Jag har en liten batteridriven vinkelslip så jag kan enkelt på kort tid skära av bultar även göra ett skruvspår i en skalle.
Lidl kostade 500 och har hjälpt mej mycket, nu har jag hittat slipskivor blir bra till gräsklipparen och en skiva som man kan kapa glas och keramik och den sågar ett fint snitt i trä.
Öppen låga med en svets använder man ofta på verkstäder, jag har använt en liten brännare till mindre gasoltuber för att få bort bultar men de måste ha börjat glöda innan man får resultat.
Jag fick köpa upphängningsgummin i två omgångar det första 6 från autodoc var gjorda av något plastmaterial nästa 6 st var dubbelt så dyra epdm gummi från skruvat.se och de sitter på bilen nu.
Jag har ju låtit verkstaden byta det bakre fästet men jag ska byta de främre också har gjort det förut på gamla bilen gick bra men trångt blir lättare på bensinaren man behöver bara en domkraft för att stöda under motorn det högra var enklast enda problemet är att de är hårt dragna men jag har skaffat en batteridriven mutterdragare.
Borde inte vara några problem.
Idag har jag lossat back kontakten på växellådan och haft i rvs.
Det följer på en typ injektions spruta i faktiskt bra kvalite där man när kolven är borta har i själva medlet sen sätter man dit kolven suger upp lite olja och skakar om sen trycker man i medlet när det är ordentligt blandat.
Hade 2,5 dl olja kvar så det är alltså 1,75 liter i lådan men blandade med ny olja som jag efter omskakning sprutade in i motorn. Ska göra om det hela i morgon med motoroljan där det följer med en dl olja i en flaska som man ska blanda med medlet noggrant när motorn är varmkörd sen ska man köra en bit och slå i andra halvan.
Vad som händer när man kör är att medlet häftar vid där friktionen och värmen är högst, vilket gör att man gör det i två steg.
Själva medlet blir altså inte kvar som en del av oljan utan sätter sig på känsliga och slitna ställen i motorn. Det följer med två satser så man måste alltså göra om det hela och fylla vid 4 tillfällen.
På min bil finns det ingen normal på fyllning utan en burk med tätningar som lätt fastnar och där sitter även en slang till den interna vevhusventilationen.
Den har varit svår att lossna men jag har hittat ett skottsäkert sätt.
Finns en liten springa i plåten mellan fastsättning och ett lock, ett vanligt verktyg för att lossa navkapslar fungerar att sticka in och sen bara att vrida så får man loss locket risk att man förstör fästet annars.
Den slangen som sitter där måste jag byta.
Följer med en dekal tänkte skriva datumet, man kan behöva upprepa behandlingen efter 4000mil.
Blir det som tidigare kommer motorn bli tystare, nu går ju inte den här så högt men kommer säker bli en hel del skillnad. Den kommer säkert kännas starkare och vibrera mindre eftersom kompressionen blir mer lika i motorn.
Växellådan kommer säkert att bli tystare och mer lättväxlad.
Så är min erfarenhet sedan tidigare bilar annars har jag slängt ut 1600kr i sjön.
Jag räknar få tillbaka de pengarna eftersom det är vanligt med 1-2dl mindre bensin / mil.
Gårdagen tillbringades med trädgårds arbete Hade kapat ner mycket thuja och en bra bit av ett kärsbärsträd.
Fick hjälp med att bära upp flismaskinen, sen blev det att flisa allt som gick fyllde soptunnan nästan full och sen 3 st sopsäckar och lastade dem i husbilen ska köra till tippen i morgon,
bra med skjutdörr väldigt enkelt att lasta blir bra att köra virke med.
Jag märkte att orken tryter en del och träningsvärk och ont nästan överallt blev resultatet, men det blev bra och en av stenarna på mina axlar blev jag av med.
Tyvärr har jag ett mindre träd som håller på att dö att ta ner, det blev beskuret ganska hårt förra året och vintern har gjort att det inte klarar sej.
Ska se om jag kan köra upp ena framhjulet på en ramp och gå under och byta bussning.
Sen är det viktigaste gjort.
Har en del felsökning att göra Startbatteriet ser ut att ladda ur vad som drar ur det är svårt att se utan att mäta.
Eftersom bägge batterierna är nya så misstänker jag felkopplingar och jordfel. Möjligen reläfel så att något relä klibbat ihop och fastnat i draget läge.
Något riktigt kopplingsshema finns inte utan bara för skåpbilsvarianten. Det lilla som följde med är i första hand gjord för standard cosmos men jag har lyx vilket är ganska stor skillnad.
Förre ägaren misstänkte att radion kunde vara på vilket han varnade för.