• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Monterade kamera displayen tog bara några minuter, den sätts på backspegeln med speciella gummiband sen bara att sätta i kontakten till cigg uttaget.
Skruvade fast backkameran vilket var enkelt med ett par plåtskruv strax under ventilationen för kylen på bakdörren.
Var ett nät i ventilationen som gick att få in kabeln igenom. Hittade konstant plus på en kabel innanför dörren.
Men då började jag fundera kameran drar ju väldigt lite så det var inga problem men det sitter ganska många ir dioder runt kameran som går på automatiskt när det blir mörkt vilket gör att man kan backa i totalt mörker. Nu har jag inte mätt strömförbrukningen men i det långa loppet så blir batteriet urladdat utan att man tänker på det. tänkte sätta dit en strömbrytare men en sak till att glömma.
Försökte komma åt baklysena då skulle den ju bara fungera med motorn igång.
Fanns inget sätt att komma åt baklysena, hittade instruktionsboken den var visserligen inte till Cosmos men baklysena fanns med.
Den visade ett naket golv med en plåt där man skulle ta bort plastpluppar för att få bort den och innanför ett par skruvar så får man bort hela insatsen.
Mycket enkelt och bra på ena sidan är det en vägg av glasfiber som gör att det finns max 4 centimeter till kåpan på andra sidan finns ett kylskåp baksidan och en liten gasolkoffert. Man får knappt in fingrarna att känna sej fram. Helt omöjligt.
Letade andra vägar och kom på att det fanns en nummerskylt med belysning på ena dörren men hittade ingen kabel men väl ett stift som brukar användas till inner belysningen när man öppnar dörren. Det visade sej att den förde över strömmen till dörren via en isolerad platta. Satt med en skruv och en kontakt fick isär det hela hade laddat med lödkolv och tenn och skrapat av oxiden. Precis då kände jag regndroppar på ryggen bara att ge upp. Senare bara vräkte det ner.
Motorhuven var ful köpte 2 burkar vit sprayfärg den blev bättre men hur många nyanser av vitt finns det? Nu är motorhuven vit, vit förut var den vit gräddvit. Ja solen fixar en del smutsen resten. Har efter många samtal och löften lyckats få tag i en damask till växelspaken och en original knopp. 500kr. Det ska skickas måndag, om det inte blir mer problem, allt man kommer överens om glöms bort hela tiden. Skulle få fraktfritt eftersom jag väntat ett antal veckor.
Då när det kommit ska jag skruva isär kåporna runt växelspaken och plocka ut den med fjäder och allt. Har gjort det på gamla bilen, eftersom damasken är trasig misstänker jag mer fel av "mekanikern" som haft sönder den. Antagligen får jag tvätta av en massa fett med tysk diesel. Det ska inte fettas in för då skramlar spaken helt lealöst. Och jo knoppen ska ha en viss vikt så spaken inte vibrerar så lätt. Nu låter det mycket störande på 5 växeln men bara precis vid ratten och bara den växeln. Så den måste ha kommit i läge att den kommer emot något. Felmonterad?
Jag har ju en sak till att åtgärda vattenpumpen sitter en dränkpump som jag är tveksam om ska vara på denna modellen finns skruvhål i golvet som visar en tryckpump vilket jag köpt, finns ju en billigare variant av cosmos utan vatten tank utan två mindre dunkar som man ska flytta locket med slang och pump på och styra den med en strömbrytare som är lätt att komma åt både inne och ute.
min bil har ju en tank där man ha en dränkpump följde med 2 st beg i en påse så ett försök att få det hela att lyckas. en apparat som ska fungera som tryckvakt men totalt bortskruvad i inställningarna. jag river bort allt det gamla och återställer till ursprungligt skick. Med en liknande pump med tryckvakt.
Det är ofta så att man ska hålla sej till den ursprungliga konstruktionen för då fungerade allt som det var tänkt. En hylla har jag skruvat ner måste vara en kort som satt upp den eftersom jag slog huvudet i den.
Likaså har jag tagit bort flera små hyllor i garderoben som är gjord att hänga kläder i, små skåp finns det ett antal men garderob bara en. Mottot är alltså återställ till original det som är "förbättrat".
I september ska den besiktas tills dess måste det mesta var klart, vet idag inte om något fel annat än att den rök blårök när jag startade den men då hade den stått ett bra tag. Det man tänker på är läckande ventiltätningar dock försvann det efter en knapp minut sen rök det ingenting. Ska jag åka en tur?
Ja men då måste jag nog frakta med mej en lös madrass eftersom det blir ganska hårt att sova på sittdynan man antas ligga på. Det är ett återkommande problem med husbilar.
Ja sommaren är på väg att ta slut måste ju ändå byta gasolen eftersom flaskan har gått ut så jag kan lika gärna använda den. Så en liten tur skulle inte vara dumt. Har ju ett par stående inbjudningar till goda vänner.
Kameran var prio 1 vatten pumpen måste fungera fixa lite med förarstolen sen är det bara att köra, kusinen brukade jag besöka han snöade in på båt och gjorde sej av med husbilen han ligger i hamn i belgien på väg till kanarieöarna. Vore det inte så dyrt skulle jag köra dit men färjan har jag inte råd med.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Väldigt trevliga men har haft halvägs semesterstängt så de har haft det lite besvärligt under sommaren. Jag fick tipset från axel som de kände väl. Denna damask har jag tillbringat timmar med att leta efter.
Ska lägga den i varmt vatten länge, vilket är bra om det är något naturgummi i den sen ska jag spraya silikon på den brukar hjälpa på allt gummiliknande.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.631
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Väldigt trevliga men har haft halvägs semesterstängt så de har haft det lite besvärligt under sommaren. Jag fick tipset från axel som de kände väl. Denna damask har jag tillbringat timmar med att leta efter.
Ska lägga den i varmt vatten länge, vilket är bra om det är något naturgummi i den sen ska jag spraya silikon på den brukar hjälpa på allt gummiliknande.
Var lite försiktig när sprayar på silikonet. Risken finns att gummit blir kraftigt nerkylt och spricker. Spraya i omgångar. Gummit är gammalt. Antagligen är det drivgasen som kyler ner när den avdunstar. Jag råkade ut för att gummilisten till ett fönster delvis sprack när sprayade på massor med silikon. Var ute på rull och fixade till en vattenläcka.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Möjligt att jag har kvar lite specialmedel för gummi. Hade användning för det på en jobbig gasolflaska där det var nästan omöjligt att få på den spanska regulatorn. Skulle skickas idag får se när det kommer. Ofta går det fortare att få en beställning från tyskland med Amazon än något inom sverige.
Brukar använda en spray som ger en torrsmörjning när något kärvar, är väldigt försiktig med silikon det skapar mycket problem om man ska bättringsmåla.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.585
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Möjligt att jag har kvar lite specialmedel för gummi. Hade användning för det på en jobbig gasolflaska där det var nästan omöjligt att få på den spanska regulatorn. Skulle skickas idag får se när det kommer. Ofta går det fortare att få en beställning från tyskland med Amazon än något inom sverige.
Brukar använda en spray som ger en torrsmörjning när något kärvar, är väldigt försiktig med silikon det skapar mycket problem om man ska bättringsmåla.

