• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Hittade felet det var slangen som inte sitter fast den är fastklämd och inget man kan laga enkelt som det verkar. Kostade 99kr så inte mycket att lägga tid på men den fungerade hyfsat när den gick. Den dyra tog jag isär det var fyra litium batterier i serie men det var AA storlek och det finns ingen plats för de jag råkar ha. Lösningen kan vara ta sladden från den trasiga pumpen och löda in den där batteriet sitter det blir ju samma spänning som ett bilbatteri. Fördelen är att det finns en display med trycket och det går att ställa in innan man startar. Men pumpen är väldigt liten och enkelt gjord och drivs av en vinkelväxel.
Den pumpen som följer med toyotan ska anslutas till en burk med en mjölkig vätska och sen anslutas till däcket. Det är ju en variant av en sprayflaska som jag brukar ha med mej. Har ju ett reservdäck men det ligger i källaren numera.
Funderar på hur gamla cosmos däck är egentligen, det är ju cdäck och det beror förmodligen på att den får lasta 1100kg. Men i praktiken skulle det vara bättre med 6lagers förstärkta däck med tanke på att bilen väger under 2000kg. Det skulle ge bättre komfort och ett trevligare uppförande på vägen, får ju köra med sommardäck på vintern men jag har flera gånger varit tvungen att köra i snö och is så det är oklokt. Finns det någon som kan tyda hur gamla däcken är?20240314_160531.jpg
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Idag fick jag tillbaka bilen från verkstaden med två nya drivknutar och länkarmar , körde den och den gick väldigt bra.
Ljuddämparen var riktigt upphängd, det som blivit missat var två gummibussningar på casterstaget vänster det till höger satt jag dit när jag tittade på vid förra "reparationen". Men ganska lätt att byta, en stor mutter och då får man loss den yttre gummibussningen sen kan man lossa ett fäste fram och då kommer man åt den bakre bussningen. Eftersom allt varit loss så blir det inga problem. Bara obekvämt att ligga på marken. Tar bara några minuter ville ha med mej bilen hem.
De gamla knutarna var totalslut inget fett i knutarna och när man vred på dom knäppte det eftersom de var väldigt glappa. Bilen känns väldigt bra att köra synd att den gamla inte var sån.
Nu finns det en lång lista på vad som ska göras.
Bland det första blir att slå i rvs i motor och låda blir intressant att se skillnaden.
Det var nästan 2 liter i lådan så smörjning har den fått men hur länge vet jag inte men de tre sista ägarna verkar ha lagt ut en hel del pengar.
Verkstaden sa att den såg bra ut under ingen rost och det har jag sett att i stort sett alla som finns med i filmer från youtube har, men de har gått i england som gillar mindre bilar.
Jag har hittat en likadan i skåne men den har gått längre, sen finns det en enklare modell samma som jappe hade. Någon mer bil har jag inte hittat.
En sällsynt veteran i gott skick kan knappast gå ner i pris. Såg en på en veteranträff i England så den platsar där.
Den här bilen skulle duga bra som enda bil men min toyota går så billigt och bra kostar inte mycket i skatt och försäkring är ju en miljöbil så den blir nog kvar tills vidare. Sen har jag ju trehjulingen bekvämt att handla med finns cykelbanor och gågata i hela centrum.
Det verkar som om man alltid har en tröskel att komma över när man köper begagnat, laga alla fel så att den fungerar som nyskick .
Sen kan man inrikta sej på att få den trevlig och beboelig och det är betydligt trevligare.
Har faktiskt inte sett några ångmoln från avgasröret nu när det blivit varmare, får kolla upp vevhusventilationen det finns ju en klämd slang som jag behöver byta.
Förr kunde man åka till närmaste mack och köpa slangar vindrutetorkare och fläktremmar istället för korv.
Men då kunde vem som helst byta men går knappast idag då de oftast är formgjutna för att passa in.
När det gäller inredning brukar jag titta i begagnat affärer och då får jag ofta ideer som nu till en fast säng eller rättare sagt förmodligen en som går att fälla delvis.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.631
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Idag fick jag tillbaka bilen från verkstaden med två nya drivknutar och länkarmar , körde den och den gick väldigt bra.
Ljuddämparen var riktigt upphängd, det som blivit missat var två gummibussningar på casterstaget vänster det till höger satt jag dit när jag tittade på vid förra "reparationen". Men ganska lätt att byta, en stor mutter och då får man loss den yttre gummibussningen sen kan man lossa ett fäste fram och då kommer man åt den bakre bussningen. Eftersom allt varit loss så blir det inga problem. Bara obekvämt att ligga på marken. Tar bara några minuter ville ha med mej bilen hem.
De gamla knutarna var totalslut inget fett i knutarna och när man vred på dom knäppte det eftersom de var väldigt glappa. Bilen känns väldigt bra att köra synd att den gamla inte var sån.
Nu finns det en lång lista på vad som ska göras.
Bland det första blir att slå i rvs i motor och låda blir intressant att se skillnaden.
Det var nästan 2 liter i lådan så smörjning har den fått men hur länge vet jag inte men de tre sista ägarna verkar ha lagt ut en hel del pengar.
Verkstaden sa att den såg bra ut under ingen rost och det har jag sett att i stort sett alla som finns med i filmer från youtube har, men de har gått i england som gillar mindre bilar.
Jag har hittat en likadan i skåne men den har gått längre, sen finns det en enklare modell samma som jappe hade. Någon mer bil har jag inte hittat.
En sällsynt veteran i gott skick kan knappast gå ner i pris. Såg en på en veteranträff i England så den platsar där.
Den här bilen skulle duga bra som enda bil men min toyota går så billigt och bra kostar inte mycket i skatt och försäkring är ju en miljöbil så den blir nog kvar tills vidare. Sen har jag ju trehjulingen bekvämt att handla med finns cykelbanor och gågata i hela centrum.
Det verkar som om man alltid har en tröskel att komma över när man köper begagnat, laga alla fel så att den fungerar som nyskick .
Sen kan man inrikta sej på att få den trevlig och beboelig och det är betydligt trevligare.
Har faktiskt inte sett några ångmoln från avgasröret nu när det blivit varmare, får kolla upp vevhusventilationen det finns ju en klämd slang som jag behöver byta.
Förr kunde man åka till närmaste mack och köpa slangar vindrutetorkare och fläktremmar istället för korv.
Men då kunde vem som helst byta men går knappast idag då de oftast är formgjutna för att passa in.
När det gäller inredning brukar jag titta i begagnat affärer och då får jag ofta ideer som nu till en fast säng eller rättare sagt förmodligen en som går att fälla delvis.
Visst är det kul när bilen blir bättre. Nu i veckan byttes höger drivaxel inkl. packboxen.
Även det bakre fästet till växellådan är bytt. Gjordes på verkstad. Vilken skillnad det blev.
Även i plånboken.

