos jag hade för långe sedan satte jag in stolar från Saab. Troligtvis var de från en Saab 900 eller nån efterföljare. De passade hyfst bra och man satt skönt utan att det blev åbäkigt! Hålen i stolen och underredet stämde naturligtvis inte men 4st hålplattor och skruv o mutter gick det bra.
Hålplatta, 175 x 40 mm
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag känner den som äger finspångsskroten så inga problem att plocka en stol, men jag hittar ingen med armstöd har tittat in i många saabar. Högerstolen får jag behålla den är ju snurrstol vilket tydligen bara fanns på lyxmodellen som ser ganska mycket annorlunda ut än den vanliga inuti. HasseK har en stol i sin bil som ser nästan likadan ut och samma fabrikat ISRI men med fler inställningsmöjligheter. Man ser att min stol inte är standard eftersom weinsberg inte använder original bulthål. Satt ganska bra i min gamla husbil med standard stolar som sitter i alla gamla ducato. Har inte orkat ta tag i det hela eftersom bilen blev stående, ska besikta i närtid så innan dess ska jag inte göra något. Den gamla husbilen var ganska vindkänslig så det var bra med armstöd för att hålla kursen denna är mycket bättre men utan styrservo så är utväxlingen stor och känns lite inexakt så bra med armstöd.
 

pilsner

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Västerås
HBK-Nr
18944
Medlemskap
2025
Jag känner den som äger finspångsskroten så inga problem att plocka en stol, men jag hittar ingen med armstöd har tittat in i många saabar. Högerstolen får jag behålla den är ju snurrstol vilket tydligen bara fanns på lyxmodellen som ser ganska mycket annorlunda ut än den vanliga inuti. HasseK har en stol i sin bil som ser nästan likadan ut och samma fabrikat ISRI men med fler inställningsmöjligheter. Man ser att min stol inte är standard eftersom weinsberg inte använder original bulthål. Satt ganska bra i min gamla husbil med standard stolar som sitter i alla gamla ducato. Har inte orkat ta tag i det hela eftersom bilen blev stående, ska besikta i närtid så innan dess ska jag inte göra något. Den gamla husbilen var ganska vindkänslig så det var bra med armstöd för att hålla kursen denna är mycket bättre men utan styrservo så är utväxlingen stor och känns lite inexakt så bra med armstöd.
Hej, jag hade en Fiat Burstner 88 och i den monterade jag framstolar från