Instämmer, silikon på gummi är inte bra, milt rengöringsmedel, och sedan lite talk, då kan gummidetaljer hålla i många år, det fick man lära sig i det militära vid fordonsvård.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag hittade flaskan som har specillet medel för gummi inte mycket kvar men ska nog räcka, ska nog invänta paketet med damasken. Idag kopplade jag in backkameran lödde fast pluskabeln blev bra minuskabeln lindade jag runt skruven blev bra. Hade för lång kabel över men gick från vänstra dörren över till den högra där kamera satt gick bra att använda vattenslangarna där att linda runt. Testade fungerade perfekt måttade in kameran och limmade spanskt kontaktlim som aldrig blir hårt så den ska vara i rätt läge. Eftersom limmet aldrig blir hårt går det att efterjustera. Försökte snygga till motorhuven jo bättre än förut men för vit och dålig kvalitet ska ju vara blank men då måste man lägga många lager verkar vara mest förtunning.
Skulle köpt på jem och fix de brukar vara bra.
Det var ju lite fusk egentligen skulle köpt vanlig lack och målat med roller. Med rätt färg brukar det bli bra. Finns planer att göra något mer större jobb framöver men kanske inte detta året. Står i valet och kvalet om jag ska sätta dit en solpanel. inte för att jag förbrukar så mycket el från bobatteriet egentligen men ska man stå still utan el för att slippa dyra priser kanske man behöver en solpanel för att slippa starta motorn. Det är ju så att elcykeln drar ju en del ström brukar ta 2 timmar och 2 A. men batteriet är ju på 36v fulladdat drygt 40v. så man får tredubbla strömmen vid 12 volt så två timmar 6 A blir 12 A från bo batteriet och kör man elcykeln varje dag vilket jag gör blir det en del. man vågar ju inte ta något från bobatteriet.
eftersom det är kallt på nätterna vintertid måste man köra värme gas och diesel drar lika mycket det är fläkten som drar 1A i 10timmar blir ju 10ah timmar till de övriga 12ah så 24 ah per dygn måste man ladda annars lär man få köra iväg efter några dagar. Om man antar att man har en 100w solpanel som kan ge 4A under 8timmar hamnar man på plussidan, vilket behövs eftersom jag inte räknar med laddning av diverse elektronik och belysning.
Verkar svårt eller rättare sagt omöjligt att ligga stilla på en gratisplats utan att använda solpaneler. Kostnaden är ganska fort intjänad man tar bra betalt för elen. Och blir man intvingad på en camping kostar den också.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.585
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag hittade flaskan som har specillet medel för gummi inte mycket kvar men ska nog räcka, ska nog invänta paketet med damasken. Idag kopplade jag in backkameran lödde fast pluskabeln blev bra minuskabeln lindade jag runt skruven blev bra. Hade för lång kabel över men gick från vänstra dörren över till den högra där kamera satt gick bra att använda vattenslangarna där att linda runt. Testade fungerade perfekt måttade in kameran och limmade spanskt kontaktlim som aldrig blir hårt så den ska vara i rätt läge. Eftersom limmet aldrig blir hårt går det att efterjustera. Försökte snygga till motorhuven jo bättre än förut men för vit och dålig kvalitet ska ju vara blank men då måste man lägga många lager verkar vara mest förtunning.
Skulle köpt på jem och fix de brukar vara bra.
Det var ju lite fusk egentligen skulle köpt vanlig lack och målat med roller. Med rätt färg brukar det bli bra. Finns planer att göra något mer större jobb framöver men kanske inte detta året. Står i valet och kvalet om jag ska sätta dit en solpanel. inte för att jag förbrukar så mycket el från bobatteriet egentligen men ska man stå still utan el för att slippa dyra priser kanske man behöver en solpanel för att slippa starta motorn. Det är ju så att elcykeln drar ju en del ström brukar ta 2 timmar och 2 A. men batteriet är ju på 36v fulladdat drygt 40v. så man får tredubbla strömmen vid 12 volt så två timmar 6 A blir 12 A från bo batteriet och kör man elcykeln varje dag vilket jag gör blir det en del. man vågar ju inte ta något från bobatteriet.
eftersom det är kallt på nätterna vintertid måste man köra värme gas och diesel drar lika mycket det är fläkten som drar 1A i 10timmar blir ju 10ah timmar till de övriga 12ah så 24 ah per dygn måste man ladda annars lär man få köra iväg efter några dagar. Om man antar att man har en 100w solpanel som kan ge 4A under 8timmar hamnar man på plussidan, vilket behövs eftersom jag inte räknar med laddning av diverse elektronik och belysning.
Verkar svårt eller rättare sagt omöjligt att ligga stilla på en gratisplats utan att använda solpaneler. Kostnaden är ganska fort intjänad man tar bra betalt för elen. Och blir man intvingad på en camping kostar den också.