Det som återstår att hänga på ett nytt avgassystem som jag har haft liggande några år i källaren. Det kan bli lite svårt är att de två bultarna mellan grenröret och främre röret är krökta. Jag ska försöka få tag på nya bultar. Jag får kavla upp ärmarna och krypa under bilen och byta ut avgassystemet. Får se hur det går, är ingen ungdom längre.

En till knepig sak återstår att fixa. Jag ska byta ut generatorn. Den övre bulten går Inte att ta loss. Det är antagligen ett ton med oxid som gör att bulten har nypt fast. Jag höll på lite förra året med att försöka ta bort bulten men gav upp. Det gick vicka lite på bulten men inte mer. Jag satte dit muttrar på ena sidan. Då gick det att dra med två verktyg samtidigt. Tänk den som hade en induktionsvärmare. Jag funderar på att använda en gasdriven lödkolv för att värma bulten. Det kan vara en viss risk att använda en öppen låga i motorutrymmet. Men det skulle kunna fungera.

Lite pyssel med Herbet, Ducato bensinare 1989
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har en liten batteridriven vinkelslip så jag kan enkelt på kort tid skära av bultar även göra ett skruvspår i en skalle.
Lidl kostade 500 och har hjälpt mej mycket, nu har jag hittat slipskivor blir bra till gräsklipparen och en skiva som man kan kapa glas och keramik och den sågar ett fint snitt i trä.
Öppen låga med en svets använder man ofta på verkstäder, jag har använt en liten brännare till mindre gasoltuber för att få bort bultar men de måste ha börjat glöda innan man får resultat.
Jag fick köpa upphängningsgummin i två omgångar det första 6 från autodoc var gjorda av något plastmaterial nästa 6 st var dubbelt så dyra epdm gummi från skruvat.se och de sitter på bilen nu.
Jag har ju låtit verkstaden byta det bakre fästet men jag ska byta de främre också har gjort det förut på gamla bilen gick bra men trångt blir lättare på bensinaren man behöver bara en domkraft för att stöda under motorn det högra var enklast enda problemet är att de är hårt dragna men jag har skaffat en batteridriven mutterdragare.
Borde inte vara några problem.
Idag har jag lossat back kontakten på växellådan och haft i rvs.
Det följer på en typ injektions spruta i faktiskt bra kvalite där man när kolven är borta har i själva medlet sen sätter man dit kolven suger upp lite olja och skakar om sen trycker man i medlet när det är ordentligt blandat.
Hade 2,5 dl olja kvar så det är alltså 1,75 liter i lådan men blandade med ny olja som jag efter omskakning sprutade in i motorn. Ska göra om det hela i morgon med motoroljan där det följer med en dl olja i en flaska som man ska blanda med medlet noggrant när motorn är varmkörd sen ska man köra en bit och slå i andra halvan.
Vad som händer när man kör är att medlet häftar vid där friktionen och värmen är högst, vilket gör att man gör det i två steg.
Själva medlet blir altså inte kvar som en del av oljan utan sätter sig på känsliga och slitna ställen i motorn. Det följer med två satser så man måste alltså göra om det hela och fylla vid 4 tillfällen.
På min bil finns det ingen normal på fyllning utan en burk med tätningar som lätt fastnar och där sitter även en slang till den interna vevhusventilationen.
Den har varit svår att lossna men jag har hittat ett skottsäkert sätt.
Finns en liten springa i plåten mellan fastsättning och ett lock, ett vanligt verktyg för att lossa navkapslar fungerar att sticka in och sen bara att vrida så får man loss locket risk att man förstör fästet annars.
Den slangen som sitter där måste jag byta.
Följer med en dekal tänkte skriva datumet, man kan behöva upprepa behandlingen efter 4000mil.
