• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Stora Bältbron är ganska billig! Men man måste koppla ihop... " medlemsskapet " själv för att få rabatt på Stora Bältbron.... kommer inte automatiskt.

Ps Drygt? För nån vecka sen åkte jag Kassel till Kristianstad.... över båda broarna... o jag kör inte fort tog en hamburgare i Aabenraa... dagens pensionärer är så gnälliga!

Rullade på ganska bra förbi Hamburg.... men det är en hel del vägarbeten.

Nej stämmer inte det jag skrev....jag kollade vad de dragit för mig....men då räknas nog min bil som " vanlig " bil.
Öresundsbron 271 svenska kronor...
Stora Bält 196 danska kronor...

Så det blir ju en del i svenska kronor...
Jag gillar det ... passar oss...man behöver inte boka..inte stanna...det bara rullar på...men lite längre...

Ps men utan avtal hade det varit betydligt dyrare.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nej stämmer inte det jag skrev....jag kollade vad de dragit för mig....men då räknas nog min bil som " vanlig " bil.
Öresundsbron 271 svenska kronor...
Stora Bält 196 danska kronor...

Så det blir ju en del i svenska kronor...
Jag gillar det ... passar oss...man behöver inte boka..inte stanna...det bara rullar på...men lite längre...

Ps men utan avtal hade det varit betydligt dyrare.
Så är det. ca 1000 Skr enkel resa med alla tänkbara rabatter för en max 3,5 tonnare blir ca 2000 ToR. Trelleborg-Rostock med lite planering kan bli billigare utanför säsong och 30 - 50 mil närmre söderut beroende på vart man ska. Men ibland vill vi bara dra iväg obokade, då passar broarna oss bra. Sen som Toyota skriver är där andra fördelar också. Men till våren blir det Kroatien och Trelleborg-Rostock!

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag inbillar mej att min bil kan hamna som previan p.g.a. längden 4,90 egentligen är den 4,75 det är den fasta stegen som gör den längre. Stegen gör det lätt att göra solpanelen ren utan att riskera livet.
Kan säkert sätta fast trehjulingen hopfälld där med ett par spännband.
eftersom den inte väger som en cykel är det ganska lätt att sätta fast den men den kommer bli smutsig.
Räknar med att den ska gå att sätta fram.
Jag tar beslutet i sista minuten och bokar nästan på plats. Finns så många överfarter att välja på.

Fick mina däck bytta och det blev en otrolig skillnad det är en obalans som visar sig närmare 100km men jag tror att det beror på en fälg eftersom jag hade exakt samma, men i de farterna max 90km jag ska köra så inga problem.
Det bästa av allt var att den kille som hjälpte mej var otroligt duktig. Han föreslog däck som inte var billigast men riktigt bra och kunderna hade varit nöjda.
Jag frågade om han kunde hjälpa mej med den dåliga bussningen i framvagnen och det kunde han förmodligen han skruvade på en bil betydligt äldre än han själv.
Jag har ett handikapp av att iakta hur folk jobbar och han gjorde allt precis rätt som man ska göra inget strulade utan bara flöt på tills han var klar på några minuter. När jag sen provkörde gick bilen spikrakt när jag släppte ratten tidigare ville den dra höger inte mycket men i alla fall.
Sen tog man inte extra betalt!!
Had tid att prata med han som gjorde jobbet han hade gått utbildning på helikoptrar och varit helikoptermek. och kunde flyga.
Covid hade fått firman att upphöra. Sen var han mek på bilar på iceracing så det var inte vem som helst.
5 av 5 möjliga Gsons finspång.
20241206_162207.jpgDet man inte ser är att bussningen är minst 5mm lägre än original därför går bilen rakt fram. Inget ovanligt fel alla med den typen av framvagn och som har en skillnad i styrning när man bromsar och gasar att bilen styr åt något håll har detta fel.
Egentligen inte svårt eller dyrt att åtgärda och man lär inte se det på besiktningen.

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Jag inbillar mej att min bil kan hamna som previan p.g.a. längden 4,90 egentligen är den 4,75 det är den fasta stegen som gör den längre. Stegen gör det lätt att göra solpanelen ren utan att riskera livet.
Kan säkert sätta fast trehjulingen hopfälld där med ett par spännband.
eftersom den inte väger som en cykel är det ganska lätt att sätta fast den men den kommer bli smutsig.
Räknar med att den ska gå att sätta fram.
Jag tar beslutet i sista minuten och bokar nästan på plats. Finns så många överfarter att välja på.