Chevrolet Astro det blev stor skillnad.​

 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Astro är inte så vanlig men på skroten finns det en cheva van med bra stolar men de är väldigt stora och klumpiga. Jag har bara åkt passagerare i en sån men mycket verkar vara samma.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det är inte bara att byta stolar... man behöver mäta lite höjd bredd djup hur man kommer i förhållande till ratt och pedaler. Stöd för lår med mera. Jag bytte till min -88 års o tog ifrån modellen nyare mitten av 90 talet.... det blev inte på något sätt bättre. Mer än att den gamla stolen var sliten och den nya ser ut som ny.... för den har haft överdrag..
förmodligen alltid.... så utseendet blev mycket bra... sittkomfort snarare sämre... sitter för högt upp.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Idag har jag limmat typ bitumen självhäftande ljuddämpningsmaterial 79kr för en skiva, på insidan av kåporna som sitter över ratten, ska återmontera allt så borde det bli betydligt bättre med lägre ljud sen sätter jag på den rätta knoppen på växelspaken.
Den har lite mer vikt vilket kommer dämpa vibrationerna en del, har även funderat ut en annan förbättring men den avvaktar jag med, det kan också över tid bli bättre av att jag slog rvs i lådan men där får man räkna med minst 50 mil innan man ser resultat, däremot motorn går tystare ganska fort beroende på graden av förslitning. Där har jag bara slagit i halva satsen än. Har ju inte kört något.
Ja den stolen som sitter där nu ser väldigt bra ut någon har lagt en kraftig mutter imellan skruvarna för att få en bättre vinkel på stolen. Det stora problemet är min storlek kontra en Weinsbergare. Sen har jag svårt att förstå hur man kan använda pedalerna om man är kort. Min far hade 2 st fiat och bägge var konstruerade efter principen korta ben och långa armar, kanhända hade man på ritkontoret mätt på gorillor? Underligt nog hyrde jag en fiat 600 på teneriffa på 70-talet den var ju billigast. Men en riktigt bra bil jag satt bra i den trots väldigt tunna stolar. Växlade bra och körde upp på tiede 3800m dvs toppen men drygt 2000m uppför smala vindlande vägar, riktigt bra bil!.
Ska beställa tid för besiktningen och då ska det sitta på plats, så måste leta ett par passande skruvar Lite mysko med elen ska gå över säkringarna och jordpunkten som sitter i handsfacket mot skärmen. En gammal smårostig bil där all ström ska gå igenom chassiets förskruvningar och punktsvetsar är inte att lita på. El är inte italienare bra på men även vw är dåliga. Retro är ju modernt jag ser fram emot en retro volvo Pv eller amazon. Rejäla bilar för fullvuxna. Men man har ju förstört iden. Bubblan blev framhjulsdriven egentligen en golf, hundkojan blev en skåpbil i mellanklassen. Den enda som lyckats är ju fiat med sin 500 men den är ju så mycket större och sen är det ingen renodlad fiat utan samarbetsprojekt med ford där det mesta kommer ifrån. Sen att 500 hade en tvåcylindrig svansmotor luftkyld har man tänkt bort.
Samtidigt har man faktiskt tagit bort all körglädje som finns i de gamla bilarna jag tror inte man kan stava till det ens.
För att bli nostalgisk så då när det ofta arbetades även på lördagarna så var söndagen ledig alla affärer stängda. Då kunde man ta bilen och hela famljen åkte en söndagstur ut i naturen, tittade på ställen man bott på sommarstugan som blev såld. köpa godis i en kiosk. Eller bara titta på naturen man körde långsamt, fanns ett uttryck söndagsåkare när man hamnade bakom en sån bil. Man hade en filt och sitta på en termos för de vuxna och dricka för barnen eller saft hembakta bullar eller saft kanske smörgås som man åt i en skogsbacke.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Satt ihop kåpor och växelspak, provkörde en bit och det var tyst från växelspaken får se hur det blir efter några mil sånt brukar ju komma så småningom. Ska besikta på tisdag och kom på att jag inte säkrat bobatteriet. Har fixat det på nästan samma vis som det gamla blybatteriet. Det nya väger 11kg det gamla 25kg så det finns ju betydligt mindre krafter.
En annan fördel förutom att man inte får ut syra i bilen är ju att batteriets bms slår ifrån vid kortslutning.
Ska fråga på besiktningen om jag träffar rätt folk om det är samma väldigt låga värden på tomgången om man kan skruva lite på luftskruven för tomgången. Det känns som den går för magert när den är varm är tomgågnen ganska hög men skruvar jag ned den vet jag att den inte kommer gå när den är kall och tjyvstanna utan vidare. Får försöka markera inställningarna på något vis så att man komma tillbaka rätt. Samma problem nu som med den gamla dieseln att när man rullar långsamt är det nästan omöjligt att få i ettan utan våld. Är lite besviken på backkameran när solen skiner blir det en ganska svag bild ökar man på allt blir bilden totalt urvattnad. Att det är en backspegel samtidigt blir ju att ljuset reflekteras och stör bilden. Men det var en stor hjälp att våga backa, tidigare har småfolk kunnat försvinna under bakfönstret. Man träffar på såna som helt obetänksamt skjuter barnvagnen framför sig som en säkerhet och barnen springer runt lite hursom.
Jag minns min mor när jag var liten att man måste gå bredvid och hålla i barnvagnen där min lillebror låg i, när man skulle korsa en gata. Likaså fick man ofta hålla en vuxen i handen när man skulle passera trafikerade ställen.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Gick bra på besiktningen! Frågade om det låga värdet på co de tyckte jag kunde testa mej fram. Det är för lågt för en gammal fögasar motor. Att den trots det går bra är ju nästan underligt, men det blir annat när det blir kallare. Då lär jag få köra med choke länge.
De hittade ingen rost trodde den inte var körd på vintern, eller glapp i hjullagren bromsen fungerade jättebra och även handbromsen stannade bromsprovaren. Jag såg att han som provade satt och småvärmde bromsarna med lite broms innan han testade!
Nu kan man lägga krut på en del annat finns en hel del som har med boendet att göra. Sen undrar man när det kommer vaccin för covid och influensa och möjligen apkoppor som Svenskar kanske tar hit? Jag brukar ta sprutorna innan jag åker och får vänta en bit in i november. Skulle vara roligt att komma iväg i oktober och kunna bada i havet. Fast den där känslan när man kör söderut med snöovöder inte många timmar bakom en och klara sig ifrån stormen med en dags förspång eller mindre. Det är lite speciellt och man åker baklänges genom årstiderna mot sommaren. Inte lika roligt åt andra hållet.
Den där obehagliga känslan man har när hösten kommer närmare och mörkret tätnar har varit till stor del borta när man har sommaren inom räckhåll.
Förr när man jobbade så letade man febrilt efter en sista minuten resa över julen det levde man länge på, idag när dagarna är räknade vill man inte ödsla sin tid med att sitta inne i mörkret och kylan och bara låta tiden gå.


20240820_144014.jpg
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
618
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Härligt med gamla bilar som klarar besiktningen galant, grattis.
Du har ju en något äldre bil än jag har, min är en 90a. Men den har körts över 31 000 mil, och går fortfarande ok.
Ska besikta min i Mars, det blir spännande och se om det går lika bra som din bil gjorde.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Om jag minns rätt..så sas det på nyheterna häromdagen att vaccinering ev kommer igång i mitten av oktober. Corona och säsonginfluensa tillsammans. Rekommenderas för över 65 år.


Ps rätt är ... tills vidare.
 
Toppen