Blir det som tidigare kommer motorn bli tystare, nu går ju inte den här så högt men kommer säker bli en hel del skillnad. Den kommer säkert kännas starkare och vibrera mindre eftersom kompressionen blir mer lika i motorn.
Växellådan kommer säkert att bli tystare och mer lättväxlad.
Så är min erfarenhet sedan tidigare bilar annars har jag slängt ut 1600kr i sjön.
Jag räknar få tillbaka de pengarna eftersom det är vanligt med 1-2dl mindre bensin / mil.
Gårdagen tillbringades med trädgårds arbete Hade kapat ner mycket thuja och en bra bit av ett kärsbärsträd.
Fick hjälp med att bära upp flismaskinen, sen blev det att flisa allt som gick fyllde soptunnan nästan full och sen 3 st sopsäckar och lastade dem i husbilen ska köra till tippen i morgon,
bra med skjutdörr väldigt enkelt att lasta blir bra att köra virke med.
Jag märkte att orken tryter en del och träningsvärk och ont nästan överallt blev resultatet, men det blev bra och en av stenarna på mina axlar blev jag av med.
Tyvärr har jag ett mindre träd som håller på att dö att ta ner, det blev beskuret ganska hårt förra året och vintern har gjort att det inte klarar sej.
Ska se om jag kan köra upp ena framhjulet på en ramp och gå under och byta bussning.
Sen är det viktigaste gjort.
Har en del felsökning att göra Startbatteriet ser ut att ladda ur vad som drar ur det är svårt att se utan att mäta.
Eftersom bägge batterierna är nya så misstänker jag felkopplingar och jordfel. Möjligen reläfel så att något relä klibbat ihop och fastnat i draget läge.
Något riktigt kopplingsshema finns inte utan bara för skåpbilsvarianten. Det lilla som följde med är i första hand gjord för standard cosmos men jag har lyx vilket är ganska stor skillnad.
Förre ägaren misstänkte att radion kunde vara på vilket han varnade för.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Körde upp och bilen på en ramp och lyckades backa med en mutter som håller casterstaget borta. Med påföljd att inre drivknuten på den nya drivaxeln hoppade ur. Väntade i flera veckor på att få någon att titta på det och har nu löfte om att en mekaniker ska försöka fixa det på plats eftersom bilen inte är flyttbar. Tråkigt deppigt.
Har handlat en uppblåsbar båt från xxl den är 2,83m och det följer med en elmotor åror och pump till det facila priset av 1500kr. Gratis frakt. Jag bor 200m från en badplats så det blir att testa den där. Batteri har jag. Den kommer sannolikt följa med i husbilen finns en väska till så den går att lägga på taket med ett spännband om. Blir liksom en extra dimension att kunna åka ut på sjön. Har ju med flyget släpat med mej en uppblåsbar kanot till kreta 2ggr och gran canaria plus ett antal sjöar i sverige. Det här blir bättre specielt med tanke på att man inte är så vig längre.
Är ju inte säskilt tung 12,5kg med motor batteri lifepo4 finns 20 ah 2kg bör räcka en dryg timme på högsta farten. Kan ladda direkt från bilen eller från en portabel 50w solpanel som även kan följa med i båten, allt är kopplat så det är bara att sätta i en kontakt. Jo motorn kan jag med en enkel anordning sätta på kanoten där lär den gå både fortare och längre.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har fått meddelande att båten är betalad och skickad från xxl men den har inte kommit fram till budbee? Efter lång väntan skriver jag till xxl de kollar att den försvunnit i hanteringen altså antagligen stulen av någon anställd inte helt ovanligt. De ska skicka en ny, deras centrallager ligger 8 mil härifrån, hur svårt kan det vara. Men det är inte amazon. Det låg medicin som jag köpte från italien via amazon tidigare i veckan det kom idag och låg på trappen när jag kom hem.