Att satsa på att bli "självförsörjande" på el är nästan ett måste ifall man gillar att inte stå uppkopplad, jag har inte ens laddning från 230V, tänkte att jag testar en säsong utan, nu är jag på fjärde säsongen utan extern laddning.
Ett absolut måste är dock LiFePO4-batteri, då blybatterier tar alldeles för lång tid att ladda upp till 100%.
Angående solpaneler så kan man ju räkna på sin förbrukning, och sen dubbla de watten på panelerna, då kan man klara sig även i växlande väder, i allafall på sommaren.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Problemet är storleken på den yta jag har tillgänglig på taket bredden på taket är 93cm och den minsta 100w panelen 97 cm Eftersom taket är gjort i någon formgjuten plast vill jag inte använda skruv utan en tunn och lätt böjlig panel som limmas direkt. Klipper kontakterna och gör ett litet hål och monterar regulatorn direkt på insidan. Men det blir ju inte bra eller snyggt att ha den utstickande ett par centimeter på varje sida. Men som du skriver enda möjligheten att klara sig om man inte vill stå på camping. Har ju aldrig stått utan el bara någon enstaka dag, men meningen att köpa en miniplåtis var ju att bli fri från tvång att parkera på betalplatser. Jag har ju ett elverk minsta sorten men känns inte bra att ha och man kan ju inte lämna bilen om man laddar. Har en hopfällbar panel 50w som jag köpte för att använda till att ladda elcykeln tillsammans med ett buffertbatteri och en 12 - 36v laddare. Men samma där man måste vakta allt.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.631
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Problemet är storleken på den yta jag har tillgänglig på taket bredden på taket är 93cm och den minsta 100w panelen 97 cm Eftersom taket är gjort i någon formgjuten plast vill jag inte använda skruv utan en tunn och lätt böjlig panel som limmas direkt. Klipper kontakterna och gör ett litet hål och monterar regulatorn direkt på insidan. Men det blir ju inte bra eller snyggt att ha den utstickande ett par centimeter på varje sida. Men som du skriver enda möjligheten att klara sig om man inte vill stå på camping. Har ju aldrig stått utan el bara någon enstaka dag, men meningen att köpa en miniplåtis var ju att bli fri från tvång att parkera på betalplatser. Jag har ju ett elverk minsta sorten men känns inte bra att ha och man kan ju inte lämna bilen om man laddar. Har en hopfällbar panel 50w som jag köpte för att använda till att ladda elcykeln tillsammans med ett buffertbatteri och en 12 - 36v laddare. Men samma där man måste vakta allt.
Jag såg en liten husbil för några år sen som hade en liten solcell monterad på varje sida.
Om det fungerar eller inte med solceller på sidorna av bilen kan man ha synpunker på.
De kommer att hamna i skugga oftare, kanske även kylas av sämre.
Kanske ingen optimal lösning, men det såg bra ut.

