Monterade kamera displayen tog bara några minuter, den sätts på backspegeln med speciella gummiband sen bara att sätta i kontakten till cigg uttaget.
Skruvade fast backkameran vilket var enkelt med ett par plåtskruv strax under ventilationen för kylen på bakdörren.
Var ett nät i ventilationen som gick att få in kabeln igenom. Hittade konstant plus på en kabel innanför dörren.
Men då började jag fundera kameran drar ju väldigt lite så det var inga problem men det sitter ganska många ir dioder runt kameran som går på automatiskt när det blir mörkt vilket gör att man kan backa i totalt mörker. Nu har jag inte mätt strömförbrukningen men i det långa loppet så blir batteriet urladdat utan att man tänker på det. tänkte sätta dit en strömbrytare men en sak till att glömma.
Försökte komma åt baklysena då skulle den ju bara fungera med motorn igång.
Fanns inget sätt att komma åt baklysena, hittade instruktionsboken den var visserligen inte till Cosmos men baklysena fanns med.
Den visade ett naket golv med en plåt där man skulle ta bort plastpluppar för att få bort den och innanför ett par skruvar så får man bort hela insatsen.
Mycket enkelt och bra på ena sidan är det en vägg av glasfiber som gör att det finns max 4 centimeter till kåpan på andra sidan finns ett kylskåp baksidan och en liten gasolkoffert. Man får knappt in fingrarna att känna sej fram. Helt omöjligt.
Letade andra vägar och kom på att det fanns en nummerskylt med belysning på ena dörren men hittade ingen kabel men väl ett stift som brukar användas till inner belysningen när man öppnar dörren. Det visade sej att den förde över strömmen till dörren via en isolerad platta. Satt med en skruv och en kontakt fick isär det hela hade laddat med lödkolv och tenn och skrapat av oxiden. Precis då kände jag regndroppar på ryggen bara att ge upp. Senare bara vräkte det ner.
Motorhuven var ful köpte 2 burkar vit sprayfärg den blev bättre men hur många nyanser av vitt finns det? Nu är motorhuven vit, vit förut var den vit gräddvit. Ja solen fixar en del smutsen resten. Har efter många samtal och löften lyckats få tag i en damask till växelspaken och en original knopp. 500kr. Det ska skickas måndag, om det inte blir mer problem, allt man kommer överens om glöms bort hela tiden. Skulle få fraktfritt eftersom jag väntat ett antal veckor.
Då när det kommit ska jag skruva isär kåporna runt växelspaken och plocka ut den med fjäder och allt. Har gjort det på gamla bilen, eftersom damasken är trasig misstänker jag mer fel av "mekanikern" som haft sönder den. Antagligen får jag tvätta av en massa fett med tysk diesel. Det ska inte fettas in för då skramlar spaken helt lealöst. Och jo knoppen ska ha en viss vikt så spaken inte vibrerar så lätt. Nu låter det mycket störande på 5 växeln men bara precis vid ratten och bara den växeln. Så den måste ha kommit i läge att den kommer emot något. Felmonterad?
Jag har ju en sak till att åtgärda vattenpumpen sitter en dränkpump som jag är tveksam om ska vara på denna modellen finns skruvhål i golvet som visar en tryckpump vilket jag köpt, finns ju en billigare variant av cosmos utan vatten tank utan två mindre dunkar som man ska flytta locket med slang och pump på och styra den med en strömbrytare som är lätt att komma åt både inne och ute.
min bil har ju en tank där man ha en dränkpump följde med 2 st beg i en påse så ett försök att få det hela att lyckas. en apparat som ska fungera som tryckvakt men totalt bortskruvad i inställningarna. jag river bort allt det gamla och återställer till ursprungligt skick. Med en liknande pump med tryckvakt.
Det är ofta så att man ska hålla sej till den ursprungliga konstruktionen för då fungerade allt som det var tänkt. En hylla har jag skruvat ner måste vara en kort som satt upp den eftersom jag slog huvudet i den.
Likaså har jag tagit bort flera små hyllor i garderoben som är gjord att hänga kläder i, små skåp finns det ett antal men garderob bara en. Mottot är alltså återställ till original det som är "förbättrat".
I september ska den besiktas tills dess måste det mesta var klart, vet idag inte om något fel annat än att den rök blårök när jag startade den men då hade den stått ett bra tag. Det man tänker på är läckande ventiltätningar dock försvann det efter en knapp minut sen rök det ingenting. Ska jag åka en tur?
Ja men då måste jag nog frakta med mej en lös madrass eftersom det blir ganska hårt att sova på sittdynan man antas ligga på. Det är ett återkommande problem med husbilar.
Ja sommaren är på väg att ta slut måste ju ändå byta gasolen eftersom flaskan har gått ut så jag kan lika gärna använda den. Så en liten tur skulle inte vara dumt. Har ju ett par stående inbjudningar till goda vänner.
Kameran var prio 1 vatten pumpen måste fungera fixa lite med förarstolen sen är det bara att köra, kusinen brukade jag besöka han snöade in på båt och gjorde sej av med husbilen han ligger i hamn i belgien på väg till kanarieöarna. Vore det inte så dyrt skulle jag köra dit men färjan har jag inte råd med.
