• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
De där långa resorna söderut är ganska jobbiga blir många timmar bakom ratten och bensinen är runt 5 kr dyrare än här. Har gjort det 5 gånger nu och först var det ju spännande men senaste gångerna mest jobbigt.
Har inte kört mycket i sverige för många år sedan var jag på sm med modellflyg var roligt bodde i en ombyggd opel kadett.
Har tänkt anmäla mej till årsmötet i karlstad men har annars inget planerat, med lite mindre arbete är bilen klar att resa med.
Har varit i arkösund och valdemarsvik och träffat min kusin som kört dit med båt och det har varit trevligt.
För övrigt vet jag inte vart jag ska åka men känns att det ska vara i södra delen av landet altså inte mer än 50 mil bort och då kan man köra hem på en dag om man känner för det.
Eftersom jag inte behöver varken camping eller ställplats är jag ganska fri att resa lite som jag vill, det sägs att campingarna är dyra och är det inte så att man kan lika gärna bli betraktad som en fiende och inkräktare än som en likasinnad vän.
Jobbiga fester brukar vara vanliga så det undviker jag.
Jag behöver nog få lite tips om hur man reser i sverige ensam utan hund .

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Jag brukar kolla på google maps efter saker jag vill kika på. Gör oftast en en resa som i en cirkel, så jag inte åker samma vägar tillbaka.
Så lägger upp en preliminär rutt med platser och har som grund för min resa, men ofta avviker jag och hittar platser jag inte visste fanns. Nu tycker jag att vårt land är helt fantastiskt, och det är vackert överallt. Så för min del blir det aldrig tråkigt.
Står också på gratis platser, finns ju inget behov av annat. Ibland står andra där också så blir en pratstund ibland. Upplever nog att det är svårare att hitta fri platser söder ut, men det finns. Kikar man efter sevärdheter i den del av Sverige man vill besöka finns det väldigt mycket att se och göra.
Vissa platser återkommer man ju till, blir favoriter.
Det är ett land med mycket historia så är det ett intresse har man mycket att besöka, gillar man teknik finns ju många sådana museer också.
Jag tycker att man kan resa många år i Sverige och ha fullt upp med att se sig omkring.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Den länken har du kanske sett tidigare, där finns det mycket roligt har tittat på ställen som är ganska nära. Sen vet jag att det gamla glanbadet var en fin plats lades ner för många år sedan igenväxt numera har inte varit där på ett antal år då med moped avstickare från mopedtävling. Då kunde man köra ned med bil och parkera vid sjön var långrund sandstrand väldigt fint. Gick rälsbuss inte långt ifrån och fanns en kiosk där.
utsläppen från pappersbruket i skärblacka och kimstad gjorde att det blev en fruktansvärd algblomning på sommaren vilket förstörde i stort sett alla badplatser runt hela sjön. tror inte ens man fiskar längre den rinner ju ut i norrköping där man anordnade fiskeplatser och det fanns en affär där som sålde sånt tillbehör.
Tror inte man fiskar där längre affären är borta.
Man visste troligen inte förgiftningsgraden av vattnet. Jo Norrköping tar sitt dricksvatten från den sjön, nu vill man att finspång ansluter sej fast vi har vatten från rena sjöar utan utsläpp. Blir väldigt dyrt blir förmodligen inte av och deras dricksvatten kommer från vårt avloppsvatten som kommunen och industrerna släpper ut och går rakt ut i sjön .
Så egentligen ska vi i framtiden dricka samma vatten som lämnat avloppet från reningsverket.
Cirkulation som på en rymdstation.
Ja på de sidorna kan man hitta många intressanta ställen och förmodligen hitta en gratisplats att parkera på. sprid den gärna!

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Jodå, har sett sidan. En bra sida och en del av de jag tittat på. Visit sidor ger också många tips, är många platser man inte tänkt på. Egentligen bara ork och tid som ska räcka till. Finns så fina platser i Sverige att man inte behöver åka långt för att besöka dem.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Uppdatering idag fick jag en reklamtidning man inte kan säga upp, där stod att kommunstyrelsen bestämt att vi ska ha skitvatten från Norrköping motiveringen var att man skulle behöva fixa vårt eget reningsverk så nu skulle man smita från det genom att bygga en vattenledning från norrköpings vattenverk . Blir säkert mycket billigare men skulle utredas. Bara 30km ledning över broar och tomter och vägar sen måste man ju bygga en massa för att koppla in eländet och sen har vi ett vattentorn hur har man tänkt där pumpar nya förståss. Man lär få gå igenom ett stort villaområde där det kanppast finns plats mellan husen för en vattenledning.
Sunt förnuft är ingen signifikant egenskap i äggskallebyn.
Ja bra resmål i sverige med gratis parkering är inget man ser varje dag men man kan leta upp dom.
Husbilen står på sin plats körsbärsträdet är disablat för lång tid framåt.
Jultomten var här med ett nytt mobilskal utan magneter jo det var så att av nogon besynnerlig anledning fanns det en magnet där det inte borde vara någon dvs flärpen som höll ihop det hela är lika med magnet i bägge ändar den ena ska ju stänga men den andra är sydd och limmad antagligen har de en maskin som gör dom och då är de lika på bägge sidor.
Nu tror jag att jag kan lösa detta som påverkar i ett begränsat område. Det fungerade med tunn plåt från det gamla fodralet som ligger bakom mobilen.
Skulle ha fått ett fäste till pennan som ska klistras självhöftande egentligen till surfplatta men fick ett mail att det inte kommit ska komma på fredag och finns det inte då får jag tillbaka mina 40kr.
Nu har jag löst detta väldigt bra krympslang som jag formade med blåslampa liten med gas och krympte den till perfekt storlek som jag limmade på fodralet. blev faktiskt bättre än det jag hade tänkt. Tar ingen plats och man har alltid pennan med sej och den är mycket bättre än en vanlig penna man kan få upp en meny med en knapp och där kan man lägga det man vill ha lätt åtkomligt.
Jag har lagt översättning så jag kan peka och det jag pekar på blir översatt till svenska. Finns fler funktioner.
Ett riktigt lyft så bekvämt att använda mobilen. Kostade en del men resultat blev bra. och nu fungerar trådlösa laddaren bra eftersom mobilen fungerar som router också.

Toppen