Om du ska ha en limmad solcell på taket kan du kanske göra som Muskatten har gjort.
Han har limmat fast tunna solceller på kanalplast och därefter limmat fast på bilen.
Då kyls cellerna bättre än om de fäst direkt på taket. Sök i forum, det finns några trådar om kanalplasten som Muskatten har skrivit vad jag kommer ihåg.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.631
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Att satsa på att bli "självförsörjande" på el är nästan ett måste ifall man gillar att inte stå uppkopplad, jag har inte ens laddning från 230V, tänkte att jag testar en säsong utan, nu är jag på fjärde säsongen utan extern laddning.
Ett absolut måste är dock LiFePO4-batteri, då blybatterier tar alldeles för lång tid att ladda upp till 100%.
Angående solpaneler så kan man ju räkna på sin förbrukning, och sen dubbla de watten på panelerna, då kan man klara sig även i växlande väder, i allafall på sommaren.
Vi stod tre dagar i din hemstad, där finns ingen. Jag satte in ett LFP batteri i min gamla bil i år. Vi hade gott om el kvar. Vilken skillnad det blev med ett LFP batteri istället för bly.
Vilket lyft. Jag har ingen solcell, kanske dags att sätta dit en nästa år.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.585
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Vi stod tre dagar i din hemstad, där finns ingen. Jag satte in ett LFP batteri i min gamla bil i år. Vi hade gott om el kvar. Vilken skillnad det blev med ett LFP batteri istället för bly.
Vilket lyft. Jag har ingen solcell, kanske dags att sätta dit en nästa år.

Vill man öka på tiden man vill "fricampa" så kan man välja flera metoder.
Först kanske man kan sänka sin dygnsförbrukning.
Man kan även bygga ut sin bobatteribank.
Sen kan man såklart ordna extra laddning via solpaneler.

Kör man med blybatterier så är regelbunden laddning nästan ett måste ifall man vill ha livslängd på batteriet, då en långsam degradering alltid pågår i ett blybatteri som inte är 100% laddat. Här gör en solpanel bra nytta den ljusa årstiden.

