Ja jag kommer limma direkt mot takplasten, har funderat lite på det där med kanalplasten och det blir helt fel!
Kanalplasten innehåller en massa kanaler som innehåller luft det gör ju isolering också, en anledning att man använder dom på t.ex verandor trots att de är rejält mycket dyrare är att de isolerar likaså i växthus.
Tanken var ju inte att de skulle isolera och ytterligare bidra till upphettningen av solpanelen utan tvärtom skulle leda bort värmen vilket blir sämre i detta fallet. Det blir knappast någon genomströmning av luft i de smala kanalerna kanske under körning men i alla andra lägen blir det fel. Så ett feltänk som jag höll på att gå på.
När det gäller regulator är jag fundersam mitt inbyggda laddaggregat sen före 87 är ju gjort för blybatterier. Vad jag läst mej till är ju skillnaden att bly har 12,6 v och lfp 12,8v mitt lilla batteri lfp har jag laddat med en vanlig elektronisk batteriladdare när det kommer upp till strax över 14v slår bms ifrån och då går även laddaren ifrån och vilospänningen hamnar på 13,2 volt.
Har några gånger testat med att ladda med den lösa solpanelen och en enkel gammal regulator till bly orsaken är att jag inte vill ladda direkt utan att regulatorn ska hålla ner spänningen och om bms skulle stänga av så vill jag inte ha 19v direkt in eftersom då kan andra saker gå sönder.
Visa bilaga 235341
Sen ger ju mppt lite mer, har forskat en del i ämnet och mycket är ju skrivit här men med liten annan agenda än jag har med min gamla bil. Frågan är dock om jag verkligen får så mycket mer det skulle i så fall vara att mppt regulatorn skulle toppa upp batteriet och få bms att ensa alla cellerna, nu tror ju inte jag att en enstaka tiondels volt har någon betydelse egentligen. Tanken är ju att den där tiondelen skulle växa vartefter cyklerna går men det är knappast troligt att det blir så om man använder batteriet som en normal användare.
Har läst på lite och det finns ett antal mppt som har det i sitt namn och sen kan det stå i ett hörn pwm.
vinsten som det verkar med mppt är att den levererar i lite svåra lägen där man jämföra med inget eller nästan inget från pwm till att det faktiskt blir lite laddning och den procentuella förbättringen då blir ganska stor. Men i många andra lägen skiljer det kanske väldigt lite men då skiner solen så mycket att det egentligen inte är nödvändigt. Nu har jag ju ingen plats på taket annars hade det varit billigare och bättre att sätta dit fler solpaneler.
Man ska nog komma ihåg att det liksom finns bra och dåliga mppt så finns det bra och dåliga pwm. Det är ju den dyra invertertekniken som skiljer dem åt sen vill man kanske inte alltid vara tvungen att använda blåtand i telefonen för att kolla läget är ju enklare att bara höja blicken när kontrollbehovet tar över. Sen är det nog så att det är dyrare och mer skrymmande hårdvara i en mppt finns ju programvara där som vanligt behöver uppdateras och då slinker det med lite annonser som vanligt. victron den enklaste och billigaste skulle fungera.
Tyvärr är det så att det tydligen finns såna med problem men hur stor risken att få en sån är svårt att säja. Det yttrar att den visar att allt är ok den och den är fulladdad. men i verkligheten är det inte så utan batteriet blir totalt urladdat och kan förstöras. Kan nog hända med blybatterier men knappast lfp eftersom bms stänger ner batteriet innan det är bortom räddning. Man får kolla på extrapriser.
Har fått min damask till växelspaken och ratt
Visa bilaga 235340växelknoppen gick fort 3 dagar. lägger in en bild hur det såg ut under den gamla damasken som verkar vara uppskuren i sidan.
Jo det är alltså två kraftiga buntband som man använt tillsammans med massor svart fett, fick in och tvätta mej flera gånger gick bort direkt med Abnet det ska man inte ha på något som använder smörjmedel så en varning för att det bryter ner en oljefilm hur lätt som helst.
Har skruvat bort alltsammans drog åt skruvarna och en satt lite lös plattan som man använts som stöd för buntbanden.
Min erfarenhet av vibrerande växelspak är att det är mera ett symptom än en orsak till problemet nu går det ju inte skicka hem patienten med ett recept på alvedon. Utav den orsaken är bakre växelådsfästet bytt.
Axeln som går in i växelådan hade en förmodligen eftermonterad smörjkopp och den är smörjd.
Tvättat av allt fett i överflöd tror man ska vara försiktig med att smörja mer än att det går lätt att få i en växel en anings kärvning kan vara bra så kan det hindra vibrationerna eftersom det om det hela sitter ihop lite kärvt kan dämpa vibrationerna genom att det blir en större massa att skaka på den nya växelspaks knoppen original är ju tyngre och i sej självt avvibrerad.
Sen satt ju inte kåporna fast som de skulle fel skruvar typ träskruv. Så lite pyssel Jag brukar säja att en verkstad gör ofta skador på en bil, men det farligaste som finns är någon som inget vet och inget kan ger sej på att skruva, tror han sen att han är elektriker då får man jobb.
Har ju en eftermonterad analog voltmeter på som det står volvo penta på och en omkopplare som man ska kunna se spänningen på de bägge batterierna. Slår man på varningblinkersen så rör sej voltmetern i samma takt.
När jag satt och begrundade såg jag plötsligt en kabeltjuv där man stulit ström med en röd kabel förmodligen till omkopplaren. Den åker bort vill jag ha en voltmeter ska det vara utan omkopplare och en digital för varje batteri. Sen ska man inte ta ström hursom helst som är avsett för andra saker, bättre då att koppla in sej direkt till batterierna.
Finns ett annat ställe där man monterat ett biltema cigtändaruttag dubbelt som inte går att stänga av med starka blå lysdioder som lyser dygnet runt enbart därför att man vill han en kontakt som passar där från en gasolvarnare som sitter vid golvet. Hade man velat ha den igång hade det väl varit enklare att koppla in direkt varför krångla med extra uttag?
Har redan rivit bort en ledlist jag avskyr dom det ser billigt ut. Jag har faktiskt original lamporna över spisen det är två lampor i samma armatur den ena går på 12v den andra med en vanlig glödlampa 230v. Jag ska troligen byta själva glödlamporna till led men behåller originalet. Som veteran får man inte förstöra ursprunget, en dag kommer kanske denna bilen vara värd fantasisummor precis som wv-bussarna särskilt lyxbussen med små takfönster och splitscreen framruta. Har ju kört en sån och det är inget att skriva hem om.