Fick mina däck bytta och det blev en otrolig skillnad det är en obalans som visar sig närmare 100km men jag tror att det beror på en fälg eftersom jag hade exakt samma, men i de farterna max 90km jag ska köra så inga problem.
Det bästa av allt var att den kille som hjälpte mej var otroligt duktig. Han föreslog däck som inte var billigast men riktigt bra och kunderna hade varit nöjda.
Jag frågade om han kunde hjälpa mej med den dåliga bussningen i framvagnen och det kunde han förmodligen han skruvade på en bil betydligt äldre än han själv.
Jag har ett handikapp av att iakta hur folk jobbar och han gjorde allt precis rätt som man ska göra inget strulade utan bara flöt på tills han var klar på några minuter. När jag sen provkörde gick bilen spikrakt när jag släppte ratten tidigare ville den dra höger inte mycket men i alla fall.
Sen tog man inte extra betalt!!
Had tid att prata med han som gjorde jobbet han hade gått utbildning på helikoptrar och varit helikoptermek. och kunde flyga.
Covid hade fått firman att upphöra. Sen var han mek på bilar på iceracing så det var inte vem som helst.
5 av 5 möjliga Gsons finspång.
Visa bilaga 237196Det man inte ser är att bussningen är minst 5mm lägre än original därför går bilen rakt fram. Inget ovanligt fel alla med den typen av framvagn och som har en skillnad i styrning när man bromsar och gasar att bilen styr åt något håll har detta fel.
Egentligen inte svårt eller dyrt att åtgärda och man lär inte se det på besiktningen.
Ja där har man handlat i många år och inte långt ifrån där jag jobbade.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja där har man handlat i många år och inte långt ifrån där jag jobbade.
Jag har ju i många år fått hjälp av skroten som ju är nedlagd, kanske inte är ett företag längre vad vet jag.
Helikoptermannen blev jag imponerad av och det blir jag inte ofta! Det var ju lite trix som inte förra verkstaden klarat ut, men han fixade det och förklarade varför, måste ju vara första gången han skruvar på en sån gammal bil.
Hade jag en verkstad skulle jag anställa honom direkt.
Har ett litet knepigt obalans säkert en fälg men det handlar om 100km vilket jag inte ska köra i. Sen har man säkert inte fyllt i luft enligt skylten på bilen. Det var andra som gjorde det jobbet verkar vara en personal växling till yngre folk med endast en klart lysande stjärna.
Lite knepigt den lilla obalansen kommer bara när jag vrider ratten en aning till höger. Fanns tidigare också exakt likadant.
Det jag som spekulerar en massa kan tänka mej är någon mindre skada som uppstått när inre drivknuten hoppade ur.
Den kan ju hamna i ett annat läge mot när den kom från fabrik som en hel drivaxel och möjligen balanserad på något vis man känner det enbart i ratten. Problemet är att man blivit bortskämd med tototan där i stort sett allt är perfekt.
Men ska kolla luften. man brukar ju regelmässigt fylla i 2,3 kg ungefär på alla hjulen.
Min bil ska ju ha mycket mer luft 3,2 fram och över 4kg bak.
Jag vill gärna ha mer bak än fram fast vissa har förfäktat tvärtom efter som en framhjulsdriven bil sliter mest på framhjulen.
Den blir en aning "konstgjort" understyrd när man har högre tryck bak även om man inte kör med last.
Sånt märktes ju mest på gamla diagonaldäck vilket endast äldre använt, där däcken oftast gled lite mot underlaget i varje kurva. Fungerade bra på grus.
150m bort från Antrams, där jag har handlat sånt som är svårt att få tag på som slang på metervara.
Testade hastighetsmätaren mot gps och det skilde bara någon enstaka km där mätaren i bilen visade en knapp km mer än gps. så även det var bra.
Ska tvätta bilrutorna med aceton, rykte när jag sparymålade så det finns färgkorn på rutorna enda sättet verkar vara aceton.
Läste för många år sedan att man kunde ha det i bensinen eller dieseln för att få bättre förbränning, inget jag märkte men slog i ytterst lite med tanke på att något kunde bli förstört. Vad det är i dieseln utomlands som kostar extra och gör motorn starkare har jag aldrig fått veta står samma som på vissa bränsle satser vätebehandlat någonting men aldrig ett handlesnamn med bensin finns ju inte det problemet.
Där är det bara att undvika bensin som har 10 i beteckningen det ska vara 5 vilket är mängden etylalkohol man blandat in och som man i vart fall i tyskland varit rädd för eftersom många bilar inte varit godkända för den. Det man kan vara rädd för är ju en gammal motor med förgasare där man inte vet vad som händer med plaster och gummi. Sprit kan ju lösa ganska mycket om det får vara en lång stund.
Tankade 98 oktan en gång i tyskland tyckte bilen gick sämre och den var ju dyrare men det handlar ju om toyotan med insprutning där man inte vet hur den programvaran jobbar. Inte säkert att den är så avancerad i en så liten motor som förmodligen är ställd för minimum utsläpp eftersom den är miljöbil, den likadana bil som har manuell växellåda är inte godkänd som miljöbil, vilket är underligt?