Kör man med LFP så finns inga sådana krav alls, endast att det laddas upp till 100% nån gång ibland så cellerna blir balanserade. Här skulle jag nog bygga ut kapaciteten istället, innan jag satsade på solpaneler. Ett budget LFP-batteri kostar idag ungefär som en bra solpanel. Senare kan man komplettera med solpaneler ifall behov uppstår.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag köpte LFP för några månader sedan 100Ah 2400kr med frakt. Det gamla 100ah bly biltema tog inte laddning. Köpte ju bilen i det skicket, räknade att byta batterier det brukar vara standard när man köper begagnat och sparar mycket besvär och generatorn är relativt ny.
Startbatteriet är bly 80ah också kraftigare än original.
Prisbilden har ändrat sej Peter drygt 2000kr för LFP batteri och 700kr för solpanel!
Har varit och klättrat på stegen idag igen och mätt nogrannare och om jag kan leva med ett litet utstick på taket får jag dit ett 100w solpanel 2,5mm tjock och väldigt böjlig 699kr från Amazon om de finns kvar. Har en gammal regulator med blinkande lysdioder som jag tejpade över i den gamla husbilen. Sista resan hade jag en fin mppt laddare som jag fått från Stefan Antonsson. men när jag sålde bilen hade jag aldrig tänkt köra igen så därför plockade jag inte bort den när jag sålde bilen. Jag kommer köpa en enkel pwm laddare som jag kan byta om det behövs. Bra om det finns en visning på laddstatusen.
Fruktansvärt smutsigt var det på taket trots att det började skymma måste verkligen tvätta den biten ordentligt.
Var hos min husoptiker och kollade synen man ska ju vänta minst 6 veckor efter linsbyte.
Jag hade 1,0 på bägge ögonen dvs ingen korrigering behövs såg på bokstäverna 2.0 på bägge ögonen. Jag såg på honom att det var ovanligt. Men beställde nya glas för läsning läser mycket böcker och har så gjort sen 1 klass i folkskolan vid jul åk 1 började jag läsa böcker som jag hittade i bokhyllan.
Synen har jag alltid tyckt varit otroligt viktigt, blir lite förvånad när man sitter ute i kvällsvärmen och går in och det är mörkt.
Från att ha behövt mycket ljus i många år när gråstarren blev värre Har det i ett slag blivit tvärtom. Gråstarr är fel i mitt fall blev allt gulaktigt men det visste man inte innan man hade något att jämföra med.
För de som funderar på Linsbyte och råkar ut för att man säjer att det är för tidigt och vill skjuta upp det är det bra att tänka på vem som säjer så och vilken egen agenda de har eller är det patientens bästa??
Man blir inte yngre och gråstarren blir sämre man tappar tid man kunde gjort annat och man läker inte bättre med åren väntar man tillräckligt länge så är det för sent men regionen har sparat en massa av dina inbetalda skattepengar.
Ja den här tråden spretar en hel del, men det är min tråd och med admins goda minne hoppas jag vi får härja fritt här. Jag är tacksam för alla inlägg och kan jag svara så gör jag det.
Tanken är en resa till hösten och jag kommer uppdatera med allt jag gör tills jag är redo att köra. Sen vet jag inte om Admin tycker jag ska ha en resetråd eller fortsätta i samma spår. Vilket jag tycker är bäst det jag skriver handlar ju mest om det vardagliga, springer aldrig på museer och liknande turistfällor för att bli vallad som en fårskock de gånger jag å jobbets vägnar varit tvungen att utstå det hela har jag mest observerat hur andra reagerat på rundvandringarna. En totaldum fårskock som går att fösas runt efter gottfinnande är det jag kommit fram till, jag vill inte vara någon del av det.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Hur gör man för att lägga in både tumme upp och skratt på samma gång!
Du får tumme upp och skratt från mig!

Ps.. bengtic.. min kommentar till dig blir, i varje grupp finns det alltid en som bestämmer utsikten.
Apropå dina studiebesök.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Hur gör man för att både lägga in tumme upp och skratt på samma gång!
Du får tumme upp och skratt från mig!
Ja alla fattar inte som du ironi och skämt blandat med allvarliga och stundom viktiga saker. Det skrivna ordet är på utdöende nu är det video och bilder som gäller.
Jo det ser man ibland och de andra fåren flockas bakom den, bror duktig.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.585
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Angående solpanel och regulator så håller jag med några andra Peter.
Satsa inte på de slimmade panelerna, jag har aldrig hört något positivt om dem, förutom vikten. Angående regulatorn, se till att den har ett litiumläge, många av mppt-typ har det.