Skruvade fast backkameran vilket var enkelt med ett par plåtskruv strax under ventilationen för kylen på bakdörren.
Var ett nät i ventilationen som gick att få in kabeln igenom. Hittade konstant plus på en kabel innanför dörren.
Men då började jag fundera kameran drar ju väldigt lite så det var inga problem men det sitter ganska många ir dioder runt kameran som går på automatiskt när det blir mörkt vilket gör att man kan backa i totalt mörker. Nu har jag inte mätt strömförbrukningen men i det långa loppet så blir batteriet urladdat utan att man tänker på det. tänkte sätta dit en strömbrytare men en sak till att glömma.
Försökte komma åt baklysena då skulle den ju bara fungera med motorn igång.
Fanns inget sätt att komma åt baklysena, hittade instruktionsboken den var visserligen inte till Cosmos men baklysena fanns med.
Den visade ett naket golv med en plåt där man skulle ta bort plastpluppar för att få bort den och innanför ett par skruvar så får man bort hela insatsen.
Mycket enkelt och bra på ena sidan är det en vägg av glasfiber som gör att det finns max 4 centimeter till kåpan på andra sidan finns ett kylskåp baksidan och en liten gasolkoffert. Man får knappt in fingrarna att känna sej fram. Helt omöjligt.
Letade andra vägar och kom på att det fanns en nummerskylt med belysning på ena dörren men hittade ingen kabel men väl ett stift som brukar användas till inner belysningen när man öppnar dörren. Det visade sej att den förde över strömmen till dörren via en isolerad platta. Satt med en skruv och en kontakt fick isär det hela hade laddat med lödkolv och tenn och skrapat av oxiden. Precis då kände jag regndroppar på ryggen bara att ge upp. Senare bara vräkte det ner.
Motorhuven var ful köpte 2 burkar vit sprayfärg den blev bättre men hur många nyanser av vitt finns det? Nu är motorhuven vit, vit förut var den vit gräddvit. Ja solen fixar en del smutsen resten. Har efter många samtal och löften lyckats få tag i en damask till växelspaken och en original knopp. 500kr. Det ska skickas måndag, om det inte blir mer problem, allt man kommer överens om glöms bort hela tiden. Skulle få fraktfritt eftersom jag väntat ett antal veckor.
Då när det kommit ska jag skruva isär kåporna runt växelspaken och plocka ut den med fjäder och allt. Har gjort det på gamla bilen, eftersom damasken är trasig misstänker jag mer fel av "mekanikern" som haft sönder den. Antagligen får jag tvätta av en massa fett med tysk diesel. Det ska inte fettas in för då skramlar spaken helt lealöst. Och jo knoppen ska ha en viss vikt så spaken inte vibrerar så lätt. Nu låter det mycket störande på 5 växeln men bara precis vid ratten och bara den växeln. Så den måste ha kommit i läge att den kommer emot något. Felmonterad?
Jag har ju en sak till att åtgärda vattenpumpen sitter en dränkpump som jag är tveksam om ska vara på denna modellen finns skruvhål i golvet som visar en tryckpump vilket jag köpt, finns ju en billigare variant av cosmos utan vatten tank utan två mindre dunkar som man ska flytta locket med slang och pump på och styra den med en strömbrytare som är lätt att komma åt både inne och ute.
min bil har ju en tank där man ha en dränkpump följde med 2 st beg i en påse så ett försök att få det hela att lyckas. en apparat som ska fungera som tryckvakt men totalt bortskruvad i inställningarna. jag river bort allt det gamla och återställer till ursprungligt skick. Med en liknande pump med tryckvakt.
Det är ofta så att man ska hålla sej till den ursprungliga konstruktionen för då fungerade allt som det var tänkt. En hylla har jag skruvat ner måste vara en kort som satt upp den eftersom jag slog huvudet i den.
Likaså har jag tagit bort flera små hyllor i garderoben som är gjord att hänga kläder i, små skåp finns det ett antal men garderob bara en. Mottot är alltså återställ till original det som är "förbättrat".
I september ska den besiktas tills dess måste det mesta var klart, vet idag inte om något fel annat än att den rök blårök när jag startade den men då hade den stått ett bra tag. Det man tänker på är läckande ventiltätningar dock försvann det efter en knapp minut sen rök det ingenting. Ska jag åka en tur?
Ja men då måste jag nog frakta med mej en lös madrass eftersom det blir ganska hårt att sova på sittdynan man antas ligga på. Det är ett återkommande problem med husbilar.
Ja sommaren är på väg att ta slut måste ju ändå byta gasolen eftersom flaskan har gått ut så jag kan lika gärna använda den. Så en liten tur skulle inte vara dumt. Har ju ett par stående inbjudningar till goda vänner.
Kameran var prio 1 vatten pumpen måste fungera fixa lite med förarstolen sen är det bara att köra, kusinen brukade jag besöka han snöade in på båt och gjorde sej av med husbilen han ligger i hamn i belgien på väg till kanarieöarna. Vore det inte så dyrt skulle jag köra dit men färjan har jag inte råd med.