Så en remautomat är tydligen det som skiljer eller så är det combon med andra snålare inställningar som gjorde att man klarade gränsen.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jo man hade fyllt luft som det skulle vara kollade framdäcket 4kg står 3,9kg på skylten så bra. Körde 7 mil för att testa idag, bilen gick perfekt släpper jag ratten drar den inte åt något håll. 80-90 helt perfekt att köra men de rullar lite tyngre än sommardäcken. men styrningen är helt annorlunda och mycket bättre.
Känns ganska tryggt att köra långt det gjorde det inte tidigare. Jag borde naturligtvis testa hur det går att bo och värmen men har ju kört på parkeringen med en givare, och på lägsta läget ca 10gr tempförhöjning. Ställer jag inte efter temp t.ex 18gr så ställer den in effekten på värmen själv. Jag tror att vid noll grader behövs halva maxeffekten på värmaren ca 1kw vilket stämmer ganska bra med den effekt på elkaminer jag haft, vilket varit utan gardiner och andra skydd för fönstren. Kommer att ha med den fläktkaminen jag hade i gamla husbilen som går tyst och har fjärr, kostar idag 2000kr av känt fabrikat, ecotech kostar 4600kr såg jag men den här är nog bättre, den är testad i sovrummet dit värmepumpen inte orkar med.
Finns inte många ursäkter kvar att stanna hemma, detta året har det känns väldigt jobbigt att ge sig av, har nästan letat ursäkter att stanna fast jag vet ju att när jag väl är på väg och när jag kommit ner i europa och kylan är mindre och man börjar se gröna blad ute så mår man bättre unge fär som när våren kommer.
Sen när man får se solen och ljuset varar mycket längre blir allt så mycket lättare. Men korta körpass med vilopaus och äta och inte så många mil per dag är viktigt, men lätt att stanna ute på vägen för att komma till värmen.
När man väl kommit ner en bit blir ju vädret inte så viktigt längre, men så här års handlar det säkert om 4 dagar innan man är på säker mark.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Skulle installerat och fixat men blev inget gjort, vär vän toyota har farit till italien startade på lördag framme måndag.
Gick bra trots smhi varningar.
Den farten kan jag knappast ha , skulle installerat 2lampor och fästet för projektorn.
Körde värmaren flera timmar på max effekt den stannade sen på brist av bränsle men det verkar som lukten från värmaren försvunnit skulle kört den innan jag installerade nu blev den mycket varmare på full effekt. En nackdel med att ha värmaren installerad som jag gjort är att det försvinner värme på vägen. Men det går tyst och man märker inget drag. Väldigt enkelt att ta upp ett hål rakt in i bilen och med denna värmaren skulle det fungera bra.
Men det kan jag göra senare. Får ta med hålsågen 60mm.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Alla mina tester med värmaren har varit med en taklucka där värmen slunkit ut och den går inte skruva igen, den kommer bli provisoriskt tätad.
Kanske byter den i santa pola men då måste jag ta in en vecka på bahia där kan jag låna en stege och lite grejor från campingen de är otroligt vänliga och hjälper till järnaffären har en massa bra saker också.
Eftersom jag har mina bilar på en försäkring och det handlar om mindre pengar än jag ser på forumet, likaså hemförsäkringen som ska träda in utifall den vanliga med blå kortet inte skulle fungera, jag har ju något som kallas ichemiskt någonting hjärtat men inget jag oroas över.
Så jag har således bara försäkring för hemtransport 45dagar tror jag har inte kollat men billigt.
På den andra husbilsklubben vars namn man inte får skriva är många av hbk medlemmar listade nu är det ju inte partipolitik det handlar om men jag har ställt frågan några gånger till några sk. kändisar men länge sen och alla har svarat 185 dagars försäkring som man bara kan få hos hbk.
Har tittat runt lite när det var dags att kunna byta hade en tanke på att flytta 2 bilar och en hemförsäkring på hus till ett ställe.
Det blev dyrt passar säkert såna som har dels andra ägodelar och dels andra ekonomiska omständigheter.
Så det fick jag välja bort, det som är intressant var att de som ofta skriver på den andra husbilsklubben bara har försäkringen som orsak vilket de som liten klubb inte kunnat fixa. Min mest med stor saknad vän som ställde upp för mej flera gånger Tommy skrev en gång att det var han och jag och en till som skrev på deras forum nu är vi alla borta och de som skriver där är medlemmar i hbk.
Mycket underligt det hela det är min kommentar.
Efter att nu under lång tid jobbat lite i taget med tonvikt på lite och julafton närmar sig blir det aktuellt att komma iväg, bara småjobb kvar, sen nu när jag bytt däck känner jag inte att jag behöver reservhjulet och då blir det plats för en större dieseldunk. 10l sen kan jag tanka direkt från pumpen och allt blir mycket enklare så mäta och kolla fästpunkter men redan 5 liter är ju bra. Både hjärtmans och Jula har bra dunkar om man väljer den dyraste biltema går bort eftersom det är en billigare dunk med klent material med dålig stadga.