Instämmer i det mesta Peter tycker här

 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Den förra solpanelen var en slimmad med en knottrig yta köpt från sverige av en specialist affär. 1400kr Fungerade perfekt Jag har redan beställt en solpanel för 699kr med frakt. Bara en jag misslyckats med det var från Norrköping där det finns flera firmor med samma ägare och kontakten på panelen gick sönder av väder och vind, samma firma hade en bekant köpt ifrån och plasten tålde inte solen?? Så de säljer bara skräp firman har flyttat ett antal gånger och bytt namn. Vi får se hur det fungerar, Muskatten har monterat dom på kanalplast för kylningens skull jag har en sån skiva liggande så kanske det blir en sån. Blir ju lite stadigare när snön kommer. Jag har sett åtskilliga videor på youtube om solpaneler och vet sedan många år hur de fungerar ren elektriskt, redan på 60-talet kunde man ta en OC71 transistor skrapa av den svarta färgen från glaset och använda som optisk givare när solen träffade pn-övergången fick man en svag spänning som gick att styra saker med. Man får se hur den fungerar.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.039
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2025
Limmade 2st tunna 100w flexibla paneler modell "billigt kinaskräp", inköpta på Aliexpress, för snart fem år sedan på plåtisen.
Funkar fortfarande finfint.

Limmade direkt på det korrugerade taket för att spara vikt (inga extra installationsprylar som kanalplastskivor osv).
Kanske kanalerna i korrugeringen hjälper lite med kylning?

När jag bytte till LFP-batteri tidigare i år bytte jag även den enkla pwm-regulatorn som kom med panelerna mot en mppt (victron)som har LFP-inställning.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja jag kommer limma direkt mot takplasten, har funderat lite på det där med kanalplasten och det blir helt fel!
Kanalplasten innehåller en massa kanaler som innehåller luft det gör ju isolering också, en anledning att man använder dom på t.ex verandor trots att de är rejält mycket dyrare är att de isolerar likaså i växthus.
Tanken var ju inte att de skulle isolera och ytterligare bidra till upphettningen av solpanelen utan tvärtom skulle leda bort värmen vilket blir sämre i detta fallet. Det blir knappast någon genomströmning av luft i de smala kanalerna kanske under körning men i alla andra lägen blir det fel. Så ett feltänk som jag höll på att gå på.
När det gäller regulator är jag fundersam mitt inbyggda laddaggregat sen före 87 är ju gjort för blybatterier. Vad jag läst mej till är ju skillnaden att bly har 12,6 v och lfp 12,8v mitt lilla batteri lfp har jag laddat med en vanlig elektronisk batteriladdare när det kommer upp till strax över 14v slår bms ifrån och då går även laddaren ifrån och vilospänningen hamnar på 13,2 volt.
Har några gånger testat med att ladda med den lösa solpanelen och en enkel gammal regulator till bly orsaken är att jag inte vill ladda direkt utan att regulatorn ska hålla ner spänningen och om bms skulle stänga av så vill jag inte ha 19v direkt in eftersom då kan andra saker gå sönder.
20240807_145344.jpg