Inte fått hjälp med husbilen än får göra ett försök själv? Var och kollade hjärtat idag med ultraljud, det sades inget om läget det skulle mätas sen skulle remissvaret som var 3 år gammalt gå till en doktor på en vårdcentral jag bytt från. Får se om jag får något svar?

Om 10 dagar är det midsommar sen vänder tiden mot vinter igen känns som man bor lite för långt norrut och tyvärr blir det inget av den utlovade miljökatastrofen med varmt väder, men å andra sidan har vi inte fått den tidigare utlovade istiden heller! Tråkigt att en del barn blir uppskrämda av klimathot de tror ju att det som är på tv är sant.

Får reklam om värmepumpar min panasonic installerade jag själv 2007 och den har fungerat utan problem sen dess alltså ett kvalitetsmärke som jag tror är det mest sålda i sverige.
I reklamen står det att pumpen ska klara -25 gr min pump klarar bara -16gr.
och det är ett för mej okänt märke som man påstår är ett kvalitetsmärke eller rättare sagt de satt inte ut märke eller härkomst. Men de kallade den för "sverigepumpen" Samma namn som panasonic hade 20 år tidigare på sverigevarianten.
Det fula är att de -25gr förvandlades till -15gr i den tekniska beskrivningen med mindre bokstäver.

Jo nästa pump blir panasonic trots priset jag har inte råd att köpa billigt, eftersom det inte skulle bli nyinstallation utan utbyte kan man förmodligen kringå firmornas fula sätt att få ensamrätt på installation åberopande miljöskäl och att gasen är miljöfarlig. Åker man till biltema och tittar på kylsprayen de har är det samma typ av gas som det är i värmepumparna i vanliga sprayflaskor står säkert gas för minst 10 värmepumpar på hyllan och så har det varit i många år. Så det har som vanligt inget med miljö att göra.