Orsaken är ju att jag hade en del jobb med att köpa diesel ständigt för 2 år sedan och då stod jag ständigt på el som jag kunde använt men dyrare.
Idag är dieseln betydligt billigare hemma, tack till dom som fixade det!
men elen blir dyrare inte elen egentligen men alla pålagor uppepå det som gör att elen hemma inte skiljer sej mycket i kr och öre per kwh än vad det gör i spanien. Om det lönade sig där att stå på diesel borde det göra det hemma också, billigast var spansk gas eftersom den inte hade straffskatt, vilket den har i sverige!
det renaste bränslet i sverige har hög skatt!
Man undrar varför om man tänker miljö, vilket man inte gör i detta fallet och det kommer egendomligt aldrig upp till diskussion ens. Blev det ett billigt bränsle som i spanien skulle jag värma huset med det.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jodå...gas! Men bengtic, var kommer gasen ifrån? Jo Danmark men också från xxxxxxxxx.
Ja precis, vissa ord får man inte skriva.
Och varifrån kommer gas till Spanien ( och Portugal )? Ok, en del från nordafrika, men mycket också från xxxxxxxx.
Så nej, man tänker inte miljö i detta fall..utan det är komplicerat....Eu har svårt att enas.... även Sverige...
Mycket underligt det hela..... är min kommentar sa Bill och Bull...och det tycker jag också.
Där är vi helt överens.
Ps lite småjobb kvar. Borde inte cosmos va nypolerad och vaxad innan avfärd? För hand?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Idag 6,22kr kw men det är ju bara början sen har vi grön el vilket är ett hittepå el har ingen färg. Skulle tro att 1 kw kostar närmare 10kr med pålägg.
En dieselvärmare 5kw är inte särskilt dyr med ett backupbatteri klarar den att köra strömlöst länge. Min förra husbil jag har data ifrån drog 0,09l/tim ca 1 kw med 18kr/l blir det under 2 kr/tim.
Men man lär behöva lite mer effekt men inga enorma mängder.
Det enda man egentligen beöver är ett hål i väggen för slangen om man nu inte ska ha den inne då behöver man bara ett litet hål för avgasröret.
Jag är ingen anhängare av gas speciellt när den kommer från öst ganska farlig och desel fungerar bra, att kapa topparna under vintern var ju värre förra året.
Har lagt på ett kol fixat en del fel installerat en belysning som är viktig. Ska tvätta mina varmaste lakan och installera sängen helt börja bära ut kläder och hänga upp.
Projektorn ska skruvas fast gjort fästet färdigt. själva projektorn sitter fast med två magneter sedan skruvar jag fast ett par magneter så att man enkelt kan fälla upp den när man ska sitta i soffan i mitten.
På det avståndet blir det väldigt bra bild. Sparar ett lampjobb till resan.
Det sista som känns viktigt är att få dit en 10l dunk med diesel till värmaren blir enkelt att fylla direkt från pumpen. reservhjulet får stanna hemma.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Sent inlägg men flitens lampa lyser utan schema eller avtal.
Jag har förstått att vissa ord och saker inte gillas av vem vet jag inte och vilka ord är jag lite osäker på?
Jag efterlyser en lista, stackars framlidne Astrid Lindgren alster ondgör man sej över fast de är spridda över världen och nått en berömmelse långt utanför våra gränser. Om några år när det hela svängt kommer de ansvariga stå med skammens rodnad och se sej om efter ett nytt jobb.
Fick äntligen en hel del gjort idag testat värmaren i skarpt läge körde 75 procent hade en uppknäppt jacka på mej satt och tittade på nyheterna via min projektor. En ny lampa är monterad. lyser ned över stolen när den är roterad helt perfekt samtidigt når man den från förarstolen om man vill fixa lite där på resan.
Det skulle gå att bo i bilen fast lite kylslaget gamla bilen testades bara runt nollan, nu var det altså 8 minus värmen hördes inte mycket och de karakteristiska dunkanden från pumpen hörde jag inte.
Inte mycket ursäkter kvar, får börja sortera och plocka med det som man ska ha med. Eftersom jag är ensam med erfarenhet och vid minas sinnens fulla bruk kan jag lasta det som behövs och inte mer!
Jo verktyg sånt som kan gå sönder och extra om det blir kallt.
Har ju sen några år fixat och lagat med en gammal bil kan man det man är undantagen elektronikens förbannelse, jo jag har jobbat med elektronik både vanlig och datorer tvapparater osv.
En sak har jag lärt mej att installera inget som man inte kan laga eller eller koppla förbi.
Inte nog med att det går sönder man har egna beteckningar på komponeneter som finns billigt typ standard.
Finns olika beteckningar på komponeneter de bästa är för militärbruk helt andra tempområden osv.
Skiljer inte många kronor men vad sitter i boxarna?