Sen ger ju mppt lite mer, har forskat en del i ämnet och mycket är ju skrivit här men med liten annan agenda än jag har med min gamla bil. Frågan är dock om jag verkligen får så mycket mer det skulle i så fall vara att mppt regulatorn skulle toppa upp batteriet och få bms att ensa alla cellerna, nu tror ju inte jag att en enstaka tiondels volt har någon betydelse egentligen. Tanken är ju att den där tiondelen skulle växa vartefter cyklerna går men det är knappast troligt att det blir så om man använder batteriet som en normal användare.
Har läst på lite och det finns ett antal mppt som har det i sitt namn och sen kan det stå i ett hörn pwm.
vinsten som det verkar med mppt är att den levererar i lite svåra lägen där man jämföra med inget eller nästan inget från pwm till att det faktiskt blir lite laddning och den procentuella förbättringen då blir ganska stor. Men i många andra lägen skiljer det kanske väldigt lite men då skiner solen så mycket att det egentligen inte är nödvändigt. Nu har jag ju ingen plats på taket annars hade det varit billigare och bättre att sätta dit fler solpaneler.
Man ska nog komma ihåg att det liksom finns bra och dåliga mppt så finns det bra och dåliga pwm. Det är ju den dyra invertertekniken som skiljer dem åt sen vill man kanske inte alltid vara tvungen att använda blåtand i telefonen för att kolla läget är ju enklare att bara höja blicken när kontrollbehovet tar över. Sen är det nog så att det är dyrare och mer skrymmande hårdvara i en mppt finns ju programvara där som vanligt behöver uppdateras och då slinker det med lite annonser som vanligt. victron den enklaste och billigaste skulle fungera.
Tyvärr är det så att det tydligen finns såna med problem men hur stor risken att få en sån är svårt att säja. Det yttrar att den visar att allt är ok den och den är fulladdad. men i verkligheten är det inte så utan batteriet blir totalt urladdat och kan förstöras. Kan nog hända med blybatterier men knappast lfp eftersom bms stänger ner batteriet innan det är bortom räddning. Man får kolla på extrapriser.

Har fått min damask till växelspaken och ratt20240807_185853[1].jpgväxelknoppen gick fort 3 dagar. lägger in en bild hur det såg ut under den gamla damasken som verkar vara uppskuren i sidan.
Jo det är alltså två kraftiga buntband som man använt tillsammans med massor svart fett, fick in och tvätta mej flera gånger gick bort direkt med Abnet det ska man inte ha på något som använder smörjmedel så en varning för att det bryter ner en oljefilm hur lätt som helst.
Har skruvat bort alltsammans drog åt skruvarna och en satt lite lös plattan som man använts som stöd för buntbanden.
Min erfarenhet av vibrerande växelspak är att det är mera ett symptom än en orsak till problemet nu går det ju inte skicka hem patienten med ett recept på alvedon. Utav den orsaken är bakre växelådsfästet bytt.
Axeln som går in i växelådan hade en förmodligen eftermonterad smörjkopp och den är smörjd.
Tvättat av allt fett i överflöd tror man ska vara försiktig med att smörja mer än att det går lätt att få i en växel en anings kärvning kan vara bra så kan det hindra vibrationerna eftersom det om det hela sitter ihop lite kärvt kan dämpa vibrationerna genom att det blir en större massa att skaka på den nya växelspaks knoppen original är ju tyngre och i sej självt avvibrerad.
Sen satt ju inte kåporna fast som de skulle fel skruvar typ träskruv. Så lite pyssel Jag brukar säja att en verkstad gör ofta skador på en bil, men det farligaste som finns är någon som inget vet och inget kan ger sej på att skruva, tror han sen att han är elektriker då får man jobb.
Har ju en eftermonterad analog voltmeter på som det står volvo penta på och en omkopplare som man ska kunna se spänningen på de bägge batterierna. Slår man på varningblinkersen så rör sej voltmetern i samma takt.
När jag satt och begrundade såg jag plötsligt en kabeltjuv där man stulit ström med en röd kabel förmodligen till omkopplaren. Den åker bort vill jag ha en voltmeter ska det vara utan omkopplare och en digital för varje batteri. Sen ska man inte ta ström hursom helst som är avsett för andra saker, bättre då att koppla in sej direkt till batterierna.
Finns ett annat ställe där man monterat ett biltema cigtändaruttag dubbelt som inte går att stänga av med starka blå lysdioder som lyser dygnet runt enbart därför att man vill han en kontakt som passar där från en gasolvarnare som sitter vid golvet. Hade man velat ha den igång hade det väl varit enklare att koppla in direkt varför krångla med extra uttag?
Har redan rivit bort en ledlist jag avskyr dom det ser billigt ut. Jag har faktiskt original lamporna över spisen det är två lampor i samma armatur den ena går på 12v den andra med en vanlig glödlampa 230v. Jag ska troligen byta själva glödlamporna till led men behåller originalet. Som veteran får man inte förstöra ursprunget, en dag kommer kanske denna bilen vara värd fantasisummor precis som wv-bussarna särskilt lyxbussen med små takfönster och splitscreen framruta. Har ju kört en sån och det är inget att skriva hem om.
 
Senast ändrad:
Toppen