Man har nu skjutit upp en sattelit för att titta på avsmältning av is och väderförändringar och då tänker man att vet de inte det eftersom man sett via massmedia att det finns en massa forskarrapporter och video om smältande isberg.
Men det vet man tydligen inte eftersom sateliten ska jämföra de verkliga värdena med de beräknade de som jag och vanligt folk trodde var reella, vilket de tydligen inte är.
Kan det vara så att vi alla går omkring och tror att vi vet hur verkligheten vi ser ut på jorden bara kommer från antaganden och beräkningar?
Jag själv har aldrig sett någon co2 mätare någonstans utom möjligen på bilprovningen, men det dyker upp en massa värden med hittepåsiffror om co2 och nu ska man tydligen köpa och sälja utsläppsrätter. Men vem äger dom egentligen? Äger jag som innevånare en utsläppsrätt som jag kan sälja är det gud som äger dom eller den ledande regeringen eller eu? frågorna är många men svaren få.
Min bil är en miljöbil eftersom det är lägre skatt, men ingen mäter någonsin hur mycket den släpper ut i verkligheten på vägen. Det grundar sig på en bil som man kört på en rullande landsväg i tyskland enligt en körcykel. Altså inte min bil i sverige på vägen med svensk bensin efter 17000mil -det borde väl vara intressant.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har provkört den uppblåsbara båten tillsammans med min son datageniet fredrik. vi körde en timme och den drog 7 ah eftersom vi körde på lägsta effekten 7ah. Fungerade bra, skulle pumpat up mer men den utvidgar sej mer och trycket sjunker efter lång tid i ett lager. Motorn är inte stark men drar lite ström och räcker bra till den här typen av flytetyg. Enda problemet är en gammal gubbe som har problem med det mesta av fysiskt art. Inget jag med tanke på nuvarande fysik kommer att frakta med mej i husbilen. Sinnet är ungt men kroppen är som den är.
Det är också den orsaken till att jag väntar på hjälp men husbilen har blivit lovad snar hjälp får se hur det blir.
Har ju ingen brådska sverige är ju bäst och har hela sommaren på mej för en tur, men viktigast att allt är klart till hösten då det är dags att hitta till bättre väder. Prio ett är att göra en säng som man sover bra i sen fixa vatten pumpen ligger och väntar. Sen ska dieselvärmaren installeras eftersom det blir dyrt och besvärligt att använda el eller gas med tanke på den gasanläggning jag har. Oljor är ju bytt Så en kontroll av förgasaren och ev. byte av slangar som är på g. Besiktning i september. Tror knappast det blir problem bromsar är i ordning och lyset skall jag fixa efter besiktning tänker sätta dit ledlampor. Man kommer att kolla co2 och senaste besiktningen var den långt under gränsvärdet. Kommer kanhända mixtra lite med det för att få bilen att gå snålt. Den är ju så liten och lätt att 75 Hk känns tillräckligt. Man kan lätt köra 100km utan att varken motor eller vägegenskaper ger några problem, men vem har bråttom men enkelt att ligga i lastbilsfilen vid motorvägskörning.
Det som blir väldigt intressant är ju hur växellåda och motor reagerar på Rvs som jag inte kunnat testa, hoppas kunna ligga på 1l/mil det kunde jag på min förra bil med dieselmotor i lastbilsfart. Den här är mndre och lättare.
Det sitter faktiskt sommardäck på visserligen bra skick och lite grovmönstrat, har inga planer att byta däck även om jag får lite problem med med snö och halka till och från södra europa. Eftersom den är veteran så finns det ett undantag för tvånget med vinterdäck. Kanhända räknar med att vi med gamla bilar var med på den tiden man körde 1 mm mönster på sommardäck i värsta ishalkan. Jag ser inte det som ett problem. En sak jag funderat mycket på är en solpanel och tror jag hittat en plats men klättrar inte upp och mäter förrän bilen står tryggt på sina hjul.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det finns inga skäl för att vänta med besiktning! En eventuell ombesiktning flyttas ju framåt onödigt ..... till början på höst! Så enligt mig.... besiktiga i mitten av augusti.... då får du ju fram till halva september för att fixa till ev saker. Det är förhoppningsvis bättre väder under augusti/september....