När man kan överleva i 8 graders kyla i en gammal husbil då har man testat värmen nog, såklart ett hål rakt in från värmaren hade man haft mer värme men mer oljud , det är det inte värt.
Har fått tips om vädret ska se om jag kan komma iväg och träffa väderfönstret. Ingen färdväg är bestämd ingen stress finns men broarna känns inte riktigt som de är med i min planering för tillfället.
Kommer sammanstråla med HasseK någonstans i spanien. En gratis parkeringsplats finns i santa pola, där det vore en fin träffpunkt man kan göra en paus.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har haft lite problem med att dieselvärmaren stannar efter 14 tim pga bränsle brist eftersom tanken är liten.
Gjorde ett uttag i locket på tanken och ett uttag i en 5 litersdunk, det har funnits en del kommunikationsproblem med den lösningen.
Körde till den stora staden Norrköping och handlade en 10l dunk av den lite bättre kvaliteten och en bränsleslang av tjockt gummi .
Sedan förra värmaren hade jag en hård slang 4 mm som passade inuti borrade upp hålet i locket på värmaren och trängde ner slangen med milt våld stoppade i den tunna polyetenslangen och skruvade fast det hela med klammer på bägge sidor ser ut att bli tätt.
I dunken finns en ventilation för att det ska gå fort att hälla gjorde hål i det locket och likadant fick ihop det stadigt och fint med en o-ring, i änden satt jag dit ett bränslefilter som hindrar smuts från nytankad diesel komma in i värmaren.
Nu är tanken att det ska kunna rinna diesel mellan tankarna enda problemet skulle vara om det inte blir tätt vid locket och det blir ett mycket lätt övertryck där. Men även om så är kan man ju fylla dunken till nivå med locket vilket skulle bli närmare en vecka.
Blir det problem i spanien går det att ta ut värmaren ganska enkelt, ta av kåpan lossa slangen från tanken och ta bort den,
ansluta slangen direkt till pumpen,sätta tillbaka tanken som ju är fäste delvis för pumpen eller fästa den som jag gjorde tidigare med buntband där den fick hänga för ljudets skull.
Eller så kan man troligen smeta på sikaflex och få det tätt.
Själva dunken går det bra att fästa dels i inre delen av skärmen med band av enklare typ dels i fästet som håller / höll reservhjulet plus det andra fästet under dunken jag hade som enbart fäste för 5litersdunken det här blir mycket stadigare/säkrare. Fungerar allt som tänkt kan jag klara värmen länge och fylla direkt från pumpen om inte helt full så nästan kommer säkert ha en 5 litersdunk i reserv.
Inte mycket mer blev gjort annat än diskuterat om jag ska boka måndag från göteborg men frågan är om jag hinner med.
en dag att installera och packa kläder sen har jag en farthållare som ska kopplas in med en strömtjuv och lite kåpor som ska skruvas fast, det måste man nästan göra utanför bilen, fylla olja och rvs vilket ska fyllas med varm motor.
Sen sortera verktyg som ska med skulle köpt en låda vilket jag glömde.
Ska lämna domkraften hemma och stora nyckeln, utrymmet under förarstolen får gå till sånt man inte kan ha i vanliga skåp. Tar med en vanlig gummikabel till elen har en fin blå kabel men det är stora eukontakter jag vill ha en vanlig kabel i gummi som är mjukt i kyla sen har jag adapter i ändarna. Meningen är att jag inte ska använda den alls men lättare att packa.
Tar en dag i taget min hälsa och mående får gå före. Jo det verkar vara 4kg luft runt om jag sänkte det fram till 3,5kg dels är det rekomendationen från fiat sen har jag bara en lätt bensinare bak blir det inte särskilt tunga saker heller men låter 4kg vara kvar enligt min teori om riktningstabiliteten. De teorierna är inget mot det som fanns när det plötsligt blev inne med framhjulsdrivna personbilar. I början gick en del sönder ofta R4 laban levererades med okapslade drivknutar var totalslut efter 4000mil eller mindre.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har monterat 10l jula dunken den dyrare med tjockare plast.
Gick bra startade värmaren kör på lägsta effekten 5,9 grader nu stigande.
Fick fast den så den står väldigt stadigt klistrade biltema skumgummi ljuddämpning under så det inte skulle slita på plasten fyllde i 6 liter Och är allt tätt kommer undertrycket i tanken börja suga bränsle från dunken, får hålla kontroll på ev läckage bara att lossa tanklocket och lyfta upp det med slangen sen kommer det luft in i slangen och då kan den inte suga mer kan låta locket vara dåligt åtdraget så kommer det inte hända.
Fyllde på en halv liter olja och 2 dl rvs eftersom den nedre nivån på olje stickan är nådd fast den står lite lutande så det gör en del på stickan. Får hålla koll på det hela förlorade en del motorolja eftersom mekanikern inte drog åt avtappnings skruven så det stod och läckte är ju grus under.
Knepet med att lossa oljepåfyllningen är att använda ett stämjärn eller bred skruvmejsel då kan man bända lite så lossar den lätt, ska man dra upp den så är det svårt finns en stor oring som passar in och drar man så blir det svårt att få den ur spår.
Börjar bära ut fick ta en paus orken är inte så bra längre, har köpt en klocka som visar en del 43 i puls på natten är lite lågt pendlar ordentligt. Syresättningen går ju ner då också.
Känns som sista resan men det gjorde det redan för flera år sedan.
Det som blir jobbigt är att välja ut vilka verktyg som ska med domkraft får stanna hemma risken att nya däck får punktering är inte stor då finns det större problem. Skillnaden är att man oftast vet problemet utan att köra till verkstad för diagnos.
Kan se redan nu att jag inte kommer att hinna till måndag kan nog hinna lasta men allt jag ställt till med utomhus och inne vilket är en verkstad numera kommer ta tid.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, till Peugeot bensinmotorn (med fler) så är det egentligen en speciell engångspackning med fiber inuti och tunn kopparmantel, för anliggningsytan på tråget är lite vågig av någon anledning och lite svår att få tät.
Fanns t.o.m. på Biltema förr, men brukar nog finnas på Mekonomen och alla internetfirmor. De blir tillplattade vid tätning och är skräp efter det.
Oljeplugg bensinmotor.JPGOljeplugg bensinmotor2.JPG
M.v.h. JANKRO. ;)

Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det förklarar varför det var blånor lindade kring skruven sen sattes det dit en kopparpackning som inte höll tätt jag drog så hårt jag vågade och kunde inte se något läckage. Får hoppas att det fortsätter att vara tätt.
Idag stannade värmaren efter 8 timmar det var ungefär den diesel som fanns i tanken dunken har fortfarande 6 liter. Så inte har det runnit över något där borde ha lättat på locket så hade det säkert runnit över.
Har slängt en massa kläder som fyllt skåpen men inte används har en enkel väska som jag lagt underkläder i sen ombyte med sängkläder satt dit rena sängkläder på täcke och kudde nytt madrasskydd och underlakan, så det är bäddat nu.
Över hytten finns det ett stort skåp det går in massor där men inget tungt vill man ha så kläder och liknande går bra. sen finns det bara 2 skåp plus 2 över spisen för mat kylskåpet får vara skafferi eftersom jag inte kommer köra det.
sen finns det ju en mindre garderob där man kan ha jacka och liknande hängande. Kastade av med de eftermonterade hyllorna de fyllde ingen funktion likaså rev jag ju bort en eftermonterad hylla som jag inte förstod iden med skulle man nå den måste man vara så lång att man slog huvudet i den. Vilket jag gjorde en gång innan jag skruvade bort den.
En underlig sak är alla dessa krokar som finns överallt känner igen dom från biltema, det kommer ju inte se klokt ut om man ska ha hela garderoben hängande på väggarna.
Jag tog en stadig kylbox med mjuka väggar att ha verktygen i frågan är bara vilka verktyg de man behöver brukar ligga hemma. Lödkolv avbitare tenn krympslang och tejp är svårt att klara sej utan lite kabel skadar inte. en ask med många bits och en mindre skruvdragare, kraftig lampa. Tång polygrip skiftnyckel. sen är det diverse nycklar i varierande storlekar, vinkelslip med skivor och laddare. Lite skruvar lampor buntband silvertejp. Utan instrument är man inte klädd.
Ja listan kan göras lång men china affärerna har billigt sortiment dålig kvalite men duger för enstaka jobb. Tog in trehjulingen som stått på verandan den har klarat sej bra får fylla lite luft med en liten kompressor som kostade 60kr men underligt nog fungerar men man får bara köra en kort stund. Har en däcklagnings sats som jag aldrig använt men kan klara ett hål från en plåtskruv. Kan man göra på plats utan att ta bort hjulet. Om man kan fylla.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja den är fin men passar inte in i en bil under 5m utan yttre förvaringsutrymmen.
Några större reparationer har jag inte lust att göra och kan knappast på en vanlig parkering. Verkstädernas arbetskostnad ligger på halva priset mot sverige i spanien.
9grader inne i bilen nu med 0grader ute med en 500w liten fläkt kamin,
bara genom att hänga upp ett tyg runt fönstren och och dra ned rullgardinerna så får man upp värmen en hele del.
Inte så varmt i spanien just nu mitt på dagen runt 15 grader så skiner inte solen och värmer bilen inne på dagen behöver man nästan lite värme på dagen inne.
Vi som bor i sverige tittar inte utanför sverige utan pratar bara om hur varmt det är enbart grundat på statistik fast de flesta vill säkert ha det varmare. Betydligt större länder söderut har det kallt men det skiter vi i det är co2 klimathysteri och en massa känsliga människor som är rädda för framtiden.

Behöver bunkra lite mat olja strumpor osv så får köra runt en sväng igår kväll var det otäckt halt att gå ute till pizzerian, benbrott handledsbrott blev det säkert och plåtskador för så fort man svänger av från den större vägen så är det iskana.

Men bilarna fortsätter köra i 70km utanför fast det är 40km som gäller har inte sett en fartkontroll sen 2007, så det kan de lugnt fortsätta göra lastbilarna också och postnord dhl osv inte saktar de för att man smalnat vägen här och var man är väl int blöt int!

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Handlat olja konserver nudlar socker 2 kg går åt mycket socker. En lucka är helt full den andra ska det vara glas och porslin ja det finns ju plast och papptalrikar men inte trevligt och sen ska de slängas. Kläder hängs in mycket plats i skåpet över hytten där kommer både fällstolen och ett litet bord hamna.
Känns bättre när man ser ljuset i tunneln får bära ut toan sen den är laddad med vatten, blir tungt ska sätta i batterierna också.
Fylla vatten ser att en del använder en vattenkanna jag brukar använda en slang! men en hoppfällbar kanna kan ju vara bra då kan man ju hämta vatten lite överallt. Jag har dock en koppling till en vanlig kran gjord av gummi.
Det som inte är löst är ju gasolen hoppas kunna få fyllt en gång därnere så får jag lösa det nästa år, lite mat och lite varmvatten ska det räcka till. Det är ju värmen som drar mycket. Hoppas kunna ta det sista i morgon sen blir det dags att boka. Lär ju vara fritt från lastbilar pga helgerna.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Mycket jobb har det varit och en del finns kvar att plocka ut som mediciner och sånt som man sparar till sist och en del elgrejor toan är på plats men risk att den glider runt. Vattnet fyllt och kollat allt ser ut att fungera, avlopps kran står öppen kommer inte stänga förrän jag ska åka ser ut som plusgrader till långt ner i frankrike den tiden jag passerar nätterna är lite mer tveksamt.

Ska tanka fullt innan jag kör och tankar innan jag lämnar sverige som har de lägsta priserna idag, vilket var omöjligt innan.
Skulle man inte kunna sätta upp en bössa eller liknande på mackarna som hjälp för dom som tycker bränslet är för billigt och gärna vill betala mer.