Det är snart dags att puffa lite på honom som skulle hjälpa till o fixa " framvagn" !
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Han hörde inte av sej, men min kusin kom med sin son och fick ihop det men det är brickor kvar som inte ska saknas viktigt annars blir det samma fel igen. Har mått dåligt en tid men ska försöka fota det hela, ska vara en liten bricka och mycket stor bricka som ligger framför och bakom staget. Kör jag utan att de finns på plats vilket de inte gör så går brickorna rakt genom gummit. Orkar inte med något idag Kanhända du kan hjälpa mej med det. Kusinen är lite slarvig det är därför han hela tiden har prablem med båten, jag ska rulla fram den för hand med motorn i friläge lutar ju nerför lite sen drar jag bara i handbromsen några centimeter i taget.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Uppdatering Husbilen rullar!!
Kusinen hade ju inte tagit isär det hela så det hade blivit missförstånd, han kom och fixade allt så nu är jag rullande igen tog 6veckor och diverse löften från flera.
Den var ju inte flyttbar och jag tror att en del mekaniker kanske inte klarar att ligga på marken och skruva, han är 77 så det var ju inte åldern som gjorde att jag inte fick hjälp, det var kunskap och erfarenhet som saknades.

Bara ett litet problem återstår metallbandet som håller bälgen på plats, kan jag sätta dit ett vanligt buntband av plast?
Antar att man måste handla ett verktyg för att få dit en metalldito?
Jag ska beställa en damask till växeln, den verkar sönderriven av någon som försökt fixa vibrationerna på 5 växeln ska se om det blir bättre med lite delar till spaken men ska det bli bra eller bättre ska jag byta H / V motorfäste. Sen får man avvakta och se om RVS har någon inverkan på vibrationerna det kan ju ta några mil innan det händer något den har ju bara gått 1 mil nu.
Ser också ut som om jag får plats med en solpanel på ca 100w på taket bakom takluckan, en flexibel skulle bli lätt att sätta dit och helst en mpptladdare. Men det får bli höstprojekt. Finns en lång lista att göra saker nu när bilen är körbar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.936
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan cosmos, det finns buntband av rostfritt stål, och på Biltema dessutom. Funkar bra som band till damasker, kanske lite smala men ok. Dessutom så blir det inte den där skarpa knycken på dem vid låsningen som blir på plastbanden.
Nr: 62-724

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.936
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja den varianten funkar ju med en gammal hovtång, och behöver ju inte det där spännverktyget som bandvarianten behöver och som cosmos funderade över.

M.v.h. JANKRO.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Hej, ja den varianten funkar ju med en gammal hovtång, och behöver ju inte det där spännverktyget som bandvarianten behöver och som cosmos funderade över.

M.v.h. JANKRO.
Det jag undrar över är längden ser ut som att de är gjorda för den yttre drivknuts damasken?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.631
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hejsan cosmos, det finns buntband av rostfritt stål, och på Biltema dessutom. Funkar bra som band till damasker, kanske lite smala men ok. Dessutom så blir det inte den där skarpa knycken på dem vid låsningen som blir på plastbanden.
Nr: 62-724

M.v.h. JANKRO.
Jag har för mig att det är ett spår i drivknuten där spännbadet eller dylikt ska passa i. Är bandet för brett kommer det inte att passa. Du får rätta mig om jag har fel.
Jag satte dit ett buntband som en tillfällig lösning innan hela drivaxel byttes ut. Det var den inre knuten.
Den yttre är knepigare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.376
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har för mig att det är ett spår i drivknuten där spännbadet eller dylikt ska passa i. Är bandet för brett kommer det inte att passa. Du får rätta mig om jag har fel.
Jag satte dit ett buntband som en tillfällig lösning innan hela drivaxel byttes ut. Det var den inre knuten.
Den yttre är knepigare.
Det brukar vara svårt att få plats med låset på plastbuntband?
 
Toppen