Någon längre test tur har det inte blivit tvärtom har bilen stått still.
När det gäller köket finns det ingen plats för porslin och kastruller. Så måste flytta en del av maten mestadels konserver.
Kanske därför garderoben var full med hyllor?
Fredrik min dataexpert har fixat så att jag kan använda min kamera hemma med mikrofon och högtalare, den placeras så att jag se ut i trädgården och sen snura på den så att jag ser väderstationen så att jag kan se om jag behöver ändra något på värmepumpens inställningar.
Han lyckades också göra så att jag kan ta emot och skicka sms med datorn mycket lättare att skriva med tangentbordet och få en bra översikt. Sen har vi en gemensam molntjänst så att man skicka och ta emot stora filer utan att passera mailen.

Har sagt upp mitt reservkort det var dags att betala 300kr för ett kort jag normalt inte använder ska göra så jag kan betala med mobilen som reserv.

Hade tänkt att köra en ny rutt den får jag ta hem, så det blir den gamla rutten har en del gratisplatser på den och sen kan jag parkera bredvid om husbilsplatserna är fulla. Lutar åt att första stoppet blir på greven med el även om det inte behövs, men känns som en bra början.
Inte lätt att lämna soffan och tv och komma in i den gamla lunken. Ska inte stressa men mycket styrs av vädret så här års jag är glad att jag bytte däck eftersom vädret kan vara ordentligt kallt både i tyskland och frankrike, var ju ett riktigt snöoväder i lyon trakten för året tidigt i januari. Eftersom man inte får använda dubbdäck och tveksamt om man saltar i frankrike så kan man räkna med trafikolyckor, såg ju flera lastbilar som kört av i frankrike när jag körde hem i januari. En låg upp och ned.

Känns det inte bra eller blir problem så kör jag hem har gjort det förut och kan göra det igen.
Var tvungen att röja ganska mycket på verandan och inne har tagit mycket tid.
Posten fixar min fd och grannarna vet att jag inte är hemma och de brukar ha koll på allt sen finns ju kameran den larmar direkt om det blir någon rörelse man kan ju filma och ta stillbilder. Sen kommer Fredrik att finnas här ibland.
Man får ju vara rädd för inbrott, fast inte mycket av värde finns i mitt enkla hem knappast något som går att sälja för rimliga pengar.
Har ju inte varit några inbrott i området antagligen beroende på att grannarna håller koll.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Kör på söndag ca 9.30 båten går 17.45 så jag bör vara där 15.30.
Det är göteborg kiel som gäller, hade tänkt en annan rutt men det handlar om vädrets makter och en oprövad bil.
Första stopp planerat blir på greven 36 mil från kiel så närmare 100mil söderut på måndag em. Sen ska jag köra 33mil till luxemburg på julafton stannar vid en dygnet runt öppen mack vid wasserbillig som har ställplats med el från myntautomat, tankar man fullt blir det gratis och billig bensin.
Jag plockade isär kåporna och anslöt sladden till farthållaren men den reagerar inte när jag köpte bilen stod den på vet inte om ägaren visste hur den fungerade och om den fungerade.
Nu sitter det ihop vilket det inte gjorde förut skuvarna lossnade. Får se hur länge det varar.
Bär ut saker hela tiden vill inte ha en massa att göra sista dagen, plockat ihop mediciner som ska in i ett skåp, sen blir det elkabeln som jag väntar med tills jag åker som vanligt vattenslangen och någon fungerande adapter ska med har en universal som passar det mesta.
Ofta plockar man med för mycket kläder men man kör ju över 4 årstider och man får inte glömma badbyxor om man råkar på en pool med varmt vatten. Finns mycket kläder att köpa till ofta billigare pris, tyvärr så är jag lite för stor för det mesta men har köpte en del kläder. Försöker minska ned på det underkläder blir mycket eftersom man inte vill tvätta för ofta och maskinerna är oftast 8 kg så man kan slänga med det mesta. när man ändå tvättar vilket tar ett tag när det ska torkas.
Tänker mej att avsluta tråden här men låter den vara öppen.
Har inte tänkt färdigt om en resetråd hade en tanke om video men det är så fruktansvärt tråkigt med en gube som sitter och pratar och pratar, och en del tycker man bara synd om när man ser vilka problem de har med både bil och med sej själva.
Finns det förslag och åsikter och även namn på tråden som ev. blir av så svara gärna

Toppen